16 OCf Rabobank wil marktaandeel onder zakelijke dienstverleners vergroten Nieuwe commercials Robeco vannacht gestart Massale belangstelling voor PC-privé project H0C0M Rabobank informeert 4.500 beleggers over orderuitvoering 'Kabinet plukt vruchten calvinistische opstelling' 19 9 7 Stofgroep Economisch Onderzoek over Miljoenennota: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 349 Week 38 Dinsdag 16 september Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies' De Rabobank wil haar marktaandeel onder de zakelijke dienstverle ners vergroten. Dit ligt met 33% een stuk lager dan het gemiddelde in liet midden- en kleinbedrijf. Reden hiervan is dat ondernemers in deze branche vrijwel nooit een financiering nodig hebben en de Rabobank ze dus ook niet actief benadert, aldus Marleen Jansen van Bedrijven Advies. De actie Marktbewerking Dienstverleners moet hierin verande ring brengen. Banken kunnen zich hiervoor tot en met 25 september inschrijven. Organisatie-adviesbureaus, recla mebureaus, ingenieursbureaus, on dernemers in de computerdienst verlening. Ze behoren tot de snelst groeiende sector in Nederland. "En dus is het zaak ze actief te gaan benaderen", zegt Jansen. In novem ber ontvangen ze een uitgebreide brief van de Rabobanken die mee doen. Er worden acht verschillende brieven gemaakt, per branche voor klanten en niet-klanten. Jansen: "De brief is uitgebreid en op kwa liteitspapier gedrukt. Alle diensten van de Rabobank passeren de revue. Dat werkt beter dan het toevoegen van een brochure. Het is namelijk veel persoonlijker." Volgens Jansen is dit dé klantenbenadering van de toekomst. Bij een proef in Houten maakte 35% van de benaderde klanten een afspraak. Banken ontvangen een selectielijst met alle dienstverleners voor de be treffende branches in het werkge bied. Voor de klanten is een overzicht van alle veertig door Bedrijven Advies gevoerde producten opgenomen. Met behulp van scorecards is per product aangegeven wat de scorings kans is voor een bepaald product bij de betreffende ondernemer. "Dat geeft een schat aan informatie. Mede aan de hand hiervan kunnen banken goed bepalen wie ze wel en niet kunnen benaderen voor een bepaald product." Tot en met 25 september kunnen Financieel Advies banken zich inschrijven met het formulier dat maandag in de Rabo- Infobank staat, rubriek Rabokrant. Het aanvraagformulier is nu al via de fax te bestellen bij Verkooponder- Financieel Advies steuning (040-217 73 33). Deselectie kost 200,-, inclusief de scorecards. De prijs voor de mailing bedraagt 1,65 (exclusief portokosten). Begin oktober wordt de selectie gemaakt, begin november ligt het marktbe werkingspakket op de banken. Hierin staan ook hulpmiddelen voor het voeren van een integraal adviesgesprek zoals een gespreks- model en een flip-over presentatie. Bedrijven Advies r (040) 217 70 04 Vannacht om half één had Veronica de première van de nieuwe com mercial van Robeco. Om half twee liet SBS6 de nieuwe spot van Robeco Advies zien. Robeco treedt hiermee naar buiten met een duide lijk eigen gezicht als global player, Robeco Advies als local partner. In drie perioden van twee weken trekt de commercial 'New York' over het scherm om te laten zien dat Robeco overal ter wereld de financiële ontwikkelingen volgt en expert is op het gebied van inter nationale beleggingen. Uit de Engelse Ongeveer 4.500 beleggers laten zich over de uitvoering van hun orders via de telefoon of c-mail informeren door de Rabobank. Tot nu toe zijn er 64.000 berichten over orders gestuurd, waarvan tweederde via de GSM-telefoon. Deze service werd twee maanden geleden aan gekondigd in de grote dagbladen en via mailings van de lokale banken. Klanten moesten voorheen per soonlijk contact opnemen met hun adviseur van de Rabobank voor vragen over hun orders. Met de nieuwe service krijgen ze na uitvoering van de orders automa tisch bericht. Productmanager Effecten Caspar van der Woude geeft aan dat van de 4.500 beleg gers die automatisch een melding van hun order willen er 2.500 via de GSM-telefoon en de overige 2.000 via e-mail geïnformeerd worden. IRIS Infolijn 7 (010)224 14 14 tekst die door het beeld loopt, blijkt dat The Wall Street Journal vorig jaar Robeco heeft uitverko ren tot één van de zeven beste fondsen om het volgende decenni um mee in te gaan. Binnenkort volgt een tweede commercial 'Hong Kong'. Vanavond is 'New York' te zien op SBS6 om 18.28 uur, TV3 om 22.11, SBS6 om 22.28 en RTL5 om 22.50 uur. De nieuwe slogan van Robeco luidt: The right time, the right place, the right people. Dit thema wordt vanaf zaterdag ook in de Dagbladcampagne doorgevoerd. Robeco Advies heeft twaalf com mercials gemaakt, waarin mensen op een hele gewone manier vertel len hoe zij met onderwerpen als sparen en beleggen omgaan. Negen verschillende commericals zijn van avond te zien. Onder meer op RTL5 om 19.45, TV3 om 20.03, TV1 om 20.55 en Veronica om 21.00 uur. Robeco, afdeling Communicatie 7 (010) 224 25 36 "Het kabinet plukt de vruchten van de calvinistische uitgangs punten die het in 1994 koos, maar reserveert te weinig voor de toekomst." Aldus stafgroepeconoom Ron Hogenboom in een voorbeschouwing op de Miljoenennota. Dacht de politiek vroeger nog wel eens dat de bomen tot in de hemel groeiden, het hui dige kabinetsbeleid wordt vooral gekenmerkt door behoedzaamheid en het koes teren van het tot ver over de landsgrenzen bezongen pol dermodel. De Miljoenennota bevat dan ook goed nieuws voor burgers en bedrijfsleven. Het kabinet zal de lasten vol gend jaar aanzienlijk verlichten door het arbeidskostenforfait te verhogen, het belastingtarief van de eerste schijf te verlagen en zowel de eerste als de twee de schijf te verlengen. Ook ouderen met alleen een AOW of een klein aanvullend pensioen profiteren van de gunstige conjuncturele wind die er door de lage landen waait. Verder daalt de vermo gensbelasting met 0,1% tot 0,7%. Ondanks deze positieve berichten zou het kabinet er verstandiger aan hebben gedaan om het EMU tekort verder terug te dringen, meent Hogenboom. "De huidige voorspoedige economische ontwikkeling in ons land behoeft immers geen fiscale impuls." Met een snellere tekortreductie reserveert het kabinet geld voor economisch minder riante tijden. Wel komt het overheidstekort met 2% dit jaar en 1,7% volgend jaar lager uit dan in het Regeerakkoord is afgespro ken. Ook de schuldquote daalt flink, waardoor Nederland zeker bij de kopgroep van EMU-landen zal behoren. De HOCOM, de computervereniging van de Rabobank, wordt overspoeld met bestellingen voor en telefoontjes over het PC- privé project. Ruim de helft van de bestellers kiest voor de Pentium 2, de uitgebreidste configuratie. Het verenigingsbureau verwacht dat de respons op het vorige project van 4.000 bestel lingen ruimschoots wordt overschreden. Medewerkers met vra gen wordt vriendelijk verzocht die schriftelijk te stellen. De meeste vragen gaan over de 'fiscaalvriendelijke' finan ciering. De HOCOM meldt dat begin volgende week bekend is of de administratieve regeling hiervoor kan worden verbe terd, bijvoorbeeld door de maandtermijnen ook ten laste te laten komen van de dertien de maand en het vakantiegeld. Als dit het geval is, geldt de nieuwe regeling zowel voor mensen die al hebben besteld als voor hen die nog gaan bestellen. Voor antwoorden op techni sche vragen kunnen medewer kers terecht bij winkels van leverancier VOBIS en niet bij de firma Bronsveld De Gier in Eindhoven. Ze moeten er wel rekening mee houden dat niet alle vragen onmiddellijk beantwoord kunnen worden. Veel gestelde technische en praktische vragen zijn inmid dels in kaart gebracht. De ant woorden hierop staan maan dag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Wie na het lezen hiervan nog wat wil vragen of behoefte heeft aan een extra exemplaar van de nieuwsbrief, kan schriftelijk terecht bij het verenigingsbureau van de HOCOM, interne adrescode EN 602. Het Internet mail adres is hocom@tref.nl, het Rabolan mail-adres is voor medewerkers van Rabobank Nederland: Hocom administra tie fu@hocom@wab.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1