'Vermelding Rabobank moet van de pagina's afspringen' P 'Go for it' op Zoete Lieve Gerritje Orderbehandeling gebeurt door Servicebureau Communicatie ProbleemregistratiebestandBeheer Exploitatie'op Info'98 site uitgebreid Meerdere helpdesks voor Rabolnfobank Aanvraagformulier Melding orderuitvoering via GSM Internet in Rabolnfobank Weinig meerwaarde extra vermeldingen Schema's AER-en RBL elektronisch beschikbaar Rabobank "We kunnen de banken formeel niet verplichten. Maar het aantal klachten van banken én klanten over de vermeldingen - was zo hoog, dat we op verzoek van de BVC aan de slag zijn gegaan. Met de nieuwe opzet zorgen we nu voor een onge- HaoS2 kende helderheid in een toch belangrijk medium." Dat zegt Jan Kees Lemkes, hoofd Communicatieteam Cliënten Advies over het centrale contract voor de vermelding in de telefoongids. Hras 53 3081 536085 554346 526863 547551 512403 548726 54 04 42 542157 550506 Hoewel de totale kosten voor de lokale banken niet toenemen, zal niet elke afzonderlijke bank hetzelfde betalen. De verdeling van de kosten over de banken was Het Eigen Rekeningen-schema (AER) en het Adviesschema Permanence-methode voor de Registratie Baten en Lasten (RBL) zijn maandag te vinden in de Rabolnfobank onder de rubriek Rabokrant. Ze geven een overzicht van de coderingen voor boekingen en mutaties in AER en RBL. De schema's worden regel matig 'ververst'. Helpdesk Bedrijfsvoering C (040) 21 7 70 35 volgens Lemkes één van r Usllè i rui 514741 de grootste hoofdbrekens. §f}g "We hebben geprobeerd - ggg de verschuiving zo klein - 558745 mogelijk te houden, maar »«zi het was niet altijd op te lossen: sommige betalen straks meer, andere minder. Gezien de extra's die we hebben bereikt kan ik me nauwelijks voorstellen dat er straks banken zijn die niet zullen meedoen. Want niet goed in de telefoongids staan, is eigenlijk een slechte start van een nieuwe relatie. De ver melding van een organisatie als de onze moet als het ware van de pagina afspringen. Daarom komen woord- en beeldmerk er nu ook bij. Zeker als in menige kleinere plaats ook de Postbank en ABN-AMRO hun logo's plaatsen, kunnen wij niet achter blijven." Banken die zelf mailen voor de actie Melding orderuitvoering via GSM/Internet, vinden aan staande maandag het aanvraag formulier voor een gratis GSM- toestel in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank. Meer C (010) 224 14 14 Cliënten Advies doori&r"-- woonhulsu schijndel giel van. directeur Rabobank Heerhugowaard Mlddenwaard 129 1703 SC Raadhuisplein 4 17010... HTndesfraat 104 5701GV schljndel-Splerlngs Cjvan Smalstraat 2/K 5701 nx akochtmgmol Schijndel-Stoop Pvan Gasthuisstraat 2 5708HK Schijndel-Timmers Mvan Banckertstraat 18 5703 BM Schljndel-Tlmmers Wethouder sege.. Maundcpiai... Segers-vd Heijt OverijsselplanU Segers-vd Horst Segers-Kuijpert Segers-vd Meuli Adelaarplein 5 Seggelen KJC Seggelen ICG> gmditsdeurwa, seggelink AP) sek JE Wethout sek-Boudewijn sek-van Gervrer SelakovicN Kas select Fashion sclle GHte Doe' selie Bjte Kast selow WH van selow cvan Ri- Selow en Korst Rivlerensingei Selten B Hoofi selten acrm Seminsky V t Sempel G Hef Sen Trading fike d reef4' senders mw senders H Senders J informatie staat in de Intro ductiehandleiding over dit onder werp die iedere bank begin deze maand ontvangen heeft. IRIS Infolijn Ongeveer dertig medewerkers Cliënten Advies en Cliëntenservice van de bank Het Maasland scheepten dinsdagavond in op de Bossche rondvaartboot Zoete Lieve Gerritjevoor een bijzonder uitstapje. Tijdens de tocht over het zoete nat presenteerden vijf projectgroepen BetalenSparen, Lenen, Verzekeren en Interne Organisatiein het kader van het Veranderprogramma het businessplan van de bank. Het plan, met de pakkende titel 'Go for if, is met inbreng van alle medewerkers geschreven. Speerpuntacties in het plan hebben tot doel klanten op basis van afspraken uit te nodigen. Daarnaast is kruisverkoop een doelstelling. Hiervoor worden doorlopend verdiepings-, verbredings- en oversluitacties gevoerd. Voor alle zes de kantoren zijn doel stellingen vastgelegd die resulteren in persoonlijke doelstellingen van cliënt adviseurs. De ambities zijn hoog, gezien de gekozen slogan: 'Het is jammer voor de rest, maar Cliënten Advies is toch het allerbest. Naast de centrale vermelding in de telefoongids, blijft het moge lijk om voor eigen kosten meer vermeldingen bij te kopen, eventueel ook in andere rubrieken. Peter van Beelen van het Servicebureau Communicatie adviseert hier terughoudend in te zijn. "Aan de meerwaarde van die kers van functie kunnen verande- extra vermeldingen in gidsen kan worden getwijfeld. Zeker de vele woonhuisaansluitingen verdienen een heroverweging." Willen ban ken toch een aparte vermelding, dan is het advies om altijd een eenvoudig trefwoord te gebrui ken. Dus verzekeringen in plaats van assurantiën, buitenlands geld in plaats van vreemde valuta." Het vermelden van personen is volgens Van Beelen lang niet altijd effectief omdat medewer- ren, verhuizen of vertrekken. "Het Servicebureau raadt daar om af om woonhuisaansluitingen in de telefoongids te vermelden. Het is natuurlijk wel nuttig om die gegevens bij de klant paraat te hebben. Het nieuwe persoonlijke presentatiekaartje, dat recent is aangeboden, is hiervoor een beter middel, mede omdat hierop een foto van de adviseur én méér rele vante gegevens kunnen worden opgenomen." Bij de berekeningen van de kos ten voor de banken zijn we uitge gaan van het aantal vermeldin gen dat een bank krijgt in een gids. "Het was inderdaad een hele puzzel. We hebben bij een flink aantal banken de vermel dingen én de rekeningen over vorige jaren bekeken. Pas toen bleek de enorme verscheidenheid aan vermeldingen. Er zijn banken die er letterlijk geen gulden aan uitgeven, maar ook even grote banken die heel veel geld aan TeleMedia betalen. We hebben dus gezocht naar een verdeelsleu tel die de kosten op basis van functionaliteit van de gids, zo goed mogelijk verdeelt. De belangrijkste verbetering hebben we gehaald uit de unifor miteit van de vermelding. Banken met heel veel vermeldingen in veel rubrieken zien hun nieuwe gidsvermelding kleiner worden. Banken die voor de communica tie naar de klanten wat te zuinig met de telefoongidsen omgingen zien hun lijst een beetje langer worden. Na verschijning van de gids verrekent Rabobank Nederland de kosten met een doorbelasting op basis van de nota van TeleMedia, aangevuld met de kosten voor eventuele extra regels in het witte gedeelte en de kosten voor de Gouden Gids. De behandeling van de nieuwe vermelding in de telefoongidsen komt in handen van het Servicebureau Communicatie van Rabobank Nederland. Banken krijgen van Rabobank Nederland een orderbevestiging met voor alle plaatsen uit de gids van die regio een voorbeeld van de nieuwe vermelding. Banken wordt gevraagd alleen te bekijken of de vermelding klopt voor de plaatsen die in het werk gebied vallen.Het bedrijf TeleMe dia belt enkele dagen na de order bevestiging over correcties en eventuele aanvullingen op eigen kosten. Het bedrijf stuurt hiervan een overzicht, waarna opname in de gids volgt. Het is voor de banken niet mogelijk om de vormgeving van de vermeldingen te beïnvloeden. De vermeldingen in de Gouden Gids worden, zoals gebruikelijk, geheel door Rabobank Neder land verzorgd. Bij de orderbevestiging ontvan gen de banken een begeleidende brief met een specificatie van de kosten. Servicebureau Communicatie f (040) 217 68 68 Bedrijfsvoering Het probleemregistratiebestand van de afdeling Beheer Exploitatie op de Info'98 site is verder uitgebreid. Het bestand staat onder de keuzemogelijkheid 'vragen en problemen'. Het probleemregistratiebestand kon tot voor kort met gerichte zoekopdrachten worden bena derd voor problemen met Windows 95 (zie Rabokrant 15 april). Vanaf nu kunnen gebrui- Voor banken is niet altijd duidelijk waar ze moeten zijn met vragen over de Rabolnfobank. Het hangt ervan af waar de vragen betrekking op hebben. Voor algemene informatie, bijvoorbeeld het zoeken in de Rabolnfobank, kunnen banken contact opnemen met de Helpdesk Rabolnfobank (040) 217 75 51. Hebben de vragen betrekking op de verspreiding van de wekelijkse cd- rom, dan kan gebeld worden met Klantenservice Fysieke Distributie van Rabofacet (040) 219 55 55. Wijzigingen in de abonnementen zijn bij deze afdeling per fax wel kom op (040) 219 50 55. Hebben de vragen betrekking op de inhoud van documenten, dan kunnen ze terecht bij het betreffende segment of de afdeling. Vragen van techni sche aard kunnen worden gesteld aan de Helpdesk Informatisering, telefoon (030) 215 33 33. De meest gestelde vragen over de Rabolnfobank en gebruikerstips staan in de Rabolnfobank onder de rubriek Rabokrant in een dossier met als trefnummer 'InfoOO'. In dit dossier zijn ook de gebruikers- en de installatiehandleiding en de tele foonnummers van de genoemde Helpdesks opgenomen. kers ook informatie opvragen over toepassingen als Cliënt- beheer, Cliëntinformatie, Logisch Mutatie Bestand en Beheer Overeenkomsten Betalingsverkeer. Aan het bestand zullen regelma tig toepassingen worden toege voegd. Gebruikers kunnen via het zoekscherm zien van welke toe passingen er informatie is opge nomen. Die toepassingen zijn namelijk selecteerbaar in de keu- zebalk 'Product'. Gebruikers die alleen het product selecteren, krijgen alle bekende problemen over de betreffende toepassing gepresenteerd. Overigens is er een uitgebreide helptekst aanwe zig die helpt bij het benaderen van het probleemregistatiebestand. De helpdesk Informatisering raadt de banken aan om in geval van vragen of problemen eerst de problemendatabase te raadplegen. Helpdesk Informatisering f (030)215 3333

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3