29 °7 Doetinchem in interbancaire proef: chippen op de school Aardse geneugten en hoger sferen 'Over een coöperatie praat je niet, dat ben je' 19 9 7 Langere wachttijden Rabofoon door drukte MBA-studenten maken coöperatiediscussie concreet Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 314 Week 31 Dinsdag 29 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies In het nieuwe schooljaar gaan in Doetinchem, Maastricht en Drachten onderwijsinstellingen over op het gebruik van de bankpas met Chipknip. Studenten kunnen de pas met chip gebruiken als toe gangsbewijs en als betaalmiddel. De Rabobank Doetinchem neemt deel aan deze interbancaire proef onder studenten. De bank in Doetinchem wist dat het Graafschap College, een mbo-onderwijsinstelling in Doe tinchem en klant van de bank, bezig was met nieuwbouw voor de sectoren Techniek, Economie en Gezondheidszorg. Aanleiding voor Bart Petersen, bedrijvenad- viseur bij deze bank, met de Cliënten Advies Een aantal klanten heeft de afgelopen weken vergeefs het nummer van de Rabofoon gekozen. Anderen, die wel ver binding kregen, moesten soms erg lang wachten voordat de spraakcomputcr reageerde. Eén van de oorzaken van het ongemak is de enorme drukte waarmee de Rabofoon, bereikbaar via het nummer (0 499) 499 499, de laatste tijd wordt geconfronteerd. Zo werd er in de maand mei maar liefst twee miljoen keer naar de Rabofoon gebeld. De installa tie van nieuwe technieken is een andere oorzaak van de slechte bereikbaarheid van de Rabofoon. De problemen deden zich vooral in de piekuren voor. Voor de Rabofoon is dat op werkdagen van 10.00 tot 14.00 uur. Om het ongemak tot een minimum te beperken wordt de lokale banken aangeraden om de klanten te adviseren vooral buiten deze piekuren contact te zoeken met de Rabo foon. Voortdurend vinden tech nische metingen op de Rabo foon plaats, bovendien wordt de capaciteit uitgebreid. Het segment Cliënten Advies verwacht dat de Rabo foon binnen twee weken weer normaal te bereikbaar is. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 school te gaan praten over de mogelijkheden van de bankpas met Chipknip. Tijdens het gesprek bleek dat de school in de nieuwbouw af wilde van contan te betalingen en op zoek was naar een oplossing daarvoor. Omdat de productie, distributie en beheer van een eigen smartcard jaarlijks twaalf tot twintig gulden zou gaan kosten, was de keuze voor de gratis Chipknip snel gemaakt. Het Graafschap College ging met de bank in zee. Dat betekent voor de leerlingen van de nieuw bouw, die in oktober in gebruik wordt genomen, dat zij voortaan bij kassa's, automaten, kopieer machines, laserprinters en tele foons kunnen chippen. Bo vendien kunnen ze op beveiligde tijden met de chip toegang krij gen tot het gebouw. Begin vol gende jaar komen er nog meer functies bij. In de loop van dit jaar wordt de bankpas met Chipknip ook in gebruik geno men door de andere sectoren van het Graafschap College, twee andere mbo-instellingen en een hbo-instelling in Doetinchem. Inmiddels heeft het Graafschap College alle gebruikers van de nieuwbouw een aanmeldingsfor mulier voor een PIN-pas met Chipknip gestuurd. "Het gaat om circa tienduizend leerlingen", vertelt Adri van Eijk, sectordirec teur Techniek bij het Graafschap College. "Uit een enquête onder de leerlingen bleek 99% een betaalrekening bij een bank te hebben, 95% hiervan bankiert bij één van de deelnemende Chipknipbanken van wie tachtig procent bij de Rabobank." Gezien deze cijfers verwacht Van Eijk niet veel problemen. "Voor leerlingen die absoluut geen betaalrekening willen of hun rekening bij een niet-deelnemen- de bank willen aanhouden, heb ben we een noodoplossing achter de hand." "Met deze proef willen we bevorderen dat studenten de Chipknip gaan gebruiken", zegt Ruud Polman van Cliënten Advies. "Bovendien kunnen we de Chipper zo een slag voor zijn." Een evaluatie van de proef die nu in drie steden loopt, heeft in het tweede kwartaal van vol gend jaar plaats. Volgens Polman zullen er echter in de tussenlig gende periode al meer onderwijs instellingen in Nederland over gaan op het gebruik van de bankpas met Chipknip. Cliënten Advies C (040)217 70 08 Cliënten Advies Waarzegster madame Markatie (l) gaf met haar reuzenmier en luisterschelp 'kleine levenslesjes' op de kermiszaterdagen die Interpolis voor commercieel managers en adviseurs CA hield. Bijna 3.000 mensen togen naar Tilburg. De ontvangsthal werd doorlopend gevuld met verwachtingsvolle gezichten en vooral veel buggy's. Kermisorgel 'Moonlight' speelde deuntjes, een miniatuurkermis draaide en de suikerspin ontbrak niet. Piccolo's brachten de bezoekers met turboliften naar de negen tiende etage: 'de hoogste attractie van Tilburg'. Daar lagen Hoogte Diploma's' klaar. Met couponboekjes van f 20.- op zak ging het vervolgens richting kermis, waar 37 attracties gratis of met korting konden worden bezocht. Van de aloude oliebollen- kraam tot de exotische 'love machine'. "Over een coöperatie praat je niet, dat ben je." Dat dacht een groepje bankdirecteuren in het kader van het Nijenrode University Executive MBA-programma. Zij maakten een model waarmee de Rabobankorganisatie zich als brede financiële coöperatieve dienst verlener kan profileren door de inzet van haar kennis, kunde, (finan ciële) middelen en netwerken. De uitdaging: de behoeften en ambi ties van de klanten samen met hen te realiseren. Het model is hét cen trale thema in het rapport 'Lokale Profilering door Samenwerking'. De groep vond het nodig om een concrete vertaling van de coöpera tieve missie van de bank te geven, omdat het volgens hen met de coö peratieve identiteit van de Rabo bank slecht is gesteld. "De Rabo bank wordt niet meer herkend als een coöperatieve bank, maar als één van de vele aanbieders van financiële producten en diensten", schrijven de directeuren in hun rapport "En voor de Rabobank als financiële dienstverlener met een externe oriëntatie zou dit niet acceptabel mogen zijn." De groep ging daarom op zoek naar mogelijkheden voor de Rabobank om de coöperatieve gedachte weer inhoud te geven. Volgens de directeuren kan dat door het vrijmaken van middelen uit de winst van de bank om loka le en regionale initiatieven, welke van bijzonder belang zijn voor leden, klanten of het algemeen nut, krachtig financieel te ondersteu nen. Daarnaast vinden de directeu ren dat het mogelijk moet zijn om een deel van het vermogen van de lokale bank vrij te maken en als achtergesteld vermogen aan ver enigingen en instellingen ten alge mene nutte te verstrekken. Dit met het doel hen in staat te stellen een gezonde vermogensbasis te creëren om lokale initiatieven te ontplooien. Volgens Gerrit Meulenbrugge, directeur van de Rabobank Salland-West en één van de samen stellers van het rapport moet de rol van de Rabobank echter niet wor den omschreven als geldschieter, maar als 'spin in het web'. "Als lokale bank hebben we immers vele connecties door onze netwer ken en kunnen wij beschikken over veel kennis binnen de organi satie. Van deze zaken moeten we gebruik maken bij projecten." Daarvoor zouden de lokale ban ken volgens hem al in een vroegtij dig stadium behoeften, moeten opsporen. "Door het gebruik van onze kennis en kennissen kunnen wij proberen partijen met elkaar in contact te brengen." De kracht van de Rabobank ligt volgens Meulenbrugge dan ook in de bereidheid tot samenwerken. Als voorbeelden noemt hij het vor men van coalities en het faciliteren van lokale ontwikkelingen, zowel bij welvaarts- als welzijnsbehoef ten. In het rapport, tegen geringe kosten door andere banken op te vragen, zijn drie voorbeelden van lokale profilering door samenwer king uitgewerkt: ouderenzorg, fruitveiling en scharrelvarkens. Banken met interesse voor het rap port kunnen contact opnemen met Gerrit Meulenbrugge. Rabobank Salland-West f (0570) 52 93 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1