O I 07 Proef met Rabofoon voor ondernemers Open dag voor sollicitanten levert zes nieuwe collega's op Interpolis gaat markt van kredietverzekeringen op Rabobank nauw betrokken bij kabinetsbeleid Milieu en Economie Tourploeg van Rabobank rond 19 9 7 Nieuwe openingstijden helpdesk Informatisering Cd-rom PC Informatie systeem verschijnt later Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 294 Week 27 Dinsdag 1 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies Onder het motto 'Even bellen en u kunt dag en nacht ondernemen' begint vandaag een proef met de Rabofoon voor ondernemers. De proef duurt vier maanden en moet antwoord geven op de vraag of zakelijk Nederland zijn bankzaken ook via de telefoon wil regelen. Bedrijven Advies Relatiebeheer' De Rabofoon is een bekend begrip bij particuliere klanten. In mei werd het Rabo- foonnummer bijna twee mil joen keer gebeld. Of ook zake lijke klanten 'in' zijn voor dit medium, testen 3.000 onderne mers uit het MKB, klanten van de banken Hilversum, Haar lemmermeer en De Bilt. Vanaf vandaag krijgen zij via de Rabofoon de mogelijkheid 24 uur per dag hun saldo op te vragen, bij- en afschrijvingen te controleren, geld over te boe ken van de ene naar de andere eigen Rabobank- rekening en overschrij vingen in te trekken. Mathijs Smit van Bedrijven Advies ver wacht veel van de proef. "Een kwart van de ondernemers teleban kiert, dus je mag ver wachten dat ook de Rabofoon zijn plek in onderne mend Nederland weet te vin den." Zakelijke en particuliere Rabofoon zijn in de proef twee Bij de bank Graafschap-West komen vandaag zes nieuwe medewer kers in dienst. De zes, net klaar met hun beroepsopleiding, rolden als besten uit de bus na een speciale open dag voor sollicitanten. Eén van hen, na afloop van die bijzondere sessie: "Je bent niet zo zenuwachtig!" Het begon allemaal met een advertentie van de bank: 'Gezocht: Jonge, enthousiaste mensen met commercieel talent'. Daarin werd eindexamenkandidaten van meao en heao een bancaire opleiding aangeboden met uitzicht op een baan. Ruim honderd schoolverlaters schreven een brief. Van hen wer den er 24 uitgenodigd voor de open dag voor sollicitanten. Daar konden zij uitgebreid met de seg mentmanagers en medewerkers praten. Om later thuis nog zaken te kunnen naslaan, waren er hand-outs met informatie over de bank. Foto's van alle sollicitanten hingen in de bankhal, om het de medewerkers van de bank mak- De helpdesk Informatisering heeft haar openingstijden aange past. Per vandaag is de helpdesk bereikbaar van 08.00 tot 17.30 uur op doordeweekse dagen en op zaterdag van 09.00 tot 13.00 Helpdesk Informatisering r (030) 215 33 33 keiijker te maken zich een mening te vormen over de kandi daten. De dag werd afgesloten met een informele borrel. "Je kunt op zo'n dag heel goed zien wie zich makkelijk beweegt en initiatief neemt", zegt Gerrit Scheers, manager Cliënten Advies. Hij vindt dat de aanpak veel voordelen heeft. "Gedrags criteria worden steeds belangrij ker. Alleen al daarop kun je na een kwartier een ruwe schifting maken. Verder betrek je zo ook de medewerkers bij de sollicitatie procedure. We hebben hen ge vraagd wie zij graag als hun nieu we collega's zien. En tot slot is dit natuurlijk goedkoper dan 24 individuele gesprekken houden." De sollicitanten zelf reageerden ook positief op deze onortho doxe manier van werven. "Het gaat allemaal spontaan", "Je voelt je erg op je gemak" en "Je bent niet zo zenuwachtig", waren enkele van hun opmerkin gen. Twee mbo'ers gaan vandaag direct aan de slag bij de bank, hun vier hbo-collega's starten in een 'pool' en gaan een ronde maken langs alle segmenten. Zij doorlopen daarbij een oplei dingsprogramma dat praktijk en theorie met elkaar verweeft. Gaat ook ondernemend Nederland mas saal over op de Rabofoon verschillende telefoonnum mers, maar Smit hoopt uitein delijk op één Rabofoon. "In de Rabofoon voor particulie ren zijn ook zakelijke reke ningen opgenomen. Zeker bij eenmanszaken is dit logisch. Maar misschien vinden de ondernemers het juist prettig dat er twee verschillende Rabofoons zijn. Dat zal straks uit de evaluatie blijken." Eind oktober wordt de ondernemers gevraagd wat ze van telefonisch bankieren vinden, wat verbeterd kan worden en welke dienstverle ning wenselijk is in de toe komst. Als de proef slaagt, wordt de zakelijke Rabofoon begin volgend jaar landelijk ingevoerd. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Interpolis betreedt de groeiende markt van kredietverzekeringen. De Rabobankdochter richt samen met kredietverzekeraar Cobac Nederland NV een joint venture op onder de naam NV Interpolis Kredietverzekeringen. Gisteren werd de overeenkomst getekend. Het is de eerste keer dat een bankverzekeraar en kredietverze keraar een samenwerkingsver band sluiten. Ferdinand Boekhoff is benoemd tot direc teur. "We willen als verzekeraar een compleet pakket aan kunnen bieden, dichtbij de klant en dicht bij het risico." Tot op heden deden lokale banken vooral zaken met NCM, marktleider in Nederland op het gebied van kre dietverzekeringen. Boekhoff: "Nu kunnen we de banken een alternatief bieden. Natuurlijk zijn banken vrij in hun keuze, maar in het verleden hebben ban ken regelmatig gevraagd naar de mogelijkheden voor een krediet verzekering." NV Interpolis Kredietverzeke ringen maakt bij de marktbena- De juli-versie van de cd-rom met het PC Informatiesysteem kampt met technische problemen en komt wat later uit. De cd-rom arriveert nu begin volgende week bij de banken en niet, zoals gebruikelijk, in de eerste week van de maand. Marketing Communicatie C (040) 217 72 98 dering onderscheid in drie doel groepen. Bedrijven met een omzet tot f 5 miljoen, tussen de 5 miljoen en 20 miljoen, en bedrijven met een omzet groter dan 20 miljoen. Daarmee wil het bedrijf de kredietverzeke ringsproducten zo transparant mogelijk maken. Boekhoff ver wacht dat het eerste product bin nen een paar weken bij de lokale banken ligt. Interpolis C (013)462 39 12 Theo de Rooy en Adri van Houwelingen hebben hun ploeg voor de Tour de France rond. Robbie mcEwen is de laatst aan gewezen man. De Rabobank- formatie, die als de vorm van afgelopen weekeinde wordt behouden hoge ogen kan gooien in de Tour, reist nu met de vol gende renners af naar Frankrijk: Michael Boogerd, Leon van Bon, Erik Breukink, Erik Dekker, Patrick Jonker, Danny Nelissen, Peter Luttenberger, Rolf Sörensen en Robbie McEwen. De Tour start komend weekeinde in Rouen. Wetenschap, overheid en Rabobank Nederland buigen zich momenteel over een sterkere relatie tussen financiële dienstverlening en duurzame ontwikkeling. Een eerste aanzet daarvoor is gegeven in de vorige week verschenen nota Milieu en Economie. Op grond hiervan stippelt het kabinet zijn milieubeleid uit. "Het vraagstuk economische groei te waarborgen en gelijktij dig te zorgen dat het milieu min der belast wordt, is een uitda ging van jewelste", zegt Bart Jan Krouwel, hoofd Strategisch Duurzame Ontwikkelingen van Rabobank Nederland. Hij zat de afgelopen maanden regelmatig om de tafel met overheid en wetenschap, om mee te discus siëren over de toekomst van Nederland. Want, zoveel is wel zeker, om de wereld ook voor latere generaties leefbaar te hou den zijn op korte termijn drasti sche maatregelen nodig. Krouwel is daarbij een warm voorstander van de pragmati sche aanpak. Ideeën heeft bij voldoende. Zo wil hij, in overleg met een aantal lokale banken, financieringsgemeenschappen opzetten om lokale milieu-initia tieven te stimuleren, zoekt hij naar beloningssystemen voor duurzame consumptie en kijkt hij naar het creatiever benutten van de groene financiering De nota Milieu en Economie, onder eindredactie van de milieu-econoom professor dr. Wim Hafkamp, is een uitgave van de ministeries van Volks huisvesting, Ruimtelijke Orde ning en Milieubeheer; Econo mische Zaken; Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en Verkeer en Waterstaat. Groen Management 7 (030)216 35 24

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1