23 °7 Gratis Rabo TotaalPakket voor ex-studenten Aparte openingsformulieren bouw- rekening en premiedepot niet nodig Handleiding voor telemarketing Vorstelijke ontvangst relaties op Prinsjesdag 19 9 7 Inschrijving herfst- introductie Loko sluit half augustus Deelnemende banken tevreden over proefactie 'Afstuderen' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 310 Week 30 Woensdag 23 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516-Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36* E-mailadres:Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies "Vier jaar lang investeren we in studenten. En zeggen ze hun stu die vaarwel, dan zouden we maar moeten afwachten of ze blijven. Dat kan natuurlijk niet." Rayonmanager Bart Lammers van de bank Den Haag is heel gelukkig met de pilotactie 'Afstuderen' waarbij ex- studenten een jaar lang gratis het Rabo TotaalPakket krijgen. Ervaringen uit het Haagse en uit Enschede. Vroeger leverden de acties van Den Haag onder afgestudeerde studenten nauwelijks respons op. "Ze kregen twee algemene brieven en daar bleef het bij." Lammers merkt dat de gratis aanbieding van het Rabo TotaalPakket stu denten aantrekt. Ze bellen er zelfs voor op. De rollen lijken omge keerd bij deze doorgaans telefo nisch moeilijk bereikbare groep. Het duurt hem nog wel te lang voordat de ingezonden ant woordcoupons via Rabobank Nederland bij de banken komen. "Ik vind dat we klanten binnen drie dagen een reactie moeten geven." Voor het overige wordt de rayonmanager op zijn wenken bediend. "Wat mij betreft kan het woordje 'pilot' eraf en gaan we landelijk." Bij de eerste proefmailing wer den dertig brieven verstuurd. Er kwamen twintig antwoordkaar ten terug, tien keer werd het Rabo TotaalPakket verkocht. Bij de overige studenten werd de Studentenrekening omgezet in een Betaalrekening of bleek er sprake van 'doorstudeerders'. "We weten nu ook wat meer van onze klanten." De bank wil in deze hbo-stad alle studenten die in juni hun studie hebben afge rond mailen. Lammers is er klaar voor. "Met onze eigen brieven hadden we zo'n resultaat never nooit niet gehaald." Ook in Enschede is de proef goed ontvangen. Studentencoör dinator Evert Bleuming verzond 43 brieven en noteerde na een rondje bellen 41 reacties. Dat bel len bleek nodig. "Studenten zeg gen tegen zo'n mailing: laat maar even zitten, dat komt wel." In 35% van de gevallen verkocht de "Investeren in studenten en ze na hun studie laten gaan, dat kan niet. bank het Rabo TotaalPakket. Ongeveer 27 procent van de stu denten bleek toch nog te stude ren, zonder studiefinanciering. Rabobank Nederland zoekt nu naar een oplossing om die groep uit het bestand te filteren. Bleuming is in elk geval tevre den. "De klanten ook, met die gratis aanbieding." Volgens hem is het een goede manier om ex- studenten aan de bank te binden. "Ze zeggen spontaan: leuk dat we gebeld worden." Hij gaf inmiddels een paar suggesties om het nabelformulier wat aan te passen. Enschede verwacht veel van de actie en hoopt dat die dit jaar landelijk gaat. Cliënten Advies f (040)217 70 08 Bedrijven Advies Banken die het Loko Spaar programma nog vóór Sinterklaas in hun werkgebied willen intro duceren, hebben hiervoor ruim schoots de tijd. Ais ze tenminste inschrijven vóór 15 augustus. Vijfendertig banken hebben dat inmiddels gedaan. Zij komen deze herfst met Loko. In zestien werkgebieden is de elektroni sche zegel al langere tijd inge burgerd. Het inschrijfformulier staat vanaf maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, of is aan te vragen bij Loko Management. Loko Management f (040)217 73 11 Eigen Huis "Banken hoeven geen aparte openingsformulieren voor een matig toevoegen. Dit is echter bouwrekening en het premiedepot te maken." Dat zegt niet noodzakelijk voor het Pascalle van Gils van het segment Eigen Huis Rabobank ontstaan van de overeen- Nederland. Zij constateert dat veel banken wel aparte ope- komst bouwrekening c.q. pre- ningsformulieren maken. Als een hypotheekadviseur een bouwrekening opvoert in OFP, wordt er in de akte van schuldbekentenis melding gemaakt van de bouwreke ning onder het kopje 'Depotstorting en verpan ding'. Van een premiedepot wordt melding gemaakt onder het kopje 'Bijzondere bepalingen'. Volgens Van Gils hoeven de banken door de vermelding van de bouwrekening en het premiedepot in de akte van schuldbekentenis geen aparte openingsformulieren voor een bouwrekening en het premie depot te maken. In een van de volgende ver sies van OFP zullen de reke ningnummers die horen bij de bouwrekening en het premie depot in de akte van schuld bekentenis komen te staan. Tot die tijd kunnen de banken de rekeningnummers hand- miedepot. Eigen Huis C (040) 217 70 05 Bedrijven Advies Telemarketing zou volgens het segment Bedrijven Advies vast onderdeel van het verkoopproces bij de lokale banken moeten zijn. Maar hoewel de telefoon een eenvoudige manier van contact leggen is, is het uitwerken van een telemarketingactie lastig. Bedrijven Advies heeft ervaringen bij Rabobank Rotterdam gebruikt voor het maken van een handleiding. "Het pro-actief gebruiken van de telefoon in het adviseren en verkopen van onze producten wordt door onze klanten als heel positief en persoonlijk ervaren", weet Mathijs Smit van Bedrijven Advies. „Dit bleek onder meer uit de proef in Rotterdam. Klanten geven vaker dan verwacht signalen af die voor adviseurs bruikbaar zijn. Met behulp van telemarke ting kunnen zij effectief en toch persoonlijk worden benaderd. Relatiebeheer Onder het motto 'de Miljoenennota nader beschouwd', houdt Rabobank Nederland op de derde dinsdag in sep tember weer haar traditionele Prinsjesdagbijccnkomst voor zakelijke relaties van lokale banken. Omdat het animo in het zuiden van het land vorig jaar tegenviel, deze keer alleen in Utrecht. Brede lagen van de bevolking volgen de jaarlijkse presentatie van de Miljoenennota, de vaderland se begroting, op de voet. Voor politiek en bedrijfsleven is de nota een belangrijk ijkpunt voor de nabije toekomst. De Groninger econoom prof.dr. J. De Haan geeft tijdens de Prinsjesdagbijeen komst op 16 september zijn visie op de Miljoenennota. Stafgroep- econoom Willem van der Velden zal de gevolgen schetsen voor het bedrijfsleven. Na afloop van beide inleidingen is er ruimte voor discussie. De bijeenkomst wordt afgesloten met een 'vor stelijk' borrelbuffet. Deelnemers ontvangen voordat ze naar huis gaan een exemplaar van de Mil joenennota en de nieuwste uitga ve van het Economisch Kwar taalbericht. De Prinsjesdagbijeenkomst be gint om 15.30 uur, kort na het uitspreken van de Troonrede door koningin Beatrix. De kosten bedra gen 145 gulden per deelnemer. Inschrijven kan tot 1 september met het formulier dat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant staat. Daarin is ook het programma en een uitnodigings brief te vinden. Representatie 7 (030)216 49 29 Veel klanten kunnen direct worden geholpen, anderen wor den uitgenodigd voor een ver volggesprek met een adviseur." Het fenomeen telemarketing is niet nieuw. Smit: „Er zijn genoeg banken die het middel wel eens hebben beproefd. Vaak met succes. Maar meestal was het een actie op een moment dat een adviseur eens op het idee kwam de klanten telefonisch te benaderen. Deze blauwdruk beoogt telemarke ting tot vast onderdeel van het verkoopproces te maken." De banken krijgen de 'blauw druk' als aanvulling op de seg- mentwijzer toegezonden. Ze worden stapsgewijs door een beslissingstraject geloodst. Zodat uiteindelijk de bank zelf kan uitmaken of telemarketing toegevoegde waarde heeft en hoe een en ander te organiseren is. Zowel bij de lokale als de centrale uitvoering van telemar keting kan Rabofacet (Compe- tence Centre Telefonie en Teleservices) de banken onder steunen. Smit: „Graag horen we van banken hoe ze denken over de blauwdruk en natuurlijk hoe we hem kunnen verbeteren." Bedrijven Advies (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1