o 8 /o 9 Productie-registratieformulier is nu voor alle banken beschikbaar kisV7 Actualisering 'Verkoopkist' Nieuw rekenmodel over de arbeidsongeschiktheid W Tarieven lange hypotheken lager Surfen aan Rabobank Webtafel 19 9 7 Nieuw instrument Verkoopkist geeft beeld verkoopinspanningen Dossier /"V Circulaire^ Nieuwe data voor de Workshop RPK-Plus Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 343 Week 37 Maandag 8 september Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 •Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies Het productie-registratieformulier (kist97s) is het nieuwste instru ment in de Verkoopkist. Het is bestemd voor de cliëntadviseurs en de commercieel managers Cliënten Advies en geeft een beeld van de maandelijkse en jaarlijkse verkoopinspanningen per persoon en per groep. Tot 1111 toe werkte alleen een aantal banken dat meedoet aan het Veranderprogramma ermee, vanaf vandaag is het voor alle ban ken beschikbaar. Het nieuwe hulpmiddel bestaat onder meer uit een 'turflijst', waarop cliëntadviseurs hun indi viduele productiegegevens kun nen noteren. De lijst sluit qua lay-out aan bij de poster 'Doelstellingen en Resultaten' uit de verkoopkist. Voor de commer cieel managers is er een spread sheet, die automatisch totaaltel lingen maakt per adviseur en per product. Ze kunnen de individu ele gegevens vergelijken en zien welke producten de bank goed en minder goed verkoopt. De Rabobank Prinsenbeek werkt al bijna twee jaar met een voorloper van het meet instrument. Aanleiding was de invoering van Visie '98. Els Koppenaal, commercieel mana ger Cliënten Advies en Eigen Huis: "We wilden inzicht hebben in de hoeveelheid adviesgesprek- ken binnen Cliënten Advies, welke daarvan op initiatief van de bank zijn en wat eruit komt. Dat haal je niet uit de systemen. We hebben toen zelf een turflijst ontworpen en een Excel-pro- gramma voor de verwerking van de gegevens." Volgens haar was het in het begin wel even wennen voor de medewerkers. Inmiddels zijn sommigen er vol gens haar 'heel fana tiek in'. Koppenaal kijkt in Prinsenbeek steekproefsgewijs of de totale productie klopt met de infor matie in CRP. Maandelijks be spreekt zij de individuele 'output' met de cliëntadviseurs. "Als medewerkers sterk afwijken van de vastgestelde targets, kijken we of dat misschien aan de efficiency of de productkennis ligt", ver klaart ze. "Maar het hulpmiddel zegt natuurlijk niets over de sociale vaardigheden." De banken Bolsward en Bergum werken sinds een paar maanden met het productie-regi stratieformulier. Beide banken gebruiken het voor de vastleg ging van gegevens per kantoor. Ze zijn van plan op termijn ver koopdoelstellingen te bepalen en de productiecijfers van de kanto ren onderling te vergelijken. Johan Eisma, commercieel mana ger Cliënten Advies van de bank Bergum, houdt de individuele gegevens niet bij. "Wij hebben de afzetverantwoordelijkheid bij de kantoren gelegd. Het formulier blijkt de medewerkers te motive ren." In Bolsward registreert commercieel manager Conny Haanstra ook de individuele gegevens van de medewerkers, Cliënten Advies Het aantal instrumenten in de Verkoopkist is onlangs geactuali seerd. Het gaat 0111 de Brievcnbibliotheek (kist97h), de instructie kaart BOB 2.0 (kist97j) en Vraag Antwoord, uit dc praktijk van de cliëntadviseur (kist97n). In de Verkoopkist zitten prakti sche instrumenten ter ondersteu ning van het verkoopproces. Sinds juni zijn er vijf nieuwe instrumenten bijgekomen. Het gaat om het overzicht 'voordelen Rabo TotaalPakket ten opzichte van Vakantiebankdiensten' (kist- 97o), 'concurrentievergelijkingen' (kist97p), 'foutmeldingen Alles in één Polis systeem per fax' (kist97q), 'de World Travel Sys tem Wijzer' (kist97r) en 'het pro ductie-registratieformulier' (kist97s). Ideeën voor en reacties op de Verkoopkist blijven wel kom bij het segment. Cliënten Advies maar ze doet daar voorlopig nog niets mee. Ze vindt het jammer dat ze niet kan meten hoeveel producten er per klant tijdens een adviesgesprek worden afgezet. Eisma is wat minder te spreken over het handmatige geturf. Pieter Tjebbes, consultant Ver anderprogramma, was betrok ken bij de ontwikkeling van het productie-registratieformulier. Hij realiseert zich dat de turfsystema- tiek geen ideale oplossing is. Jeroen van Veen van Cliënten Advies onderschrijft dat. "Maar banken willen het nu gebruiken. Daarom stellen we het beschik baar. Er zijn systemen zonder turflijsten in de maak om de pro ductie per kantoor en per bank vast te leggen." Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Rabobank Nederland adviseert de lokale banken om met ingang van 8 september 1997 de tarieven voor de vastrentende leningen met lange looptijden te verlagen. Leningen met een rentefixa- rentebericht dat vandaag bij de tietermijn van 12 of 15 jaar banken ligt en in circulaire worden verlaagd met 0,30%, leningen met een rente- fixatietermijn van 7 of 10 jaar gaan met 0,20% omlaag. Aanleiding is de geleidelijke rentedaling in het lange seg ment van de kapitaalmarkt. Meer informatie staat in het 16/823, die volgende week maandag in de Rabolnfobank staat, rubriek Geldige Circu laires. Financieel Advies 'U wilt uw inkomen veilig stellen' is de titel van deel acht uit de reeks rekenmodellen over veel voorkomende financiële behoeften. Het model staat op de Rabobank-site van Internet onder het hoofdstuk particulieren, onderdeel persoonlijk financieel advies. De klant kan de modellen gebruiken als een eerste oriëntatie of als voorbereiding op een persoonlijk gesprek met een financieel adviseur van de Rabobank. De modellen, waarvan er negen in totaal komen, zijn gemaakt Onmiddellijk na de openingvan de Webtafel togen de aanwezigen aan de slag. Surfen op het Internet. Dat kan met de speciaal voor de Rabobankorganisatie ontworpen Webtafel, die afgelopen woensdag in het CyberPlaza in het hoofdkantoor te Eindhoven werd onthuld. Dc tafel komt ook beschikbaar voor lokale banken. door het segment Financieel Advies en bedoeld om klanten te helpen bij hun financiële plan ning. In deel 8 kan de klant laten uitrekenen op welke uitkering hij mag rekenen als hij onverhoopt meer dan tachtig procent arbeidsongeschikt zou raken. Vervolgens kan hij lezen hoe dit inkomen is aan te vullen. Eerder verschenen op Internet in deze reeks de rekenmodellen 'U wilt uw financiële reserves zien groeien', 'U wilt een goed pensioen', 'U denkt aan eerder stoppen met werken', 'U wilt uw kinderen ondersteunen bij hun studie', 'U wilt niet meer belas ting betalen dan nodig is', 'U wilt geld overdragen aan uw kinderen of uw partner' en 'U wilt goed zorgen voor uw nabestaanden'. Financieel Advies 7 (040) 217 70 07 C (040) 217 70 08 De Rabobank Webtafel bestaat uit een leesplek voor 'oude' media en een leesplek voor 'nieu we media'. Aan de leesplek voor oude media kan een krantje of een tijdschrift worden gelezen. Aan de Internet-plek kunnen twee mensen plaatsnemen achter een verstelbaar LCD-scherm. In Eindhoven staan drie van deze tafels geschakeld. Het is de bedoeling dat de tafels straks ook in de bankhallen van de lokale banken terechtkomen. Binnenkort begint een proef bij drie banken. Volgens Harrie Broeksteeg van Cliënten Advies hebben veel banken met het oog op het nieuwe bedieningsconcept behoefte aan een professionele Internetcomputer voor klanten. "Gedurende de proef bekijken we of met de Webtafel de klant waarde kan worden verhoogd." Banken die interesse hebben in de Rabobank Webtafel kunnen con tact opnemen met Tijn Stalpers van Rabofacet Spectrum. Rabofacet Spectrum (030) 215 18 35 De nieuwe data voor de workshop RPK-Plus zijn bekend. Ze staan maandag op het inschrijfformulier in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank onder tref- nummer 728508a. De workshop is bedoeld voor die medewerkers die met BOB 2.0 gaan werken, maar nog geen ervaring hebben met RKP-PIus.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1