O I 08 Actie moet van verhuizende klanten'blijvers'maken Interpolis sluist 19 miljoen terug naar pensioenrelaties MOVE Inschrijving IMS seminar 'It's negotiable' 19 9 7 mEul Voordelig naar Florida, Cuba of Barbados Hostessen Interpay in augustus op pad Schadeverzekeringen in Rabolnfobank 97 Nieuwe prijsindicaties voor glasgroenteteelt Interhelp weer vanuit buitenland bereikbaar Hogere winst voor verzekeraar in het eerste halfjaar van 1997 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 317 Week 31 Vrijdag 1 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516» Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Personeelsleden van de Rabobank- organisatie kunnen met introducé(e)s inschrijven voor een augustusaan- bieding van Travel Trend met Martinair naar Florida, Cuba of Barbados. Vanaf-prijzen zijn respec tievelijk 959,-, 1.487,-en 1.235,- per persoon. De aanbieding is op basis van beschikbaarheid. Alle ban ken hebben de personeelsaanbie- ding inmiddels in huis. Maandag staat hij ook in de Rabolnfobank. Cliënten Advies Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Bedrijven Advies Vijftig hostessen van Interpay doorkruisen vanaf 5 augustus Nederland om het gebruik van de Chipknipautomaat te stimuleren. De Rabokrant berichtte hier I juli al over. De dames worden door Interpay ingezet omdat onderzoek aantoonde dat ondernemers behoefte hebben aan extra uitleg over de apparatuur. Bovendien had 22% van de ondernemers het apparaat nog niet uit de doos gehaald. Interpay brengt de onderne mers met een brief vooraf van het bezoek op de hoogte. Die vermeldt geen precieze datum, maar een datum vanaf wan neer het bezoek kan plaats hebben. Maandag is in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, te lezen wanneer de hostessen welk postcodege- bied bezoeken. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Cliënten Advies In de Rabolnfobank staat vanaf maandag een vraag- en ant woordlijst over het onderwerp particuliere schadeverzekeringen. Het zijn vragen die regelmatig aan de Telefonische Klanten service Acceptatie van Interpolis worden gesteld. Interpolis ver wacht met deze lijst de bereik baarheid van de helpdesk te verbe teren. De vraag- en antwoordlijst is te vinden onder trefwoord kist97n. Interpolis C (013) 462 12 00 Verhuizende klanten betrekken niet alleen een andere woning, ze stappen ook vaak over naar een concurrerende bank. Alleen al afge lopen jaar liep de overgang van de ene naar de andere Rabobank bij zo'n 30.000 klanten spaak. Dat doet het imago (slechte ervaringen worden breeduit doorverteld) en het rendement geen goed. Een spe ciale actie - dit najaar - moet het tij keren. Uu De eerste stappen bestaan uit een lijst met antwoorden op veel gestelde vragen van banken over verhuizen en een stappenplan nummerfixatie Betaalrekening. De lijst met antwoorden op veel gestelde vragen geeft praktische informatie over het verhuisproces, de toepassing van Financiële Verhuizing Particulieren (FVP), de actualiteit van gegevens en agendering. Omdat erg veel ban ken ook vragen hebben over de nummerfixatie is daar een speci aal stappenplan voor geschreven. Dit stappenplan nummerfixatie Betaalrekening zorgt ervoor dat klanten tijdens hun verhuizing gewoon over hun saldo kunnen beschikken en kunnen pinnen. Het segment adviseert banken om hun verhuiscoördinator het stappenplan structureel te laten uitvoeren, waarbij het wel nood zakelijk is dat de coördinator een KTS/KIK-terminal kan gebruiken. In het nieuwe verhuisdossier move97 in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, staan vanaf maandag de lijst met vragen en antwoorden plus het stappenplan. De lijst wordt regelmatig geactuali seerd. Verder komt alle relevante informatie over de verhuisactie, inclusief het tijdsbeslag, steeds over zichtelijk bijeen in move97 te staan. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Management De Amerikaanse professor Peter Stark spreekt dinsdag 26 augustus op het seminar 'It's negotiable: getting what you both want' in het Amsterdamse Grand Hotel Krasnapolsky. Stark gaat onder meer in op onderhandelingsvaardigheden, win-win formules, vragen en lui steren, non-verbale communicatie en hefboomeffecten. Het Institute for Management Studies organiseert dit Engels talige seminar dat een gehele dag beslaat. De spreker is manage- mentconsultant voor - onder meer - Hewlett Packard, Motorola en het Amerikaanse ministerie van Defensie. Hij doceert aan het San Diego State University's College of Extended Studies de vakken goal alignment, customer service, negotiation, leadership en management skills. Stark schreef boeken over goal setting, nego- tiating, extraordinary customer service en confident leadersbip. Deelname aan het seminar kost ƒ450,- (inclusief lunch) en inschrijven kan tot en met maan dag 18 augustus met het formu lier dat maandag in de Rabo lnfobank (rubriek Rabokrant) staat. RabobankAcademie Seminars C (040)217 65 45 Relatiebeheer Bedrijven Advies Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij heeft, in overleg met de sector en de Rabobank, de prijsindicaties voor de glasgroenteteelt herzien. Deze vormen eveneens de basis voor het Borgstellingsfonds voor de Landbouw (BF) en het Besluit bijstandsverzekering zelfstandi gen (Bbz). Banken kunnen op grond hiervan liquiditeits- en ren- ta biliteitsbegrotingen opstellen. Meer informatie staat maandag in de Rabolnfobank (circulaire 54/232). Circulaire f Kredietrisicomanagement C (040) 217 67 18 Cliënten Advies De hulpverleningscentrale van Interhelp (06 - 031 63 16) is sinds dinsdag ook weer bereikbaar vanuit het buitenland. In de afge lopen weken was dat niet of nau welijks mogelijk door een storing bij PTT Telecom. Het telecom- municatie-bedrijf heeft het pro bleem nu weten op te lossen. Interpolis f (013) 462 19 30 Interpolis gaat zijn pensioenre laties ƒ119 miljoen teruggeven als gevolg van de coöperatieve winstdeling. Door de goede resultaten in het eerste helft van dit jaar is dat 72% meer dan in het eerste halfjaar van 1996. Interpolis zag de winst vóór belasting tot 172 miljoen en het netto-resultaat tot ƒ108 miljoen stijgen. Zowel het Levenbedrijf als het Schadebedrijf droeg bij aan deze positieve ontwikkeling. Zelfs autoverzekeringen leveren de Rabobankdochter weer geld op. Het resultaat vóór belasting steeg met 8%. Aangezien in 1996 een buitengewone bate van 49 miljoen was opgenomen, onder meer vanwege de overdracht van de zorgportefeuille aan de CZ groep, steeg de winst uit de gewo ne bedrijfsuitoefening met 56%. Het eigen vermogen kwam door de gunstige beursontwikkelingen uit op 2,2 miljard, tegenover 1,8 miljard vorig jaar. Voor heel 1997 verwacht Interpolis een beter resultaat dan in 1996. De pensioenrelaties profiteren met name van het coöperatieve karakter van de verzekeraar. Zij krijgen ƒ119 miljoen terug, tegen over ƒ69 miljoen vorig jaar. De aanhoudende hausse op de beurs is hiervan de oorzaak; de premiete- ruggave in de pensioensector is gekoppeld aan de beleggingsop brengsten. Met de premieterugga- ve van 8 miljoen aan de agrari sche sector en de pakketkorting van ƒ10 miljoen voor schadever zekeringen komt de totale coöpe ratieve winstdeling uit op ƒ137 miljoen, ƒ48 miljoen meer dan in het eerste halfjaar van 1996. In het Levenbedrijf steeg het resultaat met 29% tot 81 miljoen. Met name de OpMaat Hypotheek blijkt een regelrechte topper. Ook de koopsommen leverden een flin ke bijdrage aan de omzetstijging, want met 829 miljoen werd 187 miljoen meer aan premies geïncas seerd dan in de eerste helft van 1996. Het resultaat van het Schade bedrijf kwam uit op 80 miljoen (+19%). Hier is de ommekeer in de motorrijtuigenverzekeringen opmerkelijk. Verloor Interpolis drie jaar geleden nog wekelijks een miljoen in deze sector, de eerste zes maanden van 1997 werd 18 mil joen verdiend. Dit is het gevolg van Vast Zeker en diefstalpreventie- maatregelingen als alarminstalla ties en startonderbrekers. Het resultaat in de agrarische sector is nadelig beïnvloed door de zware storm die begin juni over het wes ten van het land trok. Een uitgebreid overzicht van de resultaten staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Interpolis r (013) 462 39 12

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1