Forse opkomst bij informatie-avond virtueel winkelcentrum in Utrecht Verkoopwijzer Financieel Advies gereed Nieuw Sociaal Plan bij bijna alle banken 'van toepassing' SaldoBegrotingsModel als eerste met europrogramma Inschrijving op het Eurotop 100 GarantFund begonnen Simpele en snelle registratie ideeën en signalen s De bezoekers van het WinkelPunt van TrefPunt Utrecht kunnen straks ook hun golfartikelen vanachter de pc bestellen en betalen. Ondernemer Martin Jochems van American Golf Discount besloot meteen na de informatie-avond over betalen via Internet een virtueel filiaal te openen. Andere ondernemers gebruikten de avond vooral om kennis op te doen en kijken voorlopig even de kat uit de boom. Financieel Advies heeft de 'Verkoopwijzer' gereed, een toepassing die verkoopsignalen en verkoopideeën van klanten snel en eenvoudig kan registreren en doorgeven aan de juiste persoon op de bank. De Verkoopwijzer wordt door het segment onder meer aangeboden als vervanger van de bestaande handmatige signaalprocedures op banken. Bijna alle banken hebben inmiddels de 'van toepassing'-ver- klaring voor het Sociaal Plan ondertekend. Dat blijkt uit een overzicht van vorige week. Veertien banken hebben de knoop nog niet doorgehakt. Arthur van Looij van Orga nisatie en Overlegzaken spreekt van een 'prima resultaat'. Over de banken die de verklaring niet hebben ingestuurd zegt hij: "We weten dat het Sociaal Plan hier en daar nog bespro ken moet worden in bijvoor beeld het bestuur of de onder nemingsraad. Verder zitten sommige banken in fusiebe sprekingen en daarom hebben ze nog niet getekend." Banken die geen reden hebben opgege ven voor het niet tekenen, kun nen de komende tijd worden benaderd door een vertegen woordiger van de vakbonden. Van Looij benadrukt dat dat altijd in overleg zal gaan met Organisatie en Overlegzaken. Infodesk Arbeidszaken f (030) 216 44 46 De nieuwe betaalmogelijkheid Direct Betalen bestaat voorlopig alleen bij de lokale TrefPunten Walcheren en Utrecht. De bank uit de Domstad nodigde woens dag ondernemers uit om nader kennis te maken met Direct Betalen, waarbij klanten vanach ter de pc via Internet rechtstreeks betalen van hun eigen betaalreke ning naar de bankrekening van de winkelier. Vooralsnog kunnen alleen klanten die telebankieren bij de Rabobank dat. Ruim honderd ondernemers gaven aan de uitnodiging gehoor. Onder hen vertegenwoordigers van alle branches van het MKB. Van de nieuwe mediaspecialist van Rabobank Utrecht Tom Janssen hoorden zij welke moge lijkheden Internet biedt voor ondernemers als informatie-, communicatie- en distributieka naal. Vervolgens toonde Janssen enkele voorbeelden van bedrijven die nu al hun diensten op Internet aanbieden, zoals sanitairgroot- handel Saniweb, koerier FedEx, cd winkel CDNow en pizzabe zorger Pizza Paleis. Klein beginnen Gabby van Buchem, project coördinator TrefPunt Utrecht ging daarna dieper in op de mogelijkheid van het openen van een virtuele winkel en het Direct Betalen via Internet. De onderne mers kunnen kiezen uit twee soorten winkels: de eenvoudige waarin maximaal vijftig produc ten kunnen worden gepresen teerd en de op maat gesneden winkel waarin de ondernemer maximaal honderd producten kan aanbieden. Van Buchem: "Ik raad u aan om klein te beginnen. Als het u bevalt kunt u altijd nog uitbreiden." Internet is volgens Van Buchem niet voor alle ondernemers geschikt. "U moet bereid zijn om te pionieren en er tijd en energie in te steken. Verder moet u uw virtuele winkel zien als een vol waardig filiaal." De ondernemers zien brood in het WinkelPunt, maar niet ieder een kon direct de beslissing nemen om een virtueel filiaal te openen. Bakker Pieter Boonzaayer bijvoorbeeld vond de avond zeer leerzaam, "maar ik moet nog even goed nadenken of het iets is voor ons." Boonzaayer is van plan om hierover met collegabakkers te discussiëren. Ook de vertegenwoordigers van Babel B.V., een bureau gespe cialiseerd in taaltrainingen en vertalingen voor zakelijke klan ten, moeten nog even nadenken of zij een winkel op Internet wil ei r\ S- ss G SS 3 a len openen. "Wij zijn geen winkel en dat maakt de mogelijkheid van direct betalen voor ons niet zo interessant." Martin Jochems denkt daar anders over. "De doelgroep die zich met Internet bezighoudt komt sterk overeen met de mensen die mijn producten kopen. Daarom liep ik al langer met het idee rond om me op Internet te presenteren. Bedrijvenadviseur René Groene- wold wees me op deze proef met WinkelPunt." Jochems begint met een kleine winkel. "Maar als alles naar wens gaat open ik in april een 'op maat' winkel." Het systeem sluit volgens Meindert Oosterhuis van Finan cieel Advies goed aan op de nieu we cursus 'Verkoopsignalen voor andere segmenten' die het segment Cliënten Advies is begonnen. "Het is evenals de cursus bedoeld om de verkoopvoorbereiding in de pro-actieve cultuur te stimule ren. De Rabobank is aan het ver anderen. We moeten ons verdie pen in klanten en hun behoeften, het gesprek met ze aangaan. De klant moet het gevoel krijgen dat de Rabobank het beste met hem of haar voor heeft." De Verkoopwijzer kent drie modules en is opgebouwd in samenwerking met de banken Steenbergen, Arnhem, Wolvega en Roermond. Hierdoor is een 'praktisch en gebruiksvriende lijk' systeem ontstaan, meent Oosterhuis. De Verkoopwijzer is ingebed in de Laura-omgeving. De module 'Verkoopsignalen' heeft het registreren en doorge ven van verkoopsignalen volledig geautomatiseerd. Oosterhuis zegt dat de signaalprocudere die veel banken nu nog gebruiken erg bewerkelijk is. "Daar worden nog kaartjes gebruikt waarop de adviseurs signalen die klanten afgeven moeten noteren. Hier kan veel bij misgaan. Soms komen die kaartjes niet bij de juiste persoon terecht. Ook blijkt de procedure op sommige banken gewoon ver waterd." Zaak is alert te reageren op signalen en ze snel in te voeren. De Verkoopwijzer zorgt ervoor dat het signaal bij het juiste seg ment komt. "Signalen kunnen heel divers zijn, daar moet je oog en oor voor hebben. Je vangt iets op, maar weet nog niet of je er iets mee kunt. Iemand kan bij voorbeeld eens gezegd hebben dat hij een huis wil kopen of dat hij ontevreden is over de ABN AMRO." De tweede module, 'Verkoop ideeën', bevat concrete produc ten. Het systeem helpt adviseurs bij het maken van een beeld van de klant en zijn behoefte. Ook geeft het systeem aan wat het geschikte tijdstip is om een product aan te bieden. Module drie is het 'Productie- register'. Dit systeem vervangt het handmatige PRRF, waarin de prestaties van adviseurs worden vastgelegd. Het register werkt automatisch en biedt commer- FinancieeI Advies Het fonds biedt de mogelijk heid om gedurende zes jaar te profiteren van de koerswinsten van 100 toonaangevende Euro pese aandelen die zijn genoteerd op de belangrijkste negen Euro pese beurzen. Een minimumga- rantiewaarde en zes koerskliks begrenzen het risico van koers daling. Ook lokale Rabobanken ver wachten veel van het garantie fonds. Maar liefst 400 banken doen mee aan de mailing die van uit IRIS wordt aangeboden; ongeveer 85.000 klanten hebben het afgelopen weekend een brief cieel managers van alle segmen ten inzicht in de omzet en op brengsten van hun medewerkers. "Maar medewerkers kunnen zelf ook het register raadplegen. Zij kunnen dus zelf zien wat ze hebben gepresteerd en dat kan motiverend werken." De Verkoopwijzer draait in middels proef op acht banken, zegt Oosterhuis. "De eerste reac ties zijn positief. Wat aanspreekt is de bankbrede opzet. Alle seg menten kunnen gebruik maken van het systeem. Doordat de mo dules ook afzonderlijk zijn te ge bruiken, hebben banken de ruim te om de modules in eigen tempo in de organisatie in te passen." Lokale banken met belangstel ling kunnen zich wenden tot het onderstaande nummer. Financieel Advies f (040)217 70 07 met informatiepakket over het fonds ontvangen. Dezelfde groep klanten kreeg onlangs de Ups and Downs special over de euro in de bus. De inschrijvingsperiode loopt van 23 augustus tot en met 8 sep tember. De inschrijving loopt 'zolang de voorraad strekt' en kan dus ook eerder eindigen. Over het RG Eurotop 100 GarantFund is op de Rabobank beleggingssite uitgebreide infor matie te vinden. IRIS Infolijn (010)224 14 14 Gabby van Buchem overhandigt Martin Jochems een fles wijn ter gelegenheid van de komst van zijn virtuele winkel Relatiebeheer Bedrijven Advies Banken die willen weten hoe het bedrijf van hun agrarische klanten ervoor staat in euro, kunnen dat in één oogopslag zien. De nieuwste versie van het SaldoBegrotingsModel - een computerprogramma waarmee banken begrotingen kunnen doorrekenen - is voorzien van een euro omrekenprogramma. Ook de klantversie, waarmee de ondernemer zelf zijn prognoses opstelt, krijgt deze mogelijkheid, zij het niet nu maar over een week of vier. Relatiebeheer C (040)217 77 00 Beleggers kunnen vanaf 23 augustus inschrijven op een nieuw garantiefonds van Robeco: het RG Eurotop 100 GarantFund sept. 97/03. Robeco is marktleider op het gebied van garantiefondsen en zegt met dit product in te spelen op een grote vraag uit de markt. direct cn öei/i, betalen

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2