Testcentrum beproeft computersystemen en -toepassingen op 2000-bestendigheid 'Goed gevoel alles nu in beeld te hebben' V PROJECTBUREAU 2000 OP INTERNET INTERBANCAIR OVERLEG 2000 Adviseurs Rabofacet helpen banken naar volgende eeuw Rotterdam heeft 2000-inventarisatie al achter de rug In één ruimte binnen de Rabobankorganisatie is de klok de tijd van 31 december 1999 24.00 uur al gepasseerd: Het Testcentrum 2000. Hier wordt getest in hoeverre de computersystemen en toepassingen J^stendig zijn tegen het nieuwe millennium. structuur, die 2000-bestendig is, worden doorgelicht. Het Testcen- kunnen de meest vo^jjkoTherttle LAt)^ 2000 is opgericht om de productie-omgevingen op schaal verschillende Het Testcentrum 2000, een onderdeel van Rabofacet waarin de units Spectrum, NeWS, en CCS deelnemen, stelt afgezon- Om de volgende eeuw probleem loos binnen te stappen kunnen de lokale banken een beroep doen op de adviseurs van Rabofacet. Tijdens hun bezoek aan een bank helpen ze bij de inventari satie van 2000-gevoelige syste men, geven ze advies en begelei den ze de bank bij het opstellen ^Bt een plan van aanpak. Rabofacet biedt de lokale ban ken twee vormen van begelei ding: een kort bezoek van een adviseur of een langer verblijf van de adviseur. In het eerste geval brengt een adviseur van Rabofacet een bezoek van een halve dag aan de bank. Tijdens dat bezoek geeft de adviseur een oordeel over de al genomen be heersmaatregelen door de bank en werpt hij een blik op het door de bank vervaardigde plan van aanpak. Als dit nog niet gereed is zal hij de bank ertoe bewegen snel een plan te ontwikkelen. Het belang rijkste doel van het bezoek is ech ter dat de medewerkers van de lokale bank zich bewust worden de problematiek die de eeuw wisseling met zich meebrengt. Daarnaast zullen de adviseurs de bank ertoe aanzetten actie te ondernemen, bijvoorbeeld door het aanstellen van een 2000- coördinator of het oprichten van een 2000-projectgroep. Het korte bezoek van de adviseurs is gratis. Voor sommige banken zal zo'n kort bezoek van een adviseur niet voldoende zijn. Te denken valt aan banken die nog niet hebben geïnventariseerd welke systemen ze gebruiken. Deze banken kun nen een adviseur van Rabofacet inhuren, die voor hen de gehele inventarisatie uitvoert en de bank begeleidt bij het opstellen van het plan van aanpak. De lengte van de periode die de adviseur bij de k doorbrengt is afhankelijk de behoefte van de bank. Aan het inhuren van een adviseur hangt een prijskaartje. Banken die een adviseur van Rabofacet willen inhuren kunnen dat kenbaar maken via de regio nale P I adviseur of via het Projectbureau 2000. derde infrastructuur (hardware, systeemsoftware, middleware en netwerkfaciliteiten) ter beschik king aan alle informatica-eenhe- den van de Rabobankorgani satie. Die kunnen in het centrum onder meer hun applicaties laten testen. Met behulp van de infra- worden nagebootst. Overigens worden niet alleen de aangepaste systemen en toepas- j singen op 2000-bestendigheid ge test. niet-aangepaste systemen wordeg-jneflwcïïulp van het cen trum aqtpeen natler onderzoek onderworpen. Tenslotte zullen ook de besturtfj^S^temen vafd leveranciers als IBM en Tandem den Het Projectbureau 2000 heeft een aantal pagina's op de Internetsite van Info'98. De pagina's zijn te vinden via het menu 'Producten en Diensten'. Naast algemene informatie over het projectbureau en een korte toelichting op de eeuw- wisselingswerkzaamheden, is er een rubriek met antwoorden op veel gestelde vragen. Daarnaast is er een database die een overzicht geeft van alle (bekende) zelf ontwikkelde toe passingen binnen de organisa tie. Daarbij is aangegeven of de bet reffende toepassing is onder zocht op 2000-bestendigheid en zo ja, wat hiervan het resultaat is. Als de toepassing aangepast moet ^vordert is aangegeven op welke datum (als dit bekend is) de toepassing gereed is. De tweede database bevat namen van leveranciers (van hard en software en logistieke pro ducten) die al dan niet aange schreven zijn met de vraag om te melden of de door hun aan geleverde producten 2000- bestendig zijn en zo niet, wan neer dit wel het geval zal zijn. Bezoekers van de pagina kun nen ook gebruik maken van de e-ntail functie, bijvoorbeeld om vragen te stellen aan het pro jectbureau of opmerkingen door te geven. Voor medewer kers die beschikken over Lotus Notes kan deze en aanvullende informatie worden geraad pleegd op de nieuw ingerichte database 2000. informatica-eenhe- bij ECstaan in hun 2000- amhê?len. De informati- ca-eiphedeif-' zijn echter zelf verantwoordelijk voor het 2000- bestendig maken van de applica ties. In eerste instantie testen die eenheden de aangepaste applica tie binnen hun eigen omgeving op tegenwoordige én toekomstige functionaliteit. Als het resultaat naar wens is en de applicatie 'Voorlopig 2000-proof' genoemd mag worden, komt het Test centrum in beeld. Daar wordt de toepassing getest op verwerk baarheid, de zogenoemde Finale 2000-test. Als de uitkomst hiervan goed is krijgt de applicatie een certifi caat waarop staat dat hij 'Definitief 2000-proof' is. Het is de bedoeling dat alle bedrijfskri- tische applicaties vóór november 1998 zijn voorzien van dit certi ficaat. Banken, afdelingen van Rabo bank Nederland en gelieerde instellingen die gebruik willen maken van het Testcentrum 2000 kunnen contact opnemen met het Projectbureau 2000 of met één van de regionale P I adviseurs. Applicatie-eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor de aanlevering van de testdata en aanvullende systemen die nood zakelijk zijn voor het testproces. Over de gehele wereld zijn bedrijven bezig om tijdig de datumgevoelige systemen aan te passen. In veel geval len is daarbij sprake van een vergelijkbaar probleemge bied en ook van gemeen schappelijke belangen. Ondanks concurrentie op commercieel gebied beslui ten veel bedrijven dan ook tot samenwerking. Zo ook de banken in Nederland. In het zoge noemde 'interbancair over leg 2000' komen de project leiders van de verschillende collegabanken bijeen om elkaar te informeren en ervaringen uit te wisselen. Bij dat overleg zijn de vol gende banken betrokken: Rabobank Nederland, ABN AMRO, De Neder- landsche Bank, Fortis Nederland, Generale Bank Nederland, ING, Interpay Bankgirocentrale, Mees Pierson en Van Lanschot Bankiers. Tijdens dit overleg wor den punten van gezamen lijk belang besproken, zoals concrete ervaringen uit de praktijk, ondervon den knelpunten, gekozen oplossingsstrategieën, de status van de 2000-besten digheid van de technische infrastructuur en de bena dering van de bijbehorende leveranciers. "We bleken meer toepassingen en systemen in gebruik te hebben dat verwacht." Het inventarise ren van 2000- en euro-gevoelig heden is Monique Dercksen, medewerkster bij de eenheid Informatica Dienstverlening bij de Rabobank Rotterdam, niet meegevallen. "Maar het geeft een goed gevoel om de betreffende producten nu in beeld te hebben." Dercksen maakte eerst een inventarisatie van alle toepassin gen en systemen die bij de Rabobank Rotterdam draaien. "Je gaat achter een pc zitten en kijkt welke toepassingen erop staan. Maar je moet ook naar collega's toegaan en vragen: 'Wat gebruik je zoal?' Fin dan kom je allerlei zaken tegen waarvan je denkt: 'Tsjonge, wordt daar nog mee gewerkt?"' Dercksen vulde de lijst van toe passingen en systemen die ze van Rabobank Nederland ontving aan met de andere producten die Monique Dercksen: 'Toevoeging aan lijst Rabobank Nederland was enorm! zij tijdens haar zoektocht tegen kwam. Dercksen: "De toevoe ging was enorm." De eerste actie, het verwijderen van toepassingen die niet meer in gebruik zijn, heeft inmiddels plaatsgevonden. Het wachten is nu op Rabobank Nederland. Dercksen: "Ik verwacht van Rabobank Nederland te horen wat we moeten doen. Welke leve- ranciers worden door Rabobank Nederland benaderd? Hoe moe ten wij omgaan met de andere leveranciers? Voor een aantal producten was het onduidelijk of ze nu onder verantwoordelijk heid vallen van Rabobank Nederland of van onszelf." Volgens Rob de Rooij van het Project 2000 ontvangen de ban ken die de inventarisatie hebben opgestuurd schriftelijk commen taar. "De toepassingen laten zich onderverdelen in drie catego rieën. De eerste categorie bestaat uit toepassingen die onder ver antwoordelijkheid van Rabo bank Nederland vallen. De tweede categorie bevat veel voorkomende toepassingen van derden. Rabobank Nederland benadert deze leveranciers cen traal. Ten derde wordt aangege ven welke producten slechts bij een klein aantal banken in ge bruik zijn. De leveranciers hier van worden niet centraal bena derd, maar de banken kunnen bijvoorbeeld wel via hun adviseur onderling samenwerking zoeken." Overigens hebben de banken die nog geen inventarisatie heb ben gemaakt onlangs een brief ontvangen waarin zij worden gewezen op hun verantwoorde lijkheid en de risico's voor de lokale bank zelf en daardoor voor de hele Rabobankorgani satie.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 4