'Anders en meer actief verkopen' Hulpmiddelen nieuwe Krediet op Betaalrekening Leen In de praktijk leren initiatief te nemen 'De klant een stap voor zijn' Scepsis slaat om in enthousiasme Themapagina Consumptief Krediet Consumptief Krediet méér verkoopkansen en lagere kosten Cliënten Advies (040) 217 70 08 Informatie Verkoop stimuleringsproject in Rabolnfobank Verkoopstimuleringsproject Consumptief Krediet BH Henk Hartgerink van Rabobank Hengelo "Als dc Rabobank de concur rentie het hoofd wil bieden, dan moeten wc fundamentele wijzi gingen doorvoeren. We gaan anders en meer actief verkopen." Dit zegt Klaas van der Laan, hoofd marktanalyse product ontwikkeling van het segment Cliënten Advies. Lokale aanwezigheid en per soonlijk advies zijn twee belang rijke elementen voor de distribu tievorm van de Rabobank- organisatie. "Willen wij de con currentie het hoofd kunnen bie den dan stelt deze relatief dure distributievorm, die voortvloeit uit Visie '98, eisen aan de verkoopprocessen en verkoopef fectiviteit. Minimale kosten en maximale opbrengsten moeten het resultaat zijn.", aldus Van der Laan. Voor de verkoop van Con sumptief Krediet, dat nog steeds marktaandeel verliest, is een aan tal zaken verbeterd. "Een middel bij uitstek om die tendens te keren is het verbeterde 'Krediet op Betaalrekening'. Op basis van een goede kredietwaardigheids- toets kunnen we dit product direct aanbieden, in elk cliënt contact. De beoordeling op basis van voeding, waarbij eerst drie maanden gewacht wordt, is niet meer van deze tijd', aldus Van der Laan. Er zijn banken die de nieuwe verkoopstrategie al met succes toepassen. Binnenkort is er een aantal hulpmiddelen beschikbaar die een efficiëntere verkoopwijze ondersteunt. Daarnaast is er een Verkoopstimuleringsproject Consumptief Krediet ontwik keld. Van der Laan: "Dat leert zowel manager als cliëntadviseur hoe ze hun positie en verkoop resultaat kunnen verbeteren." Het product Krediet op Betaalrekening is verbeterd. Van de aan passingen profiteert de klant en voor dc bank betekent het minder werk en lagere beheerskosten. Dankzij een groot aantal hulpmidde len wordt het makkelijk Krediet op Betaalrekening te verkopen. Een (beperkt) overzicht van de hulpmiddelen. I Binnen CKS komt per l oktober de functie 'Beoordelen krediet waardigheid' beschikbaar. Moesten klanten voorheen hun krediet min of meer 'verdienen' door de eerste drie maanden hun reke ning te voeden, voortaan krijgen nieuwe klanten bij het openen van een betaalrekening direct een kredietfaciliteit aangeboden. Het CKS berekent het kredietlimiet en doet de kredietbeoordeling op basis van BKR/VIS, inkomsten-/ lastenverhouding en de vernieuw de creditscore. Met een efficiënt en klantvriendelijk resultaat. Zo kan het gebeuren dat een klant te horen krijgt dat hij wat de Rabobank betreft 'goed' is voor twintigduizend gulden, veel meer dan de vijfduizend gulden waar hij voor kwam. Ook komt er op papier een geactualiseerde inkomens-/las- tentabel die rekening houdt met de tarieven van de sociale wet geving en belasting 1997. Daar naast verschijnen er nieuwe richt lijnen, contracten en Algemene Voorwaarden. De opleidingen en communi catiemiddelen zoals brochures, Internet en Rabofoon worden eveneens aangepast. Zodra er meer nieuwe producten en mid delen beschikbaar komen, wordt dit gemeld in de Rabokrant en de Rabolnfobank. In de rubriek Rabokrant van dc Rabolnfobank wordt een apart dossier opgenomen over Consumptief Krediet: 'Leen 97'. In dit dossier staat vanaf maandag relevante informatie over het Verkoop stimuleringsproject Consump tief Krediet, alsmede een inschrijfformulier. Het dossier wordt binnen kort aangevuld met informa tie over het product Krediet op Betaalrekening, hulp middelen, actieperiodes, et ce tera. Om het product Consumptief Krediet beter te verkopen, is er een andere verkoopmentaliteit nodig. Van passief naar actief. Om dit te bereiken is het Verkoopstimuleringsproject Consumptief Krediet gestart. Niet als vervanging van de reguliere opleidingen, maar puur als 'doetraject' dat moet leiden tot een beter verkoopresultaat en lagere beheerskosten. Wil de Rabobank haar tanende marktaandeel terugwinnen, dan zijn afwachtende cliëntadviseurs passé. Via het Verkoopstimule ringsproject leren de managers en cliëntadviseurs resultaatgericht te werken. 'Doe het eens anders dan je gewend bent', is het motto. Ervaring opdoen "Het leuke is dat zowel mana gers als cliëntadviseurs nieuwe ervaringen opdoen in een rollen spelomgeving. Die ervaringen kunnen al de volgende dag in de praktijk worden gebracht zegt projectleider Mies van der Loo. Vier fasen Het Verkoopstimuleringsproject kent vier fasen. "In de eerste fase ervaren de deelnemers op een verrassende wijze waarom een ander verkoopgedrag noodzake lijk is", vertelt Van der Loo. "Daarna verwerken ze door mid del van discussies, oefeningen en rollenspelen deze kennis in prak tische vaardigheden. In fase drie gaan ze in hun eigen praktijk 'aan de slag'. Ze gaan aan diverse soorten klanten Consumptief Krediet adviseren en verkopen." Massale deelname In de laatste fase integreren de medewerkers het geleerde in hun totale takenpakket. "De mana gers krijgen in dit programma ondersteuning in het managen van het verkoopproces. Daarmee krijgt het verkoopmodel ook een voorbeeldfunctie voor andere behoeftes van klanten", aldus Van der Loo die er van overtuigd is dat de deelnemers veel kunnen opsteken van het project. "We hopen en rekenen dan ook op een massale deelname." leuk Hartgerink: Meer risico nemen om klantenportefeuille uit te breiden. Commercieel manager Henk Hartgerink van de Rabobank Hengelo worstelde al een tijdje met het teruglopende marktaandeel Consumptief Krediet. Er heilig van overtuigd dat er meer uit te halen viel, ontwikkelde hij een beleidsplan. De voorstellen die hij daarin deed, sloten naadloos aan bij de beleidsvisie Consumptief Krediet van Rabobank Nederland. "Mijn plan is gebaseerd op het gegeven dat als je meer risico durft te nemen om je klantenpor tefeuille uit te breiden, je een veel hoger rendement behaalt dan als je risico's uit de weg gaat", aldus Hartgerink. Zijn plan deed bij zijn bank veel stof opwaaien. "Het klimaat werd na een maand al wat mil der toen mijn mensen tijdens het maandelijks verkoopoverleg ge fundeerde reacties konden geven en ik het beleid nader toelichtte. Een volgende stap was dat Pedro van de Kerkhof van Rabobank Nederland de vernieuwde cursus Beoordelen en Afsluiten Con sumptief Krediet verzorgde. De eerste collega's die de cursus volgden, kwamen razend enthou siast terug en werden meteen pleitbezorger voor 'het nieuwe verkopen'." Het effect van de nieuwe ver- koopwijze is al merkbaar in Hengelo: het volume van Krediet op Betaalrekening is gestegen, de daling van het marktaandeel is gestopt en de angst van cliëntad viseurs om nieuwe klanten direct een krediet te verkopen, is eraf. De cisab-lijsten laten dat ook zien. Waar Hengelo voorheen bij dertig procent van de nieuwe rekeninghouders een krediet ver strekte, benadert de bank nu al de zeventig procent. De succesvolle aanpak stimu leert de cliëntadviseurs continu om actief te verkopen. "Het heeft bij onze adviseurs wat tijd gekost, maar ze zijn nu heel gemotiveerd. Ze krijgen vrijhe den waar ze zich heel gelukkig mee voelen", aldus Hartgerink die ervan overtuigd is dat ook andere banken profijt kunnen hebben van de nieuwe verkoop strategie. "Met het verbeterde Krediet op Betaalrekening hebben we een uit stekend concurrentiemiddel in handen", zegt Henk Danser, hoofd marktbewerking 8c verkoopondersteuning van het segment Cliënten Advies. "Een kredietvorm die aansluit bij de toenemende flexibele kredietbehoefte van de klant. Een kredietvorm ook, die vraagt om een alerte en actieve verkoopwijze." Begin november zijn alle ver koopondersteunende middelen, systemen en opleidingen voor het verbeterde Krediet op Betaalreke ning gereed. Als extra ondersteu ning is er het Verkoopstimule ringsproject Consumptief Krediet. "Vanaf dat moment kan het verbeterde Krediet op Betaal rekening worden aangeboden. Aan nieuwe klanten, maar ook aan bestaande klanten die een gesprek willen over bijvoorbeeld een hoger krediet, of over het Rabo TotaalPakket. De benade ring van klanten die al een krediet hebben start begin 1998. Dat gebeurt gefaseerd, zodat het dan voor de banken behapbaar blijft." Het verbeterde Krediet op Betaalrekening biedt volgens Danser volop verkoopkansen. "Klanten krijgen op basis van hun kredietwaardigheid een maximaal krediet aangeboden. Klanten die minder vragen, maar die goed zijn voor een hoger kre diet, moeten we het hogere kre diet aanbieden. Dat is gunstiger voor de klant, maar op den duur ook beter voor de bank. Klantenbinding staat daarbij cen traal. En zo zijn we niet alleen de klant, maar ook de concurrent een stap voor."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3