Samenwerking bij promotie tussen Rabobank en NBBS Saldolezer in prijs verlaagd: nu actieverin te zetten als premium Van helft banken nu de '2000- euro-inventarisatie'ontvangen Leasecontract van DLL met slaapkamergigant Ombouw betaal automaten van ICL loopt voorspoedig Cliënten Advies Rabobank Reizen en NBBS Reizen gaan een promotionele samenwer king aan om de verkoop van losse vliegtickets te stimuleren. De afspraak is gemaakt voor een jaar. Daarna wordt bekeken of het voor beide par tijen aantrekkelijk is samen door te gaan. Rabobank Reizen wil meer greep krijgen op de markt van de individuele, ervaren reiziger, bij uitstek de doelgroep van NBBS Reizen. "De verkoop van losse vliegtic kets door Rabobank Reizen blijft achter ten opzichte van die van de andere reisagenten", zegt Eveline Achterberg van Cliënten Advies. "De vakantieganger die alleen een vlucht wil reserveren, denkt te wei nig aan ons. We willen Rabobank Reizen echter profileren als een fullservice reisbureau waar een rei ziger terecht kan voor zowel volle dig verzorgde vakanties als voor losse vliegtickets. Daarom zijn we deze promotionele samenwerking met NBBS Reizen aangegaan." De NBBS is inmiddels uitge groeid tot een allround reisorgani satie, maar is van oudsher toon aangevend op het gebied van lage charter- en lijndiensttarieven. Om de consument te informeren over losse vliegtickets, brengt NBBS Reizen twee folders uit. De zes keer per jaar verschijnende 'Tarie- venExpresse', die een overzicht geeft van de wereldwijde mogelijk heden van lijndienstvluchten én de folder 'Vakantievluchten', die informeert over voordelige char tervluchten naar de meest populai re vakantiebestemmingen. Met ingang van het winterseizoen heten deze folders respectievelijk 'Lijndienstvluchten' en 'Charter vluchten'. Ook krijgen ze allebei een Rabobankcover. Achterberg: "Onze klanten zulllen zich makke lijker identificeren met de Rabobank Reizen huisstijl dan met die van de NBBS. Door een Rabobankcover te gebruiken wil len we een stijging van het ver koopresultaat bereiken." Extra postionering Een speciaal ontwikkelde tafel display moet de folders duidelijk positioneren tussen het grote aan bod van reisbrochures. Hiermee kunnen de banken de folders in Rabobankstijl op de balie presen teren. Ook is er een set van twee affiches beschikbaar. Het ene richt zich op de zakelijke reiziger, het andere op de vakantieganger. Alle reizenverkopende banken ontvan gen automatisch een voorraad fol ders met Rabobankcovers. De dis- Cliënten Advies Banken kunnen de Saldolezer komend najaar actiever gaan inzetten als premium. De prijs ervan is met ingang van vandaag verlaagd van 12,- naar ƒ7,95 per stuk. De Saldolezer is onder meer ontwikkeld om het gebruik van de Chipknip te stimuleren. Hij maakt het betalen met de Chipknip voor de klant overzichtelijker en blijkt een gewild premium. Interbancair zijn inmiddels ruim 5,7 miljoen Nederlanders voor zien van een bankpas met Chip knip. De consument kan al chip pen bij ruim zestigduizend betaalautomaten en in een aantal steden kan hij ook de parkeerga rage met de Chipknip betalen. Gea Meijering van Cliënten Advies: "Eind dit jaar hopen we honderdduizend betaalautomaten te hebben geïnstalleerd. Betalen met de Chipknip kan dus op steeds meer plaatsen." Van de 5,7 miljoen Nederlanders die hem hebben, heeft tot dusver pas zestien procent de Chipknip ook daadwerkelijk gebruikt. Meijering: "Dit cijfer groeit wel iswaar iedere week, maar het sti muleren van het gebruik van de Chipknip blijft een belangrijke taak. De Saldolezer kan daarbij helpen. Hiermee kan de klant zien hoeveel saldo er nog op zijn Chipknip staat en wat de laatste vijf transacties waren. Dat maakt het chippen overzichtelijker. Boven dien is het een gewild premium." Tot nu toe kregen alleen klan ten die het Rabo TotaalPakket af nemen de Saldolezer als premium. In het najaar kunnen banken hem ook actief gaan gebruiken in een stimuleringsactie bij de collectie ve vervanging van de Rabo- passen of in lokale acties. Cliënten Advies adviseert de ban ken de Saldolezer niet aan klan ten te verkopen. Meijering: "Wij willen graag dat de consument gaat chippen, dan moet je voor een handig hulpmiddel geen geld gaan vragen. Dat kan negatief werken ten aanzien van de bank en van het chippen." Binnenkort krijgen de banken meer informatie over de stimule ringsactie. Cliënten Advies C (040) 70 08 play is per stuk te bestel len. Het arti kelnummer is (9)11022 en de richtprijs 25,-. Het ar tikelnummer van de affiches is (9)11023, de richtprijs 25,- per set. Banken kunnen de materialen bestellen tot 3 september. Om de sa menwerking nog meer kracht bij te zetten is een lay-out voor een adver tentie ont wikkeld. Alle reizenverkopende banken krijgen deze gratis. De banken kunnen de advertentie gebruiken om in huis-aan-huis bla den te adverteren met tarieven van losse vliegtickets. Een tarievense- lectie uit beide folders staat vanaf de start in week 46 iedere dinsdag vóór 12 uur in Mira, met uitzon dering van de laatste week van de maand. De NBBS neemt vijftig procent van de plaatsingskosten van de advertentie voor haar reke ning. De banken kunnen de reke ning met kopieën van de adverten ties één maal per kwartaal opsturen naar NBBS, waarna zij de helft van de plaatsingskosten retour ontvangen. Cliënten Advies C (040) 21 7 70 08 Raboban m lieren De helft van de banken heeft haar inventarisatie rond de zogenoemde 2000-problematiek inmiddels via Internet naar Rabobank Nederland gestuurd. De tijd dringt voor het 2000-bestendig maken van de systemen en deze op de komst van de euro voor te bereiden. Volgens Rob de Rooij van Rabofacet Spectrum kunnen de banken dan ook niet op hun lauweren gaan rusten. De Rooij: "De inventarisatie is er om inzicht te krijgen in de omvang van het milleniumprobleem en de invoering van de euro." De resulta ten daarvan tot dusver beoordeelt hij als 'divers'. "Dat geldt zowel voor de soft- en de hardware als de kwaliteit van de inventarisatie. Het is duidelijk dat de banken te weinig hebben stilgestaan bij de hardware, zoals bijvoorbeeld telefooncentra les, beveiligingsapparatuur en mo dems." De banken die de inventa risatie naar Rabobank Nederland hebben opgestuurd kunnen volgens hem niet op hun lauweren gaan rusten. "Maar zij zijn zich in ieder geval wel bewust van het probleem." De volgende stap is de banken die de inventarisatie hebben afgerond te beantwoorden. Zij ontvangen onder meer een overzicht van de toepassingen die onder verantwoor delijkheid van Rabobank Nederland vallen. Ook krijgen ze bericht over de leveranciers die centraal worden benaderd over 2000-bestendigheid. De lokale banken die nog geen inventarisatie hebben opgestuurd ontvangen van Rabobank Neder land een brief om hen nogmaals te wijzen op hun verantwoordelijk heid en op de risico's voor de bank zelf en voor de hele Rabobank- organisatie. De accountantsdienst zal bij de eerstvolgende controle de getroffen beheersmaatregelen met betrekking tot het omgaan met het 2000-risico beoordelen. De Rooij: "Banken zijn zelf ver antwoordelijk voor het 2000- bestendig krijgen van de systemen die niet door Rabobank Nederland zijn geadviseerd of geleverd." De banken staan daarin niet alleen. Zij kunnen bij Rabofacet een beroep doen op één van de adviseurs, die de bank kunnen helpen bij de inventarisatie en het opstellen van een plan voor het 2000-bestendig krijgen van haar systemen. Rabofacet Spectrum f (040) 217 72 05 Bedrijven Advies ICL maakt alle pinautomaten, waarvan het bedrijf voor 1 sep tember 1997 een ombouwcon- tract heeft ontvangen, dit najaar geschikt voor acceptatie van de Chipknip. Op dit moment kun nen consumenten bij 600 ICL- betaalautomaten van Rabobank- klanten chippen. Het elektro nicaconcern moet nog 900 door de Rabobank ingezonden con tracten uitvoeren. In totaal staan ruim 2.500 betaalautomaten van het bedrijf bij klanten van de Rabobank, dus voor 1.000 automaten is nog geen contract getekend. Lokale banken kun nen de bedrijven waar deze automaten staan wijzen op de sluitingsdatum van 1 september. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 Het hoofdbedrijfspand van Beter Bed. De Lage Landen Translease en slaapkamergigant Beter Bed heb ben een lease-overeenkomt afgeslo ten voor een deel van het wagen park van Beter Bed. Daarnaast zijn er voor alle interne transportmid delen leasecontracten afgesloten bij De Lage Landen Financial Services. De overeenkomsten voor perso nenauto's en bedrijfswagens zijn op basis van full service lease. Dat bete kent dat het beheer van deze auto's compleet wordt uitbesteed aan De Lage Landen Translease. In totaal gaat het nu om tien personenauto's en achttien vrachtwagens. Beter Bed is een beursgenoteerde onderneming met 64 vestigingen in Nederland. Het bedrijf, dat zich profileert als 'het grootste slaapwarenhuis van Nederland', heeft 950 medewer kers, van wie 500 in Nederland. André Lindhout, Hoofd Facilitaire Dienst van Beter Bed, over de samenwerking: "We hadden een probleem. Er waren nieuwe laad systemen nodig, die niet op de oude bedrijfswagens pasten. De Lage Lan den Translease heeft toen creatief meegedacht en samen kwamen we tot een goede oplossing. Een groot voordeel is ook, dat het totaalpak ket van De Lage Landen zeer breed is. We zijn heel tevreden dat we nu voor oplossingen op het gebied van vervoer en transport én andere objecten als heftrucks terecht kunnen bij één partner. Dat bespaart ons tijd en geld."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2