3° o 6 Twee ton van Projectenfonds voor geïntegreerde gewasbescherming Verwarring rond nieuwe vermelding telefoongidsen 'Ongelijke bijdrage van banken is teleurstellend' Materialen eeuwfeest te bestellen bij Servicebureau Rabobank 19 9 7 Ombouwcontract betaalutomaten CCVsnel indienen <-100jaar-> Deelnemer van het eerste uur: 'Elke week tel ik insecten' Wim Meijer in voorjaarsbrief van SSR: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 293 Week 27 Maandag 30 juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516-Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer Bedrijven Advies De bloemisterijsector wil definitief van de chemische bestrijdings middelen af. Het samenwerkingsverband SigNatuur, dat geïntegreer de gewasbescherming propageert, moet aarzelende telers over de streep trekken. Rabobank Nederland investeert er twee ton in. Rozenkweker André Commandeur uit Klazinaveen is één van de deelnemers van het eerste uur. "Elke week tel ik insecten." Sierbloemenkweker André Commandeur temidden van zijn rozen: "Wan de roofmijt alleen kunnen de meeste telers niet leven." Geïntegreerde gewasbescher ming staat in de Nederlandse bloemisterijsector nog in de kin- Bedrijven Advies Rabobankklanten kunnen nog tot 1 augustus gebruikmaken van het aanbod van CCV Systems om pinautomaten die zijn aan gesloten op een telefoonlijn, gra tis om te bouwen om ook de Chipknip te accepteren. CCV vezamelt binnenkomende ombouwcontracten tot 1 augus tus. Dit is tevens de datum dat de getekende contracten door CCV moeten zijn ontvangen, wil de klant voor gratis ombouw in aan merking komen. Na deze datum stelt CCV een planning op, zodat de automaten in korte tijd kun nen worden omgebouwd. Deze zal in de eerste helft van augustus bekend worden gemaakt. Het segment Bedrijven Advies advi seert de banken om klanten die het contract nog niet hebben getekend, nogmaals te benade ren. Meer informatie is te vinden in de Rabolnfobank (trefnummer 723508a). Bedrijven Advies 7* (040) 217 70 04 derschoenen. Veel bloementelers zijn wel geïnteresseerd in biologi sche gewasbescherming. Omdat ook bij hen de schoorsteen moet roken houden ze het liever op de bedrijfsmatig veel veiliger geach te chemische bestrijdingsmidde len, zonder te denken aan een combinatie van beide. "En dat is nu precies waar SigNatuur om draait", zegt Commandeur, die vindt dat langjarig gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen "leidt tot resistentie, vergelijk baar met veelvuldig gebruik van penicilline door de mens." Roofmijt voor trips en spint kunnen volgens hem een veel beter resultaat geven. Toch acht hij het nog te vroeg om de gif spuit definitief aan de wilgen te hangen. "Van de roofmijt alleen kunnen de meeste telers niet leven. We tellen iedere week op de vangplaten en in het gewas weliswaar het aantal ziektever wekkers. Soms moet je echter toch chemisch ingrijpen." Dezelfde opvatting bracht de oprichters van SigNatuur, Milieu Project Sierteelt, LTO/NTS Glas tuinbouw en het Landbouw schap op het idee de economische en technische haalbaarheid van geïntegreerde gewasbescherming zichtbaar te maken. Geïntegreer de gewasbescherming is het gebruik van zowel 'beestjes' als chemische middelen. Aan het project werken twintig bedrijven mee. Deze houden de resultaten bij en stellen hun bedrijf open voor geïnteresseerde vakbroeders en -zusters. Het Pro ductschap Tuinbouw, de Hagel- unie en Rabobank Nederland staan garant voor de financiën, de laatste met een bedrag van tweehonderdduizend gulden. Piet van de Port van het segment Relatiebeheer: "In de sierteeltsec tor is de Rabobank de grootste financier. Leden hebben er belang bij dat ze ook in het jaar 2000, als het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen sterk moet zijn gereduceerd, nog hun bedrijf kunnen uitoefenen. Er zijn grote economische belangen mee gemoeid. Wat is er dan logischer dan een substantiële bijdrage te leveren aan dit milievriendelijke project." Relatiebeheer r (040) 217 77 00 Bij een aantal banken is verwarring ontstaan over de precieze ingangsdatum van de centrale vermelding in de telefoongidsen. Het Servicebureau Communicatie benadrukt dat de regeling betrekking heeft op de gidsen die vallen onder het contract van 1997. De eerste gids die onder dit nieuwe contract valt is de gids Utrecht die in oktober verschijnt. Banken die nu een orderbe vestiging hebben van Tele- Media vallen nog onder de oude regeling. Dit is te zien aan de code rechtsboven op de orderbevestiging onder de kop Klantnummer. Daar staat de code van de gids (de regio waar deze verschijnt) met daarach ter het jaartal 96. Bij de nieuwe regeling wordt de orderbevestiging vanuit Rabo bank Nederland verzonden en niet vanuit TeleMedia. Bij de bevestiging ontvangen de ban ken ook een brief met de kos ten. De hoogte daarvan hangt af van het aantal plaatsen waar de bank is gevestigd. Servicebureau Communicatie 7* (040) 217 68 68 "De ongelijke bijdrage van de lokale banken aan de Stichting Steun door Rabobank is teleurstellend." Dit schrijft Wim Meijer, voorzit ter van de Raad van Beheer en de stichting, in de traditionele voor jaarsbrief van SSR. Hij roept de banken op hun jaarlijkse bijdrage te storten en zich te houden aan de afspraken. In de afgelopen decennia is SSR van een puur charitatieve instel ling geëvolueerd tot een kennis organisatie die een professionele inbreng heeft in ontwikkelings programma's, ook met derden. Een groot aantal banken heeft daaraan een bijdrage geleverd, schrijft Meijer. Er zijn echter ook nogal wat banken die niet of nau welijks bijdragen aan SSR. Desondanks blijkt uit een twee jaar geleden gehouden onderzoek dat de stichting een breed draag vlak heeft in de organisatie. In de coöperatiediscussie is her bevestigd dat de stichting één van de instrumenten is om nationaal en internationaal de coöperatieve ambities van de bank te onder strepen. Meijer: "We hebben daarom de gezamenlijke verant woordelijkheid om de activitei ten van SSR in stand te houden. Daarvoor zijn financiële midde len nodig. En daarom doen wij een beroep op de banken." De brief is eind vorige week ver stuurd. SSR C (030) 216 33 46 Een videoband waarop elke 100-jarige bank zichzelf kan presenteren is het meest aansprekende artikel dat het Servicebureau Communicatie Aangesloten Banken heeft laten maken ter ondersteuning van 'Rabobank 100 jaar:Toekomst door Samenspel'. Er zijn inmiddels veel meer materialen voor het jubileum van de Rabobank klaar. De Rabobank Geldrop heeft de presentatievideo bij al haar feest- activiteiten ingezet. Met weinig moeite en opnamen ter plaatse kan de video helemaal worden afgestemd op de situatie voor elke bank. Het scenario biedt alle mogelijkheden om de video lokaal in te vullen. Verder zijn er affiches, adver tenties, uitnodigingskaart, pro- Toekomst door Samenspel grammakaart, antwoordkaart, bloemen-/geschenkkaartje, het stramien voor een jubileumkrant en een kaartje op A6-formaat dat bijvoorbeeld kan worden ge bruikt als toegangs-, bevestigings- of routekaart. Er zijn ook 100 jaar stickers beschikbaar. Als aankleding bij evenementen zijn er een vlag met 100 jaar wimpel, plafondbanier, panelen, ballon nen, vlaggetjesslinger, katheder en een welkomstbord gereed. Om de bank van binnen en bui ten feestelijk aan te kleden zijn er ook diverse materialen te bestel len. Voor de bankhal is er een speciaal aankledingspakket en een affiche. De bankgevel kan worden verfraaid met de vlag met 100 jaar wimpel, raamstickers en speciale gevelborden waarop foto's en tekst kunnen worden afgedrukt. Banken kunnen voor pasklare communicatiemiddelen bij het Servicebureau aankloppen. Ze kunnen er ook terecht voor hulp bij de uitvoering van hun eigen 100 jaar activiteiten. Een over zicht van alle communicatiemid delen voor 100 jaar komt in een samenspelhoofdstuk in de catalo gus Lokale Communicatiehulp middelen, die na de zomer uit komt. Servicebureau Communicatie Aangesloten Banken C (040) 217 68 68

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1