'Millennium-probleem raakt niet alleen banken' gende vraag graag Leveranciers software krijgen brief over 2000-bestendigheid Banken zelf verantwoordelijk Voor meer informatie. Rabobank Midden Westland overweegt voorlichting aan klanten Colofon Waarom is 2000 een schrikkeljaar Welke problemen kunnen zich voordoen als de eeuwindicatie in datumvelden ontbreekt "Het millennium-probleem wordt ten onrechte nog steeds als een automatiseringsprobleem gezien", stelt Peter Weber, hoofd Bedrijven bij de Rabobank Midden-Westland. "De samenleving is inmiddels in zoveel facetten geautomatiseerd, dat voor bijna elke organisatie, ondernemer of particulier de vraag van de 2000-bestendigheid van belang is." commercieel aspect aan de 2000- problematiek. Hieraan wordt gevolg gegeven door te inventari seren op welk vlak Rabobank Nederland centraal actie kan ondernemen. Gedacht wordt aan artkelen in onder meer de euro nieuwsbrieven en de Rekening Coulant Courant. Daarnaast is een brochure in ontwikkeling, die de banken aan hun klanten kunnen geven." De 2000-problematiek van klanten is Peter Weber (l) ook een zorg. Volgens Weber kan de proble matiek van de eeuwwisseling zelfs van invloed zijn op de rela tie tussen de bank en haar klan ten. "Als een klant in de proble men komt, is dat ook voor de Rabobank een zorg", zegt Weber. In de meeste gevallen zullen de gevolgen voor de particuliere klant beperkt zijn. Vaak beschikt men namelijk slechts over een enkele pc voor de administratieve werkzaamheden of voor ver maak. Bij bedrijfsklanten is dat anders. Die zijn voor hun bedrijfsvoering vaak in verregaande mate af hankelijk van automatisering. Weber: "Een aanzienlijk deel van onze bedrijfsklanten zijn tuinders die in kassen hun gewassen telen. In zo'n kas zijn diverse systemen in gebruik om een optimale oogst te bereiken. Deze systemen voor beregening, bemesting en klimaatregeling worden veelal door een computer aangestuurd. Wanneer door een 'onbegrijpe- Deze speciale uitgave van de Rabo- krant is gemaakt in opdracht van het Projectbureau 2000. Redactie: Marieke Bruil-Brandsma Bart Padberg Fotografie: ANP Mustafa Gumussu Wim Hendriks De Jong Van Es Jan Timmermans Westlands fotoburo Eindredactie: Peter Sluis Layout en druk: Wil van Tongerlo Drukkerij Lecturis lijk' jaartal in het systeem de apparatuur uitvalt, kan dat fatale gevolgen hebben voor het gewas. Het mislukken van de oogst betekent vervolgens weer een strop voor de ondernemer. Financieel én emotioneel." De Rabobank Midden-West land overweegt nu om naast de rol van de bedrijvenadviseur ook collectieve voorlichting aan de klanten te geven over de 2000- problematiek. "Feitelijk is het de zorg van de klant", zegt Weber. "Maar door met hem of haar mee te denken en te delen in onze kennis, versterken we de relatie en helpen we een hoop proble men te voorkomen." Het Projectbureau 2000 onder schrijft deze stelling en zegt: "Er zit wel degelijk ook een Medewerkers die na het lezen van deze krant meer informatie willen kunnen contact opnemen met het Projectbureau 2000. Algemene informatie over het project, de werk zaamheden en de benader de leveranciers staat op de lnfo'98 site op het Internet. Projectbureau 2000: (030) 215 20 02 Testcentrum 2000: f (040) 217 50 59 Specifieke vragen: f De regionale P&l adviseur Het Projectbureau 2000 schrijft leveranciers die (systeemsoft ware aan Rabobank Nederland hebben geleverd aan met de vraag of hun producten 2000-bestendig zijn. Is dit niet zo dan wil het bureau weten wanneer dit wel het geval zal zijn. Inmiddels zijn zeshonderd brieven verstuurd. De leveranciers worden er in de brief verder op gewezen dat als hun producten niet op tijd 2000-bestendig zijn -en dit tot verstoringen leidt in het productieproces- de financiële consequenties op hen zullen worden verhaald. Het Projectbureau 2000 is niet in alle gevallen even tevre den over de opstelling van de leveranciers van systemen en apparaten. De grote bedrijven hebben de zaak goed voor elkaar. Veel kleinere bedrijven lijken het probleem echter te onderschatten en moeten door het Projectbureau 2000 wor den gedwongen om zelfs maar over het probleem na te denken. De opstelling van de Rabo bank richting leveranciers van kant-en-klare systeempakket ten is een stuk zakelijker. Volgens het Projectbureau 2000 nemen die de kosten van een aangepaste versie voor eigen rekening. Een jaar bestaat uit 365,2422 dagen. Om uit te komen met 365 dagen, voerde Julius Caesar iede re vier jaar een schrikkeljaar in dat een dag meer telt. Paus Gregorius vond de berekening echter niet nauwkeurig genoeg. Door om de vier jaar een extra dag in te voeren wordt namelijk te veel tijd gecompenseerd. Na honderd jaar bedraagt die com pensatie bijna één dag. Besloten werd om het schrikkeljaar elke honderd jaar te laten vervallen. Door deze rekenregel kwam hij echter weer wat tijd te kort, wat elke vierhonderd jaar één dag extra opleverde. Deze ene dag wordt gecompenseerd door elke vierhonderd jaar weer een extra schrikkeljaar in te voeren. De logische regel luidt nu: Een jaar i^ een schrikkeljaar als het jaar^B deelbaar is door vier en niet deel baar door honderd (regel 1) of als het jaartal deelbaar is door 400 (regel 2). Volgens regel 1 is 2000 géén schrikkeljaar, maar volgens regel 2 wel. En dus is het jaar 2000 een schrikkeljaar. Dit wordt door veel programmatuur niet onderkend omdat de tweede rekenregel niet is geprogram meerd. Door het ontbreken van de eeuwindicatie in datumvelden kunnen zich problemen voor doen bij het maken van bereke ningen met datums. Zoals bij voorbeeld bij het berekenen van een looptijd van een lening. Stel: De startdatum is 20-09-1996 en de einddatum 20-09-2002. De looptijd wordt berekend door gebruik te maken van cijfers zon der teken. 20-09-2002 20-09- 96 =6 jaar. 20-09-02 -/- 20-09-96 94 jaar. Dit laatste is voor de renteberekening niet juist. Een ander voorbeeld is het uit geven van creditcards met bij voorbeeld een geldigheid tot maart 2000. Op de kaart staat dan 03/00. Als de kaart wordt gebruikt in (19)97 zal het pro gramma vaststellen dat 00 klei ner is dan 97 en de kaart terug geven met de mededeling dat de kaart niet langer geldig is. Artikelen met een houdbaar heidsdatum tot juni 2001 zullen door de robot van een geautoma tiseerd magazijnmanagements^J teem vooraan in het magazi]n worden geplaatst om als eerste te worden uitgeleverd. Volgens de berekeningen van het program ma zijn deze artikelen in 1997 al (1-97) 96 jaar oud. Een tijdslot van de kluis gaat open op zondag 2 januari 2000 omdat de programmatuur er vanuit gaat dat het dinsdag 2 januari 1900 is, een doordeweek se dag. Wat eerder ontdekt zal worden is dat de kluis op vrijdag 7 januari 2000 niet opengaat omdat de programmatuur in dit geval vaststelt dat het zondag 7 januari 1900 is. Veel lokale banken hebben buiten Rabobank Nederland om ook zelf toepassingen aangeschaft. Voor het 2000-bestendig maken van deze toepassingen zijn de banken zelf verantwoordelijk. Banken die zich aan de sys teemstandaarden van de centrale automatiseringsafdeling hebben gehouden kunnen in de meeste gevallen in het spoor van Rabobank Nederland meelopen. Anders is dat met banken die zijn afgeweken van de centrale standaarden. Het Projectbureau 2000 raadt deze banken aan om individueel te inventariseren wel ke toepassingen (en welk versie nummer) in gebruik zijn. Vervolgens moeten de banken nagaan of de leverancier voor komt op de lijst van leveranciers die ook bij Rabobank Nederland bekend zijn. Zo kan de bank afle zen of de toepassing 2000- bestendig is of niet. Leveranciers die niet op de lijst voorkomen dienen door de loka le banken zelf te worden bena derd om er zeker van te zijn dat de toepassing tijdig 2000-besten dig is. Als meerdere banken gebruikmaken van dezelfde leve rancier zal het Projectbureau -in overleg met en namens de ban ken- de leverancier benaderen. Overigens heeft meer dan de helft van de banken de eerste inventarisatie naar het projectbu reau 2000 ingestuurd. Daaruit blijkt dat de banken te weinig hebben stilgestaan bij de hardwa re, zoals telefooncentrales, bevei ligingsapparatuur en moden^^ De banken die de inventaris^B hebben ingestuurd krijgen bin nenkort van het Projectbureau een overzicht van leveranciers die centraal worden benaderd en een lijst van toepassingen die onder verantwoordelijkheid van Rabo bank Nederland vallen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3