23 og Dag van 'feest en ontmoeting' Agrarische brochures zijn niet meer verkrijgbaar Brochure belicht de wereld van Rabobank International Segment adviseert PREH voor vastleggen van verkoopsignalen Eindejaarskaarten en -geschenken in de maak 19 9 7 VDR viert vijftigjarig bestaan Marktbewerking 1998 in de Rabolnfobank 'Internet past in bankhal' Relatiebeheer Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 354 Week 39 Dinsdag 23 september Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De Vereniging van Directeuren van Rabobanken, beter bekend onder de afkorting VDR, heeft afgelopen vrijdag in het Autotron het vijftigjarig bestaan gevierd met een dag van 'feest en ontmoeting', zoals algemeen voorzitter Jan de Waard van de VDR het noemde. In aanwezigheid van de voorzit ters van de Raad van Beheer, Wim Meijer, en van de Hoofd directie, Herman Wijffels, ging De Waard in op een aantal actu ele onderwerpen. Zo sprak hij de hoop uit dat de al tijden durende discussie over de arbeidsvoor waarden van de directeuren van lokale banken voor het eind van het jaar zou worden afgesloten. 'Dat zou nog eens een mooi cadeau zijn voor een vijftig jarige', sprak hij in de richting van Meijer en Wijffels. Hij benadrukte verder dat de VDR de coöperatieve vorm van de organisatie wil handhaven. 'Dat zit in ons bloed', aldus De Waard, die besefte dat de voor keur van de VDR voor het zoge noemde Raad van Commissaris senmodel, waarbij het bestuur op grotere afstand van de dagelijkse bancaire praktijk komt te staan, 'veel had losgemaakt'. De Waard noemde het VDR-standpunt 'geen dictaat', maar kwalificeerde het als een bijdrage aan de discussie. Voorzitter Meijer van de Raad Eigen Huis Dat zegt Jan Boos van de afde ling Marktanalyse en Product ontwikkeling van het segment Eigen Huis. Voor banken die PREH gebruiken is het volgens hem sinds de komst van de Verkoop- wijzer niet meer duidelijk welk instrument ze moeten gebruiken. "Met de Verkoopwijzer kun nen, net als met PREH, verkoop signalen worden geregistreerd waaraan vervolgens prioriteiten kunnen worden gekoppeld. Ook bevat het instrument een produc- tieregister, maar dit is niet toege spitst op woningfinancieringen en daaraan gekoppelde cross-sel- ling", zegt Boos. Volgens hem kan met PREH, dat door zo'n driehonderd banken wordt gebruikt, hetzelfde. "De Relatiebeheer Bedrijven Advies De brochure 'Werken met cij fers in de melkveehouderij', arti kelnummer 0557 en de NAJK- brochure 'Vliegende start' met artikelnummer 8650 zijn niet meer verkrijgbaar en zullen even min worden geactualiseerd, zo heeft het segment Relatiebeheer besloten. In plaats daarvan wil het segment eind dit jaar brochu res en leaflets uitbrengen over de biologische landbouw, de var kenshouderij en de melkveehou derij. Het NAJK heeft zijn bro chure inmiddels vervangen door een folder voor het middelbaar agrarisch onderwijs. Relatiebeheer C (040) 217 77 00 van Beheer ging ook omstandig in op de toekomstige rol van de directeur van een lokale bank en schetste daarbij twee scenario's. In het ene scenario wordt de directeur steeds meer het verleng stuk van de centrale organisatie en leidt zijn Rabobank steeds meer als een gewoon commer cieel bedrijf. In de andere optie is de directeur de schakel tussen 'de professionals in een modern coö peratief bankbedrijf en de maat schappij'. Volgens Meijer staat de Rabobank voor een grote uitda ging: 'Kernvraag is of wij ons zo kunnen manifesteren dat de klant het ervaart alsof de bank van en voor hem is'. Eigen Huis Diverse lokale banken sme den nu al plannen voor vol gend jaar. Zij weten echter nog niet wat het segment Eigen Huis landelijk van plan is. Dat staat wel in de update van de segmentwijzer, die de banken over enkele weken ontvangen. Tot die tijd kunnen de banken voor informatie over de lande lijke marktbewerkingsactivitei ten terecht in de rubriek Rabo krant van de Rabolnfobank. Eigen Huis f (040) 217 76 91 Banken kunnen voor het vastleggen van verkoopsignalen en het toe kennen van prioriteiten binnen het segment Eigen Huis het beste gebruik blijven maken van het ProductieRegister Eigen Huis (PREH). management- en stuurinformatie uit PREH is echter veel meer toe gespitst op de producten van en de organisatie rond Eigen Huis." Hoewel PREH minder geavan ceerd is op het gebied van vast leggen van signalen en toekennen van prioriteiten, adviseert het segment om PREH te blijven ge bruiken. "Bovendien leidt het gebruik van de Verkoopwijzer tot meer inspanning, signalen worden dan namelijk dubbel ingevoerd", besluit Boos. De segmenten Eigen Huis en Financieel Advies gaan volgend jaar onderzoeken of beide toepassingen kunnen inte greren in één applicatie. Eigen Huis f (040) 217 62 71 Internet past in de bankhal. Dat vinden de banken die deze service inmiddels aanbie den. Uit het onderzoek van Rabofacet Spectrum naar ervaringen van banken die Internet in de bankhal aanbie den, blijkt verder dat de klan ten waardering hebben voor de extra service. De resultaten van het onderzoek staan maan dag in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank. "Al eeuwenlang is de markt de weerspiegeling van het lokale leven. De plaats waar verkopers en kopers van goederen en gedachten wis selen: waar nieuws en roddels worden uitgewisseld, waar wordt gedebatteerd en ideeën worden geopperd." Aldus een citaat uit de vorige week verschenen brochure voor klanten en banken: 'De wereld van Rabobank International.' Deze wereld omvat meer dan westers georiënteerde metropo len. Tot in het Australische Wagga Wagga en het Maleisische Labuan, beide niet direct steden van grote internationale faam, heeft de bank een vestiging. "We zijn daar waar onze klanten zit ten", verklaart hoofd Marketing, Roel van Veggel. In de praktijk betekent dit dat de bank haar activiteiten verricht in negentig vestigingen 'all over the world'. Wat die activiteiten precies inhouden staat in de brochure. Verder bevat deze een beknopte beschrijving van de missie en achtergronden van International. Half oktober verschijnt de Engelse versie. De brochure kan worden ingezet voor com merciële en PR-activiteiten. Banken kunnen hem zonder kos ten bestellen bij de afdeling Marketing. Rabobank International C (030) 216 28 04 Rabobank Nederland en Rabofacet zijn bezig met de voorbereidin gen voor de pakketten met eindejaarskaarten en -geschenken. De ein dejaarskaarten haken dit jaar in op het 100-jarig bestaan van de Rabobankorganisatie, met Samenspel als rode draad. Lokale banken en de secretariaten van Rabobank Nederland en de gelieerde instel lingen ontvangen beide pakketten in de loop van volgende maand. "Hebben de lezers van de Rabokrant al goede voornemens voor het nieuwe jaar?", vraagt Casper Hoenderdos van Commu nicatie Aangesloten Banken zich af. "Vast wel, want 1998 wordt heel speciaal. Je wordt tenslotte maar een keer honderd jaar." Rabobank Nederland haakt daarop in met bijzondere einde jaarskaarten. "Exclusief voor de Rabobank ontwikkeld", stelt Hoenderdos, "prachtig vormge geven en gedrukt op speciaal papier, met als rode draad Samenspel." Er zijn zes verschillende kaar ten: twee van Poster Parents, twee met paarden, één met kunst en een 100 jaar kaart-plus-actie. Hoenderdos over die laatste kaart: "Daarmee kunnen banken niet alleen hun klanten de beste wensen doen, klanten kunnen er ook zélf hun wensen mee over brengen." De kaart-plus-actie is een aanvulling op lopende Samenspel en 100 jaar-activitei ten. Informatie over de actie staat in het Stappenplan dat deel uit maakt van het pakket. Er is nog meer goed nieuws, aldus Hoenderdos. "De informa tie over het pakket eindejaarsge schenken van Rabofacet is bijna klaar. Ook dit jaar kunnen we weer een fraai assortiment tege moet zien, met onder meer kerst pakketten, kaarsen, wijn, kerstlint en enkele unieke Rabobank- producten. Dus houdt de post van oktober in de gaten!" Een greep uit de eindejaarskaar ten met van boven naar beneden afbeeldingen van paarden, kunst, paarden en Foster Parents Plan.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1