Rabobam lökaal Wereldse sfeer in Weert Bank leidt veelbelovende academici op Nieuwe opzet telefonie moet klanttevredenheid verhogen Bedrijven Advies laat tanden zien op 'vechtersmarkt' i Rabobank Weert Rabokrant op locatie 'Ik wil een afspraak met die man van de tv' Het nieuwe hoofdkantoor van Rabobank Weert zou in een grote wereldstad niet misstaan. Architect Bart Wauben heeft een opvallend pand neergezet dat vriend en vijand weet te waarderen. Het bouw werk komt van binnen én van buiten transparant en toegankelijk over, waarbij de bezoeker om elk hoekje weer verassingen vindt. De kosmopolitische sfeer wordt nog eens versterkt door een aanspre kende kunstcollectie. Het nieuwe hoofdkantoor van Rabobank Weert. Het kantoor werd genomineerd voor de Weertse gemeentelijke architectuurprijs, en kreeg uitein delijk de tweede publieksprijs. Tientallen collegabanken kwa men sinds de opening in april vorig jaar, een kijkje nemen. Voor de collega's uit Sneek hing direc teur Rolf Breukers zelfs voor de gelegenheid de Friese vlag uit. Bij de afdeling Bedrijven Advies in Weert heeft men geconstateerd dat de nieuwbouw 'statusverho gend' heeft gewerkt. In het midden van de front-office is nu bovendien een café-achtige ruimte gemaakt waar minder gevoelige zaken kun nen worden besproken, in de wan delgangen nu bekend als 'de Herensociëteit'. "Met deze bank Rabobank Weert werft haar medewerkers niet via vacatures in kranten of door ze weg te kopen bij collega-banken. Deze bank zoekt gewoon naar veelbe lovende jonge mensen en leidt ze zelf verder op. Ze heeft contact met de heao's in Eindhoven en Sittard, zoekt naar academici in bestanden van uitzendbureaus en krijgt tips van medewerkers. "We maken eerst een profiel van de persoon die we zoeken", Klanten van de Rabobank Weert worden vanaf volgend jaar niet meer via de centrale doorverbonden, maar krijgen rechtstreeks één van de cliëntadviseurs van Cliënten Service aan de lijn. Zij moeten zo'n tachtig procent van de vragen kunnen beantwoorden. De bank wil met deze nieuwe opzet de klanttevredenheid verhogen. "De huidige centrale kan maxi maal vijf telefoontjes tegelijk aan en dat geeft wel eens problemen", aldus Jos Borghouts, commercieel manager Cliënten Advies. "Samen met Rabobank Nederland en Rabo- facet hebben we een plan gemaakt om de telefonie te herstructureren en een afdeling Cliënten Service op te zetten. Hiermee willen we de bereikbaarheid verhogen naar 99% en zoveel mogelijk voorkomen dat klanten worden doorverbonden." In de nieuwe opzet vormen vier cliëntadviseurs een vast team voor de beantwoording van de telefoon tjes. Daarnaast gaat Cliënten Service bestaan uit nog eens vier personen, waarvan twee met veel kennis op het gebied van verzekeringen. Borghouts: "De medewerkers van Cliënten Service kunnen voor maatwerk de hulp inroepen van een van de andere adviseurs, maar zo'n tachtig procent van de vragen moeten zij zelf kunnen beantwoor den. Dat betekent dat het niveau hoog moet zijn. We hebben er dan ook bewust voor gekozen om Cliënten Service te bemannen met cliëntadviseurs. Bovendien wordt Cliënten Service ook dé vraagbaak voor collega's. Zij schept de rand voorwaarden voor de front-office medewerkers." Sacha Bouten, cliëntadviseur in Weert, is al sinds begin vorig jaar vrijgemaakt om telefonische vra gen te beantwoorden. Zij volgde een praktijkgerichte training tele fonie en wordt een van de mede werkers van Cliënten Service. "Ik vind het leuk om achter de scher men mijn collega's te ondersteu nen. In de nieuwe opzet zijn we echt een 'spin in een web'. Inmiddels is het project afgerond. Borghouts is nu druk bezig met het opstellen van een opleidingsraam werk voor de medewerkers van de nieuwe afdeling. Ook moet er nog een aantal technische zaken wor den geregeld. In januari wordt gestart met de nieuwe werkwijze. vertelt directeur Rolf Breukers. "Dat sturen we bijvoorbeeld naar de heao's. Van hen krijgen we na men door en deze mensen nodi gen we uit voor een gesprek op de bank. Tijdens deze gesprekken let ten we er vooral op of de sollicitant zich gemakkelijk beweegt, hoe hij omgaat met mensen en of hij com municatief sterk is." Als het 'klikt', krijgt de sollicitant een contract aangeboden voor een jaar en stip pelt de bank met de nieuwe mede werker een opleidingstraject uit. De Belg Evert Vanduren kwam vorig jaar december via zijn zwa ger in contact met de Weertse bank. Dat resulteerde in een jaar contract. Vanduren is handelsinge nieur, wat te vergelijken is met de Nederlandse titel drs. bedrijfseco nomie. Na zijn studie werkte hij bij de Cera bank in België en bekleed de daar diverse functies. In Weert is hij interne relatiebeheerder. Hij volgt opleidingen om zijn product- technische kennis te verhogen. Samen met een collega vormt hij een 'tandem' en bezoekt hij relaties. Van Duren: "De omgang met de klanten en tussen collega's onderling is in Nederland totaal anders, veel informeler. Dat is wel even wennen. De Neder lander is in zijn communicatie direc ter en concreter en daardoor ook duidelijker. Ik ben door mijn con tacten met Nederlanders assertie- ver geworden." Borghouts (l), Vanduren en Bouten (r) in de 'Herensociëteit' van de bank en deze ontvangstruimte hebben we ons imago bij de bedrijven in de regio aanzienlijk verbeterd", vindt adviseur BA Marcel Hoeben. In Weert en omstreken wonen zo'n 50.000 mensen waarvan 65% bij de Rabobank bankiert. 35% van de MKB bedrijven en 95% van de agrarische bedrijven is er klant. Het balanstotaal van de bank overschrijdt de 600 mil joen gulden. Zo'n honderd men sen zijn er in dienst. Rabobank Weert f (0495) 45 95 00 "Ik wil een afspraak met die man van tv", roept de zoveelste klant tegen de receptioniste. Het komt steeds vaker voor dat klanten en prospects van Rabo bank Weert op zoek zijn naar Kees Mathijssen, manager Financieel Advies en Eigen Huis. Mathijssen wordt zo langzamer hand een mediapersoonlijkheid in zijn eigen plaats vanwege zijn maandelijkse praatje over effec ten en beleggingen bij het lokale televisie journaal. Bij de bank in Weert is het een beetje een sport geworden om zo vaak mogelijk op de lokale televisie in beeld te komen. Men streeft ernaar minstens eens in de twee weken iets te organise ren of ergens aan mee te doen waardoor de lokale televisie weer gebeld kan worden. De medewerkers zoeken actief naar items die hiervoor geschikt zijn. Zo werd onlangs de literatuur prijs van Weert uitgereikt in de seminarruimte van de bank. De bancaire bedrijvenmarkt in Weert en omstreken is volgens adviseur Marcel Hoeben een echte vechtersmarkt. "Wij pro beren de vele nieuwe bedrijven binnen te halen én het aandeel van andere banken zoveel moge lijk over te nemen." Directeur Rolf Breukers is het roerend met Hoeben eens. "Prijs, kwaliteit van de dienstverlening en daadwerkelijk oog hebben voor het belang van de klant zijn van doorslaggevende betekenis. Frequente directiewisselingen en veranderingen in het relatiebe heer bij de concurrent-banken zijn een goede gelegenheid om de klanten van deze banken pro actief te benaderen. Het blijkt dat op deze momenten bedrijven eer der bereid zijn van bank te wisse len. Zeker als ze je kennen." De Weertse bank heeft een marktaandeel bij het MKB/HID van zo'n 35%, maar liefst 25% meer dan zeven jaar geleden. Bedrijven Advies wil binnen enke le jaren op 40% zitten. De toena me is volgens Hoeben mogelijk door de enorme groei van bedrij vigheid in de regio. Maar ook door de vrijheid en eigen verantwoorde lijkheid die de bedrijvenadviseurs krijgen. Elke maand spreekt men af welke bedrijven worden bena derd en door wie, en wat de belangrijke bancaire items zijn voor dit bedrijf. In de Weerste regio heeft het boe renbedrijf steeds meer plaatsge maakt voor ondernemingen in de handel, industrie en dienstverle- Rolf Breukers, algemeen directeur van de Weertse bank. ning, bijvoorbeeld op de industrie terreinen Kampershoek, Santfort en Centrum Noord. Weert ligt op een steenworp van Duitsland en België, pal aan de A2. Hoeben: "Je kunt Weert eigenlijk gerust het dis tributiecentrum van midden- en zuid Nederland noemen. Daar door neemt de kwaliteit van de hele infrastructuur toe." "Dat onze bank midden in de gemeenschap wil staan, blijkt uit het feit dat veel medewerkers bestuursfuncties bekleden bij ver enigingen en instellingen", zegt Breukers, zelf voorzitter van de Stichting Thuiszorg Midden- Limburg en de VVV Weert en oms treken. "Door continu ons gezicht te laten zien, klanten en niet-klan- ten te ontmoeten en projecten te ondersteunen, bouwen we een relatie op die ook zakelijk zijn vruchten afwerpt. Het doen van bankzaken is vaak een kwestie van gunnen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2