Chipknip wél anoniem Rekenmodel over zorg nabestaanden Tientjesregen in Veenendaal 'Bestel Rabopassen altijd met pincode' Beroving van klanten in Opsporing Verzocht De Lage Landen Translease breidt Shortlease uit met bedrijfswagens Procedure CCV voor klachten over bedrijf Ondersteuning Betaaldiensten roept banken op: Het valt mee met de vermeende verminderde anonimiteit van de chipknip. De meeste winkeliers krijgen geen bankrekening nummer op de kassabon als een klant met de chipknip betaalt. Bij de gevallen waar dit nog wel zo is, krijgt de ondernemer de komende tijd nieuwe software die dit euvel ondervangt. Dat zegt Bob Goulooze, woordvoerder van Rabobank Nederland Onlangs ontstond commotie toen het 'hackers' tijdschrift 't Klaphek een artikel publiceer de waarin stond dat winkeliers allerlei gegevens en met na me het rekeningnummer van klanten kunnen achterhalen die met hun chipknip betalen. De banken hebben met de Registratiekamer afgesproken dat dit niet mogelijk zou mogen zijn. Over een vervolg- publicatie in Het Parool wer den kamervragen gesteld. "Typisch een komkommer tijd verhaal,"zegt Goulooze. "Het is wel zo dat bij een aan tal PIN/chipbetaalautomaten het rekeningnummer van de klant op de kassabon wordt afgedrukt. Om dit voortaan te voorkomen is nu de software van de betreffende automaten aangepast. Er is een planning gemaakt voor de installatie van deze software. Overigens worden er geen NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats - red.) uitgewisseld en blijft betalen met de chipknip anoniem." De informatie die het tijd schrift publiceerde is volgens hem in technische zin juist. De informatie die voorhanden is op de chip is zeer beperkt en bestaat alleen uit een transac tiebedrag en een transactieda tum. Dat is dezelfde informatie die met de saldolezer opvraag baar is. Er wordt niet aangege ven wat of waar is gekocht. Berichten als zou koopgedrag worden vastgelegd zijn dus onjuist. Met de aangeboden betaalautomaten is het ook niet mogelijk om deze infor matie uit te lezen. Het is de betreffende ondernemers boven dien contractueel verboden om dat te doen. Shortlease, één van de producten van de De Lage Landen Translease, is uitgebreid. Tot dusver konden klanten voor kortere tijd uitsluitend personenauto's leasen, vanaf vandaag kunnen ze ook bij de Rabodochter terecht voor bedrijfswagens. Verder is de minimale leaseperiode drastisch verkort: van één maand naar één dag, wordt geen meerprijs berekend voor een stationwagen en is de provisie voor de banken tot eind dit jaar verhoogd met 5% over de omzet van shortleaseperiodes vanaf één maand. De recente uitbreiding van het producten pakket sluit aan op de vraag uit de markt. Steeds meer startende ondernemingen en be drijven die te maken hebben met seizoendrukte, willen voor korte tijd beschikken over een bedrijfs- of personenwagen, zonder daar voor te worden opgezadeld met de hoge kosten van huur. Dit geldt eveneens voor bedrijven die op projectbasis mensen elders in het land inzetten. Shortlease is in feite een combinatie van lease en huur, met een maximale lease periode van twaalf maanden en een minimale van een dag. De service is dezelfde als die van de andere leaseproducten van De Lage Landen Translease. De Lage Landen zegt uitsluitend relatief nieuwe, representatieve auto's in te zetten en rekening te houden met specifieke wensen. Alle rela ties hebben inmiddels een leaflet ontvangen met bijzonderheden en tarieven. Dit leaflet is verkrijg baar in Best, heeft artikelnummer 1454 en kost 1,00. Meer informatie staat in Tussen- Balans nummer 7. De Lage Landen 7 (040) 233 96 50 Financieel Advies 'U wilt goed zorgen voor uw nabestaanden'. Zo luidt de titel van deel zeven uit de reeks rekenmodellen over veel voorkomende finan ciële behoeften. Het model staat op de Rabobank-site van Internet onder het hoofdstuk particulieren, onderdeel persoonlijk financieel advies. De modellen, waarvan er negen in totaal komen, zijn gemaakt door het segment Financieel Advies en bedoeld om klanten te helpen bij hun financiële plan ning. In deel zeven kan de klant nagaan of zijn of haar partner een (volledige) ANW-uitkering krijgt en kan hij of zij zien hoe een eventueel tekort aan te vullen. De rekenmodellen geven vol gens FA een realistische uitkomst omdat persoonlijke gegevens worden ingevoerd. De klant kan de modellen gebruiken als een eerste oriëntatie of als voorberei ding op een persoonlijk gesprek met een financieel adviseur van de Rabobank. Eerder verschenen op Internet in deze reeks de rekenmodellen 'U wilt uw financiële reserves zien groeien', 'U wilt een goed pensioen', 'U denkt aan eerder stoppen met werken', 'U wilt uw kinderen ondersteunen bij hun Op TrefPunt Veenendaal (www.tref.nl/veenendaal) zijn vandaag tien nieuwe tientjes verstopt. Degene die ze als eerste vindt, krijgt de nieuwe biljetten van Rabobank Veenendaal toegestuurd. De tientjes regen is een van de vele activi teiten die de bank op TrefPunt ont plooit. TrefPunt Veenen daal is met 110 sites en 7.500 bezoekers per maand een van de grootste Tref- Punten. Een kwestie van een actieve opstelling, aldus Dick van den Bos van de lokale Rabobank. Actief richting orga nisaties die al een site hebben, actief naar potentiële Tref- Puntklanten en actief naar parti culieren. Voor de diverse doel groepen organiseert de bank regelmatig informatiebijeenkom sten en workshops. Van den Bos: "Zo snijdt het mes aan meer kanten. Als je ondernemers laat zien dat je actief met TrefPunt omgaat en probeert zoveel moge lijk bezoekers te krijgen, zijn ze eerder geneigd een site te begin nen én aan te houden." Een speciale actie heeft de bank voor non-profit organisaties. Zij krijgen een gratis TrefPunt- abonnement, met als voorwaarde dat ze een site openen. Vijftig ver enigingen en stichtingen, waar onder scholen, ANWB, biblio theek en de VVV meldden zich inmiddels aan. "We doen dit met name uit coö peratief oogpunt", aldus Van den Bos. "Maar de presentatie van deze instellingen maakt het voor de surfer extra interessant om TrefPunt te bezoeken." Rabobank Veenendaal C (0318) 58 83 00 studie', 'U wilt niet meer belas ting betalen dan nodig is' en 'U wilt geld overdragen aan uw kin deren of uw partner'. Financieel Advies C (040) 217 70 07 Bedrijven Advies 'Slecht bereikbaar' en 'Ze bel len niet terug', twee van de klachten die regelmatig over CCV Services te horen zijn. Banken en ondernemers kunnen hun misnoegen aan het hedrijf kenbaar maken. Het bedrijf heeft hiervoor een klachten procedure opgesteld. Volgens de procedure ontvan gen de klant en de lokale Rabobank binnen vijf dagen na ontvangst van de klacht bericht hoe CCV de klacht wil oplossen. Hierbij wordt de ontvangstda tum vermeld en aangegeven bin nen welke termijn de klant een antwoord ontvangt. Binnen twee weken na ontvangst van de klacht laat CCV de klant en de bank weten wat er aan de klacht gedaan is. Neemt de afhandeling meer tijd in beslag, dan zij aan hoe het traject verder verloopt en welke tijd dit in beslag neemt. Het adres voor klachten: CCV Services BV, Afdeling Klachtenaf handeling, Antwoordnummer 613, 6800 WC in Arnhem. Faxen kan ook: (026) 384 98 90. CCV Services 7 (026) 384 98 11 Cliënten Advies Alle nieuwe Rabopassen wor den sinds half augustus van een nieuwe, multifunctionele Chip knip voorzien. Er zijn echter nog steeds banken die Rabopassen zonder pincode aanvragen en ze vaak ten onrechte gebruiken voor legitimatiedoeleinden. "We zijn daar natuurlijk niet erg blij mee", zegt Cees Hoogkamer van Cards en Chartale Betaaldiens ten. "Zonder pin zijn het bij wijze van spreken 'waardeloze passen' voor klanten. Terwijl ze met zo'n vijftien gulden per stuk ook nog eens erg duur zijn voor de banken." De gloednieuwe Chipknip, in vaktermen de cclOOO chip ge noemd, kan veel meer maar is inderdaad veel duurder dan de oude cc60 chip. Hij kost 13,14, exclusief de aanmaakkosten voor de pas. Dat geldt overigens ook voor de Europassen met de cclOOO chip. Hoogkamer doet een dringend beroep op de ban ken om met name de Rabopassen altijd met pincode te bestellen. "Zodat ze helemaal klaar zijn voor multifunctioneel gebruik." Ondersteuning Betaaldiensten 7 (040L217 60 41 Het programma Opsporing Verzocht besteedt vanavond aan dacht aan berovingen van klanten van de Rabobanken in Kampen en Nieuw-Vcnnep. Vermoedelijk gaat het om dezelfde dader. Het programma begint om 21.00 uur op Nederland 1. Bij de Rabobank IJsselmond (Kampen) werd een vrouw op 30 juli slachtoffer van een beroving. Nadat zij geld bij de geldautomaat had opgenomen werd zij eerst naar haar huis gevolgd en vervolgens beroofd. Het camerateam van Opspo ring Verzocht maakte op 20 augustus opnamen van de bank. Ook worden er video-opna mes van de bankhal vertoond. Van een vergelijkbare straat roof werd op 15 juli een 88- jarige vrouw slachtoffer, nadat zij geld had opgenomen bij de geldautomaat van de Rabo bank Haarlemmermeer, kan toor Nieuw-Vennep. De politie vermoedt dat het om dezelfde dader gaat. In de uitzending zullen alleen opnames worden vertoond van de omgeving van de bank. Volgens de stafgroep Coördinatie Beveiliging Rabo- bankorganisatie vinden derge lijke overvallen ook plaats nadat klanten, bij voorkeur oudere dames, niet een auto maat, maar de bankhal heeft bezocht. Naar aanleiding van de vori ge uitzending van Opsporing Verzocht over de bankoverval in Beek zijn drie verdachten aangehouden. Zij hebben bekend. Eén verdachte moet nog worden aangehouden. Over de bankoverval Gilze- Rijen kwamen wel tips binnen, die echter niet hebben geleid tot aanhoudingen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2