17 °7 Eenderde van banken heeft BA-klanten goed in kaart Eurocoördinatoren onvoldoende bekend Heuro Werknemersspaarregelingen en CRAB automatisch gekoppeld Enquête problemen met taalgebruiken Wordsjablonen Getronics benadert gebruikers Voxmix voor bea's Noordoostpolder: 'deal'van de maand 19 9 7 Nieuwe premiums JongerenRekening in Rabo Infobank Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 306 Week 29 Donderdag 1 7 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies' De segmentering in de bedrijvenmarkt zit in de lift. Op dit moment is bijna driekwart van de banken 'gekanteld', tegen over 61% vorig jaar. Van alle banken heeft 37% het potentieel voor de klanten van Bedrijven Advies in kaart. Dat blijkt uit de BA-monitor, het halfjaarlijks onderzoek van Bedrijven Advies, onder honderd managers en tweehonderd (bcdrijven)adviseurs. Elise Jansen van het segment vindt dat de Rabobank goed op weg is met de segmente ring. Minder tevreden is ze met de constatering dat veel banken de klanten nog niet in beeld hebben gebracht. Dat verdient volgens haar priori teit. "Als je aan goed relatie- onderhoud wilt doen en pro ducten op het goede moment aan de goede klanten wilt ver kopen, is het een absolute voorwaarde je klanten goed in beeld te hebben. De vernieuw de versie van het Klant Be- werkings Model en de Bedrijfs- takPlus-uitgave die banken vorige week hebben ontvan gen kunnen hierbij helpen." Zes van de tien adviseurs nemen zelf de telefoon op als een klant belt. Jansen: "De Commerciële Binnendienst moet meer het eerste aan spreekpunt voor de klant zijn, ook in de bankhal. In de prak tijk blijkt dat de binnendienst meer dan de helft van de vra gen tot volle tevredenheid van de klant kan afhandelen. De bedrijvenadviseur heeft dan meer tijd om te verkopen." Ook de Rekening Coulant- actie en de afdeling Verkoop ondersteuning komen in de monitor aan de orde. Drie kwart van de banken die de Rekening Coulant Courant versturen, gebruikt het markt bewerkingspakket. In ruim eenderde van de gevallen wor den de acties in de Rekening Coulant Courant geëvalueerd. Negenentachtig procent for muleert geen doelstellingen. Volgens Jansen vermoedelijk omdat banken de Courant meer als relatie-onderhoudend medium hanteren. Acht van de tien adviseurs kent de afdeling Verkoopondersteuning. Ze vinden de medewerkers klant vriendelijk en goed in het oplossen van de gestelde vra gen. De bereikbaarheid en „Het zou mooi zijn als de eurocoördinatoren bij de lokale Rabobanken wat meer van zich laten horen", zegt Slovenka Ristic van het EMU Projectbureau. Uit de vele telefoontjes die het bureau krijgt van lokale banken, leidt zij af dat het bestaan van de euro coördinatoren onvoldoende bekend is. "Jammer, want al die tele foontjes zijn onnodig". Met het oog op de invoering van de euro is bij elke Rabobank een medewerker aangesteld die ervoor moet zor gen dat alle informatie over de Economische en Monetaire Unie op de juist plek binnen de eigen bank terechtkomt. Hij is ook de vraagbaak voor mede werkers die willen weten welke europroducten beschikbaar zijn. „Ook dient de coördinator nu al na te denken over de manier waarop zijn bank de klanten gaat informeren over de euro", zegt Ristic. Medewerkers van de lokale Rabobanken mogen van haar rustig nog eens bellen met de Euro Infodesk om te vragen wie bij hun bank de eurocoördi nator is. Maar de coördinatoren kunnen volgens haar beter zich zelf bekend maken. wachttijden zijn voor lichte verbetering vatbaar. Tot slot maakt iedere advi seur en manager gebruik van de Rabolnfobank. De meest geraadpleegde pagina's hierin zijn de geldige circulaires, de Rabokrant en de Bedrijfs- takdocumentatie. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 Euro Infodesk (030)216 40 00 Cliënten Advies In de juli-versie voor het PC-informatiesysteem, die de banken vorige week ont vingen, is het onderdeel over de Rabo JongerenRekening niet up to date. Zowel de versie voor de jongeren als die voor de ouders vermeldt nog de oude premiums. Ook de leeftijdsgrenzen zijn niet volledig. In de versie voor het PC-informatiesysteem die in augustus verschijnt, zijn de aanpassingen wel opgenomen. Banken kun nen de juiste tekst maandag al raadplegen in de Rabo lnfobank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 Relatiebeheer 'Rode paprika's 'groen' gefinancierd', kopte deze krant op 10 juni. Intensieve samenwerking tussen de banken Midden Westland en Noordoostpolder voor kwam dat paprikateler Ruud van Schie voor de financiering van zijn nieuwe ecologische tuinbouwbedrijf in Ens naar de concurrent stapte. Het team van Rabobank Noordoostpolder dankt er de 'deal' van deze maand aan. Sterkste punten volgens bet juryrapport: samenwerking met een collegabank en groe ne financiering als belangrijk wapen in de strijd met de concurrent. Bedrijven Advies' De lokale administratiecodes 31 en 32 worden zaterdag 19 juli in CRAB vervangen door de centrale administratiecode 17. Voortaan worden alle nieuw afge sloten werknemersspaarregelingen automatisch in CRAB gekoppeld aan deze administratiecode, een aparte opvoer in CRAB is niet meer nodig. Het onderscheid tussen pre mie- en spaarloonregelingen blijft gehandhaafd doordat in Cliëntin formatie en Sabine achter liet reglementnummer de tekst "pre- miespn" of "spaarloon" wordt toe gevoegd. Meer informatie over de conversie staat in de Rabolnfobank onder trefnummer 649503b. Vragen over de conversie kunnen gesteld worden aan de Helpdesk Informatisering (030-215 33 33), overige vragen aan Verkoop ondersteuning Bedrijven Advies. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Een aantal medewerkers binnen de Rabobankorganisatie heeft inmiddels door het inzenden van het enquêteformulier gereageerd op het artikel 'Enquête naar gebruik Wordsjablonen en taal' in de Rabokrant van 8 juli. Wie de in het gepubliceerde artikel geschet ste problemen herkent, kan het enquêteformulier nog tot 25 juli inzenden naar Henk Ruurda, EW-820. Artikel en enquêtefor mulier zijn te vinden onder tref nummer 728205 en 728205a. Bedrijven Advies' Getronics gaat binnenkort Voxmix gebruikers benaderen voor de aanschaf van een betaal automaat. Het bedrijf doet dit na overleg met PTT Telecom, dat besloten heeft aflopende huur/leasecontracten van Voxmix gebruikers niet te ver lengen. Ruim 1.500 ondernemers zijn in het bezit van de Voxmix, een apparaat waarmee creditcard transacties verwerkt kunnen worden. PTT Telecom verlengt de contracten niet, omdat de onderhoudskosten steeds verder oplopen en het moeilijk is om aan onderdelen te komen. De onder nemers moeten dus een alterna tief zoeken. Getronics grijpt dit aan om de ondernemers te bena deren voor een betaalautomaat. Het bedrijf heeft hiervoor twee mailings ontwikkeld, een voor horeca-ondernemers en een voor de overige ondernemers. De mailings bestaan uit een brief, een keuzeformulier dat de klant helpt de meest geschikt automaat te kiezen, een bestelfor mulier en brochures. Zodra een klant bij Getronics een betaal automaat bestelt, ontvangt het door de klant ingevulde bank kantoor een aanvraagset om de zaak verder af te handelen. De Voxmix-gebruikers die al een (Chipknip)betaalautomaat van Getronics hebben, worden uitge sloten van de mailing. Het bedrijf kan niet voorkomen dat Voxmix- gebruikers die een betaalautomaat van een andere leverancier hebben, het mailingpakket ontvangen. Sales Desk Getronics r (020) 430 67 38

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1