i9 o8 Naamsbekendheid TrefPunt is'bemoedigend'groot Flipchart te bestellen 'Populariteit wiskunde en statistiek neemt toe' 19 9 7 Statistische gegevens voor WTS beschikbaar Stappenplan voor gesprek met de klant Mare Salomon van Centrum voor Toegepaste Wiskunde van Rabofacet/Spectrum: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 329 Week 34 Dinsdag 19 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies Cliënten Advies De bekendheid van Trefpunt Nederland, de provider van de Rabobank op Internet, is bemoedigend groot. Die conclusie trekt TrefPunt uit een nulmeting in Utrecht en op Walcheren. In die gebie den begint een proef met winkelen en betalen via Internet. De onder vraagde consumenten en ondernemers blijken goed bekend met Internet en TrefPunt. De bekendheid is vooral te danken aan de loka le bekendheid van de Rabobanken in deze regio's. Uit de representatie ve steekproef komt verder naar voren dat consumenten en on dernemers in Utrecht en op Walcheren posi tief staan tegenover de virtuele marktplaats en de mogelijkheid om gekochte waar direct te betalen via Internet. In cijfers: Meer dan 46 procent van de Utrechtse on dernemers overweegt gebruik te maken van de virtuele markt plaats als TrefPunt deze zou aanbieden. Op Walcheren ligt dat percentage op 42 procent. De belangrijkste motivering van de ondernemers is dat zij verwachten meer klan ten te krijgen. Meer dan de helft van de onder vraagde consumenten, zowel in Utrecht als op Walcheren, geeft te kennen gebruik te willen maken van de virtuele winkel met directe betaalmogelijkheid als TrefPunt deze zou aanbieden. De consu menten zien vooral gemak in het kopen via Internet. Over de bekendheid van Inter net heeft Trefpunt hoopvolle cij- De heer Vollema uit Berlikum won in februari een prijsvraag die hem een gratis TrefPunt-abonnement opleverde. Het gemak dient de mens' is het motto van de 92-jarige lnternet-surfer. fers gekregen. In Utrecht bijvoor beeld gebruikt 76,7 procent van de ondervraagde ondernemers een computer voor de dagelijkse be drijfsvoering. Op Walcheren ligt dat percentage op 66,4. Van de computergebruikers in Utrecht beschikt 35,3 procent over een Internetaansluiting en kent 17 procent TrefPunt. Op Walcheren liggen deze percentages op respec tievelijk 22,4 procent en 35,6 procent. Nog leuker voor TrefPunt zijn de resultaten op de vraag hoe ondernemers het zouden vinden om via Internet zaken te doen. In Utrecht antwoordt 77,4 procent positief, op Walcheren 57,8 pro cent. Van de Utrechtse respon denten vindt 29 procent het Tref- Puntconcept geschikt voor het eigen bedrijf. Op Walcheren ligt dat aantal op meer dan 40 procent. Meer dan 60 procent van alle respon denten vindt het in teressant als deze pro ducten direct betaald kunnen worden. Zowel in Utrecht als op Wal cheren is er groot ver trouwen in de Rabo bank als die garant staat voor de directe betalingen. Na afloop van de proef met winkelen en betalen via Internet in Utrecht en op Wal cheren wordt een nieu we steekproef gehou den, een één-meting. Dan zal blijken of de advertenties en radiocommercials die onder meer als communicatiemiddel worden ingezet in de pilotperio- de, effect hebben gehad. Meer informatie is te vinden op de Rabolnfobank: Onder tref- nummer 73310 la een uitgebreide Q&A (Vragen en Antwoorden) en onder trefnummer 733101b het persbericht over de intro ductie van Direct Betalen via Internet. TrefPunt Nederland f (030) 21 5 18 15 Cliënten Advies De statistische gegevens voor het pakket WTSMI1.1 komen van daag beschikbaar. Ze gaan bij de eerstvolgende gegevensuitwisse ling later op de dag van het Facilitair Centrum Reizen naar de ban ken die gebruikmaken van het World Travel System (WTS). Met de statistische gegevens en het onlangs verschenen pak ket kunnen banken manage mentinformatie produceren over de reizenverkoop. In de gebruikershandleiding WTSMI1.1 staat hoe dat in zijn werk gaat. Aantallen of bedragen in de managementin formatie kunnen in sommige gevallen verschillen van de maandstaat. Dit komt doordat de gegevens over de reizenver koop op een andere manier en op een ander moment worden geselecteerd dan die voor de maandstaat. Over het gehele jaar zijn managementinformatie en maandstaat wel in evenwicht. Cliënten Advies (040) 217 70 08 Eigen Huis Hypotheekadviseurs die dit voorjaar de opfristraining hebben gevolgd, zijn al in het bezit van de flipchart. Vanaf nu is het hulp middel echter ook voor de overige hypotheekadviseurs beschikbaar. De flipchart is een stappenplan dat de hypotheekadviseur tijdens het gesprek samen met de klant doorneemt. Het voordeel van de flipchart is dat het gesprek wordt gestructureerd zodat de klant inzicht krijgt in de werkwijze van de adviseur. Het segment Eigen Huis beschouwt de flipchart als een onmisbaar hulpmiddel voor de hypotheekadviseur. Hypotheekadviseurs delen die mening. Ad Miltenburg, hypo theekadviseur bij de Rabobank Vecht en Plassengebied, werkt al enige tijd met de flipchart: "Voor al bij klanten die een nieuwe hypotheek willen afsluiten is het een goed instrument. Die weten vaak niet wat er allemaal bij een "De populariteit van wiskunde en statistiek neemt op allerlei plaatsen binnen het bankbedrijf toe." Dat zegt Mare Salomon van het Centrum voor Toegepaste Wiskunde (CTW) van Rabofacet/ Spectrum. Als parttime hoogleraar Econometrie is hij verbonden aan de Katholieke Universiteit Brabant. Als belangrijkste reden voor de toegenomen belangstelling voor wiskunde binnen het bankbedrijf noemt Salomon het stadium van informatisering waarin het bank wezen in aangeland. "De admini stratieve systemen zijn redelijk op orde en de mensen vragen zich nu af hoe er op de beste manier toegevoegde waarde uit de enor me hoeveelheden data kan wor den gehaald." Het CTW staat sinds jaar en dag klaar om ban ken, gelieerde instellingen en afdelingen van Rabobank Neder land daarbij te helpen. "De vraag naar wiskundigen en statistici voor financierings-, marketing- en procesoptimalisa tie vraagstukken is op dit moment het grootst", weet Salomon. Met name het kwantificeren van de markt- en kredietrisico's staat volgens hem sterk in de belang stelling. "Dat is mede ingegeven door recente ongelukken als die van Nick Leeson bij de Barings Bank." Verder worden bij marketingaf delingen binnen de bank wiskun digen ingezet om statistische ana lyses uit te voeren op de enorme hoeveelheden data in de marke ting database om zodoende bij de productontwikkeling zo goed mogelijk met de klantbehoeften rekening te houden. Bij typische procesoptimalisatie vraagstukken kan ook de hulp van het CTW worden ingeroe pen. Hierbij gaat het om vragen als: 'Hoeveel geldautomaten moe ten er in onze bankhal worden geplaatst?' 'Hoe bepaal ik zo goed mogelijke personeelsroosters?' En: 'hoe doe ik zo efficiënt mogelijk mijn kasvoorraadbeheer?'. De ondersteuning van Rabo facet/Spectrum houdt overigens niet op bij de ontwikkeling van een wiskundig of statistisch model. Salomon: "Voor klanten die daar behoefte aan hebben voert Spectrum de modellen in binnen een nieuwe of bestaande toepassing, zodat bepaalde ana lyses gemakkelijk door de klant zelf kunnen worden uitgevoerd." Rabofacet/Spectrum C (030) 215 38 00 Joost Huvenaars van Eigen Huis demonstreert de flipchart. hypotheekgesprek komt kijken." Miltenburg gebruikt de flip chart per gesprek twee keer: aan het begin en aan het eind. "In het begin vertel ik met behulp van de flipchart waar wij voor staan en wat wij voor hem kunnen bete kenen. Vervolgens probeer ik te achterhalen wat de wensen en behoeften van de klant zijn. Als het gesprek ten einde loopt haal ik de flipchart er nog een keer bij. Dan loop ik met de klant het gesprek nog een keer door om te achterhalen of alles aan bod is gekomen en of het gesprek heeft beantwoord aan de verwachtin gen. De klanten waarderen dat." De flipchart is vanaf nu op de gebruikelijke wijze te bestellen in Best en kost ƒ90,-. Het artikel nummer is 80605. De flipchart kan per stuk worden besteld. Eigen Huis C (040) 217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1