Product Management Effecten: extra aandacht fondsenbedrijf Opleiding Consultancy zit boordevol ambities Informatie en Advisering: nog scherpere focus op lokale banken "De afgelopen jaren hebben we ons sterk gemaakt om de Rabobank als een deskundige en actieve bank op beleggingsgebied te positioneren, bijvoorbeeld met de introductie van de Rabobank Beleggingslijn, de Rabo Orderlijn en de Rabobank Beleggings-site op Internet. Maar ook door de sponsoring van de Nationale Beurscompetitie en het maandblad Ups and Downs." Aan het woord is Leni Boeren, afdelingshoofd van Product Mana gement Effecten(PME). Deze af deling is verantwoordelijk voor het commercieel beleid, de pro ductontwikkeling en de marke ting van de beleggingsdienstver lening van de Rabobank. Goede spoor Uit onderzoek is gebleken dat het imago van de Rabobank op beleggingsgebied de afgelopen jaren is verbeterd en dat achter stand op de concurrentie kleiner is geworden. Leni Boeren: "Dankzij de actie 'Toekomst met Effect' zitten we met het commissio- nairsbedrijf, het individueel han delen in aandelen, obligaties en derivaten, op het goede spoor, al zullen we alert moeten blijven om onze positie vast te houden en te verbeteren." De tegenvallende verkoop van RG Fondsen via de lokale ban ken betekent volgens Boeren, "dat wij ondanks de goede voor nemens met Visie '98, de klant niet goed bedienen. Er is bij de particulier grote belangstelling voor het beleggen in beleggings fondsen en dat is niet terug te vinden in de resultaten van de Rabobank. Daarom moeten we meer segmenten bij het beleggen in de fondsen betrekken om de klanten niet te verliezen aan de concurrentie." Risicoprofiel PME zal de komende tijd extra aandacht besteden aan het fond senbedrijf. Zo komt er een advies systeem waarmee de lokale bank het risicoprofiel van haar klanten goed in beeld kan brengen. "Bij de afzet van beleggingspro ducten staat de klant centraal. Als we het risicoprofiel van een klant kunnen bepalen dan kun nen we pas echt aan de behoefte van de klant voldoen. Bovendien verwacht ik dat dan blijkt dat ook de Rabobank-klanten belangstel ling hebben voor beleggings producten, en dan met name fondsen." Boeren denkt ook aan de verbe tering van de aftersales. "Bijvoor beeld door de introductie van een 'Fondsenfoon' waar klanten al hun vragen rechtstreeks kunnen stellen over performance, beleg gingsbeleid, assetmix enzovoorts. Ook zal de komende tijd meer aandacht aan de fondsen worden besteed in Ups and Downs. Dit blad is voor PME een belangrijk instrument. Hiermee tonen we ook daadwerkelijk aan dat het met de deskundigheid over beleg gen bij de Rabobank goed zit en dat we dat durven te onderstre pen met concrete adviezen. Hierin zijn we uniek. Het blad heeft op dit moment een oplage van meer dan 50.000 exemplaren en wordt zeer gerespecteerd onder beleggers." De toekomst ziet Boeren met vertrouwen tege moet. "Er is genoeg werk aan de winkel. Maar met de inzet van alle lokale banken moet het mogelijk zijn om zowel het eom- missionairsbedrijf als het fondsen bedrijf verder te laten groeien tot een marktaandeel dat bij de Rabobank past." De afdeling Opleiding Consultancy heeft naar eigen zeggen zeer ambitieuze plannen voor de toekomst. De afdeling gaat van acht naar veertien FTE's en krijgt de ruimte om allerlei nieuwe opleidin gen en activiteiten te ontwikkelen. In feite kunnen de financieel- en beleggingsadviseurs niet snel genoeg opgeleid worden. Jan Louis Spoormaker, Lente Boeren en Gerard van Duinen: Scherpere focus "Er is een groot tekort aan beleggingsadviseurs en wij heb ben de opdracht zoveel mogelijk mensen in dat vak op te leiden", aldus afdelingshoofd Jan Louis Spoormaker. Groei beleggingsopleidingen "Het assortiment beleggingsop leidingen is sinds 1991 gegroeid als kool. Toen waren er maar drie opleidingen, op dit moment liggen er maar liefst vijftien op de plank", zegt Spoormaker. "De afgelopen jaren waren er gemid deld 1.500 examenkandidaten, het ziet er naar uit dat dat aantal zich de komende jaren verdub belt." Er komen nu ook opleidin gen bij voor andere segmenten dan Financieel Advies, namelijk voor Relatiebeheer 'Beleggen door Ondernemingen' en voor Be drijven Advies de 'Basiscursus Beleggen Zakelijke Markt'. Nieuw na de herposi tionering is in ieder geval de cursus 'Fond- senAdviesPraktijk', naar het voorbeeld van de cursus 'Beleggings- AdviesPraktijk'. Ook gaat Opleiding Consultancy meerdere applicatiecursussen aanbieden voor oplei dingen waarvan de inhoud steeds veran dert, zoals Beleggings fondsen en Fiscus. Niet stilzitten "De medewerkers bij de afde ling Opleiding Consultancy zitten niet stil. Wij moeten zorgen voor een evenwichtige verdeling van het opleidingsaanbod over het commissionairsbedrijf en het fondsenbedrijf", legt Spoormaker uit. De opleidingsbehoefte ten aanzien van de commissionairs diensten is volgens hem in grote lijnen gedekt. Binnenkort is de cursus 'Derivaten voor Specialisten' beschikbaar, hoogstwaarschijn lijk komen daar in 1998 nog een cursus 'Vastrentende Waarde', een cursus 'Technische Analyse' en een workshop 'Derivaten' bij. Ook bestaan er plannen voor een applicatiecursus voor degenen die het diploma BeleggingsAdvies- Praktijk al gehaald hebben. Raamwerk In de consultancy-sfeer komt deze afdeling binnenkort met een raamwerk waarbinnen de beleg gingsdienstverlening bij banken kan worden opgezet. Per type bank (A,B of C) geeft men richt lijnen hoe de beleggingsafdeling gestructureerd kan worden en welke opleidingen de medewer kers eventueel kunnen gebruiken. "Banken kunnen het raamwerk toetsen aan de eigen situatie en de bruikbare aanknopingspunten overnemen. We kunnen ook hel pen als er wat meer maatwerk aan te pas moet komen", aldus Spoormaker. "Wij blijven een afdeling die geheel op de lokale banken is gericht. Sterker nog, de focus op de banken wordt scherper door de instelling van een nieuwe fondsengroep en de komst van Beleggingsadvies. Wij willen een servicegerichte, pro-actieve aanpak met meetbare resulta ten." Dit zegt afdelingshoofd Gerard van Duinen van de afdeling Informatie en Advisering (I&A). I&A was in de afgelopen jaren vooral een klankbord voor de financieel adviseurs en commer cieel ondersteuners van de Rabo- banken. De Infolijn fungeert als hét loket voor de banken voor vragen, opmerkingen, suggesties, ideeën of klachten over alles waar IRIS voor staat. De beleggings- specialisten zijn de vraagbaak voor ondersteunende beleggings- advisering, vervangingsdiensten en groei-/traineetrajecten. Infolijn De Infolijn zag het aantal tele foontjes per medewerker het afgelopen jaar sterk stijgen. Dat kwam onder meer door het grote aantal introducties en acties. "De uitbreiding van het team maakt het ook mogelijk sommige vakin houdelijke taken over te nemen van de specialisten, zoals vragen over onderwerpen uit de Officiële Prijscourant. De specia listen krijgen dan wat meer tijd voor hun salestaken", meent Van Duinen. De Infolijn blijft het adres waar Rabobanken met vragen terecht kunnen over bij voorbeeld marktbewerkingsac ties, introducties van nieuwe beleggingsfondsen en Cumulent. Elke specialist heeft eind vorig jaar een eigen aandachtsgebied gekregen. "Zo kunnen ze meer diepgaande kennis vergaren en dus meer toegevoegde waarde leveren. In de praktijk blijkt dat iedere specialist zich toch niet uitsluitend met zijn eigen afge bakende terrein kan bezighou den. Dat komt door de aard van de meeste gesprekken met finan cieel adviseurs. In een gesprek komen vaak meerdere onderwer pen aan de orde en het is niet goed werkbaar om de financieel adviseur voortdurend door te verbinden met andere specialis ten", aldus Van Duinen. Toch zijn intussen specialisaties ontstaan, bijvoorbeeld op het gebied van derivaten, onroerend goed of Europese sectoren. Kortom: lastige vragen zijn wel kom. Pro-actieve ondersteuning De ontwikkeling naar een meer pro-actieve ondersteuning van de banken uit zich op dit moment vooral in het I&A Journaal met actueel research- en marktnieuws dat via Eftel/LIS wordt verspreid en een zogeheten conference call, die wekelijks met de twintig grootste effectenbanken wordt gehouden. Van Duinen: "Het uit wisselen van marktinformatie en ideeën, van elkaar horen wat er onder de cliënten leeft zijn belangrijke onderwerpen van die calls. Een verslag van de vergade ring wordt steeds aan alle banken ter beschikking gesteld via Eftel/LIS." Er wordt een nieuwe groep beleggingsadviseurs, afkomstig van de afdeling Asset Management van IRIS, toegevoegd aan I&A. Zij staan de wat meer 'bewerke lijke' cliënten van de banken terzijde bij het beheer van hun portefeuilles. Het gaat dan bij voorbeeld om vermogende parti culieren die zeer actief met opties werken. De tweede nieuwe subafdeling van I&A gaat de fondsenverkoop door de banken ondersteunen. Drie fondsenadviseurs zullen vooral een pro-actieve ondersteu ning gaan bieden. Dat zal onder meer gebeuren op basis van fondsadviezen van Research, fre quente contacten met Robeco- managers, standaardportefeuilles en dagelijkse nieuwsberichten. Uitgangspunt daarbij moet zijn dat de behoeften van de cliënt centraal staan. En gelet op de ver anderende marktomstandighe den kunnen die door de adviseurs opnieuw onder de loupe worden genomen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 4