27 o8 Reactie Betalingsverkeer op kritiek klant: 'Veiligheid Chipknip interesseert bank wél' Abonnement selectielijst loulant Krediet kan nog Rabobank start opleiding langdurig werkloze hbo-ers en academici tot financieel adviseur Tilburgse 'Rabobankploeg' als eerste van start in Ronde van Nederland Tarieven vastrentendespaarvormen met korte looptijden omhoog 19 9 7 Gebruiksvoorwaarden zijn afgestemd met Consumentenbond Klanten krijgen alsnog hulppas Reisverzekering Circulaires^ Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 335 Week 35 Woensdag 27 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 "De veiligheid van de Chipknip interesseert de Rabobank zeer zeker." Dat zegt Evert Fekkes van Betalingsverkeer in een reactie op een ingezonden brief van de heer Zwikker, die in de rubriek U van de Volkskrant was opgenomen. Zwikker, klant van de Rabobank Hengelo, beweert in zijn brief dat de banken de veiligheid van de Chipknip niet kunnen garanderen. Voor Henk Hartgerink, manager Cliënten Advies bij de Rabobank Hengelo, was de brief in de Volkskrant geen verrassing. "Zwikker klaagt al sinds 1 febru ari bij ons over de zogenaamde onveiligheid van de Chipknip. Hij was niet te overtuigen van zijn ongelijk. Ook niet toen we hem lieten zien dat de andere banken precies hetzelfde omgaan met de Chipknip als wij." Zwikker, die een Europas zon der Chipknip wil, verwoordt zijn bezwaren tegen het nieuwe be taalmiddel als volgt: "Zelfs als je de Chipknip laat blokkeren moet je toch tekenen voor consument- vijandige gebruiksvoorwaarden: de bank garandeert niet het feil loos functioneren, legt het risico van technisch falen geheel bij de consument, terwijl bij storingen de administratie van de bank doorslaggevend is." Hij sluit zijn brief af met: "Bedenk dat er in tegenstelling tot een bankpas bij de Chipknip geen controle ach teraf op bij- of afschrijvingen mogelijk is, ook niet op fraude of technische storingen." Evert Fekkes noemt de bezwaren van Zwikker ongegrond. "De ge bruiksvoorwaarden zijn afgestemd met de Consumentenbond. Het gaat dan ook te ver deze te kwa lificeren als consuntentvijandig." Verder stelt Fekkes dat het veilig heidsniveau van de chip op mini maal hetzelfde niveau ligt als dat van de magneetstrip die voor geld- en betaalautomaattransac- Bedrijven Advies Banken kunnen zich nog tot 1 september abonneren op de selec tielijst voor de actie Rekening Coulant Krediet. Het marktbewer kingspakket verscheen begin juli. De actie Rekening Coulant Kre diet is volgens Twan de Wit van Bedrijven Advies een actie die de banken weinig tijd of geld kost en wel veel oplevert. "Bovendien ervaren klanten deze mogelijk heid als een extra, gemakkelijke service." "Het eind 1995 geïntroduceer de Rekening Coulant Krediet is een uitstekend product om slag vaardig in te spelen op de behoef ten in de markt. Met het nieuwe CliëntBedieningsSysteem is ook het hulpmiddel beschikbaar om de verstrekking en het beheer efficiënt uit te voeren," aldus Elly Blanksma van Krediet Risico Management. Banken die een abonnement nemen, ontvangen drie keer per jaar een selectielijst met potentië le kredietrelaties: ondernemers die geen krediet hebben maar inci denteel financiële ruimte nodig hebben. Klanten dus die minimaal één jaar een rekening courant bij de bank hebben, géén financie ring afnemen die groter is dan 5000,- en goed bekend staan bij de bank. Bovendien hebben ze de afgelopen vier maanden tijdelijk meer dan ƒ5000,- rood gestaan. Voordeel van het Rekening Coulant Krediet is, aldus De Wit, de snelle, efficiënte beoordeling en het beperkte risico. "Dit scheelt in kredietbeheeractiviteiten. Het abonnement zorgt ervoor dat iedere vier maanden de prospects weer zichtbaar worden." Met het marktbewerkingspak ket kunnen banken direct zelf een selectie maken en de klanten benaderen. Banken die een abon nement nemen ontvangen in okto ber de eerste selectie. De lijst kan de bank dan nog eens met eigen klantkennis screenen. De Direct Mail en telefonische follow-up kunnen worden uitbesteed. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 ties wordt gebruikt. "Net als met een geld- of betaalautomaat transactie is oplading van de chip alleen mogelijk als de pas en pin code wordt gebruikt. Wordt de pas en pin niet gebruikt, dan is er géén transactie mogelijk." Ook het argument dat de Chip knip-gebruiker geen controle achteraf op bij- en afschriften kan uitoefenen ontkracht hij. "Opladen komt op het rekening afschrift en met de saldolezer is het mogelijk om de datum en bedrag van de laatste vijf betalin gen op te vragen." Cards Chartale Betaaldiensten C (040) 217 73 56 Financieel Advies Leden van een jeugdige Rabobankploegverkenden gisteren als eersten het parcours van de Ronde van Nederland. Het ging om de eerste kilometers in Tilburgvan het Willem II Stadion naar de Heuvel. De jongens zijn lid van de jeugdwielerploeg Jan Peijnenburg', die de komende drie jaar door de Rabobank Tilburg financieel en materieel wordt gesponsord. P&O Consult Lokale Banken begint in september een gezamenlij ke landelijke wervingscampagne voor financieel adviseurs. Een spe ciaal project in Noordwest-Nederland is onderdeel van deze campagne. Voor de tweede keer begint daar een aangepast trainee ship om meer dan een halfjaar werkloze hbo-ers en academici op te leiden tot junior financieel adviseur. Tijdens het traineeship, een combinatie van leren en werken, lopen de kandidaten stage bij een lokale bank. Zij ontvangen geen salaris, maar behouden tijdens de opleiding hun uitkering. Na afloop treedt de stagiair als juni or financieel adviseur in dienst van de lokale bank. Projectleider Liesbeth Veen: "Voor de lokale bank is dit een Cliënten Advies Bij Interpolis bleek dat een aan tal klanten met een Alles in één Polis geen nieuwe hulppas(sen) bij de Doorlopende Reisverzeke ring hebben ontvangen. Deze klanten krijgen van Interpolis begin september alsnog het nieu we model hulppas toegestuurd, vergezeld van een Reisraad. De Reisraad bevat tips voor de voor bereiding van een reis en voor onderweg. Vanaf nu ontvangt de klant het nieuwe hulpdocument met twee hulppassen gelijktijdig met de Alles in één Polis. Interpolis 7 (013)462 12 00 voordelige manier om een junior financieel adviseur in dienst te nemen. De bank heeft namelijk geen salariskosten gedurende het opleidingstraject. De studierich ting van de kandidaten is niet van belang, wél moeten zij de juiste gedragskenmerken bezitten. In de pilotgroep bevonden zich kandi daten met afgeronde studies als Gezondheidsvoorlichting en Ruslandkunde, die het nu als financieel adviseur prima doen." De Rabobank Veghel-Erp was één van de banken die aan de pilot deelnamen. Volgens Ad van Alphen, commercieel manager FA/EH bij deze bank zijn de kan didaten bijzonder gemotiveerd. "Nu ze de kans krijgen, willen ze per se slagen als financieel advi seur." Doel van het project in Noordwest-Nederland is om vijf tien langdurig werklozen op te leiden tot junior financieel advi seur. Banken die op deze manier een junior financieel adviseur willen werven, kunnen zich aan melden bij het regiokantoor Haarlem, P&O Consult. Op 8 september is er op het regiokan toor Haarlem een informatiebij eenkomst. De banken in deze regio krijgen deze week een infor matiepakket en een uitnodiging. P&O Consult Lokale Banken C (040) 217 53 90 Rabobank Nederland advi seert de lokale banken om met ingang van 27 augustus 1997 de tarieven voor de korte looptijden van de vastrentende spaarvormen te verhogen. Spaar-Vast-Rekeningen met een looptijd van 2 jaar worden verhoogd met 0,50%. Spaar- Vast-Rekeningen met loop tijden van 3 of 4 jaar gaan met 0,25% omhoog. Meer informatie is te vinden in het rentebericht dat vandaag bij de banken ligt en in circu laire 16/822, die maandag in de Rabolnfobank staat, rubriek Geldige circulaires.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1