09 'Easy' begin voor startende ondernemers in Rotterdam Kantoor Düsseldorf sluit eind oktober 22 Werkinstructies werknemers sparen in Rabolnfobank 'Help! Belastingen' 'Protesteer tegen aanpassing van voorwaarden' Naam 'Jongerensite'blijft ongewijzigd 19 9 7 Geen gedaanteverwisseling Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 353 Week 39 Maandag 22 september Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18» Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 2195555 Relatiebeheer 'Take it easy', moeten ze bij de lokale bank in de nijverste stad van het land hebben gedacht. Zonder onderscheid des persoons laat Rabobank Rotterdam iedere beginner in zaken zijn - of haar, want vrouwen blazen een aardige partij mee in het zakenleven aan de boorden van de Maas - ondernemingsplan schrijven met behulp van het computerprogramma Easystart. Wie wel eens een onderne mingsplan heeft geschreven, krijgt waarschijnlijk nog kippen vel bij de gedachte eraan. Alle informatie die een bank nodig heeft verzamelen en ordentelijk op papier zetten vereist de kwali teiten van een accountant, kennis van een fiscalist, vaardigheden van een rechtsgeleerde en precisie van een kantoorklerk. Menig probeersel verdwijnt dan ook, al dan niet geïrriteerd verfrommeld, in de prullenbak voordat de ondernemer in spe de gang naar zijn bank aandurft. En dan nog is het de vraag of die goed uit de voeten kan met zijn plan. "Die tijd kan stukken beter worden besteed", is het nuchtere oordeel van commercieel mana ger Bedrijven Jaap Wielaart. Zijn accountmanagers testten Easy start tijdens de proef. Sindsdien krijgt iedere starter die advies vraagt aan de bank het program ma aangeboden. Soms gratis, soms niet, afhankelijk van de relatie en de activiteiten van de concurrent. Is die op oorlogspad dan werpt Wielaart Easystart zonder meer gratis in de strijd. Ook klanten die al een plan heb ben geschreven krijgen het nogal eens, "om hun ideeën te toetsen." Alleen als een starter een uitste kend plan heeft - "maar dat gebeurt zelden"- laat de bank Easystart geheel buiten beschouwing. "Het dan inzetten zou belerend zijn." Er is een duidelijk verschil tus sen starters die het wel en niet gebruiken, meent Wielaart. "Easystart dwingt zodanig tot nadenken dat een klant sowieso beter voorbereid is, terwijl Easystart Analyse ons de moge lijkheid biedt het plan te toetsen aan de ontwikkelingen in de markten de branche." Rabobank Rotterdam heeft een startersbe- leid uitgestippeld en werkt nauw samen met andere instanties, zoals de Kamer van Koophandel. Ook deze biedt Easystart aan. Wel blijft de analyse een taak van de bank. Wielaart: "Het primaire doel van Easystart is beginnende ondernemers een goed doorwrocht ondernemingsplan te laten schrij ven." Meer informatie over Easy start staat in de Raboblnfobank, trefnummer 736304. Rabobank Rotterdam C (010) 400 32 23 Eigen Huis Veel klanten zullen deze week besluiten de bij AVÉRO afgeslo ten Spaar-Optimaalhypotheek verzekeringen om te zetten naar Interpolis. Er kunnen echter klanten zijn die AVÉRO trouw willen blijven. Deze klanten wordt geadviseerd om bij AVÉRO te protesteren tegen de wijziging van de algemene verzekeringsvoor- waarden. Om deze klanten daar bij behulpzaam te zijn staat in de rubriek Rabokrant van de Rabo- Infobank (trefnummer 738403a) een voorbeeldbrief. De admini stratieve richtlijnen voor de verwer king van de omzettingen ontvangen de banken zodra de besprekingen met AVÉRO zijn afgerond. Jaap Wielaart van Rabobank Rotterdam aan de boorden van de Maas: Eigen Huis "Easystart dwingt de klant tot nadenken." f (040) 217 70 05 Relatiebeheer Het Diisscldorfse kantoor van Rabobank Deutschland sluit eind okto ber haar deuren. De activiteiten worden overgenomen door de vestiging in Frankfurt. Dat heeft Rabobank International onlangs besloten. "Ons kantoor in Düsseldorf hield zich de afgelopen jaren vooral met de technische afwikkeling van zaken bezig en dat kan evengoed vanuit Frankfurt", verklaart Peter Heijne van Rabobank Internatio nal. Toen Rabobank Internatio nal vorig jaar haar buitenlandse kantorennet onder de loep nam, was het pleit dan ook gauw be slecht voor Frankfurt. Eind juni al nam dit kantoor alle cash mana gementactiviteiten van Düsseldorf over. Eind oktober komen daar de Dutch Desk klanten bij. Voor zakenrelaties verandert er weinig, meent Heijne. "De kwa liteit en omvang van de dienstver lening blijft hetzelfde." Wel zal de postbus in Venlo verdwijnen, zodat post in het vervolg recht streeks naar Frankfurt moet worden gezonden. De tien mede werkers van het Düsseldorfse kantoor hebben allemaal een andere baan in de directe omge ving gevonden. Het adres van de vestiging in Frankfurt, telefoon nummers en aanspreekpunten staan in de Rabolnfobank van komende maandag. Relatiebeheer f (040)217 77 00 Cliënten Advies' De prijsvraag Bedenk een nieuwe naam voor de jongerensiteleverde een kleine tweehonderd inzendingen van jeugdige Internetters op, maar geen nieuwe naam. Van alle inzendingen geeft volgens het seg ment Cliënten Advies de naam jongerensitetoch het duidelijkst weer voor wie de site bestemd is. De twaalfjarige Evan van Horen uit Warnsveld vond dat ook en won hiermee de uitgeloofde prijs, een weekend Disneyland Parijs voor vier personen. Wim Olthaar, seg mentmanager Cliënten Advies van de Rabobank Berkel-IJssel reikte hem donderdag de prijs uit in de vorm van een cheque. Bedrijven Advies' De werkinstructies voor werk nemersspaarregelingen staan van af vandaag in de Rabolnfobank, onder de rubriek Beschrijving producten en diensten, subru briek Sparen. Ze beschrijven stapsgewijs wat medewerkers moeten doen bij onder meer het openen en verhuizen van een werknemersspaarrekening en bij het verwerken van een aanvraag voor een overboeking van een spaarloonrekening of premiespaar rekening. De instructies zijn te vinden via een 'doorklik' in het overzicht van werknemersspaarregelingen. Een andere mogelijkheid is zoeken op trefwoord 'werkin structies' binnen de rubriek Beschrijving producten en dien sten. De instructies komen te zijner tijd in een afzonderlijke rubriek in de Rabolnfobank. Onno-Frank van Bekkum is niet van gedaante veranderd, maar er staat een verkeerde naam bij de foto op de voorpa gina in de krant van afgelopen vrijdag. De man naast Herman Wijffels is Gert van Dijk. Financieel Advies Belastingen saai? Niet volgens Aertjan Grotenhuis, columnist bij NRC Handelsblad en de Staatscourant. Grotenhuis schrijft wekelijks pittige stukjes over belastingrecht. Binnenkort verschijnt 'Help! Belastingen', waarin 30 columns zijn gebundeld. Fiscalist Jelle van den Berg van Rabobank Nederland/Fiscale Zaken selecteerde een aantal politici, bankiers en wetenschappers die in het boek hun commentaar geven op de stukjes. Favoriete thema's in de bundel zijn de positie van de directeur/ grootaandeelhouder, verwikke lingen rond de auto, geslaagde en mislukte trucs en fraudes en de soms onwaarschijnlijke perikelen rond de aangifte. Staatssecretaris Willem Vermeend neemt op 4 november het eerste exemplaar in ontvangst. Dan verschijnt ook een speciale Rabobankversie. Volgens Van den Berg is het boekje geschikt als geschenk na afloop van een seminar, na het afronden van een Persoonlijk Financieel Advies of als einde jaarsgeschenk. Tot 27 september is het te bestellen in Best. Het artikelnummer is 980695, de besteleenheid 10 stuks en de richtprijs ƒ14,60 per stuk, de winkelwaarde is 19,90. Financieel Advies f (040)217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1