Bijsluiter wijst klanten op service Rabobank Huis Hypotheekadvies Mailing Rabobank Cijfers Trends nu ook centraal Koppeling Telebankieren en Money 97 nu mogelijk Banken slaan slag op Golf dag s- Nieuwe versie ALFA-processen consumptieve financieringen Webcamera te winnen r Nieuwe fiscale artikelen op Internetsite Rabobank Beanet Service Desk nu Pin&Chip Services Eigen Huis "Als je iets wil veranderen aan je hypotheek, ga dan langs bij je actie de ontbufferdatum éénma- eigen bank." Dat is de boodschap van de bijsluiter die alle hypo theekklanten volgende maand bij de leningenafschriften ontvangen. Het segment Eigen Huis wil met de bijsluiteractie voorkomen dat klanten 'door de achterdeur ver trekken'. De afgelopen periode heeft de Rabobank nogal wat klan ten verloren aan tussenpersonen die hen wezen op bijvoorbeeld de lage rente, overwaarde in het huis of de mogelijkheid consumptief kre diet op te nemen in de hypotheek. "Het komt regelmatig voor dat deze klanten kiezen voor een oplossing die de Rabobank ook had kunnen bieden. Maar om de een of andere reden heeft de klant niet bij ons naar die oplossingen geïnformeerd. Waarschijnlijk omdat wij hem niet de aandacht geven die de tussenpersonen hem wel geven", meent Rob Luters van het segment Eigen Huis. "Dat gaat veranderen. Naast het aantrekken van nieuwe klanten zullen we meer tijd en energie gaan steken in het behouden van bestaande klanten. Die pro-actie ve werkwijze wordt gerealiseerd met de activiteit 'Achterdeur Dicht', een methode die eind dit jaar wordt getest en volgend jaar landelijk moet worden ingevoerd." Met het versturen van de bij sluiter ontvangt de klant een eer ste signaal dat de Rabobank er wel degelijk voor hem is. Afhankelijk van zijn situatie wordt de klant aan het denken gezet over vragen als: betaalt u niet teveel rente? past uw hypo theek nog wel bij u? en past uw hypotheek nog bij uw huis? De bijsluiter wordt in juli met de rekeningafschriften meege stuurd naar alle klanten uit het leningensysteem (ALN). De kos ten zijn voor rekening van Rabobank Nederland. De bijslui ter wordt verzonden met alle rekeningafschriften waarvan de ontbufferdatum op de eerste tot en met de vijfde werkdag staat. Banken die de ontbufferdatum op een later tijdstip hebben staan, moeten om deel te nemen aan de Bedrijven Advies' Rabobank Cijfers Trends 97/98, het boekwerk met de visie van de Rabobank op de ontwikkelingen in 75 branches, wordt 23 september aan de landelijke media gepresenteerd. Banken kunnen dit jaar voor het eerst meedoen aan een centrale mailing en nabelactie. Inschrijven hiervoor kan tot en met 4 juli. De centrale mailing bestaat uit een brief, een deelbrochure, een antwoordkaart en een retourenve lop. Voor alle sectoren (industrie, bouw, et cetera) worden verschil lende brieven gemaakt, onderver deeld in verzekeringsklanten en niet-verzekeringsklanten. Onderwerp van de brief is het risi cobeleid, met per sector een aantal praktijkvoorbeelden en een aan bod voor een integraal adviesge- sprek over verzekeringen. Banken die meedoen aan de cen trale actie, moeten evenals de ban ken die de klanten zelf benaderen, de brochures zélf in Best bestellen. Het verschil tussen het bestelde aantal brochures en het aantal dat bestemd is voor de centrale mai ling, ligt voor 23 september bij de banken. Tussen 18 juli en 8 augus tus ontvangen de banken een selec tielijst om te screenen. De interme diairs vallen buiten de centrale mailing, omdat zij de packagedeal in een lokale of regionale bijeen komst ontvangen. Meer informatie hierover staat in het marktbewer kingspakket, dat al op de banken ligt. Inschrijven kan tot 4 juli met het inschrijfformulier in de Rabolnfo- bank, nummer 725516a. Hiermee kunnen banken zich ook inschrij ven voor een telefonische nabelac tie onder ondernemers, die medio oktober in de planning zit. De kos ten bedragen 2,50 per mailing (richtprijs), exclusief verzend- en brochurekosten. Het nabellen kost ƒ15,- per gesprek (richtprijs). Brochures kunnen nog tot 27 juni besteld worden. Bedrijven Advies f (040) 217 70 04 Cliënten Advies lig op de vijfde werkdag te zetten. Banken die niet willen deelne men aan de actie dienen de ont bufferdatum éénmalig op de tien de werkdag zetten. Banken kunnen de ontbufferdatum tot uiterlijk 30 juni aanstaande wij zigen, door rubriek 304 'werk dagnummer printen r.a.' in de bankvariabelen te muteren. Meer hierover staat in de handleiding ALN, hoofdstuk 4.1. Eigen Huis f (040) 217 70 05 Cliënten Advies De fout in de importmodule van Microsoft, waarover een bericht stond in de Rabokrant van 20 mei, is hersteld. Met de importmodule kan de klant de koppeling leggen tussen Rabo Telebankieren en het financiële softwarepakket Money 97. De gecorrigeerde importmodule is vorige week beschikbaar geko men en meteen op Internet gezet. Alle klanten die via pro ductinformatie van telebankie ren het pakket Money 97 heb ben besteld krijgen deze week de benodigde software thuisge stuurd. Diegenen die het pakket Money al hadden, kunnen de importmodule ook downlo aden via de Internetsite van Microsoft: microsoft.com/ netherlands/moneyzone. Klanten met vragen kunnen contact opnemen met de helpdesk van Microsoft: (023)567 78 77. Cliënten Advies 7 [040) 217 70 08 De gasten van de Rabobanken Voorschoten en Wassenaar waren her kenbaar aan hun 'fusie-sweater'. De Golfbaan Almeerderhout was vorige week het toneel van een vroeg feestje vanwege de voorgenomen fusie per 1 januari 1998 van de Rabobanken Voorschoten en Wassenaar. Ruim vijftig relaties uit de topsegmenten van beide banken, vooral DGA's, grote beleggers en enke le prospects gaven gehoor aan de uitnodiging voor een dagje golfen. Ook de banken Almere, Maars- sen, Meijel en Nieuwkoop kwa men met relaties naar de Rabo bank Golfdag, waaraan 107 golfers deelnemen. Voor sommi ge deelnemers was het een eerste kennismaking met de golfsport. Zij namen deel aan een zoge naamde clinic. De negen aanwezige medewer kers van de banken Voorschoten en Wassenaar wilden op de Een compleet nieuwe versie van de ALFA-processen 'Verkopen con sumptieve financiering' en 'Verwer ken aanvraag opname Doorlopend Krediet (DK) en Studentenkrediet (SK)' staat vandaag in de Rabo- Infobank onder de rubriek ALFA- processen. Reden voor de actuali sering vormen de deels herziene samenwerkingsvormen tussen de banken en Rabobank Nederland voor consumptieve financieringen. Ook de nummering van de proces sen is herzien. Voor Verkopen con sumptieve financiering is dat nu 11.13-1, voor Verwerken aan vraag opname DK/SK 11.13-2 en voor Beheer en Incasso consump tieve financieringen 11.13-3. Cliënten Advies (040) 217 70 08 Golfdag een goed figuur én vooral een goede bal slaan en namen op de golfbaan in Voor schoten een aantal lessen. Caspert van der Wel van de Rabo bank Voorschoten: "We hebben onze golfleraar ook meegeno men. In de VIP-bus, waarmee we onze relaties vervoerden, hield hij een inleidend praatje. De sfeer op de Golfdag was goed, het weer trouwens ook. De relaties stellen de informele contacten met elkaar en met de bank zeer op prijs. En het werkt, zo blijkt in de praktijk. Iemand die een tijdje geleden als pro spect werd uitgenodigd voor de Golfdag heeft inmiddels een mil joenen-financiering bij ons lopen." Banken en hun relaties kunnen nog deelnemen aan de centraal georganiseerde Rabobank Golf- dagen op 2 september in Best en op 2 oktober in Groesbeek. De andere dagen zijn volgeboekt. Representatie (030) 216 27 97 De fiscale Internetsite van de Rabobank is deze week uitgebreid met twee nieuwe artikelen. Het eerste artikel gaat in op de mogelijkheid dat fouten van de belastinginspecteur de belasting plichtige voordelen opleveren. Deze fouten worden niet per se hersteld. Alleen als de belastingplichtige te kwader trouw is, moet hij het geld teruggeven. In het tweede artikel staat te lezen dat aankoopkosten van een auto voor een invalide partner niet aftrekbaar zijn. Fiscale 2aken 7 (040) 217 6029 Bedrijven Advies Interpay verandert de naam van de Beanet Service Desk in Pin& Chip Services. Het bedrijf stuurt alle ondernemers die een pin- en/of Chip knipbetaalautomaat hebben hier over een brief. Daarbij zitten ook stickers met onder meer betaalauto maatnummer, een kassakaart met informatie over pinnen en chippen, en het telefoonnummer van Pin&Chip Services, dat (030) 283 59 99 blijft. Achter dit nummer zit ten de mensen die klanten alles kunnen vertellen over betalingen met pinpas of Chipknip. Bezoekers van het CyberCafé kunnen woensdag een webcamera winnen. De vijf webcamera's wor den verdeeld onder degenen die het juiste antwoord weten op een aantal vragen over Internet. Voorafgaand aan deze kwis zal Rabofacet/ Spec trum enkele Internettoepassingen tonen, waaronder driedimensionale. Ook de webcamera wordt gedemon streerd. De bijeenkomst heeft plaats in het CyberCafé van het hoofd kantoor van Rabobank Nederland te Eindhoven en begint om 16.30 uur. Ans de Haas 7 (030)215 39 85

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2