Floormanager wijst klant de weg banken Brunssum en Hoensbro Automatische dosing van opties vervalt Rabobankeditie boekje over erven:6.000 bestellingen Beleggersagenda nog met korting Buitenlandse Toeristenverzekering bij Interpolis definitief uit assortiment Gea-gebruik twintig procent boven gemiddelde INZENDTERMIJN EVALUATIE FORMULIEREN VAN RABO TOTAALPAKKET TOT 21 JULI Cliënten Advies Bij de bank Heerlen-Hoensbroek-Brunssum kwamen de cliëntad viseurs niet genoeg aan verkopen toe. "Veel mensen die best de geldautomaten konden gebruiken, verschenen toch nog aan de balies", vertelt Jan Vroomen, segmentmanager CA. Besloten werd tot een rigoureuze aanpak. Een cliëntadviseur in de rol van floor manager vangt klanten op en wijst hun de weg naar de geldauto maten of de servicegroep die zonodig doorleidt naar de cliënt adviseurs. Jan Vroomen (rechts van de gea) en Patrick Claessens (tweede van links) met de teams van Hoenshroek en Brunssum: "Méér grip op onze klanten." De bank werkt in Brunssum en Hoensbroek volgens de nieuwe methode. Er staan twee geavan ceerde binnengea's voor klanten die niet zelf kunnen of willen pinnen. Een hostess (medewerk ster Geldhandelingen) helpt daar bij een handje. "Floormanager, hostess en adviseurs zijn altijd present", zegt Vroomen. "Je merkt dan dat er een team ontstaat dat elkaar aanvult." In de eerste weken kregen alle klanten een roosje mee. "Want het was toch een soort overval. De eerste dagen waren ook best moeilijk. Nu vinden klanten steeds meer zélf hun weg en dat gaan we nog stimuleren door routingbordjes te plaatsen." Jeanne Driessen, consultant bij de bank voor het Veranderprogramma CA, zag indertijd een mevrouw opgetogen naar buiten lopen: "Ik heb gepind en kreeg nog een roos ook." Driessen bespreekt met de bank onder meer zaken als tijd vrijmaken voor verkoop door cliëntadviseurs. Vroomen vindt dat de bank met kleine ingrepen meer grip heeft gekregen op de klanten. "Wat we nog missen is goede afstortappa- ratuur en de mogelijkheid om bij de geldautomaten op te nemen van een spaarrekening. Met de bankpas van de hostess is dat nog te tijdrovend." Hij ziet deze vorm van 'geholpen zelfbediening' als een goede voorloper van het bedieningsconcept. "Wij geven nu al op een simpele manier sturing aan klantenstromen. Geldhande lingen waar we geen goed alter natief voor hebben, gebeuren nog aan de balies." In Brunssum is kantoormanager Patrick Claessens de 'dirigent' bij de nieuwe aanpak. "Elke veran dering is moeilijk", zegt hij. "Zeker met een vergrijzende populatie." Zijn medewerkers hebben zich intensief voorbereid, onder meer met een gea-begelei- dingscursus. "We weten nu met de klanten om te gaan." En die klanten reageren goed. "We ken nen ze natuurlijk. Je vertelt ze wat er veranderd is, dat het servi ceniveau hetzelfde blijft én je begeleidt ze naar de hostess of de servicegroep." Het gea-gebruik ligt, evenals in Hoensbroek, al twintig procent boven het maan delijks gemiddelde. Ook Claessens ziet de 'vis-a-vis'- aanpak als een prelude op het bedieningsconcept. Het grote voor deel is volgens hem dat cliëntad viseurs meer tijd krijgen voor een commerciële, pro-actieve aan pak. "We hebben de klanten al gekoppeld aan adviseurs, want zij worden nu niet meer op geslokt door het blussen van brandjes." Cliënten Advies Interpolis maakte begin dit jaar bekend vanaf 31 maart 1997 te stoppen met de verkoop van de Buitenlandse Toeristen verzekering. Het komt echter nog regelmatig voor dat banken polisbloks en aanvraagformu lieren aanvragen voor deze ver zekering. Interpolis kan deze bestellingen niet meer uitvoeren en verzoekt de banken de nog aanwezige polisbloks te vernie tigen. Als een bank een klant heeft die geïnteresseerd is in een variant van dit product, kan zij voor een alternatief contact op nemen met Administratie Centraal Agentschap Rabo bank (ACAR). Interpolis ACAR r (013) 162 16 33 Financieel Advies Financieel Advies Rabobank Nederland gaat binnenlandse opties die in juli en augus tus van dit jaar aflopen niet meer automatisch 'closen'. Dat wordt voor deze periode de verantwoordelijkheid van de lokale banken. Deze beslissing is een gevolg van de grote drukte op de beurs. Door de extreem lange doorloop tijden voor de verwerking van orders kan ordercollectivatie voor automatische closing problemen opleveren. Om te voorkomen dat collectieve orders niet tijdig wor den verhandeld op de AEX-Optie- beurs voert Rabobank Neder land de procedure nu niet cen traal uit. Het OBB vraagt begrip van de banken voor deze maat regel. Voor buitenlandse opties blijft de automatische closing- procedure wel van kracht. De lokale banken hebben al een spoedbericht ontvangen waarin Rabobank Nederland aanbeve lingen doet voor de sluitingspro cedures. Zij zal met ingang van de september-expiratie de automa tische closing voor opties afschaf fen. Hierover ontvangen de ban ken binnenkort meer informatie. Orders Binnenland, Informatiedesk 7 (030) 216 10 01 Driehonderdzeventig banken hebben het boekje 'Sterven en erven' van Jan Kokx in de Rabobankeditie besteld. In de Rabokrant van 30 mei werd aangekondigd dat het er zou komen als er voldoende belangstelling van banken was. De banken bestelden tezamen 6.000 exemplaren bij Rabobank 'Over-Betuwe'. Eind deze maand komen de boekjes. Het segment Financieel Advies overweegt in het najaar een project over vermogensoverdracht te beginnen. Corné van Bergen, commercieel directeur bij 'Over-Betuwe', spreekt van een fantastische respons. "Dit hadden we nooit verwacht. Liefst driekwart van de banken heeft het boek besteld." Bestellen is nu niet meer mogelijk. Van Bergen: "In 1998 wordt het boekje aangepast en komt het in herdruk. Bestellen is dan weer wel mogelijk." Financieel Advies denkt, mede door de grote belangstelling van de banken voor het boek, aan een project over vermogensover dracht. Adriaan Oomen van het segment: "De markt voor vermo gensoverdracht of estate plan ning groeit sterk. De komende twintig jaar heeft de overdracht plaats van tussen de 150 en 300 miljard gulden aan de volgende generatie. De huidige grijze garde heeft zoveel geld doordat ze hard gewerkt en veel gespaard heeft." Het geld van deze mensen komt bij de zogenoemde baby-boom- ers, de generatie van vlak na de oorlog, terecht. "En die zijn al in goede doen", aldus Oomen. "Dus is het zaak deze groep men sen als klant te houden of binnen te halen." Een landelijk consumentenon derzoek naar estate planning moet het begin van het project inluiden. De resultaten hiervan wil Oomen vertalen in concrete marktbewerkingsacties in het voorjaar van 1998. Hij denkt daarbij onder meer aan een case in de 'Persoonlijk Financieel Advies'-doos en een actie waarbij de bank alles regelt op het moment dat een nabestaande zich bij de bank meldt. Financieel Advies f (040) 217 70 07 Cliënten Advies Het segment Cliënten Advies heeft de inzendtermijn voor eva luatieformulieren van de voor jaarsactie Rabo TotaalPakket verlengd tot 21 juli. Tot dusverre is van slechts een klein aantal banken de formulieren ontvan gen. Zij maken echter een belang rijk onderdeel uit van de totale evaluatie van de actie en de gege vens worden gebruikt bij de voorbereiding van de najaars actie. Daarom heeft het segment de inzendtermijn verlengd. De formulieren staan in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, trefnummer 706301. Cliënten Advies 7 (040)rD 70 08 Financieel Advies De Ups and Downs Beleggersagenda 1998 is tot 1 augustus nog met korting te bestellen. Hoewel de verkoop prima gaat, heeft IRIS de indruk dat sommige banken door de drukte op de beurs vergeten zijn de agenda te bestellen. Daarom is de zogenoemde 'acticperiodc' verlengd. De Beleggersagenda van IRIS is de enige agenda in Nederland die speciaal gericht is op beleggers. Deze succesvolle uitgave van IRIS krijgt echter waarschijnlijk navolging. Ook een commerciële uitgever zou een dergelijke agen da op de markt willen brengen. Rabobanken en gebruikers zijn heel positief over de Ups and Downs Beleggersagenda. Dat bleek onlangs uit een onderzoek van IRIS. De agenda kreeg een gemiddeld rapportcijfer 8. Lezers waren vooral enthousiast over de verscheidenheid aan artikelen en de grafieken. Deze worden in de agenda van 1998 nog extra uit gebreid: de agenda gaat van 176 pagina's naar 192. Van elk van de ruim 80 selectielijstfondsen van IRIS zal een grafiek worden opgenomen. De nieuwe agenda heeft ook een overzicht van alle beursintroducties op het Damrak vanaf 1986 en een groot aantal artikelen over beleggen. Rabobanken kunnen de agenda als relatiegeschenk geven aan hun actieve beleggers. Hij is te bestellen via de centrale aanbie ding agenda's en kalenders van de Rabobank. De agenda kost in de luxe versie ƒ32,-, bestel- eenheid twee stuks, nr. 980126. De basisversie kost 14,50, bestel- eenheid vijf stuks, nr. 980127. IRIS Infolijn: 7 (01oi224 14 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2