'Rabobank Accent biedt meerwaarde' Kleurplaat Wielerplan nu in Best verkrijgbaar Aandacht in de media voor Rabo 3x Belastingvrij Plan Eeuwfeest Rabobank Heel en Thom 'Oude'europassen collectief uit bestand Save 97 Rabobank Rabobank Accent <~100jaar--> "Een formule met veel kansen." Zo typeerde Hoofddirectielid Wim van den Goorbergh Rabobank Accent tijdens de laatste Centrale Kringvergadering. Maar wat houdt die formule precies in en wat kan het programma betekenen voor klant en bank? Een gesprek met Paul Zuijdgeest, aan Rabobank Accent verbonden als programmamanager. "Vandaag de dag red je het in de dienstverlening allang niet meer als je 'alleen je best doet'. Kijk naar de bankwereld. De concurrentie kan technisch en commercieel hetzelfde als de Rabobank. Je moet dus iets extra's doen. Als coöperatieve bank richten we ons daarom op de klantwaarde, de meerwaarde voor de klant", aldus Zuijdgeest. Die meerwaarde wil Rabo bank Accent in eerste instantie bieden aan de 'betekenisvolle klanten'. Wie dat zijn bepaalt de bank zelf. Als voorbeelden noemt hij Financieel Advies klanten en pleitbezorgers zoals accountants en notarissen. "Maar het is ook goed inzetbaar als leden- en/of ledenwervingspro gramma", vervolgt Zuijdgeest. "Je kunt een klant die bijvoor beeld al twee jaar deelneemt aan Rabobank Accent het lidmaat schap aanbieden." Als relatiemarketinginstru ment kent het programma drie componenten: extra service en aandacht, actiematige aanbie dingen en periodegebonden financiële voordelen. Zuijdgeest: "Het gaat hier duidelijk niet om zegeltjes of pakketaanbiedin gen. Bij service kun je denken aan telefonische bereikbaarheid in de avonduren of portvrije enveloppen." Actiematig kun nen centraal én lokaal kortingen gegeven worden. "Centrale Cliënten Advies Banken die de 'oude' europassen, zonder Chipknip, in één keer uit het bestand Personalisering verwijderd willen zien, worden op hun wenken bediend. Cards en Chartale Betaaldiensten heeft Informatie Diensten de opdracht gegeven hiervoor een programma te ontwikke len. Het kost immers veel geld om dubbele europassen in het bestand te laten zitten en voor de meeste banken loopt de collectieve vervan ging ten einde. Dit collectief uit het bestand verwijderen van europassen zonder Chipknip geldt voor alle passen uit de collectieve vervan ging die hierna niet meer door de klanten kunnen worden gebruikt. De bank moet dus vaststellen of al deze passen zijn omgewisseld en of de klanten op de hoogte zijn. Wanneer een bank aangeeft mee te doen, ontvangt zij van Informatie Diensten een lijst, ID-RK368 Collectief verwijde ren E-passen, waarop alle te ver wijderen passen staan vermeld. Daarop kunnen geen uitzonde ringen worden gemaakt. Als de bank akkoord gaat met de lijst, kan de verwijderprocedure van start gaan. Banken die mee wil len doen, moeten dit schriftelijk doorgeven aan Rabobank Nederland, Cards en Chartale Betaaldiensten, ter attentie van Kees Senders, adrescode EW- 1010. Ondersteuning Betaaldiensten f (040)217 60 41 De kleurplaat uit de Communicatie Catalogus Wielerplan ligt voortaan op voorraad bij Rabofacet in Best. Dat is goedkoper dan de tot nu toe gebruikte bestelprocedure via het Servicebureau Communicatie, waarbij telkens een nieuw druktraject werd gestart. Op de kleurplaat staan twee kinderen met fietsen en een vrouw bij een Rabobank-geld- automaat. Banken kunnen de kleurplaat onder meer inzetten als ze een kleurwedstrijd orga niseren rond een wielerevene- ment of het Spaarfeest. Een draaiboek voor de kleurwed strijd staat in hoofdstuk 8, pagi na 13, van de Communicatie Catalogus Wielerplan. De plaat is uitgevoerd in zwart-wit en het formaat is A3. Aan de zijkant zit een strook voor onder meer naam-, adres- en woonplaatsgegevens. Het artikelnummer is 80710 en de besteleenheid vijftig stuks. Voor deze oplage betalen banken ƒ35,- inclusief BTW. Servicebureau Communicatie (040)217 68 68 Rabobank Accent is on langs gepresenteerd als rela tiemarkering en leden(wer- vings)programma. In een reeks van zes artikelen legt de Rabokrant het accent op het programma. Vandaag deel 1. acties hebben altijd iets met de bank te maken, zoals de belas tingdiskette van Kluwer. Lokaal kun je met een ondernemer iets regelen, bijvoorbeeld een schouwburgarrangement. Voorbeelden van een periodege bonden financieel voordeel zijn een extra ruim betaalrekening krediet of een tijdelijke korting op bepaalde bankdiensten. Als leden- en ledenwervings programma krijgt Rabobank Accent er nog een vierde en vijf de component bij: invloed- en zeggenschap en ledenproduc ten. Zuijdgeest: "Leden moeten behalve voordeel ook invloed kunnen krijgen op het beleid van de bank. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een klantenpanel." Zuijdgeest benadrukt dat ban ken deelname aan Rabobank Accent van tevoren goed moe ten afwegen. "Het is een conti nu programma. Begin je eraan, dan kun je als bank niet meer terug." Rabobank Accent C (040) 217 71 72 Cliënten Advies Advertenties en een radiocommercial roepen van 27 oktober tot 9 november (potentiële) klanten op de brochure Rabo 3x Belastingvrij Plan aan te vragen of een afspraak te maken voor een persoonlijk adviesgesprek. Deze media-uitingen volgen op de campagne voor de Rabo Rendement Rekening en Rabo TeleSparen. Met de campagne wil de Rabo bank haar leidende marktpositie in de spaarfondsenmarkt hand haven en haar marktleiderschap verder uitdragen. Het centrale thema van de campagne is 'Hoe haal ik zoveel mogelijk rende ment uit mijn spaargeld zonder dat ik financiële risico's loop', met als ondertitel 'Een veilige en fiscaal slimme manier om een hoog rendement op uw spaargeld te krijgen'. Het Rabo 3x Belastingvrij Plan is een spaar- en beleggingscon cept rondom de Rabo Rende ment Rekening, Rabo Dividend Sparen en Rabo Groei Sparen. De doelgroep bestaat uit klanten en niet- klanten die hun rente en/of dividendvrijstelling al hebben overschreden of dreigen te over- schrijden, en die een zogenaamd laag risicoprofiel hebben. De actiematerialen die tijdens deze actie worden gebruikt zijn vrijwel gelijk aan die van de lan delijke najaarscampagne van vorig jaar. In de dagbladadver tentie is een antwoordcoupon opgenomen en wordt een gratis informatienummer (0800-0502) genoemd. Daarnaast verschijnt een advertentie in vier magazines en is op de radio gedurende de hele actieperiode een commercial te horen. Ook voor lokaal gebruik is een advertentie ont wikkeld. Banken kunnen in de actiepe riode ook zelf klanten mailen. De landelijke campagne ondersteunt dan deze lokale activiteiten. Hulpmiddelen, zoals een selectie methode, briefteksten en een bel- script, staan in 'Inactie' in de Rabolnfobank, trefwoord bieb97. De rekenmodule die vorig jaar is ontwikkeld, is naar aanleiding van opmerkingen van banken verbeterd. Zo is er onder meer een aanbiedingsbrief opgenomen en kan in plaats van de Rabo Rendement Rekening ook voor TeleSparen worden gekozen. Banken krijgen de vernieuwde versie met handleiding in week 43. In week 42 komt in de Rabo lnfobank een instructie respons- verwerking. Achtergrondinformatie over de actie en een overzicht van de publiciteitsmaterialen staan maan dag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, trefwoord save97. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 4) Alle inwoners van Heel, Thorn, Panheel, Beegden en Wessem, klant of niet-klant, vierden onlangs het honderdjarig bestaan van de Limburgse Rabobank Heel en Thorn. Drie dagen sloeg circus Renz zijn tenten op, er werd een jubileum-cd gepresenteerd, er was een familiedag in Recreatieoord Heelderpeel en er werd een onderzoeksrapport gepresenteerd over de toekomst van Heel en Thorn. Alle inwoners van het werkgebied 'In Harmony'. De Boerenleenbank Heel werd opgericht op 9 december 1897. De bank wilde bij haar jubileum benadrukken dat zij deel uitmaakt van de gemeen schap en er een actieve rol in speelt. Vandaar dat iedereen, speciaal ook senioren en bewoners van de zorginstel lingen in het werkgebied, bij de festiviteiten werd betrok ken. Sinds 22 september is de jubileum cd 'In Harmony', met muziek van vijf plaatselijke harmonie-orkesten, af te halen. De bank is bijna door de voorraad heen. Ook de zes circus-voorstel lingen waren vrijwel uitver kocht. Veel belang stelling was er voor het rap port 'Heel en Thorn na 2000', van de universi teit van Nijme gen, waarin aandacht voor verleden, heden en toekomst van de gemeen- kregen de cd ten. Werkte 40 jaar geleden ruim de helft van de inwoners in de mijn bouw, nu zorgen vooral grind- winning en industrie voor de werkgelegenheid. FIén van de adviezen uit het rapport is, dat de gemeenten zich moeten toe leggen op de toeristische en recreatieve sector. Door de grindwinning is een belangrijk watersportgebied, de Maas plassen, ontstaan. Gok wordt geadviseerd te komen tot één gezamenlijke WV-Maas- plassen in Midden-Limburg. Rabobank Heel en Thorn r (0475) 57 96 50

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2