I Resultaat van prolongatie j bromfietsen is 'normaal' 'Veranderprogramma r geeft betrokkenheid' Wordsjabloon voor Vakantiebankdiensten fi Dividendvrijstelling aandelenpaketten Bezwaar maken tegen inhouding vakantiegeld moet individueel Nog beperkt aantal kalenders voorTour de France liefhebbers Vermeend: n de stand van zaken Graafschap-West brengt businessplan in praktijk: L/l VIUCI1U VI IJ jICIIII I' 3 Van de 60.000 door Interpolis verzekerde bromfietsen, snorfietsen en andere brommobielen die eind april door Nederland koersten, hebben er bijna 34.000 hun verzekering geprolongeerd. Samen met de 7.000 nieuwe verzekeringen die de banken afsloten, heeft de ver zekeraar nu 41.000 polissen in portefeuille. In het businessplan dat bij het Veranderprogramma hoort, heeft de bank Graafschap-West een splitsing van de back- en frontoffices opgenomen. Gerrit Scheers, commercieel manager CA, stuurt vanuit Vorden 45 mede werkers in zes kantoren aan. "Het loopt hier als een trein", zegt hij. "Het Veranderprogramma geeft betrokkenheid." Scheers benadrukt dat er bank- breed aan het businessplan is gewerkt. "Hamvraag was: waar kunnen wij onze marktaandelen bij sparen, betalen, lenen en verzekeren verbeteren?" De manager vindt het een voordeel dat het plan van de cliëntadviseurs zélf is. Het is dyna misch en kan op onderdelen worden 'ververst'. "We kunnen de gegevens per dag aanvullen met actuele resul taten. Het plan ligt op ieders bureau binnen handbereik." De bank zette op 1 april het CliëntenServiceCentrum op, met vijf medewerkers. Alle telefoontjes Medewerkers worden ongelijk behandeld als het gaat om de loon belasting over het vakantiegeld. Dat stelde belastingadvieskantoor Coopers Lybrands in onder meer De Telegraaf van afgelopen woensdag. Werkgevers zijn ver plicht de loonbelasting over het volledige vakantiegeld in te hou den. Een uitzondering daarop vor men vakantiebonnen, die vooral in gebruik zijn in de bouw. Bij deze 'bonnen' hoeven de werkgevers slechts over 75% van het vakan tiegeld loonbelasting in te houden. "Voor dit verschil bestond vroe ger een zogenoemde rechtvaardi gingsgrond", verklaart Harry Klomp van Fiscale Zaken. "Die is niet meer van toepassing, zo heeft de staatssecretaris van Financiën eind vorig jaar zelf verklaard. Daarom kan iedereen dus nu indi vidueel bezwaar aantekenen tegen deze ongelijke behandeling en zodoende zijn rechten veilig stel len. Of dat leidt tot belastingterug- gave, is overigens nog de vraag. Er loopt een procedure over deze kwestie bij het Gerechtshof. De uitkomst daarvan is niet te voor spellen." In de meeste gevallen kunnen medewerkers nog bezwaar aante kenen tegen de definitieve aanslag Inkomstenbelasting 1996, voor de inhouding op het vakantiegeld van vorig jaar. Tegen de inhouding op het vakantiegeld van mei 1997 kunnen ze tot 4 juli bezwaar aan tekenen tegen de teveel ingehou- komen daar binnen en het streven is om zeven van de tien bellers direct te helpen. "Dat geeft de cliëntadvi seurs ruimte om te verkopen." De adviseurs registreren wat ze verko pen en geven dat door aan het CliëntenServiceCentrum. "Dan krijg je reacties als: tjéé, hebben we zo weinig verkocht? Of: is het zo goed gegaan? Het is dan een pré als men sen zelf hun doelen hebben gesteld." Scheers is zeer te spreken over de begeleiding door Rabobank Nederland. "Ik houd niet van vrij- blijvenheid. Het Veranderprogram ma geeft betrokkenheid. Je moet den loonbelasting over die maand. Een andere mogelijkheid is om volgend jaar bezwaar te maken tegen de aanslag Inkomsten belasting 1997. Medewerkers die geen aangifte Inkomstenbelasting hebben gedaan, kunnen een T-bil- jet indienen. Een standaardbezwaarschrift staat maandag in de Rabolnfobank onder de rubriek Rabokrant. Harry Klomp r (030) 216 35 57 Cliënten Advies Gerrit Scheers met de medewerkers van het CliëntenServiceCentrum. afspraken nakomen en zonodig zaken versnellen. Dat wordt door het programma erg gestimuleerd." Consultant Ferry Huurman: "Wij houden de banken een spiegel voor, denken mee en confronteren hen door lopend met de consequenties van het Veranderprogramma." Hij merkt dat het programma bij banken veel ideeën en pro-actieve genereert. "Dat maakt het wel eens lastig pri oriteiten te geven. Want je moet niet met teveel dingen tegelijk beginnen." Volgens Scheers is de kracht van het Veranderprogramma dat je veel moet doen in een korte periode. "Je haalt je daarmee als bank wel wat op de nek. Voorheen werd alles ver kocht onder het motto: leg maar bij de balie neer. Nu zeg je: 'sorry, dat past niet in onze winkelformule, dat moet een ander segment doen'. Het geeft een soort boemerangeffect bin nen je bank. Soms levert het zelfs wrijvingen op met collega's." Hij constateerde dat de impact van het businessplan op de andere segmen ten groot is. "We hebben het hun gepresenteerd en hen uitgenodigd er eens kritisch naar te kijken." Scheers nodigt alle collega-mana gers uit de mogelijkheden van het Veranderprogramma te benutten. Hij voorspelt dat zij in een stroom versnelling terechtkomen. "Ik hoor wel eens van collega's dat ze er geen tijd voor hebben. Kijk, daarom moet je er nou juist aan meedoen. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 De bromfietshouders moesten hun voertuig vóór 1 mei opnieuw verzekeren. De helft van de ban ken stuurde daarover half april een brief naar 34.000 verzekeringne mers, de andere helft, goed voor 26.000 verzekeringnemers, liet dit aan Interpolis over. De reactie op beide mailings lag op 57%. Henk de Jong, bij Interpolis verantwoordelijk voor de brom fietsprolongatie, spreekt van een "normaal resultaat, vergelijkbaar met andere jaren. Als de produc tie gelijk is aan vorig jaar zitten we vóór 1 mei 1998 weer op 60.000 polissen." Brommers zijn een 'moeilijk verhaal', aldus De Jong: "Als je een bromfiets ver koopt, verhuist de verzekering mee. En eenderde van de brom fietsen wordt jaarlijks verkocht, waarvan een gedeelte dat niet aan ons doorgeeft. Dus we schrijven ook mensen aan die helemaal geen bromfiets meer hebben." Ruim 31.500 polishouders vonden onlangs een waardebon in hun brievenbus. Zij hadden hun bromfiets een jaar lang bij Interpolis verzekerd en geen schadeclaim ingediend. De waar debon geeft recht op een korting van 3% op een toekomstige per sonenauto- of motorverzekering. Een polishouder kan maximaal vijf bonnen inleveren. Dezelfde polishouders krijgen 10% kor ting op de bromfietspremie. Doel hiervan is de klant voor de orga nisatie te behouden. "Maar wat hiervan het uiteindelijke resultaat is, zien we pas over enkele jaren", aldus De Jong. Banken waarvoor Interpolis de prolongatie gedaan heeft, ont vangen uiterlijk vandaag een overzicht met de resultaten van hun bank. Interpolis f (013)462 11 14 Bedrijven Advies In Rouen gaat volgende week de Tour de France van start. Met de Tourkalender van de Rabobank krijgen wielerliefhebbers een com pleet overzicht van de ronde. De kalender is oor spronkelijk ontwikkeld voor het zakenleven. Maar met de beperkte voorraad die er nog in Best op de plank ligt, kunnen de banken ook par ticuliere klanten, bezoekers van een braderie, of sport verenigingen een plezier doen. De kalenders kosten 1,- per stuk, hebben bestel nummer 80571 en bestel- eenheid 100. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 len verrekend worden met de betaalde rente. Fiscale Zaken AAB C (040) 217 60 29 Rabolnfobank trefnummer 632507 De banken krijgen vandaag een pakket om het Wordsjabloon voor Vakantiebankdiensten te installeren. Het pakket wordt geleverd met een inrichtingsadvies en een gebruikshandleiding. De banken beschikken al over een aantal toepassingen die zij kunnen gebruiken voor de ver koopondersteuning van producten als de reisverzekering, de Rabo- card en de Europas. Voor de producten buitenlands geld en travellers cheques zijn nog geen specifieke toepassingen beschik baar. Daarom krijgen de banken hiervoor een Wordsjabloon (sja bloon CGTCSJ). Met behulp van dit sjabloon is het mogelijk een bestelling van buitenlands geld en/of travellers cheques te registre ren en een bestelformulier te laten afdrukken. De verkoop van het Rabo TotaalPakket wordt geregis treerd met het Wordsjabloon voor het Rabo TotaalPakket. Het inrichtingsadvies Vakantie bankdiensten beschrijft hoe ban ken met gebruik van de verschil lende toepassingen de verkoop en de bestellingen van de producten uit het pakket Vakantiebankdien sten efficiënt kunnen afhandelen. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Fiscale Zaken AAB constateert de laatste tijd veel onzekerheid over dividendvrijstelling bij aan- delenpaketten die met eigen en met vreemd vermogen zijn gefi nancierd. Zij neemt het stand punt in dat als aandelen met geleend geld gekocht worden, op het ontvangen dividend de betaalde rente in mindering gebracht moet worden. Als er al een pakket aandelen met eigen vermogen gekocht was, moet ook het dividend van déze aande- Voorbeeld: Ontvangen dividend van Unilever (gefinancierd met eigen vermogen) Ontvangen dividend van Philips (gefinanierd met geleend vermogen) Totaal ontvangen dividend Betaalde rente t.b.v. lening aankoop Philips Dividendvrijstelling ƒ3.000 ƒ1.000 ƒ4.000 ƒ6.000 0 Krantenberichten over mogelijk teveel betaalde belasting over het vakantiegeld hebben gezorgd voor een stortvloed van telefoontjes naar Fiscale Zaken van Rabobank Nederland. Het advies van deze afdeling is om individueel bezwaar aan te tekenen bij de Belastingdienst en ver volgens de procedure bij het Gerechtshof af te wachten.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2