Tijdgebrek drukt resultaat actie Rabo TotaalPakket DM-opleiding biedt nog plaats Onduidelijkheid over juiste nummer voor scan Rabofacet Antwoordformulier Service Organisatie Telebankieren RTE matig teruggestuurd 19 9 7 Opleiding heao-BI: nog plaatsen vrij Bijsluiter versterkt Chipknipcampagne Betalen met de Chipknip; dat post! Onderzoek toont waardering van klanten en banken aan 28o7 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 31 3 Week 31 Maandag 28 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies Klanten en cliëntadviseurs waarderen het Rabo TotaalPakket. Ook de uitvoering van de actie door Rabobank Nederland beoordelen de banken als 'goed*. Uit de evaluatie van de voorjaarsactie blijkt wel dat veel minder klanten het Rabo TotaalPakket afnamen dan was beoogd. Tijdgebrek is volgens de lokale banken de belangrijkste oor zaak van het niet halen van de doelstelling. Van de 140.000 klanten die tij dens de voorjaarsactie werden gemaild, namen er 11.000 het Rabo TotaalPakket af. Een snelle rekensom leert dat dit ongeveer acht procent is. De doelstelling was 25%. In de maanden mei en juni kwamen er, los van de actie, nog eens 9.000 pakketten bij. Omdat bij veel banken de actie nog niet is afgerond verwacht het segment Cliënten Advies dat de afzet van Totaalpakketten nog wel iets zal stijgen. "Maar het resultaat blijft teleurstellend", erkent Henk Danser van het seg ment Cliënten Advies. Tijdens werkbezoeken van het segment aan zeven lokale banken bleek dat cliëntadviseurs het Rabo TotaalPakket een goed pro duct vinden, dat hun functie meer inhoud geeft. Volgens de advi seurs ontbreekt het hen echter vaak aan tijd om de actie goed te voeren. Danser vraagt zich af of het seg ment het belang van het Rabo TotaalPakket in het marketingbe leid wel voldoende onder de aan dacht heeft gebracht "Het Rabo TotaalPakket is veel meer dan een gewone actie. Dit product is van groot belang voor het behoud van de particuliere klant en voor het verdiepen van de relatie met hem. We delen steeds meer klan ten met andere banken; een pak ket als dit verstevigt de relatie met de klant en schermt hem af van de concurrentie. Gezien deze marketingdoelstelling verdient de verkoop van het Rabo TotaalPakket een hoge priori teit", meent Danser. "Elke klant die belangstelling toont voor een creditcard of een Doorlopende Reisverzekering is een serieuze gegadigde voor het Rabo TotaalPakket, dat dan ook gezien moet worden als de standaard binnen Cliënten Advies." Danser wijst er op dat klanten die na een mailing telefonisch benaderd worden vaak makke lijk over de streep getrokken kun nen worden. "Bij banken die de gemailde klanten nabelden, lag het percentage gemiddeld aan zienlijk hoger." Als voorbeeld noemt hij de Rabobank Oost- Duiveland dat aan 28% van de benaderde klanten een Rabo TotaalPakket verkocht. Om de banken zoveel mogelijk te helpen met het capaciteitspro- Re drijfsvo ering Er zijn nog plaatsen vrij bij de opleiding heao-Bedrijfskundige Informatica voor managers Bedrijfsvoering en medewerkers Procesondersteuning. De opleiding, die gedeeltelijk thuis gevolgd kan worden, gaat in september voor de vierde maal van start. De intakc-gesprekken hebben op woensdag 3 september plaats bij de Hogeschool West-Brabant in Breda. Ook medewerkers van Rabo bank Nederland en Rabofacet die werken op het gebied van informatisering en bedrijfs processen kunnen zich in schrijven. De opleiding is in onderdelen te volgen. Het programma is afgestemd op de ontwikkelingen op IT-terrein binnen de Rabobankorgani- satie en daarmee uniek te noe men. Cursisten communiceren vanuit huis via hun pc met docenten en andere cursisten. Daarnaast is er veel aandacht voor persoonlijke vaardighe den. Meer informatie heeft de RabobankAcademie. RabobankAcademie C (030) 216 14 23 bleem, stuurt het segment voor de najaarsactie minder mailings naar de banken, zodat er tijd is alle klanten te bellen en uit te nodigen voor een adviesgesprek. Ook is het in de selectie van de najaarsactie mogelijk onderscheid te maken tussen klanten met een overeenkomst voor de Rabofoon en een overeenkomst voor Rabo Telebankieren. De banken krij gen de mailings in één keer en niet meer in gedeelten. De samen stelling van de mailing blijft he zelfde. Wel wordt de ant woordkaart aangepast omdat is gebleken dat deze voor een aan tal klanten niet duidelijk is. Een uitgebreid overzicht van de evaluatie-uitkomsten staat vol gende week maandag in de Rabo- Infobank, trefnummer 706301. Cliënten Advies (040) 217 70 08 Bedrijven Advies Ter versterking van de interban- caire Chipknipcampagne krijgen alle zakelijke relaties de komende weken bij hun rekeningafschrif ten een bijsluiter. Daarvan komen drie versies in omloop, die gelijk zijn aan de verschillende vak bladadvertenties van de geza menlijke banken. Het segment Bedrijven Advies wil hiermee on dernemers die nog geen Chipknip automaat hebben besteld stimu leren dat alsnog te doen. Bedrijven Advies (040)217 70 04 Bedrijven Advies" Belangstellenden kunnen nog inschrijven voor de opleiding Grondslagen Direct Marketing Zakelijke Klanten. De Rabobank Academie begint in het najaar weer met deze opleiding. De bij behorende brochure is daar op te vragen. De opleiding is met name geschikt voor medewerkers van lokale banken die betrok ken zijn bij marktbewerking en behoefte hebben aan prakti sche 'handvatten' als het gaat om direct marketing. Het schrij ven van een marktbewerkings- C (030) 216 14 15 plan is onderdeel van de cur sus. Bij veel banken wordt dit plan ook de basis voor de direct marketing in komende jaren. RabobankAcademie Een Rabobankklant blijkt veelvuldig gebeld te worden door mede werkers met vragen over de scan op de beheersorganisatie van het systeembeheer. Zijn nummer stond namelijk per abuis in de Rabokrant van 28 mei. Banken met vragen over de scan van Rabofacet/ Spectrum, waarbij kritisch wordt gekeken naar onder meer het configura- tiebeheer, het beschikbaarheids- beheer en het toegangsbeheer, dienen contact op te nemen met Dorette Meijer van Rabofacet/ Spectrum. Het nummer van haar mobiele telefoon was in het arti kel echter verkeerd afgedrukt. Het toeval wilde dat het in de Rabokrant genoemde nummer toebehoort aan een klant van de Rabobank. Twee dagen later zette de Rabokrant de fout recht door het juiste nummer van Meijer te ver melden. Blijkbaar hebben niet alle banken dat gezien, want de klant meldt nog steeds telefoon tjes te ontvangen. Daarom nog éénmaal het juiste nummer: (06) 533 79 241. Relatiebeheer Bedrijven Advies De afdeling Telebankieren van Rabobank Nederland wil met de oprichting van de Service Organisatie Telebankieren de kwaliteit van de ondersteuning voor telebankierenklanten verbeteren. Banken kunnen met behulp van het antwoordformulier in de Rabolnfobank hulpmiddelen voor deze klanten bestellen. Tot op lieden hebben ech ter nog maar weinig banken dit gedaan. Het antwoordformulier is op genomen in de brochure Service Organisatie Telebankieren, die in zijn geheel is opgenomen in de Rabolnfobank (trefnummer 725408a). Het is bestemd voor Rabofacet Fysieke Distributie. Aan de hand van de ingestuurde formulieren kan deze afdeling een planning maken zodat de bestelde artikelen tijdig kunnen worden geleverd. Tot nu toe hebben 170 banken het antwoordformulier ingevuld opgestuurd. Telebankieren roept nu de andere banken op om ook de formulieren in te sturen. Ook als de bank geen gebruik wenst te maken van de hulpmiddelen. Voor de invulling van het ant woordformulier kan de bank gebruik maken van de instruc tiepagina in de Rabolnfobank (trefnummer 725408b). Meer informatie over de ver nieuwde en verbrede helpdesk ondersteuning voor Telebankie ren staat in de Rabolnfobank (trefnummer 725408). Rabo Telebankieren C (04(0 217 77 80

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1