'Klant, medewerker en bank gaan erop vooruit' Ballonvaren en EMU/euro nieuw in Catalogus Lokale Communicatiemiddelen Aanpassingen Verkoopkist dossier'kist97' Omzetting verzekering Spaar-Optimaal naar een 'OpMaat'soms onmogelijk Vijfde Rekenmodel financiële planning: fiscale vrijstellingen ^bobankj Hardenberg rondt breed verandertroject af Nog beperkt plaats op euro-introductiedagen "Het is een win-win-win situatie. Voor de klanten, de meeste medewerkers en voor de bank." Dat zeggen Gerrit Wolbink, commercieel manager Eigen Huis en Financieel Advies, en Gert- Jan van der Vegt, commercieel manager Bedrijven Advies en Relatiebeheer, van de Rabobank Hardenberg. Ze doelen daarmee op het verandertraject voor de vier segmenten, dat de bank onlangs afrondde als sluitstuk van Visie '98. Cliënten Advies De organisatie van de Rabo bank Hardenberg kantelde twee jaar geleden. Direct daarna werd het Delta-programma voor Financieel Advies doorlo pen, gevolgd door de verkoop bevorderende programma's voor de segmenten Eigen Huis, Relatiebeheer en Bedrijven Ad vies. Wolbink: "Financieel Ad vies en Eigen Huis hebben nu goed voorbereide adviseurs, die meedenken met de klant. Zij zoeken met hem naar de beste oplossingen en benaderen hem regelmatig op eigen initiatief." Coachen Van der Vegt over het verschil tussen vroeger en nu bij de bedrijfsrelaties: "We werkten wel planmatig, maar er zat wei nig structuur in. Nu coachen we de klant als het ware. Een brain storming over zijn behoeften gaat daaraan vooraf. Daarbij zijn vaak ook adviseurs van Financieel Advies en specialis ten van Verzekeringen of Betalingsverkeer betrokken." De commerciële binnendien sten van de vier segmenten deden voor het verandertraject voornamelijk uitvoerend en administratief werk. Daar is het nodige bijgekomen. Van der Vegt legt, als voorbeeld, de werkwijze bij Relatiebeheer uit: "De commerciële binnendienst plant de afspraken voor de rela tiebeheerders, doet de voorbe reiding en schat de verkoopkan sen in. De medewerkers geven de relatiebeheerders aanvragen voor bijvoorbeeld verzekerin gen of leasecontracten mee en Bedrijven Advies Commercieel managers, medewerkers commerciële bin nendienst en bedrijvenadvi- seurs van het segment Be drijven Advies hebben nog tot 29 augustus de tijd om zich aan te melden voor de euro introductiedagen, deze herfst. Een telefoontje is voldoende Europrojectbureau 7 (040) 217 52 76 willen die getekend terugzien. Ook de afwerking van de aan vragen, het beantwoorden van vragen van bestaande klanten en de eerste opvang van nieuwe klanten behoort tot hun taak. Iedere medewerker van de bin nendienst vormt een koppel met één van de relatiebeheerders en vervangt hem als hij er niet is." De nieuwe werkwijze beteken de wel een verhoging van het werkniveau voor de medewer kers. Voor de meesten een uit daging, voor een aantal niet. Van der Vegt: "Door interne verschuivingen hebben we ervoor gezorgd dat deze mensen nu ook op een goede plek zitten. Verder hebben we een paar nieuwe adviseurs aangetrokken voor Bedrijven Advies." Grotere afzet De verkoopteams in Har denberg zetten beduidend meer producten af dan voorheen. Eigen Huis en Financieel Advies hebben een meerop brengst van 5%, bij Relatie beheer is dat ten opzichte van vorig jaar zelfs 50% per niet- agrarische klant. De meerop brengsten in de agrarische sec tor zijn volgens Van der Vegt matig. "De agrariërs waren bij ons al goed in beeld. Creatief denken, zoals je dat leert in het verandertraject, is amper aan de orde in de agrarische sector. Gevolg daarvan is minder mogelijkheden voor verkoop bevordering." Een ander minpunt vinden Wolbink en Van der Vegt de systemen om de meeropbreng sten in kaart te brengen. "Bewerkelijk, want er is geen vaste tabel", meldt Van der Vegt. "Verder sluiten de syste men niet goed op elkaar aan, zijn ze storingsgevoelig én nog niet allemaal gereed. Maar Bedrijven Advies van Rabo bank Nederland heeft toege zegd dat de belangrijkste knel punten zijn opgeheven in versie 2.0 van het Klant Bewerkings Model, die net uit is." Eigen Huis en Financieel Advies in Hardenberg leggen de meerop brengsten vast in een door hen zelf ontworpen programma. Rabobank Hardenberg 7 (0523)282 323 De 'Bricvenbibliotheek' en de rubriek 'Vraag Ant woord', beide opgenomen in de Verkoopkist (dossier kist97), zijn geherstructureerd en aan gepast. Dit was nodig omdat beide hulpmiddelen sinds de introductie aanzienlijk zijn uit gebreid waardoor ze minder toegankelijk en gebruikers vriendelijk waren geworden. Cliënten Advies ontwikkelt een diskette met een aanvulling op de standaard briefsjablo- nen. Deze zijn binnen WORD te vinden onder 'Nieuw docu ment en beheer' - 'CA Brieven' (OCF2.0). Met de diskette kunnen de banken de brieven zoals die nu zijn opgenomen in de Brievenbibliotheek in hun geheel terugvinden binnen de genoemde Wordsjablonen. De diskette komt in het najaar beschikbaar. Nieuwe ideeën en suggesties voor de Verkoopkist zijn van harte welkom. Banken kunnen deze sturen naar Cliënten Advies, t.a.v. Jeroen van Veen, EO 117. De Verkoopkist staar in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, onder trefwoord kist97. De Brievenbibliotheek heeft als trefwoord kisth, de rubriek Vraag Antwoord kistn. Cliënten Advies 7 (040)217 70 08 De Catalogus Lokale Communicatiemiddelen is uitgebreid met twee nieuwe hoofdstukken: Hoofdstuk 6 over 'Ballonvaren' en hoofdstuk 11 over EMU/euro. De hoofdstukken zijn eind vorige week bij de lokale banken gearriveerd. Het hoofdstuk over ballonva ren geeft informatie over hoe lokale banken de 26 meter hoge Rabobank heteluchtballon kun nen inzetten en bestellen. In het hoofdstuk 'EMU/euro' staan modellen van standaard drukwerk dat de banken kunnen gebruiken als zij een euroseminar gaan organiseren. Veel banken zijn van plan zo'n seminar te houden, nu de introductie van de euro door de Eurotop van Amsterdam weer wat dichterbij is gekomen. De banken hebben elk één exemplaar van de nieuwe hoofd stukken ontvangen. Banken die meer exemplaren van de catalo gus willen, kunnen met ingang van deze week extra abonnemen ten nemen. Bij de brief die de banken vorige week ontvingen, zit een bestelformulier waarmee zij de extra mappen kunnen bestellen. Elk extra abonnement kost de bank 200,-. Servicebureau Communicatie C (040) 217 68 68 Eigen Huis De helpdesks van Interpolis en het segment Eigen Huis krijgen de laatste tijd regelmatig vragen van banken over het omzetten van een 'oude' kapitaalverzekering naar een OpMaat Verzekering, met behoud van rechten en verplichtingen. Of zo'n omzetting mogelijk is, hangt af van een aantal factoren. Soms kan het niet. De 'oude' kapitaalverzekeringen zijn vóór de komst van de Brede Herwaardering op 1 januari 1992 afgesloten en maken bij voorbeeld deel uit van een Spaar-Optimaal Hypotheek. Vanwege de flexibiliteit van de OpMaat verzekering overwe gen klanten ze nu om te zetten. Dit kan probleemloos verlopen als het op te bouwen (eind)kapi- taal de kapitaalsvrijstelling niet overschrijdt. Van belang daar bij is de wetenschap dat de kapitaalsvrijstellingen per be lastingplichtige na de invoe ring van de Brede Herwaar dering beperkt zijn. Wel worden de bedragen jaarlijks geïndexeerd. Een tweede punt dat een rol speelt, is de verhouding tussen de hoogste en laagste premie tij dens de reeds verstreken perio de. Sinds 1992 geldt een maxi male verhouding van 1:10. Heeft de klant gebruikgemaakt van de voor die tijd geldende maximaal toelaatbare verhou ding van 1:15, dan is omzetting niet mogelijk. Tenslotte moet de looptijd van de oorspronkelijke polis vijftien jaar of meer zijn. Een toelichting op de omzet tingscriteria staat vanaf volgen de week maandag in de Rabo lnfobank, rubriek Rabokrant. Eigen Huis r (040 217 70 05 Financieel Advies 'U wilt niet meer belasting betalen dan nodig is', zo luidt de titel van het vijfde deel uit de reeks rekenmodellen over veel voorkomende financiële behoef ten. Het model staat op de Rabobank-site van Internet onder het hoofdstuk particulie ren, onderdeel persoonlijk finan cieel advies. De modellen, waarvan er negen in totaal komen, zijn gemaakt door het segment Financieel Advies met de bedoeling klanten te helpen bij hun financiële plan ning. In deel vijf kan de klant uit rekenen of hij of zij de fiscale vrij stellingen voldoende benut. De rekenmodellen geven vol gens FA een realistische uitkomst omdat persoonlijke gegevens worden ingevoerd. De klant kan de modellen gebruiken als een eerste oriëntatie of als voorberei ding op een persoonlijk gesprek met een financieel adviseur van de Rabobank. Eerder verschenen op Internet de modellen 'U wilt uw financië le reserves zien groeien', 'U wilt een goed pensioen', 'U denkt aan eerder stoppen met werken' en 'U wilt uw kinderen ondersteunen bij hun studie'. Financieel Advies T (040)217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2