25 09 Nieuwe advertentiecampagne Rabobank Rabo TeleSpaarrekening en Rendement Rekening centraal in publiciteitscampagne Effectenorders via Internet Mailing voor EuroPas later Collectieve vervanging van Rabopassen van start gegaan Save 97 19 9 7 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 356 Week 39 Donderdag 25 september Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 'Is sparen nog wel van deze tijd? 'In een paginagrote klcurenadver- tentie legt de Rabobank deze vraag morgen voor aan de lezers van de landelijke en regionale dagbladen. De advertentie is een eerste uiting van een nieuwe reclame-aanpak waarin actuele onderwerpen bankbrced worden aangesneden en uitgediept. In de eerste adver tentie wordt het thema sparen behandeld tegen de achtergrond van de onstuimige groei van aandelenkoersen. In de nieuwe aanpak wordt in één advertentie toegelicht waarin de Rabobank zich onderscheidt van andere financiële dienstver leners, hoe de Rabobank klanten bedient en welke specifieke aan bod zij heeft. In deze eerste advertentie komen onderwerpen aan de orde als sparen, de Op- Maat Hypotheek, Rabobank Per soonlijk Financieel Advies, valu- tering en spaarloon. Twee onderwerpen uit de advertentie, te weten TeleSparen en de Rendement Rekening wor den volgende week verder uitge diept. Vanaf dinsdag verschijnen in de dagbladen kleurenadverten- ties van een halve pagina. Het TeleSparen wordt vanaf maan dag ook ondersteund met radio commercials. De advertenties zijn bedacht door het reclamebu reau FHV/BBDO dat sinds enke le maanden voor de Rabobank werkt. "De Rabobank wil meer dan voorheen tot uitdrukking bren gen dat zij mensen privé, zakelijk en maatschappelijk ondersteunt in hun ontwikkeling", aldus Gert Sluis van Communicatie AB over de nieuwe campagne. "Daarbij diepen we onderwerpen bank- breed uit in opvallende kleuren- advertenties. We hebben tenslotte - meer dan andere financiële dienstverleners- iets te vertellen over wat we aanbieden. En voor al over de manier waarop we dat doen. Daarom is gekozen voor een verhalende aanpak, waarbij we veel uitleggen. Dat is mis schien even wennen. Maar de bekende elementen uit onze reclame, zoals de menselijke aan pak en het centraal stellen van de behoeften van de klant, blijven een vast onderdeel van onze reclamevormen. Als deze aanpak werkt, zal hij volgend jaar wor den doorgezet." Cliënten Advies' In de nieuwe landelijke campagne worden het TeleSparen en de Rendement Rekening uitgebreid onder de aandacht van het publiek gebracht. Banken kunnen daar op inspelen door te adverteren in lokale bladen. Ook is er bankhalmateriaal over het thema sparen ontwikkeld. In alle uitingen wordt een gratis informatienummer (0800-0502) ver meld. Wie dit num mer draait krijgt via Teleservices van Rabofacet de actie folder over de Rendement Rekening of TeleSpaarrekening thuisgestuurd. Als het gaat om klanten dan gaat de folder over TeleSparen vergezeld van een aanvraagfor mulier en de voorwaarden. De geretourneerde aanvraagformu lieren worden ter verwerking doorgestuurd naar de lokale ban ken. Het daadwerkelijk openen van een TeleSpaarrekening en het opstellen van de bijbehorende Rabofoon-overeenkomst gebeurt dus altijd door de banken zelf. De klanten merken daar weinig van, zij krijgen de benodigde be scheiden gewoon thuisgestuurd. Het openen van een Tele Spaarrekening gebeurt dus, net als het storten en opnemen, 'op afstand'. Niet-klanten (of klanten die geen Rabo Betaalrekening hebben) krijgen bij de informatiefolder géén aanvraagformulier, maar een brief. Daarin wordt hen ver zocht om voor het openen van een Betaalrekening en Tele Spaarrekening bij de bank langs te gaan om zich te legitimeren. Het openen van een Rendement Rekening gebeurt alleen op de bank. Medewerkers van Tele services verstrekken bellers alleen in algemene zin informatie over de Rendement Rekening. Zo kunnen zij vanwege lokale afwij kingen geen actueel rentepercen tage noemen. Belangstellenden krijgen de actiefolder toege stuurd met een brief waarin wordt verwezen naar de loka le bank. De gegevens van de bellers worden met het oog op nabellen wel doorgeleid naar de banken. Gedurende de actieperio de, die loopt tot week 43, ontvangen banken dage lijks een overzicht van de respons van alle cam pagneuitingen. Aan de responscode en de uitleg is af te lezen welke activiteiten de bank moet ondernemen. Een compleet overzicht van onder meer de responsafwikkeling en het mediaschema staan vanaf maandag in de Rabolnfobank, onder het trefwoord save97. Clienten Advies r 040 217 70 08 (kies 4) Effectenorders opgeven via Internet. De Rabobank is met deze nieuwste vorm van dienstverlening de concurren tie een stap voor. Klanten kun nen vanaf morgen met behulp van een digipass direct orders opgeven voor het kopen of verkopen van aandelen en obligaties op de Amsterdam Exchanges. Dat kan zeven dagen per week, 24 uur per dag en overal ter wereld. De digipass van de Rabobank kan bij elke aansluiting van Internet worden gebruikt. Het gemak voor de klant is groot, zegt Caspar van der Woude, Product Manager Effec ten van Rabo Beleggingsadvies. "Het Internet is altijd beschik baar, de klant is niet meer gebonden aan de bankuren. Bovendien hoeft er geen soft ware te worden aangeschaft. Om orders via Internet te kun nen opgeven, hoeft de klant alleen in het bezit te zijn van een digipass." Het bedrag dat een klant op één dag aan orders mag opgeven is door de Rabobank standaard gesteld op 50.000 gulden voor alle distributiekanalen. De lokale banken kunnen dat bedrag zelf verhogen of verla gen. IRIS Infolijn (010) 224 14 14 Bedrijven Advies De mailing voor de actie 'Vervanging zakelijke RaboPas door Euro- Pas' ligt later dan gepland bij de klant. De brief, die oorspronkelijk vorige week verstuurd zou worden, gaat nu eind deze week de deur uit. De vertraging treedt op omdat het niet mogelijk bleek alle mai lings op tijd klaar te hebben. De brieven worden nu 25, 26 en 29 september verstuurd. De datum tot wanneer de ondernemer kan reageren, is ook naar achteren geschoven. In de brief staat nu dat hij tot 10 oktober het antwoordformulier kan insturen. In verband met de collectieve vervanging van de RaboPassen, die 20 oktober begint, moet de nieuwe EuroPas vóór 16 oktober in het systeem Personalisering zijn doorgevoerd. Gebeurt dit later, dan wordt automatisch een nieuwe RaboPas geproduceerd. Bedrijven Advies f (040) 217 70 04 Cliënten Advies De eerste zeventig banken beginnen deze maand met de collectieve vervanging van de particuliere Rabopassen. Over het afhalen van de nieuwe Rabopas krijgt de klant geen mailing, zoals bij de Europas, maar een afhaalbericht met bijsluiter. Banken dragen zelf zorg voor de verpakking en de verzending. Zij kunnen kiezen uit drie verschil lende bijsluiters. De marktbewerking is gericht op de introductie én het gebruik van de Rabopas met Chipknip. Deze punten zijn nu beter te com bineren dan tijdens de introduc tie van de Europas met Chipknip, omdat het aantal plaatsen waar de klant met Chipknip kan beta len inmiddels aanzienlijk is geste gen. In totaal moeten er 1,6 mil joen particuliere Rabopassen worden vervangen. De collectie ve vervanging loopt tot medio volgend jaar. Banken krijgen acht weken voordat zij de nieuwe Rabopassen ontvangen meer informatie over de actie. Op dat moment kunnen zij ook een keuze maken uit één van de drie verschillende bijsluiters. Banken die het marktbewerkingspakket al eerder willen inzien, kunnen de meest recente versie opvragen in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, trefwoord chip97. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 2.2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1