Nieuw Introductiepakket voor medewerkers Cliënten Service en cliëntadviseurs Duitse interesse voor coöperatief bankieren Rabobank Feestelijke uitreiking van GOALI-certificaten Nieuwe video Toekomst door Samenspel'gereed Besteldatum bank- halpakket Jongeren- Rekening verlengd Schema's AER- en RBL staan in agenda verkeerd <-100jaar-> Verbeterde versie 1.1 van het elektronisch beoordelingsformulier Z4o6 Rabokrant i y. 1 9 9 1 Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 289 Week 26 Dinsdag 24 juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies Het Introductiepakket voor nieuwe cliëntadviseurs en medewerkers Cliënten Service is helemaal herzien. Bovendien zijn Visie '98 en de seg mentering in de opleiding verwerkt. Hierdoor sluit het pakket beter aan bij de totale basisopleiding voor medewerkers van Cliënten Advies. Het Duitse gezelschap voor de Rabobank in Ter Aar. De Rabobank Ter Aar en omstreken ontving onlangs 25 directeuren van de Duitse Volksbanken Raiffeisenbanken uit de omgeving van Stuttgart. Zij wilden meer weten over de invulling die deze plaatselij ke bank in haar directe omgeving geeft aan het coöperatief bankieren. Deze week krijgen alle banken een brief met informatie over de inhoud en de bestelwijze van het vernieuwde Introductiepakket. De elementaire productmodules zijn hierin niet meer opgenomen. Alle andere modules zijn geactu aliseerd. Hierdoor sluit het Introductiepakket logischer aan op onder meer de productoplei dingen en de opleiding geauto matiseerde hulpmiddelen. Nieuw in het pakket is de module Cliënten Advies. Deze module gaat in op de uitgangs punten, de doelstellingen, de wijze van marktbewerking en de producten van het segment. Daarnaast komen het takenpak ket van de cliëntadviseur en de medewerker Cliënten Service aan de orde. Elke module wordt afge sloten met een toets. Het Introductiepakket wordt op cd-rom aangeboden. In tegen stelling tot het oude programma zijn de verschillende modules via Het sjabloon in Word voor de elektronische variant van het beoordelingsformulier is gebrui kersvriendelijker geworden. Diverse banken hadden op de versie van vorig jaar wijzigingen voorgesteld. Dit is aanleiding geweest tot het uitbrengen van een nieuwe uitgave. In deze versie komen geen lijnen meer voor op het formulier en gaat de cursor automatisch naar de volgende regels voor en kan de systeembeheerder het wacht woord verwijderen. Het sjabloon is inhoudelijk niet aangepast omdat wordt verwacht dat vol gend jaar het beoordelingsformu lier zal worden vernieuwd. De systeembeheerders van de lokale banken ontvangen deze week een diskette met de herzie ne versie van het elektronisch beoordelingsformulier. Directoraat Personeel (030) 216 44 46 een menustructuur te bereiken. Ook is het mogelijk over en weer van de ene module naar de ande re te springen. Hierdoor is het programma flexibeler geworden. Banken die het vernieuwde Introductiepakket bestellen, krij gen het geleverd in week 34. Cicero f (040)217 70 27 De cliëntadviseurs werden niet één-twee-drie 'goalgetters', zo bleek uit kritische opmerkingen van de sprekers. De fasen in het traject zouden te krap achter elkaar gepland zijn. Eén van de coaches: "Er was geen tijd om adem te happen toen het vijfen twintig meter bad plotseling een vijftig meter bad bleek." Ook misten sommigen voldoende juridische aspecten in het zelfstu diepakket en constateerden zij te weinig mogelijkheden om te trai nen. "Door de werkdruk." Niettemin was men het er al bij al over eens dat het vormen van pro-actieve adviseurs 'redelijk goed' geslaagd was. "Sommige medewerkers ston den versteld van wat ze zelf had den gedaan", zei een directeur. De uitdagende stelling van de projectleider 'Klanten reageren positief op mijn aanpak' werd dan ook met daverend gejuich onthaald. Maar de stelling 'Het is leuk om met andere banken samen te werken' vond minstens evenveel bijval. "Het traject heeft de adviseurs bijgebracht dat het écht nodig is dat het spelconcept verandert van verdedigen naar aanvallen", vond een directeur. Een collega adviseerde zijn gehoor zich te verdiepen in België. "Volg een fis- Cliënten Advies Het bankhalpakket Rabo JongerenRekening kan nog wor den besteld tot en met 27 juni. Het artikelnummer is 980608 en de richtprijs maximaal 250,- per exemplaar. Banken kunnen het pakket in de bankhal plaatsen tijdens de actieperiode van de Rabo JongerenRekening. De actie loopt van week 31 tot en met week 36. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 caal-juridische opleiding. Lees Belgische kranten. Kijk naar de BRT, de VTM en luister naar de radio. Word, met andere woor den, een halve Belg." Een cliëntadviseur over de meerwaarde van het traject: "Je durft nu eerder op klanten af te stappen. Vroeger wachtte je af, nu ga je bellen en verkopen waar behoefte aan is." Een collega ziet ook de sociale aspecten. "Je kent elkaar nu en daardoor bel je elkaar eerder op, bijvoorbeeld over de aanpak van hun bank. Dat is voor mij het leuke van GOAL!." Mies van der Loo (040)217 77 28 In de agenda van afgelopen vrijdag stonden de schema's AER en RBL onder 'alle medewerkers' aangekondigd. Dit moet echter 'Bedrijfs voering' zijn. De schema's zijn te vinden in de Rabolnfobank rubriek Rabokrant onder tref- nummer 725503. Belangstelling van Duitse zijde was er vooral voor het glastuin bouwgebied Nieuw-Amstel dat op initiatief van de bank Ter Aar tot stand is gekomen. Directeur Pim Esveld vertelde dat de reali satie ervan vooral mogelijk was door de constante participatie van relatiebeheerders, adviseurs en directie in heel veel verschil lende lokale en regionale netwer ken. Zodoende is, ondanks de De videoband laat een aantal Samenspelvoorbeelden van ban ken zien. Bij het project betrok ken mensen, zoals een directeur, een lid, medewerkers en een jon gere vertellen over hun ervarin gen. Zo heeft de Rabobank Eindhoven samen met medewer kers en leden gebrainstormd over de invulling van de coöperatie in de toekomst. Een klant geeft zijn visie op de coöperatie Rabobank Eindhoven. De Rabobanken Helmond en Steenbergen betrok ken jongeren in Samenspel activiteiten en kwamen zo in een heel andere verhouding te staan -n o o O 3- 3 »- ?3- CS vele Groene Hart restricties, het glastuinbouwgebied ontwikkeld. Verplaatsing van een aantal bestaande kwekerijen die uit breiding zochten, was daardoor mogelijk. Esveld: "Door onze goede rela ties met allerlei instanties en het investeren van risicodragend kapitaal is door onze bank een stuk dominantie in het werkge bied gekocht." Toekomst door Samenspel met hun werkgebied. Heerenveen en Groesbeek begeleidden elk ondernemers vanuit verschillen de economische behoeften. Banken die aan de slag willen, kunnen de video schriftelijk of telefonisch bestellen bij het secre tariaat van 100 jaar Rabobank, Jolande Bosch, UC-B 547. lOOJaar Rabobank C (030) 21 (L30 12 Het Grens Overschrijdend Advies en Leertraject (GOAL!) werd onlangs in Antwerpen afgesloten met het feestelijk uitreiken van de certificaten aan alle deelnemers. Een kleine vijftig cliëntadviseurs van zes grensbanken kregen van hun directeur of coach het certifi caat waarop stond hoe aanvallend, betrouwbaar, cliëntgericht en deskundig zij zijn. Hoe begin je aan een Samenspelactiviteit? Welk thema en aanpak kies je? Vragen waarmee veel banken worstelen nu ze weten dat het bij 'Toekomst door Samenspel' gaat om het vernieuwen van de coöperatie en vergroten van de betrokkenheid van medewerkers, leden en klanten. De videoproductie 'Toekomst door Samenspel' kan als hulpmiddel die nen in de discussie met medewerkers, bestuurders en klanten.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1