'Flexstuderen'in Rotterdam Feestelijkheden rond nieuw hoofdkantoor in Nieuwveen 'Rabobank de Singer onder de banken' Rabobank'webverteert'voor Toursite Kwaliteitsnormen vooropleidingen en Interpolis Leven Nedersticht houdt lokaal imago-onderzoek Driehonderd studenten worden klont Bankhalmaterialen nog tot 15 juli te bestellen Cliënten Advies Dc bnnk Rotterdam en Rabobank Nederland ondertekenden onlangs niet de Erasnius Universiteit, PTT Telecom en Communications Solutions Nederland een contract dat eerstejaars studenten Bedrijfskunde in staat stelt een Personal Communicator aan te schaffen. Het 'flexstuderen' in de havenstad kreeg er een sti mulans door en de bank Rotterdam kon in één keer ruim driehon derd studenten als klant welkom heten. "De Personal Communicator is een revolutie in het onder wijs", stelt Theo Zweers van de afdeling Marketing bij de bank Rotterdam. "De student kan er flexibel mee studeren, gewoon vanuit zijn studeerkamer." Minister Ritzen heeft al belang stelling getoond voor het 'Doctorandus 2000-project', zoals de ontwikkeling veelzeg gend is gedoopt. Zweers: "Met de Personal Communicator hebben de stu denten vanachter hun computer dagelijkse contactmogelijkhe den met docenten, kunnen zij alle mededelingen en cijferlijsten raadplegen, contacten leggen met internationale opleidingen en andere studenten, hun cases verrijken, et cetera." Bij de uit voering van het 'Doctorandus 2000-project', wordt de facul- Dc Toursite van dc Rabobank op Internet is weer 'in de lucht'. Advertenties op Internet en in de landelijke pers maken dat de komende tijd duidelijk. De 'webvertenties' staan vandaag al op de digitale snelweg. 'Webvertising' is voor de Rabobank een nieuwe manier van adverteren. De Toursite-web- vertenties staan tot eind juli op de sites van Sportnet, Planet Inter net, Sportdreams en Telegraaf Telesport. Gedrukte advertenties in De Telegraaf op maandag en in de Volkskrant op woensdag en vrijdag ondersteunen volgende week dit elektronische adverten tie-offensief. De Toursite, een onderdeel van de Wielersite van de Rabobank, heeft dit jaar twee nieuwtjes. Internetgebruikers kunnen elek tronisch fanmail sturen aan de Rabobankploeg en rechtstreeks Eigen Huis Het segment Eigen Huis heeft na de ontwikkeling van een klachten procedure nu de kwaliteitsnormen voor opleidingen en Interpolis Leven uitgewerkt. De normen komen binnenkort in de Segmentwijzer. Ook voor andere processen en producten definieert het segment kwaliteitsnormen die voortdurend worden getoetst. Ook lokale ban ken spelen hierin een rol. Als het segment niet voldoet aan de kwali teitsnormen kunnen zij dat via de bestaande klachtenprocedure ken baar maken. Vanaf maandag staat meer infor matie over de kwaliteitsnormen in de Rabolnfobank, rubriek Rabo- krant. Eigen Huis Z (040)217 70 07 'linken' met externe sites. Het laatste nieuws op de Toursite is 'heet van de naald'. Frank van der Meijden, PR-manager Wielerplan, doet vanuit Fran krijk enige keren per dag 'on line' verslag. Van der Meijden ver zorgt vanaf volgende week dins dag ook drie keer in de week een column voor de Rabokrant. Eigen Huis Banken die hun bankhal voor de najaarscampagne Eigen Huis willen aankleden, kun nen de materialen daarvoor nog tot 15 juli bestellen. De campagne begint medio sep tember. In augustus ontvan gen de banken via de Rabo krant en de Rabolnfobank alle informatie over de cam pagne, die een voortzetting is van de voorjaarscampagne. Het in te zetten bankhalma- teriaal is ongewijzigd. Banken die hier nog niet over beschik ken of behoefte hebben aan een nieuwe set materiaal kun nen die nu nog bestellen. Zowel het affiche Eigen Huis als het etalagepakket zijn op de gebruikelijke wijze te bestellen in Best. Het artikel nummer van het affiche is 0083; de prijs 20,- per stuk. Het artikelnummer van het etalagepakket is 80463; de prijs hiervan bedraagt 275,-. Eigen Huis (040) 217 76 91 teit geholpen door partners uit het bedrijfsleven die bijdragen leveren in termen van mensen kracht, producten, diensten en middelen. De bank Rotterdam heeft zelfs de 'Doctorandus 2000-reke- ning' ontwikkeld waarop een subsidie van de universiteit wordt gestort en waarvan maandelijks het ISDN-abonne- mentsgeld en een service-lease bedrag voor de Personal Communicator worden betaald. Aan deze rekening, die door de bank handmatig moet worden bijgehouden, is de Studenten rekening gekoppeld. "En dat is nog maar het begin", zegt Zweers. "Op dit moment wordt er al gesproken over het 'Doctorandus 2001- project'. Dan zullen alle eerste jaars van de faculteit Bedrijfs kunde meedoen. Maar ook andere faculteiten van de Erasmus Universiteit toonden interesse. En er zijn al contacten met uni versiteiten in andere steden." Rabobank Rotterdam C (010) 400 32 72 Fietspetjes voor deelnemers aan de Rabobank gezinsfietstocht. Nieuwveen heeft geweten dat de plaatselijke Rabobank Ter Aar en Omstreken een nieuw hoofdkantoor heeft geopend. Op het feest programma stond uiteraard de officiële opening, maar ook een reü nie voor oud-collega's, een open huis, verschillende seminars, een gezinsfietsocht en een ondernemersbeurs. Ruim vijftig lokale onderne mers presenteerden zich op een ondernemersbeurs op het plein voor de bank aan elkaar en aan de plaatselijke bevolking. Vanaf de kantoren in de omliggende kernen reden dubbeldekkers om bezoekers naar de beurs in Nieuwveen en weer naar huis te brengen. Ondanks het wisselval lige weer was de opkomst goed. Bezoekers, bank en ondernemers waren na afloop enthousiast. Aan de Rabobank gezinsfiets tocht door het werkgebied van de bank was een prijsvraag verbon den. Zeven winnaars kregen waardebonnen van honderd tot vijfhonderd gulden, te besteden bij de plaatselijke detailhandel. Ook daar dus weer aandacht voor de lokale ondernemers. "Als je een naaimachine wilt kopen, kijk je bij de Singers. Voor financiële producten ga je naar je Rabobank." De klanten van de Rabobank Nedersticht zien de bank nog steeds als een betrouwbare instelling, zo blijkt uit het onlangs door die bank gehouden lokaal imago-onderzoek. Nedersticht, eind 1994 onstaan uit een fusie tussen de banken Vleuten, De Meern en Harmeien, is één van de eerste lokale banken die met een imago-onderzoek haar nek uitsteekt. Communi catieconsultant Sandra Jansen van de regio Noord-West Neder land: "Reden om het onderzoek uit te voeren is dat de Rabobank Nedersticht nu geen eenduidig gezicht heeft naar de markt. De bank communiceert wel veelvul dig, maar ongestructureerd en ad hoe. Uit het onderzoek moet blij ken hoe de communicatie kan worden verbeterd." Aan het onderzoek deden vier groepen klanten mee uit het MKB, de agrarische sector, Financieel Advies en Cliënten Advies. Tijdens een twee uur durende discussie gaven zij vrijuit hun mening over de dienstverlening van de bank. Bestuursleden, directie en mede werkers van de bank volgden de gesprekken live via een gesloten televisiecircuit. Veel schaamrood op de kaken kregen de toehoor ders niet. De bank wordt in het algemeen gezien als 'gemoedelijk, informeel, gelijkwaardig, dicht bij en zakelijk maar niet té'. Klanten vinden wel dat de bank na de fusie minder persoonlijk is geworden, vertrouwde gezichten zijn verdwenen en de aandacht voor de klant is afgenomen. De 'FA-groep' liet weten dat ze behoefte heeft aan meer erken ning en aandacht. De agrariërs waarderen de spe ciale activiteiten van de bank, zoals een bijeenkomst over Vinex. Zij constateren wel een inconsequente prijsstelling. Eén van hen: "Van een coöperatie verwacht ik méér voordeel." De vertegenwoordigers van het MKB zien de bank vooral als de deskundige second opinion naast die van de boekhouder. Eén van hen: "De bank wil wel heel veel weten, ook privé moet ik met de billen bloot." De CA-klanten zien de bank als een betrouwbare instelling met een persoonlijke benadering. Niet iedereen weet het echter te waarderen als er een bekende achter de balie zit. "De dochter van mijn buurman hoeft niet te zien wat ik verdien", roept één van hen. Over de kwaliteit van de dienstverlening zijn ze zeer te spreken. "Als je een naaimachine wilt, koop je een Singer. Voor financiële zaken ga je naar je Rabobank." Ook PSD kreeg aandacht in het onderzoek. Onder persoonlijk verstaan de klanten het kennen van de klant en het beschikken over een eigen contactpersoon. Deskundigheid zien zij als een voorwaarde. Het begrip samen werken kunnen ze moeilijk plaat sen. "De bank is toch deskundig? Zij moet mij maar vertellen wat ik moet doen met mijn geld." De samenwerking tussen de mede werkers van de bank kan volgens hen beter. De uitkomsten van het onder zoek worden met de medewer kers besproken. Afzonderlijke segmenten gebruiken de video om in het werkoverleg dieper in te gaan op de gevolgen van mar ketingcommunicatie en het door voeren van verbeteringen. De werkgroep Communicatie van de Rabobank Nedersticht gebruikt het onderzoek voor de formule ring van haar communicatiebe leid. Banken die méér willen weten over het lokaal imago- onderzoek kunnen contact opne men met Sandra Jansen. Sandra Jansen C (0237514 59 48

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3