3° °7 Regionale OSV leidt Rabobankcursisten op Basiscursus Communicatie voortaan Cursus Praktische Communicatie 01 'Verkoopsignaal voor andere segmenten'komt in speciale training voor cliëntadviseurs Rabofacet biedt medewerkers callcenters ondersteuning H i 19 9 7 Boekje Robeco Advies is niet voor de banken Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 315- Week 31 Woensdag 30 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Zes banken in de omgeving van Veghel richtten enkele jaren gele den de Conob op: de Commissie Opleidingen Noord-Oost Brabant. Een loot aan de Rabobankstam, die voorspoedig groeide want inmiddels nemen ruim dertig banken deel. Conob werkt nauw samen met de Stichting Opleidingen Voor Ondernemers (Sovo). Meer dan 2.500 Rabobankcursisten uit Noord-Oost Brabant volgden al een opleiding via Conob. Cor de Nijs, directeur Bedrijven van de bank Schijn- del, is voorzitter van van Regio naal OpleidingsSamenwerkings- Verband dat Conob vormt. Er zijn in Nederland nu vijf van deze samenwerkingsverbanden. "De oprichting gebeurde onder auspiciën van de Vereniging van Directeuren van Raboban- ken. We rapporteren daar ook aan." Sinds april participeert ook de regio Tilburg. Het totaal aantal deelnemende banken ligt daar mee op een ruime dertig. "Van Boxmeer tot voorbij Tilburg en van Lith tot Sint Oedenrode." Conob kent een stuurgroep, gevormd door directeuren, en werkgroepen per segment. De werkgroepen van zes personen bestaan uit directeuren, seg mentmanagers en medewer kers. Zij komen een paar keer per jaar bij elkaar en inventari seren dan voor ieder segment de behoefte aan opleidingen. "We luisteren zorgvuldig naar de markt. Wat wordt er nog meer gevraagd, naast het bestaande opleidingspakket?" De banken formuleren de gewenste opleidingen in nauw overleg met de Rabobank- Academie. Het Veghelse bureau Sovo bemiddelt en coördineert. Daar is ook (computer)ruimte om de cursussen te geven. Het gaat om tientallen commerciële, pro- ductgerichte- en vaardigheids trainingen, ook van de RabobankAcademie en de seg menten van Rabobank Neder land. De Nijs: "Het voordeel is duidelijk. Je studeert met men sen uit de omgeving en je hoeft nooit ver te reizen omdat Veghel redelijk centraal ligt." Via Conob worden ook in-com- pany opleidingen bij de banken zelf gegeven. Conob C (0413) 34 41 13 Cliënten Advies Het zesentwintigste product van het segment Cliënten Advies is het 'vcrkoopsignaal voor andere segmenten'. Uit onderzoek blijkt dat vier op de tien commercieel managers en een op de vier cliën tadviseurs vinden dat het doorverwijzen nog niet goed gaat. Daarom is een tweedaagse training voor cliëntadviseurs ontwik keld. Hierin worden alle ins en outs van het doorverwijsproces behandeld. Eerst komt het doorverwijzen binnen de eigen bank aan de orde en de rol die de cliëntadvi seur hierin speelt. Vervolgens werken de cliëntadviseurs samen met een acteur de diverse door- verwijssituaties uit en oefenen deze in rollenspelen. Hierin wordt veel aandacht besteed aan de manier waarop de klant wordt aangesproken en het krijgen van toestemming om de klant te mogen doorverwijzen. Om suc cesvol te kunnen deelnemen, is het van belang dat de cliëntadvi seur al beschikt over algemene verkooptechnieken. De nieuwe training gaat verder in op het relatiegericht communiceren. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden met het formulier dat is opgenomen in hoofdstuk 8 van de Segmentwijzer Cliënten Advies. De cursuscode is CA VA 45 en de opleiding kost 1155,-. RabobankAcademie Cicero Z (040)217 70 27 Het boekje 'Voor hetzelfde geld' van Robeco Advies waarover de Rabokrant gisteren publiceerde, is niet bedoeld voor Rabobanken maar voor Robeco Adviesklanten. Bij Robeco werden de telefonis tes overspoeld door telefoontjes van Rabobanken over het boek je, dat dus niet voor de banken bestemd is. IRIS heeft gemeend de vraag naar informatie over de gevolgen van de komst van de euro te ondervangen met een spe ciale uitgave van het blad Ups and Downs, wél bedoeld voor beleg gers bij de Rabobank. De Rabo krant en Robeco verontschuldi gen zich voor dit misverstand. Zoals gisteren gemeld is de special van Ups and Downs tot 1 augustus los te bestellen met het bestelfor mulier uit de introductiehandlei ding RG Eurotop 100 GarantFund. IRIS Infolijn: Z (010) 224 14 14 Bedrijfsvoering Steeds meer lokale banken kiezen voor een callcenter voor de afhandeling van de binnenkomende telefoontjes. De onder steuning voor de medewerkers van zo'n callcenter is echter nog beperkt. Eind dit jaar komt daarin verandering. De afdeling Makelen/Maat werk van Rabofacet Spectrum onderzoekt oplossingen voor de beperkte ondersteuning voor de callcenters bij de lokale banken. In ieder geval moet er een toepassing komen waarmee de gegevens van de lokale bank voor de mede werkers van het callcenter beschikbaar komen. Daar naast is een directe verbinding met de kantooragenda van de bank gewenst, omdat er vaak naar aanleiding van een tele foontje een afspraak moet worden gemaakt met één van de adviseurs. De bedoeling is dat de gegevens van de klant direct in de agenda van de desbetreffende adviseur wor den vermeld. Makelen/Maatwerk test de toepassing eind september/ begin oktober. Als alles goed gaat, kunnen de banken in oktober de toepassing bestel len. Makelen/Maatwerk Z (030)215 44 33 m 2 Hoofd Communicatie Consultancy AB Hans van Dijk. Cursus Praktische Communicatie. Dat is de nieuwe naam van de onlangs gestarte Basiscursus Communicatie, waarin de deelnemers nader kennismaken met de praktijk van het communicatievak. Volgens het hoofd Communicatie Consultancy Aangesloten Banken, Hans van Dijk, doet de nieuwe naam meer recht aan de inhoud van de cursus. De cursus is met name bedoeld voor medewerkers met communi catie, voorlichting en/ of PR als onderdeel van hun takenpakket, maar die daarvoor niet of nauwe lijks een opleiding hebben geno ten. Tijdens deze op de Rabobank toegesneden praktijkcursus, verzorgd door Van der Hilst Communicatie opleidingen, maken de deelnemers kennis met de hoofdonderdelen van het communicatievak en de vertaling daarvan naar de praktijk. De eerste groep, een aantal medewerkers uit Zuid-Nederland, rondde onlangs de eerste cursus af. Hun reacties, en die van de docen ten, zijn positief. De deelnemers zeggen niet alleen veel van de docen ten, maar ook van de medecursis ten, te hebben geleerd. Niettemin zijn als gevolg van de evaluatie enkele veranderingen doorgevoerd. Zo is een les 'Huisstijl' aan de cur sus toegevoegd en is de volgorde van de lessen gewijzigd. Het nieuwe programma bestaat nu uit vijftien dagdelen, verdeeld over drie blokken van twee dagen. Ten opzichte van de oude opzet, twee blokken van twee dagen en vier losse dagen, neemt de reistijd voor de cursisten belangrijk af. In het eerste blok staan de com municatie en de bank centraal. Tijdens blok twee krijgen de deelnemers trainingen in monde linge en schriftelijke vaardigheden. Blok drie heeft als thema planning en organisatie. Medewerkers van banken uit Zuidwest-Nederland zijn de eersten die de vernieuwde cursus gaan volgen. Zij beginnen op 10 en 11 september met het eer ste blok. In deze groep is overigens geen plaats meer. In de derde en vierde groep is nog wél ruimte. De derde groep, met name bedoeld voor medewerkers uit Noord-Nederland, start op 28 oktober met het eerste blok. Het tweede blok begint 19 november en het derde 9 december. Met ingang van groep vier heeft de cursus centraal in Nederland plaats. De begindata van de ver schillende blokken zijn: 5 novem ber, 26 november en 17 december. De cursus gaat door bij minimaal zestien en kan maximaal twintig deelnemers tellen. De kosten van de cursus bedra gen 4.650,- per persoon, inclu sief cursusmateriaal, persoonlijke begeleiding, verblijf in een confe rentieoord en een certificaat van deelname. Meer informatie over de inhoud van de cursus en een aan meldingsformulier staan vanaf maandag in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank Communicatie Consultancy Z (040) 217 72 79

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1