Hete herfst in de landbouw Vakantie Bestellijn wordt bemand door Call Center Employability rukt op RAP vergelijkt premies voor reisverzekeringen 'IJspret'bij Rabobank Nederland Ranglijst banken in Rabolnfobank Branchecontactdagen varkens- en melkveehouderij Relatiebeheerder zelf verantwoordelijk voor opleiding Relatiebeheer Bedrijven Advies Het belooft een hete herfst te worden in de landbouw. Varkenspest, BSE, de komst van de mineralenboekhouding en een wisse teloor gang van het door Brussel gedomineerde subsidiestelsel, hebben menig veehouder al slapeloze nachten bezorgd. De toekomst van de melkvee- en varkenshouderij is komende herfst dé topic tijdens de branchecontactdagen. Melk, de witte motor, heeft het afgelopen jaar veel van zijn gezonde glans verloren. Een tot voor kort uitsluitend in het bui tenland voortwoekerende ziekte als BSE heeft de veeprijs behoor lijk onder druk gezet, ook al ging het in Nederland slechts om twee bedrijven waar zich BSE voor deed. Tegelijkertijd doemt aan de horizon het GATT-akkoord op, ondanks dat Brussel een pas op de plaats heeft gemaakt wat het Europese zuivelbeleid betreft. Subsidies op melk behoren straks tot het verleden. Veel melk veehouders staan dan ook voor het dilemma te stoppen of door te gaan. Hetzelfde dilemma ken merkt de varkenshouderij. Door de varkenspest is in ambtelijk Den Haag en landbouwkringen de discussie ontbrand over de noodzaak tot herstructurering van de primaire varkenshouderij. Dierziektebestrijding staat daar in hoog op de prioriteitenlijst, evenals het terugdringen van het mestoverschot. De huidige ontwikkelingen zul len grote gevolgen hebben voor de sector, verwachten Wim Thus en Jan Giesen van Rabobank Nederland. De eerste organiseert de branchecontactdagen var kenshouderij, de tweede de bran- Met een ijskoude verrassing voor alle medewerkers van Rabobank Nederland in Eindhoven hielden het Coördinatiebureau Rabobank Wielerplan en het Servicebureau Communicatie afgelopen woensdag de onlangs verschenen nieuwe wielermaterialen 'ten doop'. De Communicatie Catalogus Wielerplande Fietsgids, de F ietsevenemen tenkalender en de Tourwijzer bleken voor veel collega's ook een ver rassing te zijn. Verder was relatief onbekend dat het coördinatiebu reau niet alleen actief is tijdens de Tour de France. checontactdagen over de melk veehouderij. Beiden vinden dat relatiebeheerders en bedrijvenad- viseurs een visie moeten hebben op de sector, "omdat zij de ver taalslag moeten kunnen maken naar de bancaire dienstverlening." Toch zullen de branchecontact dagen niet worden gekenmerkt door dorre cijfers en kille statis tieken. Thus: "Het gaat om een gedachtenwisseling tussen men sen uit het veld en Rabobank Nederland. Op die manier kan de organisatie toegevoegde waarde leveren aan agrarische onderne mers." De branchecontactdagen worden gehouden tussen begin oktober en half november. Inschrijven kan tot 15 augustus met het formulier in de Rabolnfobank van maandag. Kredietrisico management f (040)217 67 16 Relatiebeheer Cliënten Advies' Advertenties in de dagbladen en radiocommercials vestigen momenteel de aandacht op de vakantiebankdiensten van dc Rabobank. Zij verwijzen de klanten voor informatie en bestel lingen onder meer naar de Vakantie Bestellijn. Klanten die de Vakantie Bestellijn bellen, krijgen medewerkers van het Call Center in Best aan de lijn. Het Call Center faxt de aan vragen van klanten naar de lokale bank, die de bestelling afhandelt. Hiervoor worden twee soorten faxberichten gebruikt, één voor de bestelde vakantiebankdiensten en één wanneer een klant interesse heeft in het Rabo TotaalPakket. Op de fax met de bestelde vakantiebankdiensten wordt aangegeven waar en wanneer de klant de bestelling wil opha len en hoe hij wenst te betalen. Als een klant losse vakantie bankproducten bestelt, bijvoor beeld buitenlands geld, én inte resse heeft in het Rabo Totaal- Pakket, krijgt de bank twee faxen. Met de applicaties die het Call Center gebruikt, is het niet mogelijk deze twee faxen te verwerken tot één fax. De faxen verwijzen wel naar elkaar. De radiocommercials zijn nog tot 1 augustus te horen. Het uitzendschema staat maan dag op de Rabolnfobank in de rubriek Rabokrant. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Employability, vakjargon voor brede inzetbaarheid van mensen, rukt in alle geledingen van het bedrijfsleven op. Ook de Rabobank- organisatie ontkomt er niet aan. "Medewerkers zijn in hoge mate zelf verantwoordelijk voor hun loopbaan", zegt Roelof van Diffelen van het segment Relatiebeheer. In de opleidingsplanner voor relatie beheerders hebben hij en zijn collega's van de RabobankAcademie alle mogelijkheden daarvoor op een rij gezet. De hedendaagse medewerker is flexibel, regelt zelf zijn opleidin gen en zit zeker geen veertig jaar lang meer gekluisterd aan één en dezelfde functie en stoel om aan het eind van de rit een gouden horloge met inscriptie te ontvan gen. Wie wil kunnen meekomen in zijn huidige functie en een steeds kennisintensiever worden de maatschappij studeert. "Een arbeidsleven lang", zegt Van Diffelen. Flexibiliteit verstevigt de concurrentiekracht van de onderneming, maar ook de werk nemer zelf heeft er baat bij wil hij Cliënten Advies niet ineens worden geconfron teerd met een stagnerende of zelfs onderbroken carrièrelijn. Van Diffelen vindt het volgen van opleidingen niet alleen de verantwoordelijkheid van de relatiebeheerder, maar ook van het management. "Door oplei dingsplannen en persoonlijke ontwikkelingsplannen samen te voegen, ondersteun je de strategi sche doelen van de organisatie. De dienstverlening krijgt toege voegde waarde, de bank heeft de kans innovatief te zijn en het motiveert. Mensen die weten waar ze het over hebben zijn een prima gesprekspartner voor hun klanten. Dat is volgens mij één van de plezierigste kenmerken van werken. Beschikken over zoveel kennis dat je met de goede argumenten kunt komen." Het goede moment om oplei dingen te bespreken is volgens hem het functioneringsgesprek. "Daar komen zowel de bedrijfs- doelen als de persoonlijke doelen aan de orde." De opleidingsplan ner vormt daarbij, zo zegt hij, een goede leidraad. In de vier domei nen 'klant en markt', producten en diensten', 'verkoop en advies', en 'processen en infrastructuur', komt het hele opleidingsscala aan bod. "Er zit echter één adder onder het gras", zegt Van Diffelen. "Wie het eerst komt, maalt het eerst." Hij adviseert relatiebeheerders daarom niet te lang te wachten met inschrijven. De volledige op leidingsplanner, inclusief de scho lingsmogelijkheden op voortge zet en specialistisch niveau, en een inschrijfformulier staan in de Rabolnfobank van maandag. RabobankAcademie C (040) 2lT7oT7 Met het RAP-systeem (Reis- en Annuleringsverzekeringen Pakket) zijn vanaf maandag de premies voor een Kort- en een Doorlopende Reisverzekering te vergelijken. Ook is te zien wanneer een Doorlopende Reisverzekering voordeliger is. Daarmee wordt het voor cliëntadviseurs makkelijker om klanten op grond van prijsar gumenten te adviseren. De prijzen zijn alleen te verge lijken als de Kortlopende Reis verzekering wordt aangevraagd voor één persoon, partners of een gezin. Het invullen van de geboortedata van de aspirantver zekerden is dan noodzakelijk. In alle andere gevallen kan dat achterwege blijven en wordt er geen prijsvergelijking gegeven. Na het acceptatiescherm ver schijnt de conceptpolis in beeld en geeft een vervolgscherm het verschil in premie aan tussen beide verzekeringen. Het aantal dagen waarbij een Doorlopende Reisverzekering voordeliger is wordt ook precies aangegeven. Bij de premie voor de Door lopende Reisverzekering wordt géén rekening gehouden met een korting van vijfendertig procent in het kader van het Rabo Totaal- Pakket. Voor een aantal klanten kan het verschil in prijs dus nog gunstiger uitvallen.Wil een klant een Doorlopende Reisverzekering afsluiten, dan kan de transactie op het scherm worden afgebro ken en de normale aanvraag procedure worden gevolgd. Helpdesk Acceptatie Service C (013)462 11 15 De vorige week door Eurontoney gepubliceerde wereldranglijst van banken is in tegenstelling tot het eerdere bericht gebaseerd op het gepubliceerd vermogen en niet op beurswaarde. In de top 200 van banken neemt de Rabobank de vijfentwintigste plaats in. ABN AMRO is met de veer tiende plaats de hoogst genoteer de Nederlandse bank. In het klas sement staan verder de ING Bank (44) en de Bank Nederlandse Gemeenten (187). Uit de ranglijst zijn de volgende gegevens over 1996 te halen: het gepubliceerd vermogen, de groei van het ver mogen, het balanstotaal, de net towinst en het rendement. Ook is de mate aangegeven waarin de dollarkoers ten opzichte van de valuta waarin de desbetreffende bank publiceert is veranderd. De complete wereldranglijst staat op Internet (http://emwI.oyster.co. uk/) en vanaf maandag ook in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3