°4 07 OBB pakt orderverwerking opties en koersinformatie aan Snelheid en samenwerking leveren nieuwe klanten op Nog geen geïntegreerde Chipknip- apparatuur voor tankstations Rabobank verwerft bank in Oekraïne Mantelovereenkomst databekabeling met Electric Engineering 19 9 7 Liquiditeitsfaciliteit voor seizoenbanken definitief Nieuwe boekingsstructuur van apparatieve transacties Uitbreiding assortiment variabel-rentende leningen Circulaire Kortingsregeling Circulaires w Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 297 Week 27 Vrijdag 4 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 2195555 Financieel Advies Het OBB, Rabofacet en de AEX-Optiebeurs werken met man en macht aan oplossingen voor de problemen bij de verwerking van optie-orders en de verspreiding van koersinformatie. Dat zegt Floris J. Henning, hoofd van het OBB (Effecten Order- en Bewaar Bedrijf). Voor het eind van de zomer moeten lokale banken minder last heb ben van vertragingen en storingen. "De orderstroom en de koers- informatievoorziening moeten hoe dan ook doorgaan. Wij stre ven naar een optimale situatie", aldus Henning. "Maar dat vraagt tijd. Ondertussen doen we ons best storingsgevallen te minimaliseren, onder meer door softwarespecialisten in te huren die storingen kunnen helpen voorkomen." De problemen bij de verwer king van optie-orders zijn het gevolg van de sterk gegroeide beurshandel. Het aantal orders in het eerste kwartaal van 1997 is verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 1996, toen het ook al zeer druk was. Problemen ontstaan vooral doordat de orders bij de AEX- Optiebeurs op de beursvloer nog steeds handmatig verwerkt wor den. Daardoor ontstaat bij druk te grote vertraging in de order verwerking. Het OBB kijkt ook kritisch naar de noodprocedures. Bij uit val van het computersysteem is men nu afhankelijk van de tele foon. "Dat is door de groei van de beurshandel absoluut onvol doende", zegt Henning. "Wij kijken momenteel naar een back-up systeem via Intranet. Dit moet in het vierde kwartaal van dit jaar operationeel zijn." Verder oefent het OBB, samen met andere marktpartijen, al langer druk uit op de AEX- Optiebeurs om de orderverwer king te verbeteren. Het lang verwachte nieuwe systeem van de optiebeurs zou dit jaar nog gereed moeten zijn. "Maar zekerheid kunnen we alleen geven over ons eigen systeem," aldus Henning. Voor de verbetering van de koersinformatie werkt het OBB nu samen met Rabofacet aan een nieuwe versie van LIS (Local Investment System). "Daar komen we eind deze zomer mee", aldus Henning. "Momenteel is het vaak zo dat als er maar iets foutgaat in het systeem de hele zaak opnieuw opgestart moet worden. De nieuwe versies van LIS moeten zulke tijdverslin- Bedrijven Advies' De motorbrandstoffenhandel krijgt de Chipknipapparatuur op zijn vroegst dit najaar. Reden hiervan is dat er speciale apparatuur is ontwikkeld die naast de gangbare bankpassen ook tankkaarten accepteert. Deze apparatuur gaat nu het certificeringstraject in. De oliemaatschappijen grijpen de introductie van de Chipknip massaal aan om de hele betaalin- frastructuur - kassa en betaalauto maat - aan te passen. In de meeste gevallen betekent dit dat de comple te bestaande apparatuur vervan gen wordt. Rabobank Nederland zal de kosten hiervan niet com pleet vergoeden, maar een vast subsidiebedrag geven, net als bij de geïntegreerde betaalautoma ten in andere branches gebeurt. Rabobank Nederland onder handelt verder met de oliemaat schappijen over de te vergoeden kosten van de apparatuur. Het is nog onduidelijk wie welk deel van de kosten van de conversie betaalt. Dit heeft mede te maken met de relatie tussen pomphou ders en oliemaatschappijen. Het segment adviseert banken geen actie te ondernemen richting de motorbrandstoffenhandel totdat hierover meer duidelijkheid is. Meer informatie over de Chip knipapparatuur en de motor brandstoffenhandel ligt om streeks augustus bij de banken. Hierin staat ook hoe omgegaan moet worden met de in 1996 getekende ombouwcontracten. Bedrijven Advies C (040)217 70 04 dende herstarts ondervangen." Het OBB heeft overigens be sloten de kosten voor de LIS- koersenmonitor over mei niet door te belasten. "Wij erken nen dat de kwaliteit toen onvoldoende was", aldus Henning. OBB r (030) 216 30 55 De Rabobank gaat als eerste Nederlandse bank aan de slag in de Oekraïne. Rabobank Inter national heeft vandaag een belang van 35 procent verworven in de Kyiv International Bank. Tevens heeft zij de leiding van deze bank overgenomen. Het is de bedoe ling over enkele jaren een meer derheidsbelang te verwerven, zodat Kyiv volledig kan inte greren in het steeds breder wor dende netwerk van Rabobank International. Jetze Kempenaar, Arian Vahl, Jan Heida en Hans de Jong (v.l.n.r.), zorgden er voor dat de Rabobank de overname van een industriële bakkerij kon financieren. Aandeelhouders die hun belang in een industriële bakkerij willen verkopen om hun geld ergens anders in te beleggen. Een ondernemer die het bedrijf wil overnemen en daarvoor veel geld nodig heeft. Hoe zorg je als Rabobankorganisatie dat zo'n dubbelslag niet aan je neus voorbij gaat? De Rabobanken Noordoostpolder en Wolvega weten het: door samenwerking en snelheid. Cliëntadviseurs Arian Vahl en Jan Pieter Schaak en financieel adviseur Jetze Kempenaar van de Rabobank Noordoostpolder heb ben, onafhankelijk van elkaar, contact met particuliere relaties uit één familie, die laten doorsche meren hun aandelen in een indus triële bakkerij te willen verkopen. De signalen worden serieus opgepakt. Kempenaar raakt met de klanten in gesprek en brengt vervolgens commercieel manager Jan Heida in Wolvega op het spoor van de verkopende partij. De ING, al drie generaties lang huisbankier van het bedrijf, is traag met het uitbrengen van een offerte voor de financiering van de aankoop van de aandelen. De onder nemer die het bedrijf wil kopen heeft haast en vraagt daarom ook een offerte aan bij ABN AMRO. Toch belt Heida hem op en ondanks een aanvankelijk weinig enthousiaste reactie mag hij die middag nog langskomen. Uitein delijk krijgt hij gelegenheid om binnen een week ook een offerte uit te brengen. Samen met Hans de Jong van de binnendienst wordt de financieringsaanvraag uitgewerkt en de volgende dag ter goedkeuring naar Rabobank Nederland gestuurd. Daar wordt de aanvraag in de eerstvolgende fiatteringscommissie behandeld en goedgekeurd. Vier werkdagen na het eerste contact zit Heida met een scher pe offerte bij de ondernemer. Die blijkt inmiddels wat minder haast te hebben en het geduld van de bank wordt daarna op de proef gesteld, maar uiteindelijk beloond. De offerte wordt, met wat aanpassingen, geaccepteerd en twee dagen later zijn de over eenkomsten getekend. De klant tevreden, de Rabobank Wolvega tevreden en de collega's uit de Noordoostpolder, die het kapi taal van de uitgekochte partijen mogen beleggen, tevreden. Bedrijfsvoering Rabofacet en de Dienst Concern Inkoop tekenden onlangs een mantelovereenkomst met Electric Engineering, een leverancier van databekabeling. In circulaire 21/99 van 3 juni 1997 wordt het contract nader toegelicht. De cir culaire staat vanaf maandag in de Rabolnfobank, in de rubriek Geldige Circulaires. Bedrijfsvoering De proef met een liquiditeitsfaci liteit voor seizoenbanken wordt omgezet in een definitieve regeling. Deze wijkt op een aantal punten af van de proef. De belangrijkste ver anderingen zijn de verhoogde mini- mumomvang per transactie van 5 miljoen en de overgang op het sys teem van bied- en laattarieven. Meer informatie geeft circulaire 31/181, die maandag in de Rabolnfobank, rubriek Geldige Circulaires, staat. De boeking van apparatieve transacties wordt op maandag 14 en dinsdag 15 juli aangepast. Circu laire 24/467 van 3 juli 1997 gaat in op de gevolgen van de aanpassin gen voor de bank en de klant en informeert de banken over de door hen uit te voeren acties. De circulaire staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Geldige Circulaires. Relatiebeheer De Rabobank heeft haar assor timent variabel-rentende lenin gen aangepast en uitgebreid. Meer informatie is te vinden in cir culaire 43/1214, de handleiding en een CBS-instructie. Vanaf maandag staan deze in de Rabo lnfobank, onder de rubriek Geldigde Circulaires. Bedrijven Advies Relatiebeheer Door een procedurefout is de circulaire Kortingsregeling voor staatsgarantie in het kader van het BBMKB niet volledig in te zien in de Rabolnfobank onder de rubriek geldige circulaires. Dat is wel het geval onder de rubriek Rabokrant, trefnummer 726504a

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1