Werkdruk Rabobankmedewerker hoger dan die van de gemiddelde Nederlander te vijftig banken ontvangen RA-toepassing BOB 2.0 Hulpmiddel marketingproces PIM bij alle banken Inzenden fotowedstrijd RaboMagazine kan nog tot en met aanstaande vrijdag Arrest Hof over externe naam Eigen Huis wordt eind september verwacht Eerste resultaten onderzoek naar arbeidsbelasting en -beleving: De eerste resultaten van het onderzoek naar arbeidsbelasting en - beleving binnen de Rabobankorganisatie wijzen erop dat de werk druk hoog is ten opzichte van een doorsnede van de Nederlandse beroepsbevolking. Die informatie komt voor Jan Hageraats, hoofd Rabobank Arbodienst, niet onverwacht. En dat terwijl de Nederlander - met name die in bank- of verzekeringssector - al het drukste baasje van Europa is. Dat laatste signaleerde Elseviers Weekblad vorige week in een artikel over een rapport van on- derzoeks- en adviesbureau N1A TNO, getiteld 'Trends in arbeid en gezondheid'. Volgens het rapport van NIA TNO doet Nederland het op het gebied van arbeidsomstandigheden niet slecht. De Nederlandse werkne mer is relatief autonoom, heeft een relatief korte werkweek en overlegt regelmatig. Hoge werkdruk Op het gebied van werkdruk echter is Nederland niet alleen de topscorer van Europa, maar de werkdruk stijgt ook meer dan gemiddeld. Volgens de onderzoe kers is hoge werkdruk: veel doen in weinig tijd. Ze meten dat De redactie van Rabo Magazine heeft op veler ver zoek besloten de inzendtermijn voor de grote Zomerfoto- wedstrijd, die in het juninum- mer werd aangekondigd, nog even te verlengen. Inzenden kan nu nog tot en met vrijdag 5 september. Alle foto's die op die dag worden ontvangen, dingen nog mee. Spelregels en inzend- adres staan in RaboMagazine van juni. Eigen Huis In de uitspraak van het kort geding dat afgelopen voorjaar plaatshad bepaalde de rechtbank in Utrecht nog dat de Rabobank de nieuwe naam mag hanteren. De hypotheekbemiddelende or ganisatie Huis Sc Hypotheek Nederland B.V. ging tegen die uitspraak in hoger beroep. Dat hoger beroep diende afgelopen De grootschalige levering van de nieuwste versie van het systeem Beheer Overeenkomsten Betalingsverkeer (BOB 2.0) begint. De eer ste groep van vijftig banken ontvangt komende week de I.AURA- toepassing. Niet lang daarna volgen de overige banken Banken die zich op de komst van BOB willen voorbereiden, kunnen daarvoor gebruik maken van de hulpmiddelen, die in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank zijn opgenomen. Daarin staan aanstaande maan dag de definitieve versies van het inrichtingadvies (de korte en de lange versie), de releasenote BOB 2.0, de BOB 2.0 instructiekaart, de BOB-autorisatietabel en scher men van het RPK-Plus dossier. Alles te vinden onder trefnummer 728508. Het leveringsschema is vanaf maandag via de INF098- site op Internet te raadplegen. Ondersteuning Betaaldiensten (040)217 60 41 onder meer door mensen te vra gen of ze in een hoog tempo moe ten werken. Medewerkers van banken en verzekeringsinstellin gen in Nederland hebben het idee dat hun werkgever het meeste van hen eist. Arbeidsbelasting en -beleving is ook een van de aandachtspunten van de Rabobank Arbodienst. Eind vorig jaar stuurde de Arbodienst bijna 5.400 mede werkers van Rabobank Neder land en lokale banken de vragen lijst 'Beleving en Beoordeling van de Arbeid, Bank Sc Verzekerings wezen'. De lijst bevat naast vra gen over de werkdruk vragen over onder meer communicatie, toekomstonzekerheid, de gevol gen van reorganisaties, flexibele werktijden en werkstress-symp tomen. Hageraats: "We willen daarmee een Rabobankspecifiek referen tiebestand opbouwen, waarmee we de resultaten van toekomstige onderzoeken kunnen vergelijken. Daarnaast kunnen we onze uit komsten toetsen op bedrijfstak niveau. Het onderzoek wordt ook gehouden bij andere banken en verzekeringsinstellingen." De respons op het Rabobank- onderzoek was 56%, een score Jan Hageraats: "Uitkomsten toetsen op bedrijfstakniveau. waarmee Hageraats tevreden is. De algemene lijn in de uitkom sten is dat zowel bij de lokale banken als bij Rabobank Neder land de werkdruk en de mentale belasting gemiddeld hoog zijn. Maar ook is vrijwel iedereen wel tevreden over het werk, de leer mogelijkheden en de ontwikke lingskansen. Gevarieerde beoordeling Niet iedereen beoordeelt de werkdruk hetzelfde. "Mensen met een functie als kassier, medewer ker Facilitaire Ondersteuning of reismedewerker ervaren geen hoge werkdruk", aldus Hageraats. "Ze krijgen wel de minste scho ling en maken zich zorgen over hun toekomst bij de bank. Bij financieel adviseurs en hypothee kadviseurs is de druk hoger dan gemiddeld. Ze vinden dat er een te groot appèl wordt gedaan op hun flexibiliteit en inzet, tegen een relatief lage beloning." Medewerkers van Rabobank Nederland ervaren ook een hoge werkdruk. Hageraats: "Bij hen is de vermoeidheid na het werk gro ter dan bij hun collega's van loka le banken." Hij concludeert dat er over de gehele lijn als reden voor uitval vaak psychische klachten worden genoemd, als gevolg van de werkdruk. Het onderzoek naar de arbeids belasting is vrijwel afgerond. De Rabobank Arbodienst werkt op dit moment de aanbevelingen verder uit. Hageraats verwacht dat de eindrapportage in de loop van september klaar is. Rabobank Arbodienst f (040) 217 67 57 Het getouwtrek over de tijdens de Verkopersdag '97 geïntrodu ceerde externe naam van het segment Eigen Huis, Rahohank Huis Sc Hypotheekadvies, is nog niet voorbij. Cliënten Advies woensdag voor het Gerechtshof te Amsterdam. Het Hof bekijkt opnieuw of beide namen naast elkaar kunnen bestaan. De uitspraak volgt naar verwachting eind september. Het segment Eigen Huis Rabo bank Nederland gaat onder tussen door met de nieuwe posi tionering. Het Potentieel InschattingsModel (PIM) arriveert begin volgende week bij de banken. Het model kan als ondersteunend hulpmiddel wor den ingezet bij de inventarisatie- en analysefase van het marketingpro ces. Daarnaast kunnen met PIM concrete kwantitatieve doelstellingen worden geformuleerd. "Je kunt er doelstellingen per dienst of kantoor mee vaststel len", zegt Elian Klein Breteler, commercieel manager Cliënten Advies bij de bank Midden Maas en Waal. "Het model vertaalt die dan naar productie in aantallen in bepaalde planperiodes." PIM, dat uitgaat van CRP-gege- vens, geeft via verscheidene ken getallen informatie over de gere aliseerde afzet van bankdiensten. Dit wordt per bank en per locatie getoond en aangevuld met refe- rentiegegevens (typologie-gemid delde en de best practice' binnen de typologie). Daarnaast geven marktgegevens inzicht in de mate waarin verdere verdieping kan worden gerealiseerd. Gerard de Bont van CA over PIM. "Het is een aanvulling op, of zo je wilt, een inleidend hulp middel bij het C'RP. De bank kan er haar positie ten opzichte van het gemiddelde en de best practi cevan andere banken mee ver gelijken." In deze eerste versie van het model - dat al werd gele verd aan banken die deelnemen aan het Veranderprogramma - is bewust niet te veel informatie opgenomen. Daardoor is het aan tal schermen beperkt en de bedie ning eenvoudig. "Dat betekent een lage drempel voor gebrui kers", meent De Bont. Klein Breteler werkt al langer met PIM. Zij noemt het een groot voordeel dat er vergeleken kan worden met andere banken, maar plaatst wel een kantteke ning. "Wij zijn een typologie vijf bank, met zeven kantoren. Vergelijk je per kantoor, dan gaat die typologie daar niet altijd voor op. Maar daar houden we reke ning mee." Over de grafische voorstellingen van de informatie is Klein Breteler goed te spreken. "De staafdiagrammen in ver schillende kleuren geven je in één keer de verschillen." De halfjaarlijkse update van gegevens ziet de commercieel manager in de toekomst liever elke maand gebeuren. "Het is een heel mooi evaluatiemiddel, maar je moet nu een half jaar wachten voor je de resultaten ziet." Klein Breteler vindt het handig dat de doelstellingen ingebracht kunnen worden, zodat de bank steeds meteen kan zien waar ze staat. "Dat kan nu zonder een hele papierwinkel overhoop te halen." Het installeren van PIM ging bij Midden Maas en Waal, deelne mer aan het Veranderprogram ma, zonder problemen. "Het model is heel gebruiksvriendelijk. We willen er op termijn naar toe dat alle cliëntadviseurs het kun nen opvragen." Klein Breteler, die benadrukt dat het bij PIM heel belangrijk is dat een bank haar bestanden goed bijhoudt, heeft nog één wens. Zij wil ook de inwoners van het werkgebied in de gegevens kunnen betrek ken. "We hebben nu de huidige klanten in beeld, maar nog niet onze positie in de totale markt." Het PIM-pakket bestaat uit een programmadiskette, demobestand, gebruikershandleiding en instal latiehandleiding. Banken kunnen zich opgeven voor het periodiek ontvangen van gegevens. Die worden kort daarna toegezonden en vervolgens eens per halfjaar 'ververst'. Cliënten Advies C (040) 217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3