2 3 o 6 Meer aandacht agrarische sector CSL helpt banken selecties snel en goed op te schonen IRIS Weekbericht ook elektronisch verspreid Interview spannender dan feestrede Rabobank Vragen en antwoorden KHN-aanbod aangepast 19 9 7 Marketinggroepen wapen in strijd tegen concurrent Geen toespraken bij eeuwfeest bank Didam c— 100 jaar Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 288 Week 26 Maandag 23 juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer "Onze organisatie is groot geworden dankzij de agrarische sector, de casuïstiek en de rol van de Het is vanzelfsprekend deze groep klanten, die welbewust voor ons heeft gekozen, de aandacht te geven die ze verdient." Jack Eerens van het segment Relatiebeheer is er duidelijk over. Het is tijd voor een offensief. Het wapen dat de bank in de strijd werpt: marketing groepen Agrarisch. Het fin de siècle zal de agrari sche sector waarschijnlijk tot ver in de volgende eeuw heugen. Het traditionele boerenbedrijf evolu eert in hoog tempo tot een indu strieel georiënteerde onderne ming. Gelijktijdig zet Bru.ssel het subsidiebeleid op de helling en trekt de concurrent met een wel gevulde oorlogskas ten strijde om rendabele Raboklanten te verlei den 'vreemd' te gaan. Dit legt een zware druk op de lokale banken. Want, wat vroe ger de normaalste zaak van de wereld was, generaties lang ban kieren bij één en dezelfde bank, is dat tegenwoordig al lang niet meer. Voor de veelal zeer hoog opgeleide jonge agrarisch onder nemer tellen economische uitgangs punten zwaarder dan de decen nialange binding met een bank. "Boeren kijken nadrukkelijk naar de toegevoegde waarde", zegt Eerens, "en daarvoor moet het segment de banken de moge lijkheid bieden." Ontwikkelen van een visie op de sector en ver beteren van de commerciële slag kracht acht hij daarbij van emi nent belang om klanten te behouden. Technische kennis hebben de banken voldoende in huis, meent Eerens. Omdat de problematiek in de agrarische sector wezenlijk verschilt met die in de HID, heeft het segment besloten agrarische marketinggroepen in het leven te roepen. Het verschil tussen deze en de reeds bestaande groepen is Lokale banken kunnen binnenkort hun steentje bijdragen aan een schoner milieu door zich aan te melden voor Cliënt Screening Lokaal (CSL). Dit is een systeem waarmee papieren selecties tot het verleden behoren. Vandaag vallen een uitgebreide beschrijving en een documentatiemap bij het hoofd Bedrijfsvoering op de mat. Aanmelden kan tot 15 juli. CSL ondersteunt de marke tingacties van alle segmenten binnen Rabobank Nederland en Interpolis. Met het systeem kun nen banken centraal gemaakte selecties opschonen en eventueel uitbreiden. Voor de banken biedt deze werkwijze ook logis tieke en kwalitatieve voordelen. Tachtig banken gebruiken CSL op dit moment naar volle tevre denheid, aldus Maarten Kuijer, projectleider. Dat bleek uit de evaluatie onder de banken die CSL al gebruiken. Kuijer: "Met name logistiek levert het behoorlijk wat tijdwinst op. Je hebt geen papierwerk meer slin geren op een aantal kantoren en weet precies wat wel en niet opgeschoond is." Bijkomend voordeel is dat de selecties bewaard blijven. Kuijer: "Je kunt achteraf precies zien voor welke acties een klant is benaderd." Omdat CSL geen extra kosten met zich mee brengt, de kosten voor CSL zijn inbegrepen bij het marktbe werkingspakket dat de bank afneemt, wordt met ingang van 1998 gestopt met de versprei ding van lijstwerk. Vóór die tijd wordt bekeken of de respons- registratie, die twintig banken momenteel testen, voldoet en inzetbaar is bij alle banken. Banken kunnen vanaf 1 juli kennismaken met CSL aan de hand van een demoselectie. Hiermee kunnen banken, in combinatie met de documenta tiemap, direct aan de slag en de medewerkers opleiden. Acties waarbij CSL de komende tijd wordt ingezet, zijn onder meer Rekening Coulant, Alles in één Polis, Afstudeerders en Equip- mentlease. Integrale marketing en verkoop (040) 217 72 69 agrarisch assurantie-adviseur. "Als 'huisverzekeraar' van verre weg de meeste agrarische onder nemers moet ook hij precies weten wat er speelt", zegt Eerens. In september komen de eerste drie groepen, waaraan in totaal twintig banken deelnemen, bij een. Banken die meer informatie willen kunnen bellen met Claudy ten Houten. Relatiebeheer C (040) 217 74 41 Financieel Advies Op verzoek van vele banken staat het Weekbericht van IRIS vanaf vandaag in de Rabolnfobank. Het is te vinden in de rubriek Rabokrant, onder 'IRIS97'. Iedere maandag komt er een actuele edi tie beschikbaar. Het weekbericht bevat visies van IRIS-analisten over beursge noteerde fondsen en de macro- economische vooruitzichten voor binnen- en buitenland. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer een modelporte feuille met aandelen van AEX- en AMX-fondsen en de ontwikke lingen van vastrentende waarden met een overzicht van de advies- lijsten obligaties. De papieren versie van het IRIS Weekbericht blijft ook nog iedere maandag verschijnen. IRIS Infolijn f (010) 224 14 14 "Het stukje dat je niet kunt voorbereiden maakt het span nend, ook voor de luisteraars", zegt directeur Henry Aleven van de Rabobank Didam. Geen spee ches, maar interviews. Didam koos bij haar 100-jarig jubileum voor een andere opzet. In koppels van twee werden de bestuursvoor zitter, de directeur en enkele nota belen ondervraagd over hun visie op de bank en de toekomst van Didam. Aleven: "De voorzitter van de win keliersvereniging uitte in zijn gesprek kritiek op de Chipknip. De intervie wer vroeg mij wat ik eraan ga doen. Het was een prachtige gelegenheid om daarop in te haken. Inmiddels is de agenda al getrokken voor een overleg met de middenstand." De directeur van de bank is enthousiast over de keuze voor interviewen. Ten overstaan van 1.600 klanten en genodigden nam een professionele interviewer de zes mannen onder vuur. Interviewer en ondervraagden kwamen voor dit feest één keer bij elkaar om kennis te maken en in grote lijnen te bespreken waarover de gesprek ken zouden gaan. Niet alles was voorgekauwd. "Dat gaf de jus aan het geheel." Het grote feest voor klanten en genodigden vormde de opening van een feestprogramma dat drie dagen duurde. Het werd afgeslo ten met een optreden voor de jeugd door de groep Van Dik Hout in de grote markthal. De feestweek met muziek, eten en drinken is niet de enige wijze waarop de bank haar 100-jarig jubileum met de klanten viert. Eerder dit jaar had de bank de pri meur voor Orakel Spektakel. Dat Met hoge hoed en strak in het lakense pak openden bestuur, raad van toezicht, secretaris en directeur de 100ste algemene ledenvergadering in Didam. resulteerde in de oprichting van een jongerenraad. Aleven: "Het loopt als een trein. Ze vergaderen bijna wekelijks bij ons in de kanti ne en laatst hebben ze een perspre sentatie op de bank georganiseerd." De Achterhoekse bank stort nu ook jaarlijks 150.000,- in specia le fondsen voor het MKB, de land bouw en de gemeenschap. Uit de fondsen voor het MKB en land bouw worden onderzoeken voor het ontwikkelen van beleidsvisies betaald. Uit de pot voor de leefge meenschap is inmiddels een schil derproject voor jongeren betaald en een software-programma om schrijfafwijkingen bij kinderen vroegtijdig op te sporen. Later dit jaar krijgen alle inwoners een boekje over de geschiedenis van de 100-jarige bank dat door de plaatselijke oudheidkundige ver eniging is geschreven. Toekomst door Samenspel Bedrijven Advies' Lokale banken hebben Bedrij ven Advies afgelopen week regel matig geattendeerd op fouten in de vragen en antwoorden over het Chipknipautomaat-aanbod van Koninklijk Horeca Neder land. Inmiddels is een nieuwe lijst opgesteld. Die staat vanaf van daag in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank, onder nummer 724515a. Bedrijven Advies F" (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1