°7 07 Agrarische sector laaiend enthousiast' over Agaath Ondernemer goedkoper uit met flexibele Loko-tarieven Nog 634 dagen werken.... Robeco neemt Beover Run op Agrarische Rabo-CBS diskette Papieren aanvraagsets voor betaalautomaten verdwijnen 19 9 7 Wettelijk minimum loon 1 juli gestegen Informatie Rabo Telebankieren (Extra) elektronisch oproepbaar Feiten over varkenspest in de Rabolnfobank Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 298 Week 28 Maandag 7 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516-Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer Bedrijven Advies "Agaath stevig in trek bij agrariërs", kopte deze krant op 10 juni. Een understatement, zo blijkt nu. De agrarische sector is 'laaiend enthousiast' over de vernieuwde Rabobank Tante Agaath Lening. Het enige 'nadeel': de telefoon staat de hele dag roodgloeiend. Daardoor dreigt een achterstand in de afwikkeling van het grote aantal aanvragen. In de burelen van de Rabo bank Tante Agaath bv spelen zich hectische taferelen af. In drie weken tijd kwamen meer dan 250 aanvragen binnen, rin kelde minstens vijftig keer per dag de telefoon, groeide het personeelsbestand uit van één medewerker tot vier en werden de weekeinden benut om in alle rust de achterstand weg te wer ken. "Iets dat niet is gelukt", constateert Geert Korte van De rubriek Beschrijving pro ducten en diensten van de Rabolnfobank is weer aange vuld. De producten- en diensten informatie van Rabo Teleban kieren en Rabo Telebankieren Extra is daar vanaf vandaag te vinden. Rabobank Nederland, inmid dels aangetreden om de toren hoge stapels paperassen mee weg te werken, tussen twee telefoontjes in. Nogal wat banken blijken met fiscale vragen te zitten die zich toespitsen op de maatschaps constructie. In de huidige hand leiding is het antwoord hierop niet altijd te vinden. Korte: "Telefoontjes krijgen voorrang boven het papierwerk, hoewel er ook nogal wat vragen wor den gesteld waarop het ant woord zonder meer te vinden is in de huidige handleiding." De aanvulling daarop moest eind juni bij de banken liggen. Korte over de vertraging: "We hadden verwacht deze aanvulling eer der te kunnen verzenden. Een aantal zaken is echter nog onvoldoende uitgekristalliseerd." Hij verwacht dat dit vóór het eind van juli wel het geval is. Rabobank Tante Agaath BV f (040)217 64 16 Bedrijven Advies De tarieven van Loko worden aangepast. Met ingang van 1 okto ber betalen ondernemers 0,5% van het gemiddeld transactiebedrag per maand, met een minimum van 2,5 cent en een maximum van 10 cent per transactie. Bovendien krijgen ondernemers met meer dan 250,- kosten per maand een korting die varieert tussen de 2,5 en 20%. Met de tariefsaanpassing wil Loko Management vooral de 'kleine' ondernemer over de streep trekken. De ondernemer betaalt op dit moment een dubbeltje voor een transactie. "Daardoor is er bij bepaalde ondernemers een sche ve verhouding tussen de waarde van de uitgegeven Loko's en de transactiekosten", aldus Ellen van Wijnbergen van Loko Management. "Met name voor ondernemers met een gemiddeld laag aankoopbedrag of een groot aantal transacties betekent de nieuwe tariefstructuur een belangrijke verbetering." Met de tariefsverlaging mikt Loko Management op super markten en ondernemers uit de food-sector, zoals de bakker en de kaasboer. Voor het Loko Spaarprogramma belangrijke winkels, aldus Van Wijnbergen. "Dit zijn de winkels waar de dagelijkse aankopen plaatsvin den. Als zij meedoen, is het voor de consument nog aantrekkelij ker om Loko's te gaan sparen." Loko-ondernemers worden via de Loko Nieuwsbrief op de hoog te gesteld van de aanpassingen. Loko Management r (040) 217 73 11 De medewerkers van Rabofacet Zeist weten bet nu zeker: nog 634 dagen werken en dan begint de volgende eeuw. Het aantal werkda gen tot 1 januari 2000 is af te lezen op de millenium-zuil, die afge lopen week door Theo Laan, projectleider Eeuwwisseling, werd onthuld. De zuil heeft het doel om de '2000-awarettess9 binnen de organisatie te vergroten en is binnenkort ook te bezichtigen in de hoofdkantoren te Utrecht, Best en Eindhoven. "De zuil moet duide lijk maken dat het jaar 2000 met rasse schreden nadertlicht Laan toe. "En eigenlijk is het aantal dagen dat we nog hebben nog min der. Want op t november 1998 willen we helemaal klaar zijn voor de volgende eeuw." De Robeco Groep koopt alle aandelen van Beon Pensioen en Vermogensbeheer uit Gro ningen. De overname hing al een tijdje in de lucht en vorige week kwamen beide partijen tot overeenstemming. Robeco en Beon, samen goed voor een beheerd vermogen van 94 mil jard gulden, willen samen vooral de dienstverlening aan pensioenfondsen uitbreiden. Beon, dat afkomstig is uit de bedrijfvereniging voor bak kers, heeft een van de modern ste administratiesystemen voor pensioenen. Voor Robeco is dat interessant omdat pensioen regelingen steeds flexibeler worden en op het individu afge stemd. Robeco en Beon denken aan het opzetten van een nieuw servicentrum voor pensioen fondsen, dat de markt moet gaan veroveren. De bruto minimumlonen zijn op 1 juli gestegen met 1,05 Dat komt door de halfjaarlijkse aanpassing aan de gemiddelde ontwikkeling van de lonen in de marktsector. Ook de voor vakantie-krachten gel dende brutobedragen gaan door dit regeringsbesluit omhoog. In de Rabolnfobank staan vandaag in de rubriek Rabokrant, onder trefnum- mer 727521, twee tabellen met de nieuwe minimumbedragen. Helpdesk CSPA f (040) 217 71 11 Relatiebeheer ln de Bedrijfstakdocumentatie van de Rabolnfobank is onder hoofdstuk 1.7. Actuele Ontwikkelingen van de rubriek Varkenshouderij (Landbouw) een item over de Varkenspest toe gevoegd. Hierin staat niet alleen de stand van zaken maar vooral ook de liquiditeits- en rentabiliteitsas- pecten voor de varkenshouderijbe- drijven per soort bedrijf. Tevens worden financierings- en commer ciële aspecten behandeld. Infodesk Landbouw 7 (040) 217 67 18 Bedrijven Advies Relatiebeheer Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wordt overstelpt met aanvragen voor de 'Agrarische Rabo-CBS dis kette'. Liefst 63 Rabobanken willen zo'n maatwerk-diskette, waarop alleen die gegevens over de agrarische sector staan die een lokale bank wil heb ben. Het CBS heeft door de verrassend grote vraag proble men om de aanvragen snel te verwerken. Ze kunnen de be loofde wachttijd van een week niet waarmaken. Lokale Rabo banken moeten er rekening mee houden dat de gewenste maatwerk-diskette twee weken op zich laat wachten. Volgens Piet van de Port van de afde ling Agrarische Zaken werkt het CBS met man en macht aan vergroting van de verwer kingscapaciteit. Bedrijven Advies' De papieren aanvraagsets voor betaalautomaten van CCV en Datelnet zijn van de schappen in Best verdwenen. Beide leveran ciers constateren dat bij het invullen van de formulieren regelmatig fouten gemaakt wor den. Vanaf september kunnen banken alleen nog gebruikma ken van het pc-pakket GFB (Genereren Formulieren Betaal automaat). Tot september kan de eventuele papieren voorraad op de bank nog gebruikt worden. Veel banken gebruiken bij het aanvragen van betaalautomaten nog alleen de papieren aan vraagsets. En dat levert nogal wat fouten en dus vertraging op, aldus CCV en Datelnet. "Beide leveranciers sturen foutief inge vulde formulieren terug", aldus Cecilia Claas-Tidström, "en dat kan irritatie opleveren bij de ban ken, maar zeker ook bij de klan ten, die langer op hun apparaat moeten wachten." Claas-Tidström adviseert ban ken GFB te gebruiken. De tien testbanken beoordeelden dit sys teem vorig jaar als handig en eenvoudig. "Het is binnen tien minuten te leren en de fouten- kans is bijna nul. Het systeem wijst de gebruiker vanzelf de weg". In september ontvangen banken een verbeterde versie, waarin de suggesties van banken zoveel mogelijk zijn verwerkt. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1