Mantelovereenkomst met Easystart moet ambities starters én banken waarmaken EasyStart Seminar over creatief denken Banken bereiken Rabobank Tafeltennistoernooi Nieuwe tientje heeft vier echtheidskenmerken Golfdag van DLL voor Rabobankdirecteuren Relatiebeheer/ Bedrijven Advies De Woerdense Handelsmaatschappij ProFinance BV en het segment Relatiebeheer hebben een man telovereenkomst gesloten voor het softwarepro gramma Easystart. Dit levert de banken een aanzien lijk prijsvoordeel op. Startende ondernemers kunnen met dit programma een ondernemingsplan schrijven, terwijl de relatiebeheerder de plannen met een speci aal analyseprogramma kan toetsen aan onder meer actuele ontwikkelingen in de branche. Easystart, dat geruime tijd werd getest bij de banken Eindhoven, Rotterdam en Tilburg, sluit aan bij de ambi ties van de bank: een hoger aandeel in de startersmarkt. Gelijktijdig is het voor begin ners in zaken een instrument om een goed onderbouwd ondernemingsplan te schrijven. Toch is het programma niet geschikt voor alle starters en onder alle omstandigheden, zegt Madeleine Aarts van Relatiebeheer, die de proef begeleidde. "Easystart komt alleen goed tot zijn recht in een Management De Lage Landen houdt op 25 september, op de baan van Golfclub de Batouwe in Zoelen bij Tiel, een golfdag voor directeuren van lokale Rabobanken. Er is nog plaats voor deelnemers aan de 18- holeswedstrijd, die om 11.00 uur start. De dag wordt afge sloten met een aperitief en diner, waar de sportieve pres taties uitgebreid geëvalueerd kunnen worden. Wie interes se heeft om zijn krachten op de baan eens te meten met collega-directeuren van Rabo banken, kan voor 13 september contact opnemen met Agnes Majoor van De Lage Landen. De Lage Landen f 7040L233 98 36 startersmarkt die actief wordt bewerkt. Wanneer je dergelijke hulpmiddelen op de plank legt, heb je er niets aan." De meerwaarde ligt volgens Aarts vooral in de samenwer king met andere partijen als Kamers van Koophandel en accountantskantoren. De gi ganten onder deze kantoren zoals Deloitte Touche, Moret, Ernst Young en Coopers 8c Lybrand gebruiken het inmiddels volop, evenals een groot aantal Kamers van Koophandel. Het IMK denkt erover het eveneens aan te schaffen. Overigens is de Rabobank nu nog wel, maar waarschijnlijk niet lang meer de enige bank met Easystart. ABN AMRO denkt erover na hetzelfde te doen. Het programma bestaat uit twee onderdelen: een program madiskette voor de beginner in zaken en een analyseprogram ma voor de bank. Met de ondernemersvariant doorloopt de starter een aantal kritische vragen over marketing, bedrijfsvoering en financiën waarop hij antwoord moet geven. Dit dwingt de onderne mer goed na te denken over zijn plannen. Uiteindelijk levert dit een individueel getint ondernemingsplan op dat op vrij eenvoudige wijze tot stand komt. Tijdens het invullen van de antwoorden komt het pro gramma met feiten en tips, ter wijl het automatisch analyses en berekeningen vervaardigt. Na de ondernemer is de rela tiebeheerder aan de beurt. Zijn Management De Antwerpse econoom professor Roger de Bruyn spreekt dinsdag 23 september tijdens het Institute for Management Studies seminar over 'Creatief denken; van filosofie tot persoonlijke toepassingen'. De Bruyn heeft een aantal boeken op zijn naam staan over creatief denken en is een veelgevraagde 'brainstorm coach' bij bedrijven. Tijdens de bijeenkomst behan delt hij theoretische en praktische concepten aan de hand van voor beelden van succesvolle toepas singen van creatief denken. Deel nemers kunnen meedoen aan oefeningen om de eigen patronen van succesvol creatief denken te ontdekken. Het seminar wordt gehouden in Hotel Krasnapolsky in Amster dam, van 09.30 -16.30 uur. Deel name bedraagt ƒ450,- (exclusief BTW) inclusief lunch. Aanmelden kan tot en met 15 september met het inschrijfformulier in de Rabo- Infobank, rubriek Rabokrant. RabobankAcademie Seminars 7 (030) 217 54 74 analyseprogramma, dat vier keer per jaar wordt geactuali seerd, bevat onder meer CBS- branche informatie en fiscaal- juridische gegevens. Met een enkele druk op de knop kan de relatiebeheerder een zakelijke samenvatting vervaardigen met kengetallen, grafieken en een resultatenoverzicht. Bovendien kan hij een aantal alternatieve scenario's doorrekenen. Aarts: "Deze analyse, waarin inconse quenties direct aan het licht komen, is voor de relatiebe heerder de kapstok voor het adviesgesprek." Ook na de startfase is het programma bruikbaar, maar dan om bij te sturen en verder te adviseren. Het systeem is een aanvulling op het Kennissysteem Starters, dat uitsluitend bestemd is voor intern gebruik en dient om de startersmarkt gestructureerd te bewerken. Banken die de licentie voor Easystart aanschaffen, betalen daarvoor een volgens Aarts zeer concurrerende prijs. Meer informatie hierover en de tech nische details staan vanaf maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Relatiebeheer 7 (040) 217 77 00 Cliënten Advies De Rabobank wil haar positie als grootste jongercnbank niet alleen vasthouden maar ook uitbreiden. Afgelopen week is de landelijke wervingscampagne voor de Rabo JongerenRckening voor 11 jarigen en voor 12 tot 14 jarigen van start gegaan met een opvallende mailing. De actie loopt van week 35 tot en met week 39. Eerder dit jaar wer den de 5 tot 10 jarigen en de 15 en 16 jarigen aangesproken. Lokale banken constateren tij dens deze actie een gestaag toene mende vraag naar JongerenRe- keningen. De 'next generation' blijkt in ieder geval enthousiast voor de premiums - fietscompu ter, radio, pluche hond of cd. Ook de volwassener benadering die vanaf het voorjaar gebruikt wordt spreekt de jongeren aan. Rabobank Amsterdam schrijft elke maand zo'n 200 jongeren aan. Dat levert dagelijks enkele nieuwe JongerenRekeningen op. "Wij zijn een echte studenten- bank, dus dit is voor ons investe ren in de toekomst", vertelt mar keting manager Ronald Swint. "Dit is een perfecte actie. De gede gen, centrale opzet bevalt ons goed. Ook de ondersteuning zowel voor- als achteraf door Rabobank Nederland komt ons erg goed uit." Op dit moment staan vele bank- hallen in het teken van de actie. In week 38 en 39 komen op 1.650 plaatsen in scholen posters op prominente plaatsen. De Jon- gerenRekeningactie wordt ook ondersteund met advertenties en advertorials in jongerenbladen en met de Rabo Top 40 lnfomercial en de Charts. In het gebied van Rabobank Westfriesland-Oost overtrof de respons (13,6%) op de actie in het voorjaar de verwachting van Rabobank Nederland (10%). "Wel zijn er een paar kantteke ningen te plaatsen", zegt Mariska Sijnt van de commerciële binnen dienst Cliënten Service. "De actie is alleen gericht op de Jongeren- Rekening en houdt geen rekening met eventuele bestaande spaarre keningen. Op deze leeftijd vinden de meeste ouders twee rekeningen overbodig. Verder is het eerste be drag aan inleggeld een drempel. Aan de andere kant wordt de keuze uit een nieuwe voorraad premi ums wel als heel positief ervaren." Dat heeft actiecoördinator Petra de Vries van Rabobank Rijn- woude ook ervaren. "De FM- radio is hier erg populair. We heb ben nog niet zoveel zicht op de precieze reactie op de jongerenac tie, maar drie nieuwe rekeningen per dag halen we wel." (lienten Advies C (040) 217 70 08 In Nijkerk wordt zaterdag 6 september voor de twaalfde keer het jaarlijkse Rabobank Tafeltennistoernooi gehouden. Dit jaar dingen 34 teams van vier personen mee naar de prij zen. Er wordt gestreden in drie klassen: de prestatieklasse en de recreatieklasse I en II. Plaats van handeling is de Sporthal Watergoor te Nijkerk. Het toer nooi begint om 10.00 uur. De prijsuitreiking is gepland om 17.00 uur. De Nederlandsche Bank heeft deze week het nieuwe biljet van tien gulden in omloop gebracht. Volgens kenners is het biljet nauwelijks te vervalsen. Wie het briefje met een loep bekijkt, ziet dat het barstensvol ingewikkelde lijntjes en patronen zit. Toch hebben valsemunters in het verleden bewe zen tot uitzonderlijke prestaties in staat te zijn. De stafgroep Coördinatie- Beveiliging Rabobankorganisatie/Crisismanagement en Fraudebestrijding adviseert daarom bankmedewerkers bij het herkennen van valse biljetten. Er zijn volgens de stafgroep vier hoofdkenmerken waar de mede werkers op moeten letten: het watermerk, het doorzichtregister, de microteksten en de voelbare inktlaag. Het ijsvogeltje siert het watermerk, het stekelbaarsje het doorzichtregister. Deze twee afbeel dingen vormen de belangrijkste echtheidskenmerken. "Om te zien of je met een echt tientje hebt te maken moet je het tegen het licht houden", vertelt Mark Rogers van Crisismanagement en Fraudebe strijding. "In het watermerk van het nieuwe tientje zijn namelijk extra lichte plekken verwerkt in de hals en achter het oog van het vogeltje." Het doorzichtregister vormt het tweede echtheidskenmerk. "Aan de voor- en achterkant van het bil jet zijn fragmenten van de vis aan gebracht. Als je het tientje tegen het licht houdt wordt een volledig ste kelbaarsje zichtbaar." Om de kleine lettertjes te lezen is volgens Rogers een loep vereist. "Op de achterkant van het tientje- moeten de kleine lettertjes goed leesbaar zijn gedrukt. Met de loep kunnen negen namen worden gele zen waaronder de ijsvogel in Nederland bekend is." Het vierde echtheidskenmerk is de voelbare inktlaag op de voorzij de van het biljet. "Als je met je vin ger over het biljet strijkt, voel je op sommige plaatsen de inktlaag, in het bijzonder bij de cijfers en let ters. In de tien balkjes is een dui delijke visgraatstructuur aange bracht zodat ook visueel gehandicapten kunnen voelen welk biljet het is." Andere echtheidskenmerken zijn te ontdekken met een UV-lamp waaronder helder oplichtende vezeltjes zichtbaar moeten wor den. Met een liniaal is te controle ren of de afmetingen van 36 x 76 mm kloppen, de afwijking mag niet meer zijn dan 2 mm. Het nieuwe tientje is beveiligd tegen het maken van kleurkopieën. In een kopie worden de paarle moeren stippeltjes op de achter kant dof. De glanzende blauwe folie op de voorkant verandert in een zwarte vlek. Crisismanagement en Fraudebestrijding 7 (030)216 33 33

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2