o6 08 'Makropolis is geen echte concurrent voor TrefPunt' Het Nationale Compliment leeft Button 'linkt' Rabobank-site met TrefPunt Nederland Samenwerking ABN AMRO en Rabobank bij dollar-obligatielening geen uitzondering 19 9 7 Verdient u ook een Compliment? Nieuwe transactiegroepen RPK-Plus voor beperkt aantal banken van belang NAJK tevreden met verzekering Interpolis Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 320 Week 32 Woensdag 6 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies 'Straks winkelen in computerstad' kopte de Telegraaf maandag. Tientallen landelijke winkelketens gaan hun producten op Internet ver kopen, in de virtuele stad Makropolis. "Geen echte concurrent voor TrefPunt", aldus I iin Berger van Bedrijven Advies. "Met zijn landelijke aanpak rieht Makropolis zich op een heel andere doelgroep. TrefPunt richt zich met name op het lokale midden- en kleinbedrijf." De Kijkshop, Bruna, Kwantum, ABN Amro, Philips, Super en PTT Postkantoren zijn enkele bedrij ven die een winkel in Makropolis openen. De stad bestaat uit vijf wijken met kroegen, pleintjes, parkeergarages en heel veel win kels. Bedrijven kunnen winkels op verschillende locaties kopen, in prijs variërend van 7.500,- op een C-locatie tot zo'n 50.000,- De belangstelling voor Het Nationale Compliment is groot. Inmiddels zijn in zes weken ruim l .200 informatiepakketten over deelname aan de prijs aange vraagd bij de NOV. De eerste daadwerkelijke aanmeldingen ko men inmiddels ook binnen. "De grote diversiteit aan inzendingen waar je op hoopt bij een dergelij ke prijs zit er helemaal in", meldt Wilma van Kasbergen van de NOV, die over de inhoud van de aanmel dingen overigens nog niets kwijt wil. Op 7 december, de Internatio nale Vrijwilligersdag die door de Verenigde Naties is ingesteld, wor den vijf regionale Nationale o« drie miljoen mensen dte in N*d».Und v»r tl(4 to belangeloos nam. dovTffwtiiigon tot bijzondere prestaties wordl beloond "Wt mouw» prijs Het Nationale Compliment. WfttwHlgonpra|«Ct op Vo Banken kunnen gratis posters, fol ders en advertorials aanvragen over Het Nationale Compliment. Complimenten van elk ƒ5.000,- uitgereikt. Op 12 juni, de dag waarop de Rabobank haar hon derdjarig jubileum viert, worden de hoofdprijzen van 25.000,-. 15.000,- en 10.000,- uitgereikt. Tot half oktober kunnen vrijwil- ligersprojecten worden aangemeld bij de NOV. Ingediende projecten moeten een zeker structureel karak ter hebben en het thema is dit jaar 'Samen investeren in de toe komst'. Regionale jury's zullen de projecten beoordelen en kansrijke projecten bezoeken. Uiteindelijk worden vijftig projecten genomi neerd voor de hoofdprijzen. Een landelijke jury bepaalt de winnaars. Een aantal plaatselijke banken heeft inmiddels aangehaakt bij de prijs. De Rabobank Geldrop bij voorbeeld organiseerde in het kader van haar honderdjarig bestaan een druk bezochte infor matieavond voor plaatselijke ver enigingen en stichtingen. Folders over de vrijwilligersprijs Het Nationale Compliment zijn verkrijgbaar bij de ruime honderd vrijwilligerscentrales in het land. Plaatselijke banken kunnen ze ook verspreiden. De folders zijn gratis aan te vragen bij het secre tariaat 100 jaar van Rabobank Nederland. Hier zijn ook gratis posters en advertorials verkrijgbaar. Secretariaat 100 jaar (030) 216 39 10 op een A-locatie. Bij een aantal winkels is in eerste instantie alleen informatie op te vragen, in andere winkels kan ook daadwerkelijk gekocht worden, waarbij de con sument via I-Pay betaalt. "Makropolis op zich is niets nieuws", zegt Berger. "De Digitale Stad is een soortgelijk voorbeeld. En er komen nog wel meer virtu ele verkoopplaatsen. Ook met Behoren lange rijen in de supermarkt met de opkomst van steeds meer virtuele verkoopplaatsen voorgoed tot het verleden TrefPunt gaan we ondernemers de mogelijkheid bieden hun produc ten via Internet te verkopen." De ondernemer betaalt hiervoor aan- Vrijwilligers doen hun werk vaak in stilte en vinden dat een vanzelf sprekende zaak. De NOV, de Nederlandse Organisaties Vrij willigerswerk, waarbij instellingen als het Rode Kruis en Foster Parcnts Plan zijn aangesloten, en de Rabobank vinden het minder vanzelfspre kend. Daarom hebben zij onlangs de jaarlijkse vrijwilligersprijs nieuw leven ingeblazen. De prijs heet sinds kort Het Nationale Compliment. Bedrijfsvoering De tarievenlijst van het afreken- systeem renteprovisiekosten RPK- Plus die deze week verschijnt, bevat twaalf nieuwe transactie groepen. Deze zijn alleen van belang voor de banken die vanaf eind augustus meedoen met de proef voor RaboGeldService. De proef houdt in dat een waardever- voerder contant geld ophaalt bij zowel de bank als de klant en dit ter verwerking aanbiedt bij een geldtelcentrale. De nieuwe trans actiegroepen die hiervoor worden opgevoerd in RPK-Plus komen in de 500 reeks te staan, met een tarief van nul gulden. Ondersteuning Betaaldiensten f (040) 217 60 41 zienlijk minder dan bij Makro polis, ongeveer ƒ100,- per maand. "Dat moet ook wel als je de lokale ondernemers als doel groep hebt. Bovendien kun je bij TrefPunt veel meer dan alleen winkelen. TrefPunt geeft nieuws en er is allerhande lokale informa tie te vinden. Het is een afspiege ling van de lokale samenleving." TrefPunt Nederland C (030) 215 18 15 Bedrijfsvoering Bedrijven Advies Bedrijven Advies Relatiebeheer Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) is blij met de regeling van Inter polis voor zwangere agrarische vrouwen. Dat meldt Oogst van 1 augustus, het weekblad van de Land- en Tuinbouworga nisatie Nederland. De verzeke raar biedt de vrouwen met een arbeidsongeschiktheidsverze kering gedurende zestien weken een zwangerschapsuit kering. De verzekering geldt niet alleen voor agrarische vrouwen, maar voor alle ondernemers. Het NAJK hoopt dat andere verzekeraars het voorbeeld van Interpolis zullen volgen. Op het onderdeel 'Zakelijk' van de Rabobank-site staat vanaf vandaag een 'button' van TrefPunt, met een link naar TrefPunt Nederland. Lokale ban ken met een TrefPunt kunnen deze button aan hun eigen lokale TrefPunt linken. Bezoekers van de site kunnen hierdoor op een eenvoudige manier een kijkje nemen op de plaatselijke virtuele marktplaats. Voor het linken van de TrefPunt-button zijn nodig een nieuwe versie van de Rabotool en een aanvulling op de handleiding. Lokale beheerders van de Rabobank-site kunnen deze downloaden op www.rabo- bank.nl/rabotool. Rabotool Helpdesk f (030) 215 20 20 Het inschakelen van de ABN AMRO voor het verkopen van de obli gatielening van honderd miljoen dollar van Rabobank Nederland is vol gens Patrick Mitchell van de Dealingroom geen primeur. Het Financieele Dagblad van gisteren berichtte dat het voor het eerst was dat één van de- drie grootste Nederlandse banken een andere Nederlandse grootbank inhuurde voor zo'n deal. Volgens het FD gebruiken Neder landse banken de diensten van een buitenlandse bank, als zij de plaat sing aan internationale beleggers niet zelf kunnen verzorgen. "Dat klopt niet", zegt Mitchell. "Wij schakelen ABN AMRO en de ING Bank regelmatig in voor het verko pen van onze obligatieleningen. Rabobank International op zijn beurt neemt frequent deel aan syn dicaten van de twee andere banken bij de emissie van obligatielenin gen. Verder werken wij voor deze deals ook samen met Europese, Amerikaanse, Australische en Japanse banken." Een primeur bij de nieuwe dollar-obligatielening is wel dat ABN AMRO, samen met de Amerikaanse bank Bear Stearns en Rabobank International, lead- manager is voor een lening van Rabobank Nederland. Mitchell: "We hebben een eerlijke 'beauty contest' gehouden voor een aantal internationale banken. En waarom zouden we niet voor een Nederlandse bank kiezen?" Hij vertelt dat de emissie al lang was gepland ten behoeve van de Raibobank do Brasil. Het rende ment van de lening is 1,5% hoger dan een vergelijkbare Amerikaanse staatslening, waarbij het rende ment op 7,7% ligt. Dat komt door het risico dat beleggers lopen.. Hoewel Rabobank Nederland de aflossing garandeert, wordt er alleen betaald als de omstandighe den in een 'opkomende markt' als Brazilië dat toelaten. "Vanwege dat grotere risico hebben we een beroep gedaan op andere banken, die een grote plaatsingskracht heb ben in deze markten", aldus Mitchell. "Bear Stearns en ABN AMRO hebben een uitgebreid net werk van internationale beleggers met interesse voor een obligatiele ning met 'emerging market fla- vour'. Bovendien hebben zij een goede reputatie als het gaat om het begeleiden van obligatieleningen. En, last but not least, waren zij goedkoper dan andere banken."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1