°4 08 Record meldingen verdachte transacties 'Scherpen en wakker schudden' 'Ondernemers zitten weer op hetzelfde spoor door Loko' 19 9 7 Handleiding variabele lening gewijzigd Aantal meldingen Rabobank neemt af Opnieuw training personeelsmanagement Tweemaal Rabobank in Opsporing Verzocht 500.000ste Loko in Oisterwijk Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 318» Week 32 Maandag 4 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Banken en andere financiële instellingen hebben het afgelopen jaar 16.087 verdachte transacties bij justitie gemeld, duizend meer dan het jaar ervoor. Het aantal MOT-meldingen van lokale Rabobanken nam het afgelopen jaar af, van 4.064 naar 3.073. Financiële instellingen, zoals banken, wisselkantoren, casi no's en creditcardmaatschappij en, zijn sinds 1994 wettelijk ver plicht ongebruikelijke en (vermoedelijk) verdachte trans acties aan te geven bij het Meldpunt Ongebruikelijke Trans acties (MOT). De regeling is onder meer in het leven geroe pen om het witwassen van mis daadgeld moeilijker te maken. De helft van het aantal meldin gen bij het MOT is afkomstig van banken. De Rabobank neemt daarvan een groot deel voor haar rekening. Zo meldden de lokale Rabobanken afgelo pen jaar 3.282 ongebruikelijke transacties bij de activiteit Crisismanagement en Fraude bestrijding van Rabobank Nederland. Het jaar ervoor kwamen bij die afdeling 4.338 MOT-meldingen van lokale banken binnen. Van die 3.282 meldingen leid de Crisismanagement en Fraudebestrijding vorig jaar 3.073 meldingen door naar het MOT-meldpunt, waarvan er 312 werden doorgeleid naar FinPol, een afdeling van de Centrale Recherche Informatie dienst die zich bezighoudt met de bestrijding van de zogenaam de financieel-economische cri minaliteit. In 1995 gaf de Rabo bank 4.064 meldingen door aan het MOT waarvan er 276 door Finpol werden nagetrokken. Hoewel landelijk gezien het Relatiebeheer Bedrijven Advies Waarop selecteer ik de beste mensen voor een functie? Op welke manier motiveer ik mijn team zodanig dat mijn medewerkers én ik optimaal functioneren? Zomaar enkele vragen van een commercieel manager, balancerend tussen het dilemma van 'het gevoel' en de 'fei ten'. Een speciale training personeelsmanagement Relatiebeheer en Bedrijven Advies, moet hierop het antwoord geven. Verreweg de meeste commer cieel managers zijn opgeleid in een totaal ander vak dan dat van personeelsmanagement. Toch moeten zij hun mensen coachen, motiveren en stimuleren, gelijk tijdig talent herkennen, door stroom en uitstroom begeleiden, een personeelsplan kunnen op stellen en ook nog effectief lei ding geven. De hedendaagse manager is kortom een duizend poot die veel meer in zijn mars moet hebben dan vakkennis alleen. Dat vindt ook Anke Steen bergen-Van der Stelt van Rabo bank Monnickendam-Waterland. Afgelopen voorjaar behoorde zij tot de eerste lichting leiding gevenden die de door de RabobankAcademie en de seg menten Bedrijven Advies en Relatiebeheer ontwikkelde trai ning volgde. Haar oordeel: "De training schudt wakker en houdt je scherp." Zaken die "vroeger vooral op het gevoel gingen", onderbouwt ze tegenwoordig met feiten, opgestoken in de training. "Fen eerste indruk heb aantal MOT-meldingen in 1996 is toegenomen, nam het aantal meldingen door Rabobanken met 19% af. Volgens Crisis management en Fraudebestrij ding is dat het gevolg van de aanpassing van indicator 4B, effectentransacties. Daardoor worden couponknippers niet meer gemeld. Fred Horbeek van Crisismanagement en Fraude bestrijding: "Deze indicator is op verzoek van de banken door het MOT aangepast omdat ze nagenoeg nooit werden doorge leid naar FinPol en dus ook nooit aanleiding werden voor nader onderzoek. Dit soort aan passingen verbetert de effectivi teit van het meldsysteem en ver mindert de werklast voor de banken." Om het belang van het melden van ongebruikelijke transacties te onderstrepen plaatste Crisis management en Fraudebestrij ding eerder dit jaar een aantal MOT-cases on de Rabolnfo- bank. Deze cases zijn nog steeds beschikbaar en te vinden in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, trefnummer 720304. Crisismanagement en Fraudebestrijding C (030) 216 33 33 je natuurlijk al snel. Maar hoe concretiseer je gevoelens? En meet je met objectieve maatsta ven? Dat kan volgens mij niet zonder theoretische kennis." Daarin voorziet de zeven dagen durende training dan ook in ruime mate, evenals de vertaal slag naar de praktijk van alle dag. Sterke punten vindt Steen bergen het uitwisselen van ervaringen tussen collega's, "omdat iedereen met dezelfde vragen zit", en het onderkennen van de verschillende types mede werkers en stijlen van leidingge ven. De training begint op 16 okto ber en wordt vervolgd op 27, 28 en 29 oktober, 24 en 25 novem ber en 4 december. De kosten bedragen ƒ4.800,- Aanmelden kan met het formulier in de Segmentwijzer. Dit is ook te vin den in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant van volgende week maandag. RabobankAcademie C (040) 217 70 27 Het televisieprogramma Op sporing Verzocht vertoont vanavond opnamen van de overval op de Rabobank Zcddam-Beek (Gld) en van de overval op het kantoor Gilze van de Rabobank Baarle- Nassau. De overval op de Rabobank Zeddam-Beek had plaats op 18 juli. Het kantoor te Gilze werd op 30 mei onaangenaam verrast door een overval. Volgens de stafgroep Coör dinatie Beveilinging Rabobank- organisatie (CoBRa) is het niet gebruikelijk dat de Rabobank tweemaal wordt genoemd in een uitzending als Opsporing Verzocht. Cobra verleende echter toch toestemming voor de uitzending, omdat dit de pakkans van de daders ver groot. De uitzending begint vanavond om 21.00 uur. CoBRa (030) 216 21 05 Bedrijven Advies' Mevrouw Vermeer, die de 500.000ste Loko spaarde, ontving van de Rabobank een tweedaags hotelarrangement in het Limburgse Thorn. Ruim een half jaar na de introductie ervan in Oisterwijk werd de 500.000ste Loko uitgegeven. Loko werkt, aldus Rien Boom, plaatselijke ondernemer en voorzitter van de Vereniging Promotie Loko Oisterwijk. "Door Loko houd je de lokale koopkracht vast, maar minstens zo belangrijk vind ik dat de ondernemers door het spaarsysteem weer op hetzelfde spoor zitten." De Vereniging Promotie Loko Oisterwijk bestaat uit vier ondernemers en Jeroen Poort van Rabobank Oisterwijk. "Een actief clubje", zegt Boom, "we proberen op allerlei manie ren Loko te promoten, de uit reiking van de 500.000ste Loko is daarvan een mooi voor beeld." Andere voorbeelden zijn de tweewekelijkse pagina grote advertentie in een lokaal blad, waarin Loko-onderne- mers roulerend adverteren en de opruimingsactie die nu loopt. Klanten krijgen bonus Loko's in plaats van 10% kor ting. De vereniging maakt ook gebruik van ideeën van Loko Management. Zo was er met vaderdag een speciale actie, waarmee Loko-spaarders een leuke mok met de tekst 'Voor de allerliefste papa van Oisterwijk' konden verdienen. Met die actie zijn zoveel Loko's gespaard, dat de jubileum-Loko eerder viel dan de bank dacht. Klanten kunnen bij 49 onder nemers in Oisterwijk Loko's sparen. Dat is ongeveer de helft van alle winkeliers. Bij de ande re helft zitten landelijke ketens als Albert Heijn, Hema en Blokker. Boom: "Die hebben hun eigen systemen en doen niet mee. Maar er is ook nog een groep lokale winkeliers die eerst de kat uit de boom kijkt. De club van Loko-ondernemers kan de komende tijd nog wel met zo'n 25 uitgebreid wor den." Oisterwijk kent 7.000 Loko- spaarders, maar 2.000 van hen hebben het deelnameformulier niet ingestuurd, waardoor de Rabobank hen niet kent. Verdiende waardebonnen kun nen dan ook niet worden uitge keerd. Een probleem, aldus Boom. "Via advertenties en aanmeldingsformulieren bij de kassa's proberen we de mensen hierop te attenderen, maar dat heeft nog weinig resultaat opge leverd." Boom en collega Loko- ondernemers laten nieuwe Lokospaarders het formulier nu direct invullen en onderteke nen. "Spaarders die dit niet wil len kun je over de streep trek ken door bijvoorbeeld tien of vijftien bonus Loko's te geven." Relatiebeheer De handleiding Variabele komende maandag. Trefnummer lening is aangepast. Het betreft 727502 B en C. de tekstblokken CBS en para graaf 7.1. De nieuwste versie Relatiebeheer staat in de Rabolnfobank van (040) 217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1