Alles op tafel bij Schretlen Co Samenwerking bepaalt succes van opleiding post- hbo Control Rabobank Bank Eindhoven verdiept zich in betere betrokkenheid leden Off-line surfen o voor Rabobankk anten 3 Internet Rabobank Telefoonnummer voor Leergangen <-700 jaar-> Financieel Advies Relatiebeheer Bedrijven Advies Henk van Middendorp: "Helikopterstandpunt". Een gesprek met de vermogensplanners van Schretlen Co heeft wel iets weg van een bezoek aan de dokter of van een biecht. Als DGA of vermogende particulier heb je na een der gelijk indringend gesprek alles op tafel liggen voor de finan cieel specialist. Bedrijfsvoering Vooral de samenwerking tussen de manager Bedrijfsvoering en zijn directeur is belangrijk voor het succesvol afronden van de opleiding post-hbo Control Rabobank. Dat bleek toen ongeveer 25 managers Bedrijfsvoering, cursisten van deze opleiding, en hun directeuren een bijeenkomst bezochten van de Hogeschool voor Economische Studies (HES) en de RabobankAcademie. "Alles wat een cliënt bezit, al zijn plannen en dromen voor de toekomst, willen we we ten," zegt Henk van Midden dorp, directeur Vermogens planning. "Wij hebben gelukkig ook te maken met het witte- jasseneffect, bij de specialist ben je geneigd meer uit te wei den. Cliënten vertellen hier doorgaans meer dan bij de lokale bank bekend was. En Jansen: "Leden kunnen nu niet betrokken zijn, want wij geven ze er geen ruimte voor. De ledenver gadering wordt zo snel mogelijk afgehandeld en liefst zonder vra gen." Erik de Waard, medewerker van Risicomanagement bij de Eindhovense bank, vindt dat leden wel degelijk merken dat ze met een coöperatie te maken hebben. "Ik heb bij de ING-bank gewerkt, daar was het sneller afgelopen met een klant in financiële moeilijkheden. Op het beleid dat de Rabobank voert, krijg ik positieve reacties." De aanwezigen beaamden dat in moeilijke tijden de Rabobank lan ger achter haar leden blijft staan. Jansen: "Maar daarmee kunnen wij en ook het betreffende bedrijf niet naar buiten treden. Niemand wil ervoor uitkomen dat hij in moeilijkheden zit." Het afschaffen van het verplichte lidmaatschap stelt eisen aan de inhoud ervan. Nu iedereen die een zakelijke relatie heeft met de Rabobank in principe lid kan wor- dat moet ook, want hoe moe ten we anders een goed finan cieel plan maken?" Tijdens het intake-gesprek komen via een uitgebreide financiële checklist sleutelvra gen aan de orde. Wat wil de klant op termijn bereiken? Wanneer wil hij stoppen met werken of met het bedrijf? Hoeveel geld wil hij dan te besteden hebben? Van den, is het de hoogste tijd na te denken over de invulling van het lidmaatschap, vindt de bank Eindhoven. De denktank met mede werkers uit de verschillende seg menten, twee leden, directeur en voorzitter van de raad van toezicht, buigt zich de komende maanden over de vragen: Hoe selecteer je leden? Wat is een betrokken lid? Hoeveel betrokken leden willen we? Hoe houden we ze betrokken? Welke invloed krijgen leden op het beleid van de bank? De Rabobank Eindhoven is met deze Samenspelactiviteit begonnen vanuit de coöperatiediscussie. De bank hield een bijeenkomst voor medewerkers, beheerders en een aantal leden. Daar is besloten een stuurgroep in te stellen die breed samengestelde overleggroepen aanstuurt die elk een onderdeel uit het ambitiestatement verder uit werken. Naast de denktank Leden en Klanten zijn er nog Sociaal Eco nomische Infrastructuur, Legi timatie en 100 jaar. Middendorp: "De cliënt komt in een beslissingstraject terecht. Wanneer hij of zij daar uit is, kunnen wij een plan maken." Met een 'Persoonlijk Vermo- gensplan'op tafel volgt een adviesgesprek. Daarbij zijn ook de accountant en fiscalist van de klant aanwezig en uiteraard ook de contactpersoon van de lokale bank. De invalshoeken voor de planning zijn: fiscaal, beleggingen, toekomstvoor zieningen en testamentair. Van Middendorp benadrukt het belang van de integrale aanpak. "Als planner moet je als het ware een helikopter standpunt innemen." Het gemiddelde eigen vermo gen in de 'planningsmolen' bij Schretlen neemt fors toe. Het gaat om de DGA met een eigen vermogen van tussen de één en vijf miljoen in een complexere situatie, dan wel om de ver mogende relatie met een bezit van meer vijf miljoen gulden. Momenteel ligt het gemiddel de eigen vermogen rond de ƒ4,9 miljoen. Vorig jaar was dat nog ƒ4,1 miljoen. "De lokale banken kunnen 95% of meer van de cliënten goed aan. Bij de complexere gevallen - meestal te vinden in de top twee of drie procent van de markt - kunnen wij van bete kenis zijn. Juist deze cliënten willen we binnen de Rabo- bankorganisatie houden." "Als team hebben wij in de eerste vijf maanden van dit jaar 420 miljoen aan nieuw vermogen binnengehaald. We willen steeds meer de top van de markt bedienen. Maar we zoeken niet per definitie méér klanten. Als elke Rabobank één cliënt of prospect jaar levert dan hebben we een klei ne vijfhonderd planningen per jaar. Gelukkig is dat niet het geval, want dat zouden we niet eens aan kunnen met acht vermogensplanners." Een planning bij Schretlen kost 3.500,- (exclusief BTW) op 'no cureno pay' basis. Van Middendorp: "Als wij voor een cliënt niets toe kunnen voegen, feliciteer ik hem van harte. Maar dat is eigenlijk nooit voorgekomen." Wanneer de klant als gevolg van de planning zijn vermogen via Schretlen belegt, kost de plan ning niets. Als een lokale bank een klant voorstelt bij Schretlen kost het de bank (en niet de klant) ƒ6.000,-, maar dan alleen als diegene geen belegger bij de Private Bank wordt. "Met andere woorden: als een prospect door het plan ningstraject cliënt wordt bij ons, dan worden zowel de cliënt als de bank geen kosten in rekening gebracht." Willem Heijns van de stafeen heid Bedrijfsvoering ging tijdens de bijeenkomst in op de verande ringen binnen bedrijfsvoering in het kader van Visie '98 en verder. Roy Hoyer van de Rabobank Academie hield een presentatie over 'coaching'. De samenwer king tussen de manager Bedrijfs voering en zijn directeur bepaalt volgens hem het succes van de afstudeeropdracht voor zowel manager als bank. Cees Leunis van de HES werd bestookt met vra- De demonstratie is off-line. Dat wil zeggen dat de gebruiker gra tis over de pagina's surft en zich ogenschijnlijk op Internet beweegt, terwijl de pagina's in werkelijk heid op de demo-computer zijn opgeslagen. De demo geeft uitge breide informatie over (het sur fen op) Internet, de geschiedenis, diverse toepassingsgebieden, de rol van TrefPunt, de producten Bij het artikeltje over de leer gangen Beleggingsadvisering en Pensioenen en Overige Toe komstvoorzieningen in de Rabokrant van afgelopen maandag stond per abuis een verkeerd telefoonnummer. Het juiste nummer is: (030) 216 14 15. gen over de status van de opleiding en de vervolgmogelijkheden. Begin september is er weer een bijeenkomst in Utrecht en dan begint ook de nieuwe opleiding opleiding post-hbo Control voor managers Bedrijfsvoering. Er is nog een aantal plaatsen beschik baar. Meer informatie is te vin den in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, trefnummer 718401. RabobankAcademie Z* (030)^ 216 14 23 en tarieven van TrefPunt, et cetera. Er is verder veel informatie te vinden over Rabobankproduc- ten, ontleend aan de Rabobank- site op Internet. Ook zijn alle Trefpunten in Nederland te bezoeken en kunnen via hotlinks allerlei sites uit de hele wereld worden geraadpleegd. Bedoeling is de klanten te laten kennisma ken met Internet en ze te interes seren voor een Internet-abonne- ment bij TrefPunt Nederland. De demo beslaat ruim 500 mega byte en is binnenkort voor ande re Trefpunten op cd-rom ver krijgbaar. In samenwerking met DBS Multimedia beziet TrefPunt Hillegom-Bennebroek de moge lijkheid om voor de 'demo' een additionele besturingsinterface voor eenvoudige (touch screen) bediening te ontwikkelen. Rabobank Hillegom 0>252) 57 62 14 "De coöperatie heeft hier geen inhoud meer", stelde algemeen direc teur Jacques Jansen van de Rabobank Eindhoven. "Van de 3.000 leden verschenen er op de laatste ledenvergadering vierenzestig. Dat is wel heel mager." Op de eerste Denktankbijeenkomst Leden en Klanten bij de Rabobank Eindhoven werden met prikkelende voorbeelden en stel lingen de kaders scherpgesteld. "Ik geloof er niet in dat wij niets kun nen doen aan het vergroten van de ledenbetrokkenheid." Rabobank Hillegom-Bennebroek heeft een off-line lnternet- demonstratie ontwikkeld, die sinds vorige week in de bankhal draait. Klanten kunnen hiermee kennismaken met de ins en outs van Internet. Ze leren surfen, kunnen de Rabosite bezoeken en maken kennis met TrefPunt.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2