Moderne communicatie 'Prisma maakt beweging van segmenten inzichtelijk' Ce Modelbrief van Onroerende Zaken voor huurverhoging Alles in één Polis voorstudenl Alles in één Po is voorstudenten komt eraan Kalender 100 jaar Rabobank Eerste release vanaf derde kwartaal beschikbaar Tour Frank c-100jaar-> Telecommunicatie speelt in de Tour een steeds grotere rol. Ploeg leiders hebben dit jaar voor bet eerst televisie in bun auto. En diverse renners staan met oordopje en microfoon in verbinding met bun ploegleider. Bedrijfsvoering Prisma, het Prestatie Indicatoren Systeem voor het Management, gaat van start. Dat kregen de bankdirecteuren afgelopen week per brief te horen. Hans Vriend, hoofd van de stafeenheid Bedrijfsvoering, is opgelucht. "Eindelijk krijgen de directeuren een instrument in handen dat hen ondersteunt bij het besturen van de bank, nadat conform Visie '98 de klanten vanuit de segmenten worden bediend." De stafeenheid Bedrijfsvoering was al langer op zoek naar een instrument waarmee de ontwik kelingen en resultaten van de lokale segmenten kunnen worden gevolgd. Met de huidige versie van Prisma lijkt het instrument te zijn gevonden. Doelstelling van Prisma is om voor de bank als geheel een beter inzicht te geven in de resultaten en activiteiten per segment. Vriend: "Maar dat bete kent niet dat Prisma is bedoeld voor specifieke segmentbesturing op tactisch en operationeel niveau. Daarvoor leveren de segmenten van Rabobank Nederland onder steuning, zoals PIM voor Cliënten Advies en het Productie Register voor Eigen Huis." Prisma bestaat uit drie onderde len: Prisma Besturing Segmenten, Prisma Personeel en Prisma Finan cieel. Het onderdeel Besturing Segmenten is het belangrijkste en bevat naast de belangrijkste indi catoren per segment een indicatie van de positie binnen de bankty- pologie. "We wilden hieraan indicatoren voor 'klantwaarde' toevoegen", zegt Vriend. "Maar daarvoor hebben we nog geen goed meetinstrument." Niettemin kan de directeur met dit onder deel een goed beeld krijgen van hoe de afzonderlijke segmenten binnen zijn bank zich ontwikke- De lokale banken verhuren gezamenlijk meer dan tweehon derd woningen. Jaarlijks worden de huren van de woningen op 1 juli aangepast. De overheid heeft het maximale huurverhogings percentage voor dit jaar vastge steld op 6,5%. Dit percentage geldt voor huurprijzen die de maximaal redelijke huurprijs nog niet hebben bereikt. Voor woonruimte waarvoor de maximaal redelijk huurprijs per 30 juni 1997 geldt, kan de huur prijs ten hoogste met 3,5% wor den verhoogd. Banken die de huur van een woning met maxi- len. Ook geeft Prisma Besturing Segmenten een uitstekende basis om in gesprek met andere banken te gaan. Prisma zal op den duur dan ook de benchmarkrapporta- ges gaan vervangen." Het onderdeel Personeel geeft inzicht in de aangewende perso nele capaciteit per segment en van de totale bank, zowel in aan tallen als in kosten. Het onder deel Financieel tenslotte ver schaft inzicht in de segmentering van de resultaatrekening en de maal 5,5% willen verhogen, kun nen dat doen met een gewone brief. Ter voorkoming van vorm fouten wordt echter aangeraden gebruik te maken van een door Rabofacet Onroerende Zaken be schikbaar gestelde modelformulier. Banken die een huurverhoging van meer dan 5,5% willen door voeren, moeten daarvoor gebruik maken van een door het ministe rie van VROM ontwikkelde, voorgeschreven huuraanzeg- gingsformulier. Rabofacet Onroerende Zaken 7 (040) 217 64 40 balans. De drie onderdelen teza men geven volgens Vriend een goed beeld van de richting waar in de segmenten zich bewegen. De eerste rapportage van Prisma gaat over het derde kwartaal. Deze gegevens komen begin november beschikbaar. Om de banken de gelegenheid te geven kennis te maken met Prisma krijgen zij voor de rapportages over het derde en het vierde kwartaal geen kosten in rekening gebracht. Banken met interesse in Prisma kunnen dat kenbaar maken met het aanmeldingsformulier, dat maandag in de rubriek Rabo- krant van de Rabolnfobank staat. Helpdesk Bedrijfsvoering (040) 21 7 70 35 De Alles in één Polis voor studenten is volgens Interpolis een zeer aantrekkelijk product. Behal ve de aansprakelijkheids- en in boedelverzekering kent ook de doorlopende reisverzekering een gereduceerd studententarief. Een pakket met deze drie verzekerin gen is er al vanaf 132,16 per jaar, Vroeger moesten renners goed om zich been kijken en tellen wie er weg waren. Of wachten tot de ploegleider zijn renners op de hoogte stelt van de samenstelling van de kopgroep. Tegenwoordig boort de ploegleider die samen stelling via radio Tour en binnen enkele seconden geeft hij de infor matie door aan zijn renners. Die weten dan of zij in de remmen moeten knijpen of juist tempo moeten maken. Volgens Theo de Rooy zijn de massale valpartijen van de eerste week ook deels toe te schrijven aan de moderne informatiebron nen. De ploegleider ziet wat op televisie of hoort wat van het per soneel dat al over het parkoers is gereden en geeft die kennis door aan de renners. Hij is niet de enige, zijn collega's doen dat ook. Met dat is ongeveer 11,- per maand. De doorlopende reisverzekering is ook te gebruiken voor studie en stages in het buitenland. De huidi ge Studie-stage verzekering vervalt daarom, net als de Ongevallendek king, die van weinig belang blijkt voor studenten en nu nog in het Studentenpakket Schadeverzekering als gevolg dat iedereen probeert van voren te rijden om bet gevaar te ontwijken. Trekken en duwen is het resultaat. De reglementen van de Tour ver bieden coureurs gebruik te maken van mobiele telefoons. Je moet er toch niet aan denken dat renners naar huis gaan bellen om te weten hoe het in de koers is. Dat bet thuisfront soms belangrijker is dan alle moderne communicatie middelen, bleek tijdens de Ronde van Vlaanderen. Marianne de Rooy, jawel de vrouw van, zag net als iedereen dat Rolf Sörensen kilo meters lang om drinken vroeg. Ploegleider Theo wist echter van niets. In zijn auto geen televisie en geen wedstrijdcommissaris die hem erop wees. Ten einde raad belde Marianne, Theo in de auto. Waarom Rolf geen drinken kreegOp televisie waren vervolgens de capriolen van de Rooy te zien om Rolf zijn drink bussen te brengen. Als hij die met had gekregen had hij Vlaanderen niet gewonnen. De communicatie in de wedstrijd faalde. Zoals vroe ger zag men het thuis heter dan in de koers. Maar de moderne GSM bracht toch uitkomst. Steeds meer banken beginnen activiteiten te ontwikkelen voor het eeuwfeest dat volgend jaar wordt gevierd. In hoeverre de lokale plannen aansluiten bij de activiteiten die er bij Rabobank Nederland op stapel staan, is te zien op de I00 jaar kalender die onder trefnummer 721503 van de Rabolnfobank, rubriek Rabo- krant is te vinden. De kalender wordt regelmatig geactualiseerd. zit. Uiteraard kunnen studenten ook andere verzekeringen afsluiten, maar dan tegen normaal tarief. De pakketkorting blijft van toepassing. Half september krijgen alle ban ken die Alles in één Polissen ver kopen van Interpolis de aangepas te release-informatie en komt er in de Rabolnfobank extra informatie te staan. Interpolis f (013) 462 25 45 Wie een Rabo Jongeren- of Studentenrekening heeft bij de Rabobank Roermond én ge slaagd is voor zijn eindexamen kan gratis een dag op pad met de trein. Via posters en advertenties in dc lokale kranten wordt de actie aangekondigd. Niet-cliën- ten die geslaagd zijn, worden uit genodigd een rekening te openen. Zij krijgen het kaartje dan ook. Elke geslaagde rekeninghouder die met zijn diploma naar de bank komt krijgt daar vijf kopieën van en de RaboTrain- TripTas. Daarin zitten behalve de Banken die woningen verhuren kunnen via Rabofacet Onroerende Zaken een modelbrief aanvragen, waarmee de huurverhoging aan de huurder kan worden aangezegd. De brief kan worden gebruikt als de bank de huur van de woning tot 5,5% verhoogt. treinkaart folders van bekende attracties en een ansichtkaart. De treinende jeugd kan daarop zijn top 3 van de leukste plekjes van Nederland kwijt en stuurt de kaart retour aan de bank. De leukste tips worden vervolgens, mét de naam van de tipgever, op een grote landkaart van Nederland gezet. Die kaart is in oktober af te halen bij de bank. Marketeer Edwin Wijenberg: "Zo creëer je tweemaal een con tactmoment met de jongere klant. En daar is het natuurlijk allemaal om begonnen." Klap op de vuurpijl van de actie is dat de inzenders van de drie origineelste tips samen met een vriend of vriendin een dag naar de studio's van Joop van de Ende in Aalsmeer mogen. Daar wor den ze als VIP rondgeleid en kun nen ze een kijkje nemen bij de opnames van populaire program ma's. Binnen een paar dagen had den al ruim honderd jongeren gereageerd op de actie. Cliënten Advies Het Studentenpakket Schadeverzekering komt eind september in het Alles in één Polis-concept. Banken die dat concept gebruiken, kunnen dus nog dit najaar het 'nieuwe' product gaan verkopen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2