I 2 o8 'Meer energie steken in relatieonderhoud' Verantwoordelijkheid met iopen deur'bij de Rabobank Bergambacht Telefoonnummers helpdesks Interpolis in Rabolnfobank Nieuw PC-privé project op komst 19 9 7 'Zelfbediening'voor medewerkers in magazijn Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 324 Week 33 Dinsdag 1 2 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De HOCOM, de HOme COMputer Vereniging Rabo- bankorganisatie, komt met een nieuw PC-privé project voor alle medewerkers van de Rabo- bankorganisatic. Het aanbod bestaat uit drie verschillende configuraties, die in prijs varië ren van ongeveer ƒ3.000,- tot 5.000,-. Door de Wet Vermeend komt een deel van de aanschaf kosten ten laste van het bruto salaris en dat zorgt voor extra voordeel. De pe's zijn geschikt voor multi-media, Internet en de nieuwste sofware voor kantoor automatisering, zoals Office '97 en Explorer 4.0. De eenvoudig ste pc van het aanbod telt 166 MMX, de daaropvolgende 233 MMX, terwijl de krachtigste configuratie voorzien is van een Pentium II266 Mhz met MMX. Het is ook mogelijk externe opties te bestellen, zoals een printer of een groter scherm. Vobis, leverancier en fabrikant van de PC's, biedt in de eerste maand na levering een gratis helpdesk en geeft drie jaar garantie op hard- en software. Het aanbod geldt voor alle medewerkers van de Rabo- bankorganisatie, inclusief die van de dochters en de gelieerde instellingen. De enige voor waarde is het HOCOM-lid- maatschap a raison van 22,50 per jaar. De Rabobank finan ciert de aangeschafte configura tie en de eventuele extra opties automatisch voor tot een bedrag van maximaal ƒ5.000,-. De extra 'korting' die Rabobank- medewerkers dankzij de Wet Vermeend op de pe's krijgen, hangt af van de belastingschijf waarin zij vallen en kan oplo pen tot rond de 60%. Het res terende 'nettobedrag' wordt in 24 termijnen automatisch inge houden op het brutosalaris. Uitgebreide informatie over het PC-privé project en een bestelformulier staan in de HOCOM Nieuwsbrief van begin september. Deze wordt aan alle medewerkers van de Rabobank- organisatie gestuurd. De drie configuraties zijn ook te zien op de jaardag van de HOCOM op 27 september. Uiterste bestelda tum is maandag 29 september. Bestellers kunnen hun pc in november ophalen op een cen traal punt in Nederland. HOCOM f (040) - 217 63 33 Eigen Huis Ook Rabobankklanten sluiten hypotheken massaal over "We moeten als organisatie meer energie steken in relatieonder houd." Dat zegt segmentmanager Eigen Huis Jos van Lange, reagerend op berichten dat het marktaandeel van de Rabobank in de oversluitmarkt afneemt, terwijl die markt enorm groeide. In de eerste helft van dit jaar zijn in Nederland 258 duizend nieuwe hypotheken verstrekt, 16% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Rabobank- organisatie zette in diezelfde periode 56 duizend nieuwe hypotheken af. Volgens het CBS maakten veel particulieren gebruik van de mogelijkheid om bestaande hypotheken over te sluiten naar een nieuwe hypotheek tegen gunstiger voorwaarden. In de eerste zes maanden zijn 110 dui zend hypotheken tegen nieuwe voorwaarden afgesloten, een toename van 53% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van alle nieuw ingeschreven hypotheken is meer dan 40% een oversluiting. Opvallend is dat bij de Rabobank het aantal oversluitingen hoger is dan het aantal nieuw verstrekte hypo theken. Oorzaken Van Lange noemt twee oorza ken voor de stijging van het aan tal oversluitingen: de lage rente en het feit dat steeds meer hui zenbezitters de overwaarde van hun woning willen benutten. De ontwikkeling baart hem toch wat zorgen, hoe plezierig de forse marktgroei ook is. Het marktaandeel van de Rabobank- organisatie op de oversluit markt staat namelijk al enige tijd onder druk en is ook nu weer verder afgenomen. Volgens Van Lange speelt de actieve han delwijze van tussenpersonen daarbij een belangrijke rol. "Aan de adviseurs ligt het niet. Die hebben zich het afgelopen halfjaar te pletter gewerkt", zegt hij. "Wellicht dat sommige banken moeten overwegen om hun capaciteit tijdelijk uit te breiden." Verder meent hij dat de Rabobank meer energie moet steken in de oversluitmarkt "om te voorkomen dat bestaande klanten bij ons weglopen. Als organisatie moeten we een beweging maken ten gunste van het relatieonderhoud met hypo theekklanten." De eerste aanzetten voor dat laatste zijn gedaan. Zo staat in de onlangs door de Rabobank aangevulde gedragscode hypo theken dat de bank minimaal eens per drie jaar contact opneemt met de klant. Daar naast namen enkele weken gele den bijna alle lokale banken deel aan de bijsluiteractie van het segment Eigen Huis. Begin volgend jaar heeft de introduc tie plaats van het nieuwe onder- houdsconcept 'Achterdeur dicht!'. Banken krijgen hierover nog informatie. Banken die hieraan gaan deelnemen ont vangen automatisch een over zicht van klanten die benaderd dienen te worden. Volgens Van Lange kunnen de banken nu zelf al initiatieven nemen. Hij wijst op CRP, waar mee banken bestaande hypo theekklanten kunnen selecteren om hen vervolgens te benade ren. In de Rabolnfobank, ru briek Rabokrant, staan vanaf maandag enkele tips voor het selecteren van de te benaderen klanten. Het segment Eigen H uis stelt verder een brief beschikbaar die naar klanten met oude hypotheekvormen kan worden verstuurd. De brief nodigt de klant uit eens op de bank te praten over de hypo theek. Ook de brief staat maan dag in de Rabolnfobank. Eigen Huis P (040) 217 70 05 a O O c Oq Ilse Trouwborst (l) en Daniëlle Noorlander, medewerksters Facilitaire Ondersteuning, noteren op een lijst wat ze meenemen uit bet magazijn. Voor drie kladblokken een bestelbon invullen, die afgeven bij de afdeling Bedrijfsvoering en vervolgens twee dagen wachten. Deze omslachtige procedure is voor de medewerkers van de Rabobank Bergambacht verleden tijd. De deur van het magazijn staat open en iedereen pakt wat hij nodig heeft. De 'open deur' is een experi ment, dat raakvlakken heeft met de invoering van Visie 98. Aan de invoering van de nieuwe strategie kwam ook een cul tuuranalyse te pas. "We zijn voorzichtig en nemen niet zo graag risico's", licht commer cieel manager Marcel Ploumen toe. "Dat proberen we nu te veranderen. 'Niet wachten maar wagen' luidt bij ons dan ook de slogan voor het veran deringsproces. Dat betekent dingen durven vragen aan klan ten. Maar óók op een collega afstappen en zeggen dat hij iets goed doet of dat zijn gedrag je niet bevalt. Uiteraard heb je De belangrijkste telefoonnum mers van Interpolis staan vanaf maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Op dit moment zijn er nog kaartjes op creditcardformaat in omloop, waarop rond de zestig nummers staan. Omdat de kaartjes een aantal vervallen telefoonnummers bevat en ze ook niet meer ge actualiseerd worden, heeft Inter polis, mede op initiatief van loka le banken, besloten de nummers in de Rabolnfobank te zetten. De kaartjes komen te vervallen. Interpolis f (013) 462 39 12 zo'n cultuurverandering niet een-twee-drie voor elkaar." Het managementteam consta teerde dat de verantwoordelijk heden op de bank nogal uiteen liepen. Ploumen: "Aan de ene kant hebben medewerkers de verantwoordelijkheid over tarie ven en, bij financieringen, over duizenden guldens. Aan de andere kant moesten ze voor één klad blok of één pen een bon invullen en bij wijze van spreken maar afwachten of de beheerder van het magazijn het met die bestel ling eens was. Vandaar het expe riment met het opengooien van de deur van dit, binnen veel ban ken, heilige huisje. We zien het als een training in individuele verantwoordelijkheid binnen de collectieve verantwoordelij kheid Het experiment draait nu een paar maanden. Alle medewer kers noteren kantoorspullen en formulieren die ze meenemen uit het magazijn op een lijst. Als zaken bijna op zijn, zien ze een oranje 'attenderingsflap' en wor den ze geacht te vermelden dat iets moet worden bijbesteld. "Volgens mij werkt het heel goed", aldus Ploumen. "Misbruik is mij niet bekend, maar dat con troleren we ook niet. Ik verwacht dat we binnenkort besluiten dat de deur definitief openblijft."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1