11 o8 Proef met Direct Betalen via Internet op TrefPunt Ombouw geldautomaten bij banken in volle gang Enorme stijging order aantallen verrast OBB 19 9 7 Tariefswijziging voor kredieten in rekening-courant Circulaire f Handtekeningen procedure voorde najaarsactie van Rabo TotaalPakket Miljoenste order levert bank taart op Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 323 Week 33 Maandag 11 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 'Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies Cliënten Advies Niet meer wachten aan de kassa, nooit meer door de regen om de laat ste inkopen te doen. Gewoon lekker achter je pc bestellen én betalen. Vanaf morgen kan het. Internetters die naar TrefPunt Walcheren www.tref.nl/walcberenof Utrecht (www.tref.nl/utrecbt) surfen kun nen winkelen op de virtuele WinkelPunten. En met een telebankierover- eenkomst bij de Rabobank kunnen ze het gekochte meteen afrekenen met hun digipass: Direct Betalen via Internet. "Voor ondernemers wordt het nu echt interessant zich op de elektronische snelweg te begeven", aldus Tim Berger van Bedrijven Advies. "Het accent verschuift door de WinkelPunten en het Direct Betalen via Internet van presente ren naar verkopen. Een extra mogelijkheid om afzet te genere ren dus. Aangezien TrefPunt ook veel lokaal nieuws en informatie geeft, is de ondernemer van bezoek verzekerd. TrefPunt is een afspie geling van de lokale samenleving." Berger wijst er nadrukkelijk op dat het een testproject is. "De proef moet onder meer uitwijzen hoe de markt op deze nieuwe manier van betalen en winkelen reageert. Uit onderzoek blijkt dat vooral het gemak de consument aanspreekt." Dat in bijvoorbeeld Utrecht al negentig ondernemers interesse hebben getoond, is vol gens Berger een indicatie dat de tijd er rijp voor is. Direct kiezen Voor ondernemers betekent het nieuwe distributiekanaal behalve extra afzet ook een andere manier van bedrijfsvoering. Berger: "Een pizzabakker die zegt dat hij bin nen een half uur pizza's levert, moet dat ook waar kunnen maken. Dus moet hij aangeven waar hij levert. Ondernemers krijgen van ons een uitgebreide checklist om aan dat soort dingen te denken." Consumenten kunnen op de twee WinkelPunten direct voor een arti kel kiezen of een winkel bezoeken. Rabobankklanten met een tele- bankierabonnement kunnen direct betalen, anderen krijgen de moge lijkheid via een vooruitbetaling, onder rembours of met een accept giro af te rekenen. In de toekomst zal de Chipknipper de digipass vervangen, waardoor veel meer mensen direct kunnen afrekenen. De pilot duurt enkele maanden. Afhankelijk van de resultaten, volgt de landelijke introductie snel daarna. Tot die tijd adviseert Berger lokale TrefPunten geen grootschalige actie richting de ondernemers te nemen. Onder nemers die zich spontaan mel den, kunnen doorverwezen wor den naar TrefPunt Nederland. Meer informatie over de proef staat volgende week maandag in de Rabolnfobank, onder de rubriek Rabokrant. TrefPunt Nederland C (030) 215 18 15 Cliënten Advies Bedrijfsvoering De grootschalige ombouw van de geldautomaten is in volle gang. Vanaf deze week zijn ook de rond zevenhonderdvijftig oudere geldau tomaten van het type 50xx aan de beurt. Dit deelproject begint later dan gepland omdat ook de Geldautomaat Beheer Functies (GBF)-soft- ware is aangepast. NCR benadert alle betrokken banken vooraf over de werkzaamheden en het tijdsbeslag. De banken ontvangen uiterlijk volgende week een releasebrief met installatie-instructie, release- note, handleiding en programma diskette. Cards en Chartale Betaal diensten verzoekt de systeembe heerders om de nieuwe software vóór 1 september te installeren. Dat kost ongeveer vijf minuten. De grootschalige ombouw van het geldautomatenpark heeft plaats om de automaten alvast voor te bereiden op toekomstige ontwik kelingen. Veel banken met geldau tomaten van het type 56xx kregen de technici van NCR al op bezoek. De facturering gebeurt rechtstreeks door NCR. Meer over het boek houdkundig verwerken van deze nota's staat op pagina 25 van het Hand boek Jaarstukken 1996 (versie 2). Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 217 60 41 Financieel Advies Peter van Schuppen overhandigt de taart aan Albert Kos van Rabobank Vecht en Plassetigebied. Het Effecten Order- en Bewaarbedrijf (OBB) van de Rabobank heeft tot en met juli van dit jaar al meer dan een miljoen orders voor particuliere beleggers uitgevoerd. Een ongekend aantal, omdat in 1996 in totaal 868.000 orders werden uitgevoerd. En dat was toen ook al een spectaculair record. Het OBB wilde het passeren van deze historische mijlpaal niet ongemerkt voorbij laten gaan. Het lot bepaalde dat Rabobank Vecht en Plassengcbied afgelopen vrijdag een reuzentaart in ontvangst mocht nemen. "Het is voor ons niet mogelijk om exact te bepalen welke order nu precies de miljoenste is geweest. Daarom is de uitrei king van de taart aan Rabobank Vecht en Piassen- gebied een symbolische felicita tie aan alle lokale banken", zegt Rob Ploeg van het OBB. Peter van Schuppen, hoofd Cliënt- en Productondersteuning van het OBB overhandigde de taart aan Albert Kos, financieel adviseur met beleggingsspecialisme bij Vecht en Plassengebied. De felicitatie aan het adres van de lokale banken is volgens Ploeg vooral op zijn plaats omdat het miljoen uitsluitend betrekking heeft op orders voor particuliere klanten van aange sloten banken. "Orders op bui tenlandse beurzen, inschrijvin gen, orders die zijn uitgevoerd voor institutionele beleggers en huisfondsen zijn dus niet mee geteld", benadrukt hij. De aanhoudend lage rente op de kapitaalmarkt en de hoge bedrijfswinsten hebben vooral gezorgd voor de gigantische stijging van het aantal orders in zowel effecten, opties als futu- res. "Het is aantrekkelijk om te beleggen vanwege de hoge ren dementen in vergelijking tot sparen. Wat opvalt is dat parti culieren steeds meer zelf actief de beurs opgaan. Ongetwijfeld heeft dat ook te maken met de splitsing in kleinere coupures van bekende aandelen, waar door ze makkelijker voor parti culieren te verkrijgen zijn. Verder is er een groot aantal beursintroducties geweest waarop nieuwe beleggers zijn afgekomen." Voor het OBB komt de enor me stijging als een verrassing. "Omdat vorig jaar al een top jaar was, rekenden wij er min of meer op dat we die orderaan tallen in 1997 niet zouden halen. Niets is minder waar. Je moet bedenken dat we het aan tal orders voor dit jaar hadden begroot op 435.000. Dat aantal hadden we in maart al." De stijging deed zich voor op alle fronten. Het aantal orders in effecten nam toe van 480.000 in geheel 1996 tot 585.000 tot en met juli 1997. Het aantal orders in opties steeg van 381.000 vorig jaar naar 439.000 tot en met juli dit jaar. "Waarbij moet worden aange tekend dat opties niet elektro nisch worden verwerkt, maar dat de order nog altijd op de beursvloer zelf verloopt via briefjes en luid geschreeuw. Daar is het afgelopen weken een gekkenhuis geweest." OBB C (030) 216 44 02 Rabobank Nederland heeft de banken geadviseerd met ingang van 8 augustus 1997 de Rabobank Basisrente en de spilrente voor kredieten in rekening-courant met 0,25% te verhogen. De extra opslag voor PD-gekoppelde tarieven gaat daarnaast met 0,25% omhoog naar 0,50%. Aanleiding voor deze ver hoging is de gestegen geld marktrente. Meer informatie is te vin den in het rentebericht dat de banken inmiddels hebben ontvangen en in circulaire 16/819, die volgende week maandag in de Rabolnfo bank, rubriek Geldige circu laires, staat. De verwijzing in het rente- bericht voor het blanco kre diet naar het RPK-ARC-sys- teem is helaas niet juist. Sinds de conversie van RPK- ARC naar RPK-Plus in april wordt voor het blanco kre diet bij een rente wijziging de koppelcode 'BK' automa tisch aangepast. Banken hoeven dus geen wijziging door te voeren. Cliënten Advies Alle banken hebben op 21 juli een brief met de handte keningenprocedure voor de najaarsactie Rabo Totaal- Pakket ontvangen. Wijzigin gen in de voorgestelde hand tekening kunnen zij deze week nog opsturen naar het Centraal Adressen Bestand, BC 0102A. Eventuele afmel dingen voor de actie dienen voor 18 augustus binnen te zijn bij het segment Cliënten Advies, EO 120. Cliënten Advies C (040) 217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1