2 6 o 6 Aantal vertrekkende klanten met meer dan helft afgenomen ieuwe bv dicht 'gat' sicodragend vermogen Studentencampagne: Studeren is te dragen PERSONEELSAANBIEDING: ARRANGEMENT ANTWERPEN 'jong 19 9 7 Verjaardagskaarten jeugd nu compleet 'De richting is goed, maar einddoel nog lang niet bereikt' 97 Relatiebeheer Loko in Rabolnfobank Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 291 Week 26 Donderdag 26 juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies 'Rabobank verliest (nog) meer klanten dan erbij komen' schreef de Rabokrant vorige week. Een verontrustende kop. Toch keren volgens Klaas van der Laan, hoofd Marktanalyse en Productontwikkeling Cliënten Advies, veel minder klanten de Rabobank de rug toe dan een paar jaar geleden. "Het aantal vertrekkende klanten is in krap ander half jaar afgenomen met 50.000. Jaarlijks verlaten er nu nog 40.000 klanten de Rabobank, eind '95 waren dat er nog 90.000. De richting is goed, maar we hebben ons einddoel - geen klant mag de Rabobank ontevreden verlaten - nog lang niet bereikt." Het verlies aan klanten neemt bij de Rabobank dus af, terwijl ABN AMRO en Postbank steeds minder klanten winnen. Van der Laan: "De Postbank krijgt er nu jaarlijks minder dan 10.000 klanten bij. Dat waren er eind '95 nog 70.000. ABN AMRO wint nu ongeveer 30.000 klanten per jaar en dat is de helft minder dan in maart '96." Zo'n vier procent van alle Nederlanders verandert jaarlijks van bank. Klanten die de Rabobank verlaten zijn volgens Van der Laan over het algemeen jong, ruim vijftig procent is tus sen de achttien en vierendertig jaar. "Het zijn vaak gezinnen met kinderen en klanten uit de hoge re sociale klasse." Belangrijke redenen om te kiezen voor een andere bank zijn negatieve erva ringen bij het verhuizen, de prijs stelling van het spaarproduct en een niet-flexibele opstelling bij het verstrekken van faciliteiten zoals consumptief krediet. Cliënten Advies Het segment heeft verschillende ijzers in het vuur gelegd om het aantal vertrekkende klanten ver der te reduceren. Van der Laan: "Eind van dit jaar worden er workshops rondom de verhuis- procedure gehouden en komt de verhuistoepassing FVP 2.0 - fixatie betalen en sparen - uit. Ten aan zien van de prijsstelling van het product sparen werd TeleSparen geïntroduceerd. In de tweede helft van dit jaar gaan we daar een reclamecampagne voor voe ren. En tenslotte stellen we in de tweede helft van dit jaar in het kader van het nieuwe beleid rondom consumptief krediet hulpmiddelen beschikbaar die moeten leiden tot een effectiever acceptatiebeleid." Van der Laan heeft vertrouwen in deze aanpak. "We zijn ervan overtuigd dat we met deze maatregelen belangrijke stappen zetten naar het einddoel." Cliënten Advies (040)217 70 08 Met de oprichting van een nieuwe vennootschap, Rabobank Vermogensversterking bv, wil de bank nieuwe kansen creëren in de markt van het risicodragend vermogen. Ze richt zich daarbij op bedragen tussen vijf ton en twee miljoen gulden. Dit biedt lokale ban ken de mogelijkheid management buy-outs en -buy-ins (MBO/MB1) beter te financieren. Zij het dat hiervoor duidelijke 'spelregels' gelden. De actiebibliotheek 'Inactie' is aangevuld met alle ontbrekende gegevens over de kosten voor het maken van de verjaardagskaar ten jeugd en jongeren. Tevens staat er nu een goede afbeelding in van de oorspronkelijke versie van de kaarten. Hiermee is het marktbewerkingspakket 'Ver jaardagskaarten jeugd en jonge ren', dat banken kunnen gebrui ken voor lokale acties, compleet. De informatie staat maandag in de Rabolnfobank in de rubriek Rabokrant onder trefwoord 'hieb97'. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Nu steeds meer babyboomers, de generatie van kort na de Tweede Wereldoorlog, hun bedrijf van de hand doen om te genieten van een welverdiend pensioen, neemt ook de vraag naar risicodragend vermogen tussen de vijf ton en twee miljoen toe. Tussen 1992 en 1996 is de omvang van manage ment buy-outs verdubbeld tot 360 miljoen gulden. De hiermee samenhangende financieringsbe hoefte is echter veel hoger: per jaar 1,5 miljard gulden. De groeiende vraag naar risico dragend kapitaal is voor het seg ment Relatiebeheer de voor naamste reden een aparte bv op te richten. Daardoor kunnen ook de lokale banken op de vraag inspelen. Omdat het echter om een uitermate complexe materie gaat, waarbij de aanzienlijke risi co's en de bedrijfsstructuur de belangrijkste criteria vormen en verschillende financieringsinstru menten de inzet zijn, neemt de vennootschap een onafhankelij ke positie in. Banken die precies willen weten welke 'spelregels' gelden, kunnen de Rabolnfobank raadplegen. Vanaf maandag staat daarin de 'handleiding voor de financiering van overname (MBO/MBI) en groei'. Binnen kort verschijnt in deze krant een artikel over de achtergronden. Rabobank Vermogensversterking bv C (040) 21 7 52 94 Cliënten Advies 'Studeren is te dragen.' Dat staat op het t-shirt dat alle nieuwe stu dentenrekeninghouders dit jaar ontvangen. Bij het t-shirt krijgen ze een wedstrijdflyer, waarin een prijsvraag is opgenomen. De winnaars daarvan vliegen eind dit jaar naar New York, Barcelona of Parijs. Nieuwe studentenrekeninghouders krijgen een t-shirt en maken kans op een vliegreis. Op de wedstrijdflyer staat alle informatie over de wedstrijd. Ook is er een deelnamecoupon aan be vestigd. Om kans te maken op één van de stedenreizen moeten stu denten in maximaal acht woor den omschrijven wat voor hen studeren betekent. De veertig ori gineelste vondsten worden met een reis voor twee personen be loond. Tien koppels vliegen naar New York, eveneens tien duo's mogen naar Barcelona en twintig stellen gaan met vakantie naar Parijs. De banken bereiden zich inmid dels voor op de actie Studenten- Personeelsleden van de Rabobankorganisatie kunnen met introducé(s) inschrijven voor een arrangement van Unitravel naar Antwerpen. Voor het driesterrenhotel Astoria is de prijs ƒ135,- per persoon, het viersterren hotel Golden Tulip Carlton kost 190,- per persoon. Deze prij zen gelden per arrangement en zijn op basis van een tweeper soons kamer inclusief ontbijt buffet. Het arrangement be staat naar keuze uit twee of drie nachten. De aanbieding is geldig in de maanden juli en augustus en kan elke dag ingaan. De banken ontvingen vandaag deze Personeelsaan- bieding Reizen met nummer 1997/14. Maandag staat hij in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Verkoopondersteuning Reizen C (040) 217 70 08 markt, die in augustus van start gaat. De Rabobank Rotterdam verzon bijvoor beeld zelf een slogan: Studeren is je grenzen verleg gen'. "Daarmee verwijzen we naar de reis die men kan win nen", legt Bart Zwijnenburg van de bank uit. "Maar ook willen we er het internationale en multi culturele karakter van Rotterdam mee onder de aandacht brengen." Ook in Zwolle is gebrainstormd over de actie. 'Studeren is hard fietsen', luidt de oneliner die daar uit de koker kwam. Wilco Stegeman van de bank: "De slogan verwijst naar de stand die we voor de HBO-introdag gaan inrichten. Daar staan hometrainers opge steld en kunnen twee studenten tegen elkaar fietsen. De winnaars belonen we met een tweedehands fiets." Stegeman noemt twee redenen om fietsen te combine ren met de actie studentenmarkt. "De Rabobank is de fietsbank bij uitstek én studenten doen veel op de fiets. Dat kunnen we nu dus mooi combineren." Banken kunnen nog steeds materialen bestellen, zoals adver tenties, posters en natuurlijk de T shirts. De artikelnummers, prij zen en maten staan in de rubriek Rabokrant in de Rabolnfobank, trefnummer 722306a. Cliënten Advies f (040)217 70 08 Bedrijven Advies Tientallen banken werken er al mee, tientallen zullen dat nog dit jaar gaan doen. Andere banken weten er het fijne nog niet van. Het Loko Spaarprogramma. Voor iedereen die er meer van wil weten staat vanaf maandag informatie in de Rabolnfobank. Onder de titel 'Waarom een spaarprogramma voor lokale ondernemers?' worden alle voor de hand liggende en minder voor de hand liggende vragen beant woord. De informatie is te vinden in de rubriek Rabokrant onder het trefwoord Loko97. Loko Management r (040j 217 73 1 1

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1