°4 09 Oudedagsvoorziening leeft bij de bevolking Diskette moet problemen oplossen met installatie van Klantbewerkingsmodel 2.0 'Praktijk anders dan op kantoor' Informatie vervangingsactie RaboPas in Rabolnfobank 19 9 7 Drachten-Ureterp: structurele klantbenadering door KBM Rekenprogramma om varkenshouderij te helpen bij maken van een nieuwe start Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 341 Week 36 Donderdag 4 september Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 2195555 Financieel Advies "Recent onderzoek heeft uitgewezen dat zestig procent van de bevolking zich zorgen maakt om de oudedagsvoorziening. Het onderwerp leeft enorm. We hebben nu een ideaal klimaat om de klant oplossingen te bieden; onder meer in de in de vorm van een koopsomactie die ook als aanleiding gezien moet worden voor een persoonlijk financieel advies." 3' 3 Aan het woord is Ingrid Brekelmans (38), sinds kort hoofd marktbewerking en ver koopondersteuning Financieel Het nieuwe hoofd marktbe werking en verkooponder steuning van het segment FA, Ingrid Brekelmans, heeft een hts Bedrijfskunde en NIMA C achtergrond, met allerlei commerciële- en management functies sinds 1982, onder meer bij BSO Origin en Nielsen Marketing Research. Brekelmans mist naar eigen zeggen ervaring bij de lokale bank. Om die een beetje in te lopen, gaat ze nu regelmatig een dag op pad met een lokaal financieel adviseur. "Dan merk je wel dat de wereld er in de praktijk soms heel anders uit ziet dan op kantoor. Bijvoorbeeld hoe veel en welke vraag er is naar de diensten van de financieel adviseur en wat dat voor hem of haar betekent." "Ik ben eigenlijk een com mercieel adviseur in hart en nieren. Ik denk meer in oplossingen voor klanten, dan in het verkopen van pro ducten of diensten" zegt ze. "Ik heb nooit bij 'hard sel- ling' bedrijven gezeten, dus ik kan me hier heel goed ver plaatsen in de situatie van de financieel adviseurs, waarbij een goede relatie met de klant de basis is om zaken te doen." Haar belangrijkste opdracht is "luisteren naar wat er leeft in de markt en dat vertalen naar de dagelijkse situatie van de FA bij de lokale bank. En als leidinggevende van een team van tien mensen bij het segment FA van Rabobank Nederland probe ren de financieel adviseur zodanig te ondersteunen dat deze meer en tevreden klan ten genereert." Advies bij Rabobank Nederland. Dit najaar begint Interpolis in samenwerking met het segment Financieel Advies met de koop somactie particulieren waarmee het marktleiderschap op de koopsommarkt veilig gesteld kan worden. Deze maand informeert de accountmanager leven van Interpolis de banken hierover uit voerig. Eind oktober gaan de marktbewerkingspakketten de deur uit. Tot 13 oktober kunnen banken zich bij Interpolis in schrijven voor trainingen en een DM-campagne. "Marktonderzoek wijst uit dat Ingrid Brekelmans: "Ideaal klimaat om klanten oplossingen te bieden. klanten geïnteresseerd zijn in een koopsompolis; niet altijd is dui delijk waarom. De Rabobank kan zich onderscheiden door hel dere informatie te verschaffen over het nut van een koopsompolis in relatie tot het totale persoon lijke plaatje. En pas wanneer een koopsom passend is, deze ook ad viseren" aldus Ingrid Brekelmans. Afgelopen week is een brief uitgegaan naar de management teams van alle lokale banken. Daarin wordt aangegeven dat de markt voor koopsommen een enorme groei vertoont. De Rabo bank heeft in het eerste halfjaar van 1997 onvoldoende van deze groei geprofiteerd. Hierdoor is het marktaandeel van Rabo bank/Interpolis gedaald van 41,3% in 1996 tot 26,0% in 1997. "We zijn nog steeds marktleider, maar als dat zo doorgaat, duurt dat niet lang meer", zo staat er onder meer in de brief. Financieel Advies f (040)217 7007 Bedrijven Advies' Nog maar weinig banken gebruiken KBM 2.0, de laatste versie van het Klantbewerkingsmodel. Naar schatting dertig tot veertig banken werken er actief mee, terwijl ongeveer 325 banken het besteld én in huis hebben. Problemen met het systeem BasisLan9612 maakten het vaak onmogelijk KBM te installeren. Een diskette die in de loop van volgende week bij de banken ligt, lost dit probleem op. KBM helpt banken de bedrij- venklanten goed in beeld te krij gen en geeft de adviseur verkoop ideeën. Met name dit laatste betekende een enorme verbete ring ten opzichte van versie 1.0, vindt Wijtze de Jong, bedrijven- adviseur bij Rabobank Drachten- Ureterp. Het feit dat de bank het systeem gebruikt zegt volgens De Jong genoeg over de kwaliteit ervan. "De eerste versie hebben we nooit uit de kast gehaald." Samen met zijn twee collega's bracht hij alle 750 bedrijfsklan- ten met KBM in beeld. Een klus waaraan ze met zijn drieën twee dagen hebben gewerkt. "Maar nu kunnen we de klanten gestruc tureerd benaderen." De resulta ten van KBM noemt hij "soms verrassend. Als adviseur heb je vaak al je oordeel klaar, op basis van ervaringen bij soortgelijke ondernemers. KBM heeft daar geen last van, het systeem is heel objectief. Puur op basis van feite lijke gegevens geeft het verkoopi deeën. Als bedrijvenadviseur kun je dan nog altijd beoordelen of een idee bij die bewuste klant past." De klanten met de hoogste potentiële meeropbrengst zijn inmiddels benaderd. "Klanten waarderen dat je in het gesprek alles meeneemt en je niet beperkt tot één product." KBM is volgens De Jong nog wel voor verbetering vatbaar. Zo kunnen kredietverhogingen niet als potentiële meeropbrengst meegenomen worden en zou ook een waarde toegekend moeten worden aan zachte informatie. Volgens John Kessels, bij Bedrijven Advies verantwoorde lijk voor KBM, wordt aan een verdere verfijning gewerkt. "Samen met de lokale banken bekijken we wat wenselijk is. Voorwaarde is dat het systeem eenvoudig blijft, verdere aanpas singen mogen het niet te ingewik keld maken." Bedrijven Advies V (040) 217 70 04 Bedrijven Advies' Banken die niet mee willen doen aan de actie 'Vervanging zakelijke RaboPas door EuroPas', hebben vandaag de laatste mogelijkheid zich af te melden. Rolt het ingevulde for mulier, dat onder trefnummer 735512a in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant te vinden is, vandaag niet uit de fax bij Bedrijven Advies, dan ontvangen de ondernemers in week 38 een brief met een aanbieding voor de EuroPas. In de Rabolnfobank staan vanaf maandag onder meer een actiebeschrijving en voor beeldbrieven. Bedrijven Advies r (040) 217 70 04 Relatiebeheer Bedrijven Advies Een nieuw rekenprogram ma moet ondernemers in de varkenshouderij helpen een goed beeld te krijgen van hun liquiditeitsbehoefte bij een nieuwe start. Lege stal len, fokverboden en heftige discussies zijn voor de bedrijfstak bepaald geen reden achterover te leunen tot er beter tijden aanbre ken. De hele sector bezint zich volop op de toekomst. Banken, landbouwvoor- lichters, overheden en vee voederproducenten zoeken naarstig naar mogelijkheden om de varkenshouderij weer op gang te krijgen zodra de overheid toestemming ver leent. Cruciaal daarvoor is de liquiditeitsbehoefte van de varkenshouders in kwes tie. Liquiditeit is de mate waarin een bedrijf in staat is zijn direct opeisbare schul den te voldoen. Inmiddels hebben -onder auspiciën van Kredietrisicomanagement - lokale banken, Cehave, De Landbouw Voorlichtings dienst (DLV), de Sociaal Economische Voorlichtings dienst (SEV) en accountants en belastingadviesbureau ABAB de koppen bij elkaar gestoken en zijn drie reken modellen ontwikkeld in Excel. Deze zijn bestemd voor de herstart van fok- en vleesvarkensbedrijven en bedrijven waar momenteel een fokverbod geldt. Met de modellen kunnen verschillende scenario's wor den doorgerekend. Ze zijn echter uitsluitend bedoeld om een oordeel te vellen over de liquiditeitsbehoefte en niet geschikt voor renta- biliteitsbegrotingen. Hiervoor zijn al andere pro gramma's in omloop. Alle banken in de door varkens pest getroffen gebieden ont vangen deze week de drie rekenprogramma's en de handleiding. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Deze programma's zijn ook voor andere banken beschikbaar. Agrarische Zaken (030) 217 62 63

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1