5 08 Staatsgarantie opgeschort Rabo Securities onderzoekt kansen op beurnotering UCC Servicekaart hypotheken Bestelformulier Landgoedfair in Rabolnfobank incompleet Onderzoek bankdirecteuren naar relaties Interpolis - lokale banken 19 9 7 Quotum van 281 miljoen gulden te vroeg bereikt Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 319' Week 32 Dinsdag 5 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer bedrijven Advies De bevoegdheid van de lokale banken om leningen te verstrek ken met staatsgarantie is opgeschort tot eind december. Dit meldt Rien de Ruiter van de afdeling Krcdietrisicomanagement. Amper vijf weken geleden schreef deze krant dat de staats garantielening beperkt zou wor den voortgezet. In het vervolg zou een kortingspercentage gel den van 20%. Hiermee wilde Kredietrisicomanagement voor komen dat het door de Nederlandse Staat toegewezen quotum van 281 miljoen gulden te vroeg werd bereikt. Een stre ven dat niet is gehaald blijkt nu. De banken dienden de laatste paar weken voor zestig miljoen gulden aan staatsgarantielenin gen in, waardoor inmiddels 212 miljoen gulden is uitgegeven. Gezien de hoeveelheid aanvra gen die nu nog in de pijplijn zit, lijkt de bodem van het quotum in zicht. Debet hieraan is waar schijnlijk het ophogen van het maximum onder staatsgarantie te financieren bedrag van één miljoen naar twee miljoen gul den. Tot eind dit jaar zullen andere oplossingen moeten worden gezocht om de risico's voor de banken te beperken. De Ruiter: "Daar waar nu staatsgarantie geldt, zullen de banken moeten kijken of het verantwoord is zonder deze garantie te financie- Financieel Advies Het bedrijf UCC uit Nieuwegein wil graag dit jaar nog een notering verkrijgen op de Nieuwe Markt van Amsterdam Exchanges (NMAX), de beurs voor jonge, snelgroeiende Nederlandse ondernemingen. UCC heeft Rabo Securities, het aandelenbedrijf van de Rabobank, gevraagd de mogelijkheden te onderzoeken. Het contact tussen Rabo Securities en UCC is gelegd door René Janssen, financieel adviseur van de Rabobank 's Hertogenbosch. UCC.' Holding is een dienstverlener op het gebied van informatie-techno logie (IT) die zich hoofdzakelijk richt op het detacheren van automatiseringspersoneel. Ook verkoopt het een aantal speci fieke IT-producten. Het bedrijf levert zijn diensten voorname lijk aan eindgebruikers. Onder meer ABN AMRO, Ahold, Hoogovens, diverse ministeries en ook Rabobank zijn afnemer. Over 1996 boekte UCC een omzet van 19 miljoen gulden, een verdubbeling in vergelijking met 1995. De nettowinst steeg van 1,1 miljoen naar 2,6 mil joen gulden. Er waren vorig jaar 135 mensen werkzaam bij UCC. Een eventuele notering op de NMAX betekent voor UCC de mogelijkheid om extra kapitaal te verwerven. Vorige maand sloot het Nieuwegeinse bedrijf een lucra tieve overeenkomst met het bekende Amerikaanse compu- ren. Het is daarbij belangrijk nog scherper dan anders te kij ken naar de toekomstperspec tieven van de onderneming." Als de banken daar voldoende vertrouwen in hebben, kunnen ze een blanco positie accepte ren. Mocht deze boven de goed keuringsbevoegdheid van de banken uitkomen, dan verlopen dergelijke financieringen via Eindhoven. Als echter sprake is van vermogenstekort, dan kun nen de banken een beroep doen op de Rabobank Tante Agaath Lening en de Stimulerings lening. Het standpunt van Kredietrisicomanagement staat in een brief die vandaag bij de banken op de mat ligt. Om vol gend jaar niet weer tegen het zelfde probleem op te lopen, zullen De Ruiter en zijn colle ga's "zich beraden over het dan te volgen beleid." Kredietrisicomanagement C (040) 217 67 53 terconcern Oracle. UCC en Oracle gaan samen UCC- Guidelines/2000 marketen, een product waarmee ondernemin gen software gestandaardiseerd kunnen ontwikkelen met behulp van Oracle-technologie. Rabo Securities was dit jaar al betrokken bij de introductie van vijf bedrijven op de beurs, achtereenvolgens PolyDoc, CSS, Nutreco, Vedior en Prolion. Iris Infolijn C (010) 224 14 14 Eigen Huis Banken die de kartonnen Servicekaart voor hypotheek klanten bestellen ontvangen geen tweehonderd stuks, zoals de Rabokrant afgelopen donderdag meldde, maar honderd exemplaren. De helft daarvan is bedoeld voor klan ten die een bestaande woning hebben gekocht, de andere helft voor klanten die een nieuwbouwwoning hebben aangeschaft. De kaart is te bestellen via FRIS en kost ƒ40,- per honderd stuks. Het artikelnummer is 80357. Op het bestelformulier voor de Mariënwaerdt Landgoed- fair, dat onder trefnummer 731407 is te vinden in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, is een regeltje weggeval len. Dat heeft betrekking op het aantal folders dat banken wil len bestellen. Ze kunnen dit zelf toevoegen aan het formulier, na het gewenste aantal kortings bonnen en posters. Per bank zijn er maximaal drie posters en vijftig folders beschikbaar. Voor de kortingsbonnen geldt geen limiet. Uiterste bestelda tum voor de materialen is 15 augustus. Leo Beuker (l) en Peter van den Broeke: "Wrijving tussen Interpolis en Rabobank kan te maken hebben met cultuurverschillen". "Interpolis en de lokale banken hebben veel contacten met elkaar. Toch proef ik dat het in die relatie niet botert. Maar ik kan het niet grijpen, ik weet niet waardoor het komt. Als ik met kritische banken aan tafel zit, kan ik het ongenoegen meestal wegnemen, maar het duikt elke keer weer op. Hoe kan dat nou?" Deze vraag van Jan Vullings, Hoofddirectievoorzitter van Interpolis, vormt de basis voor het onderzoek dat twee bankdi recteuren, Peter van den Broeke van Rabobank Diessen en Leo Beuker van Rabobank Vecht en Plassengebied, doen in het kader van hun MBA-studie. Een mooi onderwerp voor een afstudeeropdracht, dachten Beuker en Van de Broeke toen Vullings hen benaderde. "Onze belangstelling gaat uit naar cul tuurverschillen, en voor ons gevoel zou het antwoord op Vullings' vraag hiermee te maken kunnen hebben", aldus de beide heren. De beide MBA-studenten begonnen het onderzoek met het stellen van vragen aan ban ken en Interpolismedewerkers. Van den Broeke: "Daarbij kwam een gigantische verschei denheid aan belevingen en erva ringen naar boven. Het ging om prijsstelling, houding en gedrag, voorwaarden en condi ties, systemen die niet werken, niet waargemaakte beloften, het gebrek aan kwaliteit bij banken, noem maar op. Daarom hebben we voor het echte onderzoek zeventig stel lingen in een enquête gepo neerd." Hij bestookte met zijn collega de directeuren van alle lokale Rabobanken en 350 Interpolismedewerkers. Ruim 60% van de banken en 40% van Interpolis stuurde de enquête ingevuld terug. "Een bijzonder goede respons voor dit type onderzoek", weet Van den Broeke. Een van de specifieke punten in het onderzoek was de opvat ting van banken over de prijs stelling en voorwaarden van Interpolisproducten. Het blijkt dat binnen één en dezelfde bank daar soms heel verschillende ideeën over leven bij bijvoor beeld de directeur en de assu rantiemedewerkers. Op advies van de onderzoekers loopt nu een prijs/kwaliteitsvergelijking tussen Interpolis, de meest con currerende vijf maatschappijen en vier regionaal opererende onderlinge maatschappijen. De heren vinden het nog te vroeg om in te gaan op de uit komsten van het onderzoek. Beuker: "Afhankelijk van de uitkomsten willen we van iede re groep nog eens vijf of zes mensen bij elkaar zetten om ze met eikaars bevindingen te con fronteren. Daarna gaan we kij ken hoe we de uitkomsten kun nen vertalen in aanbevelingen, dus hoe we aan de verbetering van de relatie kunnen werken." De eindrapportage ligt half oktober bij Nijenrode. Half november is zij geschikt voor een bredere verspreiding.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1