Langedijk het'nieuwe Nederland' Raboban Veel nieuwe bedrijven én wisseling van bedrijfstak 'Poepie Jopie'nu 'Miljoenen Jopie' Welke bank willen wij in 2000 zijn? In de boot voor bankieren en trouwen Rabobank Langedijk Robokront op locatie Het 'duizendeilandenrijk', ofwel de gemeente Langedijk even ten noorden van Alkmaar, verandert in korte tijd van een rela tief arm tuinbouwgebied in een zeer gewilde woonomgeving. Tussen 1970 en 2005 is een verdubbeling van de bevolking voorzien. Vanaf 1995 komen er 3800 woningen bij. In het hele Vinex-gebied Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk komen er in die periode 14.725 nieuwe woningen. De eilandjes die de koolver bouwers vroeger als akkers dienden, zijn ideaal voor vrij staande woningen met tuin. De welgestelde forens kan hier aan de rand van een natuurge bied op een eigen eiland wonen, met een steiger én toe gang via de weg. Ook in de minder luxe nieuwe woning bouw is veel water en groen gepland. Langedijk krijgt in een vroeg stadium het gezicht van Nederland in de volgende eeuw: het landbouwgebied In de kroeg heette hij vroe ger 'Poepie Jopie', vanwege de mest die hij bij tijd en wijle over zijn land ver spreidde. Tegenwoordig ken nen zijn maten hem als 'Miljoenen Jopie'. Want de voormalige tuinbouwer heeft de eilandakkertjes waar hij en zijn voorvaderen zo hebben gezwoegd, voor veel geld verkocht aan de gemeente. Langedijk verandert van een traditionele agrarische gemeenschap in een plaats met veel klanten voor finan cieel advies, zowel van bin nen als van buiten de gemeente. De nieuwe Lange- dijkers die in de waterrijke nieuwe woonparken neer strijken zijn de armsten niet. En de voormalige agrariërs hebben lekker verdiend aan hun land en blijven in de mooie omgeving wonen. Vanuit het 'Eiland der Nederlanden' houdt Rabo bank Langedijk de zaak in de gaten. Sinds kort heeft de bank samen met de collega's in Heerhugowaard een zeer ervaren FA-man die op pro visiebasis werkt en dus geen vast arbeidscontract heeft. "Dit is heel nieuw voor ons en misschien wel voor de meeste lokale banken," ver telt directeur Piet Zut. "Onze nieuwe adviseur wil graag zelfstandig werken en vrij zijn om veel bij de men sen langs te gaan. Dat lijkt ons ook prima, zeker gezien onze voorkeur voor een per soonlijke benadering van klanten." verandert in een ruim bemeten woonpark. De eerste fase van Langedijk 'Plan St. Maarten' is zowat gereed. Zeer gegoede burgers uit alle windstreken, die deels ook aan huis werken, bevolken nu de 'duizend eilan den'. Het zijn zeker voor de helft mensen van buiten de gemeente die de nieuwe huizen in Langedijk kopen. Het is daar om voor de bank Langedijk moeilijk om zicht te krijgen op wie er in de gemeente komt wonen en daarmee ook inzicht te krijgen in welke nieuwe inwoners tijdig een hypotheek aanbod moeten krijgen. Cees Biersteker van Eigen Huis: "Negentig procent van de men sen die hier een hypotheek komen vragen, krijgt er ook een. De Langedijker komt eigenlijk vanzelf wel naar ons toe. Maar als je van buitenaf komt, ligt dat niet zo voor de hand.". Hij vindt dat er nogal wat schort aan het onderlinge dienstbetoon tussen banken. "Van werkelijke samenwerking is nu nauwelijks sprake. Zelf hebben we bijvoorbeeld in de afgelopen drie maanden voor 1,5 miljoen aan hypotheken ondergebracht bij andere ban ken. Maar we merken dat ande re banken klanten niet naar ons doorverwijzen. Sterker nog, ze geven soms op afstand zelf een hypotheek. Je ziet ook dat som mige Rabobankklanten voor onze órganisatie verloren gaan. De eigen lokale bank neemt niet de moeite om nieuwe Lange- dijkers aan ons voor te stellen en de klant komt via de make laar als vanzelfsprekend bij een heel andere bank terecht." De Rabobanken van Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk werken aan een gezamenlijk 'aanvalsplan' voor de vele nieuwe hypotheken die ze de komende jaren willen afslui ten. 'Welke bank willen wij zijn in het jaar 2000?' Dat is de vraag waar mee iedereen bij Rabobank Langedijk zich heeft bezig gehouden tij dens het Focusproject. Conclusie: Rabobank Langedijk moet ook in de toekomst 'onze betrokken bank met aandacht' zijn. In sommige opzichten is Lange dijk nog een 'ouderwetse' bank. Ouderwets ingevoerd wel te verstaan. De vijftig personeelsleden komen voornamelijk uit de streek en ken nen hun klanten goed. Van hoog tot laag is men oplettend als het gaat om aandacht voor de klant. Zo reageert de bank bijvoorbeeld op huwelijken, geboortes enz. Iedereen heeft op dit vlak ongeveer dertig zogenoemde targets per jaar. Alle wensen en eisen die in het Focusproject zijn geuit, resulteer den in ruim vijftig projecten die in de komende jaren hun beslag moe ten krijgen. Veel aandacht is er onder meer voor 'team building'. Carola Bleeker, manager van Cliënten Advies in Langedijk, heeft in verband daarmee haar team van twintig mensen onlangs gevraagd hoe hun ideaalplaatje van een coachende leidinggevende eruit ziet en vervolgens op welke punten zijzelf wel of niet daaraan voldeed. "Dat was natuurlijk een risico, maar ook leerzaam. Het valt me vooral op hoe zeer de klei ne dingen tellen." "Daarna hebben de mensen van Cliënten Advies een profiel voor de ideale cliëntadviseur opgesteld en op elkaar toegepast. Dat heb ik natuurlijk met zorg begeleid, want je moet sterk in je schoenen staan om te beoordelen in hoeverre je de opmerkingen ter harte moet nemen. Maar dit was heel leer zaam, ze hadden de criteria ten slotte zelf bedacht." De relatiemanagers van de Rabobank Langedijk met elkaar in gesprek. Van links naar rechts: Carola Bleeker (Cliënten Advies), Cees Biersteker (Eigen Huis) en Maarten Koel (Bedrijven Advies). Het merendeel van de nieuwe mensen die naar Langedijk konten, moet ook binnen het gebied kunnen werken, vindt de gemeente Langedijk mét haar naaste buren. De gemeente voert een actief beleid om bedrijven te trekken. In vergelijking met bijvoorbeeld het nabijgele gen Amsterdam is de grond goedkoop. "Deze streek is sterk in bewe ging. Bedrijvigheid en werkgelegenheid nemen beide nog toe," stelt Maarten Koel, relatiebeheerder Bedrijven Advies. Langedijk had vroeger achthon derd zelfstandige agrarische bedrijven. Dat zijn er nu nog maar 110 die meestal groter en intensie ver werken. Koel: "De gemiddelde kooltuinder bood aan relatief wei nig mensen werk. Met de nieuwe bedrijven is dat wel anders. We hebben twee grote, internationale transportbedrijven en veel mid den- en kleinbedrijf." "De voormalige koolschuren aan de Dorpsstraat zijn vaak gebruikt "Welke gek noemt zijn bootje nou Rabobank?", roept de visite van de buren. Tijdens onze rondvaart door de waterwegen van Langedijk komen twee kinderen niet meer bij van het idee dat je op zo'n oude vlet zou kunnen bankieren. Het is lachen en nawijzen geblazen. Directeur Piet Zut van de Rabobank Langedijk deert het allemaal niet. Hij heeft de tradi tionele koolvlet voor 'promotio nele doeleinden' aangekocht, en opvallen lukt dus wel. Het meta len gevaarte met platte bodem is één van de ongeveer honderd oude vletten die zijn overgebleven van de oorspronkelijke drieduizend in Langedijk. In haar nieuwe bestem ming dient de vlet bijvoorbeeld ook als 'huwelijksbootje'. Trouw lustigen die bij Rabobank Langedijk een hypotheek afslui ten, mogen zich per vlet naar het gemeentehuis begeven huwelijksvoltrekking. de Rabobankdirecteur Piet Zut (l) en 'kapitein' Dick Beers verlaten de Langedijker groentenveUing per 'Rabobank'. door startende ondernemers voor allerlei kleinschalige activiteiten, zo ook door een telg van een 'kool' familie die sportleraar werd. Hij begon in een van de schuurtjes een sportcentrum. Nu heeft hij op het industrieterrein in Langedijk een van de modernste sportcentra in Nederland. Daar werken veertig mensen." Ook de genoemde transportbe drijven zijn voortgekomen uit de kooltuinderij. Het vervoer van de kool was traditioneel al een zware, gevoelige én uitdagende klus. De plaatselijke ondernemers zijn dus wel gewend na te denken over transport. Inspelend op de nieuwe bevol kingsaanwas hebben de Rabo banken Heerhugowaard, Allernaar en Langedijk (HAL) nu een speciale starterscoördinator aangesteld. Hij bezoekt starters thuis of op de werkplek, probeert ze wegwijs te maken en helpt met aanvragen van financieringen. "Het draait alle maal om de gedachte achter de zakelijke plannen. De tijd dat wij als bank louter naar de cijfertjes keken is voorgoed voorbij. De ondernemer zélf moet het uiteinde lijk waarmaken," zegt coördinator Roelf de Vries in het julinummer van Ondernemer Bank, een uit gave van HAL Rabobanken. Koel: "Wij hebben de bedrijven in de regio goed in beeld. Van het MKB is ongeveer 65% klant bij ons. Van de honderdvijftig bedrij ven op de drie industrieterreinen is 45% klant. Klanten gebruiken ons ook als praatpaal, dan gaat het afnemen van bancaire producten vaak vanzelf op het moment waar op dat nodig is."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2