'AVÉRO-portefeuille naar Interpolis' Rabobank Accent: vergroten ledenbetrokkenheid Pilot opleiding Financiële Planning ijraa Eeuw98 1 Segment Eigen Huis adviseert oversluiting Kredietverlening tegen onderpand effecten Beleid voor internationale financieringen vernieuwd Nieuwe toepassing voor autorisatie op komst Circulaires w Uitvoerige informatie over'100 jaar'in Rabolnfobank Draaiboek vervanging RaboPas in Infobank I2o9 Rabokrant J C) C) H Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 347 Week 37 Vrijdag 1 2 septeml Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Eigen Huis AVÉRO heeft het wijzigen van de Algemene Voorwaarden van Spaar-Optimaal Hypotheek (SOH) Verzekeringen voor Rabobank- klanten niet met de Rabobank afgestemd. Juridische Zaken heeft AVÉRO om opheldering verzocht. Om verdere beschadiging van de klantrelatie te voorkomen adviseert Rabobank Nederland om de lopende SOH portefeuille bij AVÉRO over te sluiten naar Interpolis. Uiterlijk begin volgende week ontvangen de banken een brief met meer informatie. Hoe zorg je ervoor dat meer leden beter betrokken raken bij de Rabobank? Met deze vraag in het achterhoofd is het afgelopen half jaar op drie banken geëxperimenteerd met een loyaliteitsprogramma, Rabobank Accent. Hoofddirectielid Wint van den Goorbergh presen teerde het programma woensdag tijdens de Centrale Kringvergadering. met veel kansen. Bij de proefban- ken, Veldhoven, Nijkerk en Maashorst blijkt dat er veel waardering is voor het program ma. Op de vraag vanuit de verga dering of Rabobank Accent bedoeld is als ledenprogramma of als ledenwervingsprogramma was Van den Goorbergh zoals hij zelf zei 'streng in de leer, soepel in de uitvoering'. "Het is een kwes tie van timing. In beginsel richt je je op leden, maar je kunt ook klanten uitnodigen eraan deel te nemen en die later vragen of ze lid willen worden." Rabobank Accent kiest vier invalshoeken om de ledenbetrok kenheid te vergroten: invloed en zeggenschap, extra service, actie matig voordeel en bancair voor deel. Leden kunnen hun invloed en zeggenschap vergroten door in klankbordgroepen en klantenpa nels te stappen. Voorbeelden van extra service zijn voorinformatie over nieuwe producten en een ledenblad. Met actiematige aan biedingen kan korting worden gegeven op niet-bancaire produc ten, zoals een belastingdiskette of theatervoorstelling. Een gratis safeloket gedurende de zomer of een tijdelijke korting op bank diensten zijn voorbeelden van de bancaire component. Ook exclu sieve ledenproducten, zoals een startersfonds of innovatiekrediet kunnen een toegevoegde waarde leveren. Van den Goorbergh noemde Rabobank Accent een formule Programmabureau Rabobank Accent r (040) 217 71 72 Financieel Advies Rabobank Nederland ver zoekt banken te beoordelen of de bestaande regels voor kre dietverlening met als onder pand effecten goed worden nageleefd. Dat staat in circulai re 61/217, die vanaf maandag in de Rabolnfobank, rubriek Geldige Circulaires staat. Banken moeten er rekening mee houden dat zich forse koerscorrecties zouden kunnen voordoen, zodat het van essen tieel belang is de kredietrisico's goed te beheersen. 'Te klant vriendelijk gedrag' kan in geschillen met klanten leiden tot aansprakelijkheid van de betrokken bank. Relatiebeheer Het internationale financieringsbeleid is aangepast om tegemoet te kunnen komen aan de vele verzoeken die bij lokale banken bin nenkomen om buitenlandse dochters van Nederlandse moederbe drijven te financieren. Over deze materie gaat circulaire 51/256. Steeds meer bedrijven oriënte ren zich over de grens wegens de gunstige economische om standigheden. De banken kun nen voortaan passende finan cieringen verstrekken aan stabiele en rendabele onderne mingen. Het segment Rela tiebeheer fungeert als eerste aanspreekpunt voor vragen en adviezen op dit terrein. De cir culaire staat vanaf maandag in de rubriek Geldige circulaires van de Rabolnfobank. Bedrijfsvoering Er komt een nieuwe toepas sing voor autorisatie, Beheer Autorisatie genaamd. Aanlei dingen daarvoor zijn nieuwe betalingsverkeersystemen in het kermende jaar en de beperkin gen van de huidige mogelijkhe den voor autorisatie. Invoering van de nieuwe toepassing gebeurt op 4 en 5 oktober. De huidige autorisaties voor COF/ANP worden via conver sie volledig overgenomen. Voor BOB verandert er voorlopig niets. Uitgebreide informatie over de gevolgen van de nieuwe toepassing staan in circulaire 24/469, die maandag in de Rabolnfobank staat, rubriek Geldige Circulaires. Financieel Advies Proefkonijnen zwoegen zich door de stof van de opleiding Financiële Planning been. Afgelopen vrijdag meldde de Rabokrant dat de verzekeraar de wijzigingen aan de klanten had meegedeeld. Om verdere wrevel bij de klant te voorkomen stelt segment Eigen Huis voor om de gehele portefeuille over te sluiten naar Interpolis. De oversluiting zal plaatsheb- Met name door het gunstige ecc taalkrachtige klanten gestaag, z advies voor nu en later. Voor de houden met dit topsegment van k ding Financiële Planning. ben op basis van dezelfde condi ties als die van AVÉRO. Er be hoeft dus geen medische keuring plaats te vinden. Verder blijven de klanten dezelfde premie beta len en zijn ook de verzekerings- voorwaarden gelijk aan de oude voorwaarden van AVÉRO. Inter polis biedt daarnaast de mogelijk- imischc tij groeit het aantal kapi- eisen van hun bank een goed lanciële adviseurs, die zich bezig- nten, begint nog dit jaar de oplei- Deze week ging een pilot van start waaraan dertien financieel adviseurs meedoen. Zij voldoen aan de hoge vooropleidingseisen die voor deelname aan de oplei ding worden gesteld. Alleen wie zo'n beetje alle bestaande cursus sen heeft gevolgd, kan meedoen. Projectleider Jelle van den Berg van Fiscale Zaken AAB: "Er zijn ook externe cursussen die onge veer dit hoge niveau hebben, maar die leggen de nadruk op fis cale zaken. Deze opleiding van de RabobankAcademie is breder. Het accent ligt op de integratie van kennis. Hoe combineer je alle mogelijkheden en hoe kom je tot heid van extra premiestortingen. "Alle betrokken banken ont vangen een brief met informatie over de ondersteuning die wij hen bieden bij het benaderen van de betreffende klanten. Dan kunnen de banken besluiten hun klanten met een SOH Verzekering bij AVÉRO te benaderen", zegt Gerhard Wieringa van het segment. Hij adviseert de banken dat zeker te doen. "Daarmee kan worden voorkomen dat AVÉRO in de toekomst nogmaals onze klanten onder druk zet." Eigen Huis f (040) 217 70 05 een op maat gesneden Persoon lijk Financieel Advies. Ook het sociale element komt aan de orde. De adviseur is vaak jong, de klant ouder. Hoe ga je daar mee om. Hoe leef je je in zijn situatie in." De opleiding is een gezamenlij ke inspanning van Schretlen Co, Interpolis, Robeco/Iris, Juri dische Zaken, Kredietmanagement en Fiscale Zaken AAB. De docen ten komen grotendeels uit eigen huis, soms wordt een beroep gedaan op de specifieke expertise van bijvoorbeeld een notaris. De opleiding kost ƒ6.000,- en duurt zeven (gespreide) dagen. Meer informatie staat vanaf maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. RabobankAcademie C (040) 217 70 27 Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De banken kunnen vanaf maandag een beroep doen op informatie in de Rabolnfobank voor hun Samenspelactiviteiten in het kader van '100 Jaar Rabo bank: Toekomst door Samen spel'. In het dossier Eeuw98 van de Rabolnfobank rubriek Rabo krant staat allerlei relevante informatie over '100 jaar', de volledige '100 jaar kalender 1998' en een aantal artikelen dat eerder in de specials van de Rabokrant verscheen. Ook zijn de namen van degenen die op de regiokantoren beschik baar zijn voor ondersteuning mét telefoonnummers opgenomen. Bedrijven Advies De collectieve vervanging van de zakelijke RaboPas be gint 20 oktober. Over het draaiboek kunnen banken maandag al elektronisch be schikken. Dan staat het, inclu sief een follow-up brief en een baliescript, in de rubriek Rabo krant van de Rabolnfobank. Bedrijven Advies f (040)217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1