°3 Computercursussen voor 50+ers Bericht gewennings- subsidie te voorbarig Bank timmert achterdeur dicht Adviestarieven RaboTotaalPakket personeel vanaf vierde kwartaal Rabobank Afspraakkaart nu te bestellen aARBV00 Prijs appelen en peren aangepast 19 9 7 Procedurebeschrijving Verzekeringsgarantie Robofacetproject in kader van 100-jaar Rabobank c~100jaar-> r Rente oude studie leningen 5.75% HerOntwerp Sparen nadert nieuwe fase Balansmanagement Cifpulaires^ 10 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 362 Week 40 Vrijdag 3 oktober Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Eigen Huis Het bericht over de gewenningssubsidie voor kopers van een huurwo ning, dat gisteren in de Rabokrant stond, was iets te voorbarig. Het bedrag en de overige voorwaarden die worden genoemd zijn niet geheel juist. Met het oog daarop is ook besloten de aanvullende informatie voor de Rabolnfobank niet aanstaande maandag be schikbaar te stellen, maar later. Het segment Eigen Huis zal binnenkort met een gecorrigeerde versie komen. Eigen Huis f (040) 217 70 05 Eigen Huis Interpolis introduceerde tijdens de laatste Verkopersdag de Verzekeringsgarantie voor Hypo theekadviseurs. De procedurebe schrijving hiervan staat vanaf maandag in de rubriek Rabo krant van de Rabolnfobank. Computers en Internet vooral iets voor jongeren? Schijn bedriegt: er is grote interesse bij ouderen. Via het project 'Een Eeuw voor 50+' wil Rabofacet de banken dan ook in staat stellen om 50-plussers kennis te laten maken met pc en Internet. De 50-plussers vormen een inte ressante groep. In deze mening staat Rabofacet niet alleen. Onlangs omschreef de Neder landse Vereniging van Makelaars deze doelgroep nog als 'groot, mondig, kapitaalkrachtig en vol komen over het hoofd gezien'. Ander onderzoek wijst uit dat 50- plussers beslist geen digibeten Eigen Huis De medewerkers Eigen Huis en Financieel Advies van de bank Beesel-Belfeld-Reuver-Tegelen sloegen afgelopen week spijkers met koppen. Letterlijk en figuur lijk. Want met het dichttimmeren van de achterdeur gaf de bank het startsein voor het programma 'Achterdeur Dicht!' De bedoeling van 'Achterdeur Dicht!' is dat de bank hypotheek- Cliënten Advies Bij de introductie van het Rabo TotaalPakket vorig jaar was het advies om het pakket het eerste jaar gratis aan personeelsleden te verstrekken en hen daarna een korting te verlenen van vijftig pro cent. Voor partnerpassen geldt het normale tarief. Inmiddels is een jaar verstreken. De geadviseerde tarieven voor personeelsleden zijn met ingang van 1 oktober 1997 per kwartaal: Abonnementssoort: Tarief: 81, Rabo TotaalPakket met Rabocard/Europas 7,50 82, Rabo TotaalPakket met Rabocard/Europas Europas voor de partner ƒ10,- 83, Rabo TotaalPakket met Rabocard/Europas Rabocard/Europas voor de partner ƒ15,- klanten benadert die, op basis van vooraf opgestelde selectiecriteria, een verhoogde kans hebben de bank te verlaten. Rabobank Nederland selecteert daartoe maandelijks een aantal klanten, die vervolgens door de bank wor den aangeschreven en gebeld. Dit maandelijkse onderhoudsprogram- ma wordt momenteel door enkele banken getest, waaronder Beesel- Belfeld-Reuver-Tegelen, maar zal naar verwachting binnenkort grootschalig worden ingevoerd. Dat er behoefte is aan een pro gramma als 'Achterdeur Dicht!' is volgens Germa Modders-Linssen, actiecoördinator van de Lim burgse bank duidelijk. 'Ook onze bank heeft met name het laatste jaar te maken met toenemende concurrentie van hypotheek advieskantoren, assurantie-tussen personen en andere bankinstellin gen die met name actief zijn op de oversluitingsmarkt. zijn. Ouderen blijken massaal pe's te kopen en zitten even vaak op het Internet als jongeren. Een groot verschil met jongeren is echter dat de ouderen er vooral mee willen werken en minder geïnteresseerd zijn in de manier waarop het werkt. Het gros van de computercursussen is daarom niet aan de ouderen besteed. De inhoud is vaak te zwaar of te technisch, terwijl 50-plussers juist meer gebaat zijn bij kennis makingsbijeenkomsten en instap- cursussen, toegesneden op hun wensen en behoeften. Als 'Samenspel'-project in het kader van 100-jaar Rabobank gaat Rabofacet de lokale banken in staat stellen om dit soort toe gankelijke pc- en Internet- cursussen voor ouderen te verzor gen. De bank kan hiermee haar relaties met lokale 50-plussers bevorderen. Rabofacet werkt in dit project samen met de Stichting SeniorWeb die als doel heeft: 'het bevorderen van de maatschappe lijke participatie van ouderen en hun organisaties, door stimule ring van het gebruik van nieuwe informatietechnologie'. SeniorWeb leidt tweehonderd 'ambassadeurs' op, 50-plussers die volgend jaar de plaatselijke cursussen gaan geven. Ouderen trainen dus ouderen. Banken kunnen de cursussen faciliteren en Rabofacet zorgt voor onder steuning van die banken. Bovendien past TrefPunt de web site van SeniorWeb (www.senior- web.nl) aan, zodat deze een lokaal gezicht krijgt. Rabofacet werkt momenteel met SeniorWeb en een aantal banken de plannen uit. Over een week of zes volgt uitgebrei de informatie inclusief het aan spreekpunt binnen Rabofacet. Banken kunnen bovengenoem- seerde personeelstarieven. Ver- de tarieven uitsluitend opvoeren in RPK-Plus. Met wijzigingsco de 550 'Wijzigingen abonne mentstarieven' is het mogelijk voor de abonnementsgroepen 81, 82 en 83 een tariefcode op te voeren die past bij de geadvi- volgens kan dan op rekeningni veau, met wijzigingscode 593 'Wijzigen abonnementskosten afspraak', de juiste tariefcode voor een van de drie abonnement soorten worden opgevoerd. Arbeidszaken f (030)216 44 46 Ondersteuning Betalingsverkeer f (040) 217 60 41 Op verzoek van de banken heeft het Servicebureau Com municatie een Afspraakkaart voor klanten ontwikkeld. Veel banken geven de klant een schriftelijke bevestiging van een afspraak mee. Vaak gebeurt dat op een kladpapiertje. Dat hoeft nu niet meer, want daarvoor bestaat nu een afspraakkaartje. Op de voorkant van de kaart staat een foto van een toevallig contact tussen bank en klant. Op de achterkant kan de mede werker van de bank noteren met welke adviseur de klant een afspraak heeft. De afspraak kaart is op de gebruikelijke wijze te bestellen in Best. Het artikelnummer is 80624, de prijs bedraagt ƒ34,70 per 50 stuks. Relatiebeheer Bedrijven Advies Het ministerie van landbouw heeft voor het komende afzetsei- zoen de prijsindicaties voor liquidi- teits- en rentabiliteitshegrotingen voor fruitteeltbedrijven opnieuw vastgesteld. Banken wordt geadvi seerd hiermee rekening te houden bij de beoordeling van financie- ringsaanvragen. Hiermee komen de prijsindicaties voor fruit van cir culaire 54/232 van 1 augustus 1997 te vervallen. Hiervoor in de plaats komt circulaire 54/233. Cliënten Advies De minister van Financiën heeft de rente voor leningen die zijn ver strekt in het kader van de oude regeling Rentedragende Studiele ningen voor het kalenderjaar '98 vastgesteld op 5,75%. Dit meldt circulaire 53/217. Cliënten Advies Bedrijfsvoering Het HerOntwerp Sparen (HOS) komt vrijdag 10 oktober in een nieuwe fase. Dan hebben er in het Spaarbanksysteem (ASP) en het Systeem Werknemers sparen (AWS) belangrijke wijzi gingen plaats. Meer informatie over de systeemaanpassingen en de éénmalig door banken te ver richten werkzaamheden staat in circulaire 24/471. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 4) Veel banken hebben een over schot aan gelden op de Rabo bank Rendement Rekening. Deze middelen zijn, verwant met uit zettingen met een variabelrentend karakter en de Vrije Keuze Hypo theek. Het uitzetten van deze producten heeft vaak een positie ve invloed op de renterisicoposi- tie van de bank. Circulaire 52/155 gaat over balansmanagementaspecten met betrekking tot de variabelrenten- de leningen en de Vrije Keuze Hypotheek. De bovenstaande circulaires staan maandag in de rubriek Geldige Circulaires van de Rabolnfobank.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1