BOB 2.0 neemt ook werk uit handen van bedrijvenadviseurs Prijs voor ondernemingsplan Nieuwe complete opleiding Financieel Advies slaat aan Melding foutieve afstorting bij DNB Colofon Bedrijfsbemiddeling Complete opleiding commerciële binnendienst FA Het beheren van zakelijke overeenkomsten is de belangrijkste toe voeging in de nieuwe release van het systeem Beheer Overeenkomsten Betalingsverkeer, BOB 2.0. Het systeem is op proefwordt nu getest bij een tiental banken en wordt naar verwach ting medio augustus grootscheeps geleverd. De eerste versies van BOB namen vooral de cliëntadviseurs werk uit handen. Door de uit breiding van BOB met RKP-Plus wordt ook het werk van bedrij venadviseurs verlicht. Zij hoeven in de nabije toekomst geen type concepten meer in te vullen en kunnen financiële afspraken met de klant direct invoeren. Ook voor de cliëntadviseurs zijn in BOB 2.0 ook de nodige verbeteringen aangebracht. De kinderziektes uit de eerdere ver sies zijn nagenoeg verdwenen (een overzicht van wijzigingen ten opzichte van BOB la.02 is opgenomen in de releasenote). In deze rubriek worden belang rijke benoemingen, jubilea en overlijdensberichten opgenomen. Mededelingen kunt u sturen naar de redactie. Jubilarissen 25 jaar per 14 juli Mw. A. van Bergen-van Mansom, Rabobank Nederland/Utrecht 25 jaar per 15 juli P.A.M. v.d. Wetering, Rabobank Bernheze-Oost; Mw. C.M.A. Duyf- Gielen, Rabobank Maashorst; Mw. P.A.E.G. Hendriks-Heynen, Rabobank Peelrand; H. Drost, Rabobank Purmerend 25 jaar per 17 juli Mw. C. Oskam, Rabobank Deventer; F. Speelman, Rabobank Midden-Groningen; G. Harke, Rabobank Halfweg-Zwanenburg; Mw. G.A.A. Baars, Rabobank Oudewater; Mw. H.H.N. Maatman- Lokate, Rabobank Raalte; Mw. J.C. van den Houten, Rabobank Schouwen-Zierikzee; Mw. J.C.M.A. Balendonck-van Neerven, Rabo bank Nederland/Eindhoven; R. van Maanen, Rabobank Neder land/Utrecht; C. van Os, Rabo bank Nederland/Utrecht Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Hans Koenekoop Thea Mutsaers-Fibbe Mariëlle Oostveen Bart Padberg Paula van de Riet Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Verder zijn overeenkomsten die met MS Word worden aange maakt, gestandaardiseerd en aangepast aan de Huisstijl Word Sjablonen. Andere verbeteringen in BOB hebben betrekking op de actualiteit, het ophalen van de rentetarieven en het personalise- ringssysteem. Een belangrijke toevoeging in BOB 2.0 is RPK-Plus. Door het gebruik van BOB 2.0 zal invoe ren van gegevens in RPK-PLus een stuk eenvoudiger worden. Ondersteuning Betaaldiensten adviseert medewerkers die geen of weinig ervaring hebben met RPK-Plus pas te autoriseren voor dit gedeelte in BOB nadat ze voldoende basiskennis hebben. Voor deze medewerkers bestaat de mogelijkheid deel te nemen aan een Workshop RPK-Plus. De workshop behandelt de adminis tratief technische werking van RPK-Plus en het aanwenden van deze kennis voor het opvoeren van de met een klant gemaakte afspraken op Rente/ Provisie- en kostengebied. De workshop ver vangt niet de opleiding "geauto matiseerde hulpmiddelen voor de cliëntadviseur - CAPI 01". Belangstellenden kunnen zich voor deze workshop inschrijven met het formulier dat maandag in de Rabolnfobank staat. Er wordt aan gedacht om de grootschalige levering te doen aan de hand van intekening, zodat de banken zelf kunnen bepalen wanneer ze BOB 2.0 invoeren. Via de Rabokrant ont vangen de banken hierover bin nenkort bericht. Ter voorberei ding staan maandag in de Rabolnfobank de (concept)- releasenote, het (concept)inrich- tingsadvies en enkele voorbeeld schermen van RPK-Plus in BOB. Ondersteuning Betaaldiensten f (040)217 60 41 Banken krijgen vanaf vandaag een bericht terug als zij een fout maken bij het aanmelden van een afstorting bij De Ncdcrlandschc Bank. Dit gebeurt op dezelfde manier als voor bestellingen in Nederlandse guldens. Banken kunnen zo een fout snel signaleren en de afstorting alsnog opnieuw aanmelden. Dit levert een valutavoordeel op aangezien er per dag in circa tien procent van de berichten een fout voor komt. De foutmelding komt via een Sprinterbericht op het hoofd kantoor binnen. Voor banken waarvan de bijkantoren zelfstan dig de sprinterberichten verzor gen, betekent dit dat het hoofd kantoor de foutmelding intern naar het betreffende bijkantoor dient door te leiden. Ondersteuning Betaaldiensten 7 (040)217 60 41 Bloemen en een cheque van Rabobank Utrecht voor het winnende team. Rabobank Utrecht heeft vorige week een aantal studenten van het Utrecht College, een school voor middelbaar beroepsonder wijs, 250 gulden rijker gemaakt. Daarmee beloonde zij het puike ondernemingsplan dat de stu denten voor hun eindexamen hadden gemaakt. Het plan omvatte het opzetten van een winkel in grenen meubels en woonaccessoires. Rabobank Utrecht heeft het project op het college begeleid. Medewerkers van het segment Bedrijven Advies gaven het afge lopen schooljaar colleges over het starten van een onderneming. Onderwerpen als 'investerings plan', 'liquiditeitsbegroting' en 'financieringsopzet' kwamen aan de orde. Verder stelde de bank brochures en branche-informatie beschikbaar. Meer dan zestig studenten teams leverden een onderne mingsplan in bij de bank. Acht daarvan werden genomineerd. De keus viel uiteindelijk op de meubelwinkel. Het team van dit plan, dat uit louter vrouwelijke studenten bestond, gaf de beste presentatie voor een comité van docenten en vertegenwoordigers van de Rabobank. Bedrijven Advies Relatiebeheer Handel, industrie en dienstverlening Te koop gevraagd Kapperszaken met minimaal drie medewerkers in Friesland en Drenthe. Agrarisch Te koop aangeboden Melkveebedrijf met 41 ha grond in Schoonebeek. Te koop gevraagd Melkvee-/vleesvarkensbedrijf in Overijssel/Zuid-Drenthe, met minimaal 30 ha huiskavel. Meer informatie over deze be drijven en de bemiddelende ban ken staat maandag in de Rabo lnfobank. Mededelingen voor deze rubriek uitsluitend schrifte lijk aan de redactie. EO 516. Financieel Advies De nieuwe 'Complete Opleiding Commerciële Binnendienst FA' slaat aan. Een eerste pilotgroep heeft de opleiding afgemaakt en wordt binnenkort getrakteerd op een 'ceremoniële afronding'. Na de tweede pilotgroep, die afstudeert in september, gaat de opleiding officieel van start. De belangstelling is zo groot dat er snel meer cur sussen worden georganiseerd. Joop Buiting van Rabobank Graafschap West was redelijk te spreken over de try-out van de cursus: "Ik voel me in de dage lijkse praktijk een stuk zekerder in de omgang met de grotere ver mogende klanten. Ik weet nu met name meer over effecten, optie- handel en creditproducten. Ik blijf me bijscholen, maar veel van het materiaal was mij na 26 jaar bij de bank natuurlijk al wel bekend." De RabobankAcademie en het segment FA zijn warm voorstan der van de complete opleiding. "Dit werkt veel beter dan wan neer mensen steeds losse onder delen volgen, deze opleiding duurt drie maanden terwijl je er anders minstens een jaar over doet.", weet Han Verhoeven, projectma nager FA. "De cursisten krijgen ook een beter beeld van de ver banden tussen de verschillende onderwerpen. Bovendien hebben juist de kleinere banken breed georiënteerde mensen nodig." Projectleider van de Rabobank Academie Albert Beldman wijst op een ander voordeel van de opleiding. "Van medewerkers die deze opleiding voltooien, weet je precies welk kennis niveau ze hebben." De inhoud en vorm van de opleiding werd mede bepaald door het commentaar van de pilot- groepen. Cursist Buiting: "We hadden als pilotgroep best nog Klant en markt Product- en vakkennis Verkopen en Advies Marktanalyse - Workshop CRP Fiscaliteiten - Fiscale cursus Creditgelden - Creditgelden Verzekeren - Verzekeren Beleggingen - Basiscursus beleggen - Inleiding Optiehandel Financieren - Financieringen Commerciële vaardigheden - Binnenkomend telefoonverkeer - Work en Time management kritiek. Wij wilden meer weten over financieel advies, bijvoor beeld over de optiehandel. Het onderdeel Systeem Algemeen is er nu uit. Ook hadden we behoef te aan meer informatie over financieringen, met name over hypotheken. Daar is nu een les- dag over gepland." Beldman merkt op dat er nog wel grote verschillen in het ken nisniveau van de cursisten zijn. "Dat maakt het moeilijk om de cursus optimaal op iedereen af te stemmen. De opmerkingen van de pilotcursisten zijn zeer ter harte genomen, de meeste heb ben daadwerkelijk invloed gehad op het lesprogramma." De com plete opleiding medewerker Com merciële Binnendienst FA kost 6.000 gulden, neemt 12 dagen in beslag en telt twee zelfstudie- paketten. De code is BI.VZ.01. RabobankAcademie f (040)217 60 12

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 4